دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

هنر و رسانه /

10 هنرمند محبوبی که باشکوه ترین مراسم تشییع ایران را داشتند/ از خسرو شکیبایی تا فروغ فرخزاد و محمدرضا شجریان +عکس 

شنبه، 27 مرداد 1403
کد خبر: 403588
ساعدنیوز: بدرقه هنرمندان، ورزشکاران و به‌طورکلی چهره‌ها و به زبان امروز، سلبریتی و آخرین وداع با آنان همواره یکی از شلوغ‌ترین شمایل خاکسپری‌ها را شکل داده است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی ساعدنیوز، در این میان برخی از آنان با بدرقه باشکوه‌تری همراه می‌شوند که خود به‌عنوان یک رخداد خبری یا آخرین خاطره‌سازی از آن چهره در حافظه‌ها و تاریخ‌ها ثبت می‌شود.

اگر به حافظه تاریخی و تقویمی خود رجوع کنیم دست‌کم چند تشییع جنازه و مراسم خاکسپاری را به‌یاد می‌آوریم که ماندگار شدند و در ذهن‌ها و زبان‌ها ماندند.

صرفا این فهرست مربوط به سلبریتی‌هاست و شامل چهره‌های سیاسی نمی‌شود.

یکی از آنها تشییع پیکر « مرتضی پاشایی » خواننده درجه دو نه چندان مطرح که در یک اتفاق باورنکردنی به یک پدیده اجتماعی تبدیل شد و تا جایی که همایشی برای تحلیل آن برگزار شد! مراسم تشییع یک خواننده ناشناس مثل مرتضی پاشایی در 25 آبان 1393 چنان با حضور مردم همراه شد که ترافیک ناشی از آن، بخشی از رفت‌وآمد در قلب تهران را برای ساعاتی مختل کرد!

غلامرضا تختی در 17 دیماه سال 46 در هتل آتلانتیک تهران خودکشی کرد. تشییع جنازه تختی یکی از باشکوه‌‎ترین مراسمی بود که توسط مردم برگزار شد و نشانگر علاقه آن‌ها به اسطوره‌ای بود که برایشان نماد مردمی‌بودن داشت. تشییع پیکر غلامرضا تختی، قهرمان کشتی ایران و جهان در در هفدهم دیماه 1346 تا چند دهه بعد از مرگ او همچنان ابهامات بسیاری را به همراه داشت و از شایعه به قتل رسیدن تختی سالها بر سر زبان‌ها بود.

فروغ فرخزاد شاعر نامدار ایرانی در 24 بهمن سال 45 در اثر یک تصادف دیده از جهان فروبست مراسم خاکسپاری فروغ فرخزاد در گورستان ظهیرالدوله تهران با حضور شماری از بزرگان عرصه فرهنگ و ادب در روز 26 بهمن انجام شد. ارتباط عاشقانه فروغ با ابراهیم گلستان، نویسنده و فیلم‌ساز سرشناس ایرانی از حواشی داغ پیرامون این بانوی شاعر بود که همکاری با ابراهیم گلستان، موجب تحول فکری و ادبی در فروغ شد.

مراسم تشییع غلامحسین بنان ، چهره پرآوازه آواز ایرانی در 8 اسفند 1364 هم در خاطره‌ها مانده است. در اوج دوران جنگ، مرگ او بازتاب چندانی در رسانه‌ها نیافت اما حضور اکثر بزرگان فرهنگ کشور در مراسم تشییع او و آواز مشهور شجریان بر سر مزارش، در حافظه فرهنگی کشور ثبت شده است.

پیکر محمدرضا شجریان 19 مهر 1399 به مشهد بازگشت، برای همیشه؛ در توس و در جوار آرامگاه فردوسی بزرگ و اخوان ثالث به خاک سپرده شد. مسیر ورودی شهر توس به تصاویری از نغمه خوان ربنا مزین شده بود و در جلوخان آرامگاه فردوسی تصاویر مختلفی از استاد شجریان نصب شده بود. از بلندگوهای محوطه آوازهای وی پخش می‌شد و مانیتورهایی که به منظور پخش مستقیم مراسم تعبیه شده بود، تصاویر استاد را به نمایش می گذاشت. حضور پررنگ مردم با توجه به شیوع ویروس کرونا بسیار قابل توجه بود. شجریان با دست نوشته‌هایی بر دست همچون بدرود ای آفرین صدای صداها، صدایت هیچوقت از دهان نمی‌افتد، شجریان زنده است در خاک آرام گرفت.

خسرو شکیبایی ، بازیگر بزرگ سینما، تلویزیون و تئاتر، روز 28 تیرماه 1387 بر اثر بیماری سرطان درگذشت. خیل جمعیت برای بدرقه این مرد دوست‌داشتنی سینمای ایران دیدنی بود تا یکی از به‌یادماندنی‌ترین وداع‌ها با اهالی هنر و سینما رقم بخورد. طرفداران خسرو ارادت خود را با حضور گسترده در مراسم تشییع‌ جنازه و خاکسپاری او ثابت کردند.

در میان چهره‌های ورزشی هم یکی از شلوغ‌ترین مراسم‌های تشییع‌جنازه، به وداع با « ناصر حجازی » در دوم خرداد 1390 اختصاص داشت که در آن دیگر رنگ‌ها رنگ باختند و هواداران پرسپولیس هم به‌ تشییع جنازه این دروازه‌بان بزرگ تیم استقلال آمدند. ناصر خان پس از سالها جنگ با سرطان مغلوب این بیماری شد و نقاب در چهره خاک کشید.

بدون شک مراسم وداع با زنده‌یاد «آتیلا پسیانی»، یکی از آنها بود که شاهد حضور طیف وسیعی از چهره‌های سینمایی، هنری و فرهنگی در آن بودیم.

مراسم خاکسپاری مرحوم داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی فر ظهر روز چهارشنبه (26 مهر 1402) در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد.این مراسم خیلی باشکوه و باحضور هنرمندان و مردم برگزار شد.

15 آذر 1375، روز غریبی برای سینمای ایران بود، روزی که بنا به قولی سعدی سینمای ایران چشم از جهان فرو بست، در چنین روزی علی حاتمی پس از تحمل دوره‌ای بیماری درگذشت تا تنها دلخوشی مردم برای جبران دلتنگی‌شان، تماشای آثار ماندگارش چون «کمال الملک»، «هزاردستان»، «مادر»، «سوته دلان» و... باشد. مراسم تشییع پیکر این کارگردان فقید که با حضور پرشور هنرمندان و بازیگران سینمای ایران برگزار شد . حضور محمدعلی فردین و صحبت‌های وی پس از سالها ممنوع الکاری در این مراسم قابل توجه بود.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 27 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI با بهترین کیفیت
خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو
مروری بر بازیگران و هنرمندانی که دریا رو به عنوان لوکیشن جشن تولدشون انتخاب کردند؛ از الناز شاکردوست و ترلان پروانه تا سارا حاتمی و آزاده زارعی+عکس
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
سیر تا پیاز زندگی شخصی آیتک سلامت رقیب ایرانی زهرا گونش از زبان خودش/ ستاره چشم رنگی تیم ملی والیبال هوادارانش را سورپرایز کرد
تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
ویدیو/ عجیب‌ترین رژیم غذایی جهان در گینس مربوط به میشل لوتیتو/ آقای همه چیز‌خوار که چندین تن فلز را به جای دسر بلعید