دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

(تصاویر) کشف نیم‌کیلو طلای ناب، یک «کمربند» خارق‌العاده در شهر چهل‌دروازه 

یکشنبه، 31 تیر 1403
کد خبر: 398314
ساعدنیوز: این کمربند طلایی که 22 سال پیش در طی حفاری‌های شهر باستانی «آنی» کشف شد، حالا در موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی شهر قارص در ترکیه به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از فرادید، بقایای شهر باستانی آنی که در نزدیکی شهر قارص ترکیه واقع شده و به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است، در حال گذراندن حفاری‌های گسترده باستان‌شناسی است. این شهر از طریق کار مستمر در هشت سایت مختلف حفاری، تاریخ مدفون خود را آشکار می‌کند.

در قرون وسطی، آنی شهری بسیار مهم بود و به ویژه در قرون دهم و سیزدهم میلادی رونق گرفت. این شهر که به خاطر شگفتی‌های معماری‌اش به عنوان «شهر 1001 کلیسا» و «شهر چهل دروازه» معروف بود، یک مرکز مهم برای تجارت، فرهنگ و مذهب بود. میراث متمایز این شهر توسط ترکیب چندین تمدن مختلف مانند سلجوقیان، گرجی‌ها، ارمنی‌ها و بیزانسی‌ها شکل گرفته است.

یکی از شگفت‌انگیزترین یافته‌ها در این شهر یک کمربند طلایی است که با نقوش مختلفی تزیین شده و 432 گرم وزن دارد. این کمربند که در سال 2002 در طی حفاری‌های انجام شده تحت هدایت پروفسور دکتر بیهان کاراماگرالی کشف شد، به مدت 22 سال تحت حفاظت قرار گرفت.

حاکم اصلان، مدیر موقت موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی قارص می‌گوید: «حفاری‌های باستان‌شناسی توسط نیکولای مار روسی‌الاصل در اواخر دهه 1800 در خرابه‌های آنی آغاز شد. بعداً، حفاری‌ها توسط اساتید ترک انجام شد و همچنان ادامه دارد. کمربند طلایی یکی از آثار کشف شده در نتیجه حفاری‌های انجام شده در سال 2002 است. این اثر بسیار مهم است و به صورت خالص از جنس طلا ساخته شده است».

این کمربند از سه جزء تشکیل شده است: صفحه کمربند، سگک کمربند و حلقه‌های کمربند که روی یک نوار پارچه‌ای به هم متصل شده‌اند. سگک کمربند در وسط با 8 برش ساخته شده و در لبه‌ها نشانه‌هایی از هنر «سوات» دیده می‌شود. سوات یک تکنیک بسیار قدیمی تزئین طلا و نقره است که منشأ آن داغستان است. صفحه کمربند 25 سانتی‌متر طول و 2.5 سانتی‌متر عرض دارد. در انتهای آن یک نقش سر انسان قرار دارد.

حاکم اصلان با اشاره به اینکه نقوش مشابهی در نقاشی‌های دیواری دوره اویغور دیده می‌شود، گفت: «در واقع، یک چشم سوم در اینجا دیده می‌شود و کلمه «لیسا» بر روی سگک کمربند و در کنار نقش انسان حک شده است. کلمه «لیسا» به معنای «صاحب» است. بر روی سرامیک‌هایی که قبلاً دیده‌ایم، کلمه لیسا به معنای آوردن شانس و خوشبختی برای صاحب شیء استفاده شده است».


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 31 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
(تصاویر)قاب خاص از ادای احترام 3 فرزند رهبر معظم انقلاب در مراسم ختم پدر حجت الاسلام و المسلمین سید علی اصغر حجازی
تصاویر حیرت انگیز از خانه حریری تبریز/ نخستین موزه مطبوعاتی ایران/ معماری فوق العاده قاجار
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
ویراستاری تخصصی مقاله
ترجمه تخصصی کتاب
عروسی آقای فوتبالیست معروف با ازدحام دختران نوجوان هوادارش جنجالی شد/ داماد برای امضاء دادن عروس 23 ساله را ترک کرد +فیلم
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
(ویدیو) زیباترین نگاه‌های عاشقانه پارسا پیروزفر و هدی زین العابدین، بهنام و ماهی سریال "در انتهای شب"/ سکانس پایانی سریال "در انتهای شب"
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟