دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

(تصاویر) کشف مقبره‌های 2 هزارسالۀ «اسب و انسان» در قزاقستان 

پنجشنبه، 08 شهریور 1403
ساعدنیوز: باستان‌شناسان مؤسسه باستان‌شناسی مارگولان در قزاقستان، در کاوش‌های اخیرشان 13 آرامگاه «گودالی» را در منطقه‌ای در شرق این کشور کشف کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از فرادید، گورهای گودالی کشف‌شده متعلق به مردمان «شیان‌بی» است؛ شیان‌بی‌ها مردمانی کوچ‌نشین و باستانی بودند که در استپ‌های شرقی اوراسیا زندگی می‌کردند. مناطق سکونت آن‌ها شامل بخش‌هایی از مغولستان و شمال شرقی چین امروزی بود.

طبق آنچه در کتاب باستانی «امپراتوری متاخر هان» آمده، شیان‌بی‌ها گروهی منشعب از بربرهای شرقی دونگ‌هو بودند که همراه با قبایل وو‌هوان و شیونگ‌نو به قلمرو کشور هان حمله می‌کردند. اقتصاد شیان‌بی‌ها عمدتاً بر پایه دامداری استوار بود و فعالیت‌های کشاورزی نیز مکمل آن بود.

در فصل کاوش سال 2024، باستان‌شناسان مؤسسه باستان‌شناسی مارگولان 13 آرامگاه مربوط به شیان‌بی‌ها را در منطقه تائوتکلی در ناحیه کاتون-کاراگای قزاقستان کشف کردند.

این آرامگاه‌ها که قدمتشان حدودا به دو هزار سال قبل می‌رسد، شامل محوطه‌های سنگی با یک گودال تدفین مرکزی هستند. هر گودال حدود یک متر عمق دارد و حاوی یک فرد بالغ است که برخی از آن‌ها همراه با یک اسب دفن شده‌اند.

باستان‌شناسان همچنین در این آرامگاه‌ها اشیای نذری شامل قطعات سرامیکی، صدف‌ها و مهره‌های ساخته شده از سنگ‌های نیمه‌قیمتی را یافتند.

به گفته مؤسسه باستان‌شناسی مارگولان: «شیان‌بی‌ها نقش کلیدی در شکل‌گیری و توسعه فرایندهای قوم‌فرهنگی در آسیای مرکزی پس از سقوط امپراتوری هان داشتند. تأثیر آن‌ها در جنبه‌های مختلف توسعه فرهنگی و سیاسی جوامع کوچ‌نشین منطقه، از جمله تشکیل دولت‌های جدید، توسعه سنت‌های نظامی و ساختارهای اجتماعی و اقتصادی، منعکس شده است».


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 08 شهریور
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
کم لطفی اهالی سینما و مردم در حق زهره حمیدی در تشیع پیکر بازیگر فقید سینما+عکس/ با مراسم آتیلا پسیانی مقایسه شده، ببینید
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
ویرایش و ویراستاری متون انگلیسی
رهبر معظم انقلاب: من و آقای رفسنجانی وضع مالی خوبی نداشتیم آنقدر به بقال سر کوچه بدهکار شدیم خجالت می کشیدیم برویم و تقاضای نسیه کنیم
تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
جورجینا دست خط بچگانه ی دخترش را خالکوبی کرد!/ ورژن مادرانه ملکه ی رونالدو + عکس
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
تغییر چهره گرگ پارسی با سِبیل های مشتی ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست +عکس
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟