(فیلم) چرا زعفرانیه تهران به این نام شناخته میشه؟ / نقش همسر شاه قاجار در انتخاب این اسم چی بوده؟

  شنبه، 13 مرداد 1403
(فیلم) چرا زعفرانیه تهران به این نام شناخته میشه؟ / نقش همسر شاه قاجار در انتخاب این اسم چی بوده؟
ساعدنیوز: زعفرانیه تا قبل از 1300 چندان «محله» ای نبود؛ زمین‌های کشاورزی داشت و دور از کیا و بیایی که دیگر نقاط شمیران بعد از دوره قاجار برای خود رقم زده بود، اصطلاحاَ نان و ماست خودش را می‌خورد.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل از همشهری، شمیران که گسترش پیدا کرد، باغ‌های قاجاری که در آن ساخته شد و بعدها خیابان پهلوی یا همین ولی‌عصر(عج) امروزی که کشیده شد، تازه تازه مردم تهران و اعیان چشمشان به جمال این محله و زمین‌های کشاورزی‌اش روشن شد. کم‌کم باغ‌ها شکل گرفتند و بعدها خانه‌های یک طبقه. امروز هم که صحبت از آپارتمان‌سازی در این محله خوش‌نشین تهران، درددلی تکراری و مرثیه‌خوانی است که برای اغلب محله‌های شمیران از گلو بیرون می‌آید اما به گوش شنوایی نمی‌رسد. نامگذاری این محله قصه‌هایی شنیدنی دارد که‌گاه حتی مستند بودن یکدیگر را رد می‌کنند؛ از املاک زعفران‌باجی تا پیدا شدن سر و کله نخستین گل‌های زعفران تهران در زمین‌های کشاورزی این نقطه از شمیران.

تا قبل از ساخت خیابان ولی‌عصر(عج) زعفرانیه چندان نام آشنایی نبود؛ یا حداقل نامش بر سر زبان‌ها نبود و رونقی که بقیه محله‌های شمیران بعد از دوره قاجار پیدا کردند را نداشت. محله خلاصه می‌شد در زمین‌های گندم و درختان تنومندش.

ساخت خیابان پهلوی یا ولی‌عصر(عج) فعلی این محدوده را در مسیر تردد اهالی تهران به شمیران قرار داد و خیلی زود سر و کله نخستین ساختمان‌های مدرن در آن دوران در زعفرانیه پیدا شد؛ خانه‌هایی که همین امروز هم می‌توان در گوشه و کنار محله سراغی از آنها گرفت. «نصرالله حدادی» تهران‌شناس می‌گوید: «درباره دلیل نامگذاری محله زعفرانیه روایت‌های مختلفی وجود دارد. سلیمان بهبودی در کتاب خاطرات خود می‌نویسد که پدر اسدالله علم برای نخستین بار پیاز زعفران را از بیرجند به تهران آورد و در سعدآباد کاشت. او کاشت زعفران در این محله و نزدیکی خیابان زعفرانیه را یکی از دلایل نامگذاری این خیابان می‌داند. و اشاره به در زعفرانی رنگ در این محله می‌کند که دلیل دیگری برای نامگذاری خیابان به شمار می‌رفت. با این حال این روایت در هیچ کتاب دیگری به چشم نمی‌خورد.»

یک اختلاف تاریخی

نصرالله حدادی/ تهران‌شناس

سلیمان بهبودی، رئیس دفتر پهلوی اول در کتاب خاطراتش که با عنوان «رضا شاه» منتشر شده درباره زعفرانیه می‌نویسد: «موقعی که خیابان پهلوی از شهر به شمیران امتداد پیدا کرد، یک خیابان فرعی هم از ابتدای زمین‌های اسدآباد که مجاور و هم‌مرز باغ‌فردوس بود، تا قسمت شمالی باغ اسدآباد یعنی تا تپه علی‌خان امتداد یافت. موقعی که برای عبور از خیابان جدید به داخل باغ دری می‌ساختند، آن را زعفرانی رنگ انتخاب کردند. این در زعفرانی رنگ خیابان را معروف به زعفرانیه کرد. از طرف دیگر با کمک شوکت‌الملک 50 من پیاز زعفران در سعدآباد کاشتند که خوب به عمل آمد.

و این کشت زعفران هم نزدیک خیابان زعفرانیه بود که کم‌کم این خیابان به نام زعفرانیه خوانده شد.» افراد مختلفی این روایت را رد کرده‌اند. از جمله عبدالله انوار و منوچهر ستوده. ستوده درباره این روایت می‌نویسد: «سلیمان بهبودی از بی‌اطلاعی این مطلب را نوشته است. اراضی زعفرانیه بخشوده محمدشاه به یکی از کنیزانش مشهور به زعفران‌باجی بوده است. ظاهراً بازارچه زعفران‌باجی هم در محله بازار ساخته این کنیز است. والله اعلم.» روایتی که انوار هم آن را تأیید می‌کند.

زعفران‌باجی که بود و چه کرد؟

زعفران باجی از معدود نام‌های زنان دوره قاجار است که در کتاب‌های تاریخی به چشم می‌خورد و در آن دوران که رسم جامعه «دور شدن و کور شدن» در مواجهه با زنان بود، اسم و رسمی برای خود در کرده بود. زعفران باجی رتق و فتق امور حرمسرا را در دوره قاجار برعهده داشت. رسم بود که در مراسم عروسی با آفتابه و لگن طلا یا نقره روی دست عروس و داماد آب بریزد. می‌گفتند دستش شگون دارد و سکه‌ای طلا هم به‌عنوان انعام به او می‌دادند. زعفران‌باجی زن مقتصدی بود.

هرچند که در روایت‌های جعفر شهری از او به‌عنوان زنی که از الفاظ رکیک استفاده می‌کند هم یاد شده. با این حال اواخر عمرش از حرمسرا بیرون آمد و با طلاها و ثروتی که برای خود جمع کرده بود در محله مولوی کنونی بازارچه‌ای برای خودش ساخت. به گفته عبدالله انوار، زمین‌های کشاورزی زعفرانیه بخشی از مایملک زعفران‌باجی بود. به همین دلیل هم نام «زعفرانیه» روی این زمین‌ها ماند و بعدها خیابانی که از این اراضی می‌گذشت به خیابان زعفرانیه معروف شد. زعفران باجی دست خیر هم داشت و به غلامان و کنیزانی که از حرم شاه آزاد می‌شدند کمک می‌کرد تا زندگی خود را در پیش بگیرند و گاهی خرج زندگی آنها را می‌داد یا آنها را به سفر می‌فرستاد.
«زعفران» نام معروفی بود که در دوره قاجار به کنیزان خانه‌های اعیانی می‌دادند؛ زنانی که گاهی تنها به دلیل‌نژادشان یا سیاه بودن رنگ پوستشان سرنوشتی جز کنیزی و بردگی در انتظارشان نبود. زعفران‌باجی که خود چنین سرنوشتی را تجربه کرده بود، برای سیاه‌پوستان و برده و غلام و کنیزان دوره قاجار مأمن خوبی بود.

زعفرانیه امروز

حدادی می‌گوید: «کاشت پیاز زعفران در باغ کاخ سعدآباد روایت درستی است. اما ممکن است سلیمان بهبودی در ربط دادن این موضوع به نام خیابان زعفرانیه اشتباه کرده باشد. از طرفی یکی از روایت‌ها هم مالکیت زمین‌های این منطقه را منسوب به زعفران‌باجی می‌داند؛ روایتی که گرچه به تأیید تهران‌شناسان بزرگ رسیده اما هیچ اثری از آن در کتاب جعفر شهری به چشم نمی‌خورد. در حالی که در همین کتاب به بازارچه زعفران‌باجی در تهران اشاره شده است.»

درختان سر به فلک کشیده خیابان زعفرانیه و خانه‌های دوره پهلوی آن، این روزها با سرعت جای خود را به آپارتمان‌های بلندقامت و برج‌های تجاری می‌دهند. سال‌هاست زعفرانیه را به‌عنوان یکی از محله‌های خوش‌نشین تهران می‌شناسیم که نامش در میان نام‌های محله‌های گرانقیمت پایتخت به چشم می‌خورد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(فیلم) اشاره معنادار رهبر انقلاب به مسعود پزشکیان برای ایستادن در کنارش هنگام اقامه نماز بر پیکر اسماعیل هنیه (107 نظر) الهام چرخنده: نمی‌خواهم در قطعه هنرمندان دفن شوم! (85 نظر) (ویدیو) پیام مهم شهربانو منصوریان ووشوکار قهرمان برای مردم ایران / وی بعد از ثبت نام در دانشگاه گفت : رییس جمهور بعدی خودمم منتظر باشید ! (38 نظر) خلاقیت عاشقانه یک مادر ایرانی برای پختن پیتزا حماسه آفرید/ مامان نگو معدن طلا بگو+عکس (24 نظر) لحظه اعطای جایزه 60 میلیاردی بهروز تابانی قهرمان پرورش اندام تبریزی در دبی پرو +فیلم (21 نظر) شهاب حسینی: انقد خدا از قواره من بلندتر به من داده همین الان اگه خدا ترمز دستی رو بکشه و بگه اسنپ کار کن نه تنها طلبکار نیستم بلکه بدهکارشم (20 نظر) زهرا گونش نه مرسی ما آیتک سلامت داریم / فیلم درخشش ستاره آذری چشم رنگی والیبال ایران در زمین مسابقه 😍 (20 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش شمالی با عکس حشمت فردوس حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (20 نظر) نگاهی به ست ورزشی زرد قناری بهروز تابانی شیرشاه ایرانی در سالن بدنسازی فوق لاکچری/ رقیب تبریزی هادی چوپان در حال درخشیدن +فیلم (19 نظر) خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در ابداع توالت خیلی عمومی در هوای آزاد/ دکترای معماری و طراحی حق توئه😂+عکس (18 نظر) نگاهی به رنگ آمیزی، چیدمان و نورپردازی دکوراسیون هنرمندانه کافه خانم المیرا شریفی مقدم/ دنج ترین کافه ای که دیدم +عکس (17 نظر) نگاهی به کیک تولد شکلاتی آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (15 نظر) چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی امین حیایی به زیبا بروفه در مراسم تشییع همسر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (15 نظر) رونمایی از اولین بازیگر زن جوان سینمای ایران و سرنوشت تلخ او بعد رسیدن به شهرت/ دختری که اهل کرمان بود+عکس (14 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای ترک سیگار همسرش حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه یکشنبه 14 مرداد 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 14 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 14 مرداد 1403
جزئیات قتل 3 دختربچه به دست پسر 17ساله در کلاس یوگا+عکس
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 14 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 14 مرداد 1403 + فیلم
پسر 20 ساله پدرش و راننده اسنپ را با گلوله کشت
تمدید مهلت ثبت‌نام در آزمون‌های وزارت بهداشت
ویدیو/ شبیه‌سازی جالب نحوۀ عمل تعویض مفاصل یا آرتروپلاستی
تصاویر/ نمایش تاریخ و فرهنگ 5 هزارسالۀ ایران در گالری "جیمز سیمون" برلین
ویدیو/ داستان کوتاه انگلیسی «پرندۀ عسل دزد» با زیرنویس فارسی چسبیده/ یادگیری آسان اصطلاحات و تقویت لیسنینگ
ویدیو/ تصاویری که اطلاعات شخصی ما را لو می‌دهند/ با اشتراک یک عکس، چه چیزی را در فضای مجازی منتشر می‌کنیم؟
ویدیو/ تدریس چرایی شیعه در پاکستان توسط استاد محسن قرائتی فقط در یک دقیقه/ هرکسی هم جوابم را داد، سنی می‌شوم!
ویدیو/ فامیل‌دور خطاب به آقای مجری: فوت می‌کنی تمیز میشه! میکروب‌ها 5 ثانیه وقت دارن که سوار شن
ویدیو/ خانه‌ای با‌صفا و زیبا متعلق به شاگردِ "استاد کمال‌الملک"با معماری چشم‌نواز ایرانی/ گشتی رویایی در خانه موزۀ "محسن مقدم" مؤسس دانشگاه هنرهای زیبا و استاد دانشگاه تهران
منتخب روز   
شهاب حسینی: نارنگی رو باز میکنی می بینی 10 پَره طبیعت داره خودش میگه این میوه کام ده نفرو میتونه شیرین کنه+ویدئو جنجال شبانه ژیلا صادقی و نیما شعبان‌نژاد با رنگ و بوی المپیک (فیلم) اشاره معنادار رهبر انقلاب به مسعود پزشکیان برای ایستادن در کنارش هنگام اقامه نماز بر پیکر اسماعیل هنیه شهاب حسینی: انقد خدا از قواره من بلندتر به من داده همین الان اگه خدا ترمز دستی رو بکشه و بگه اسنپ کار کن نه تنها طلبکار نیستم بلکه بدهکارشم تغییر چهره سایت رهبر معظم انقلاب بعد از ترور اسماعیل هنیه+عکس شهاب حسینی باعث جدایی این کارگردان از نامزدش شد+ویدئو حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍