10 مکان دیدنی و شگفت‌انگیز در استان آذربایجان شرقی

  دوشنبه، 09 مرداد 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
10 مکان دیدنی و شگفت‌انگیز در استان آذربایجان شرقی
استان آذربایجان شرقی یکی از استان‌های کوهستانی در منطقه شمال غربی ایران است. این استان دارای مناطقی دیدنی و مناظری شگفت‌انگیز بوده که در فصل تابستان مقصدی مناسب برای گردشگران محسوب می‌شود. برای آشنایی با جاذبه‌های طبیعی این استان با ما همراه شود.

آلاداغ لار یا کوههای رنگی

آلاداغ‌لار یا کوه‌های رنگی در از جاهای دیدنی شهرستان هریس از توابع استان آذربایجان شرقی یکی از شفتگی آفرینش که در 25 کیلومتری شمال شرقی تبریز و در مسیر شهرستان خواجه و اتوبان میانه - زنجان قرار دارد. آلا‌داغ‌لار، نام محلی کوه‌ها و تپه‌های رنگارنگی است. وقتی با دقت به مناظر و کوه‌ها و تپه‌ها می‌نگرید به جز زیبایی در خلقت خداوند چیز دیگری نخواهید دید. کوه‌های رنگی یا آلاداغ‌لار یکی از مناظر زیبا روی زمین به شمار می‌آید. این مناظر نادر و عجیب و وجود رنگهایی همچون قرمز، زرد، سفید و نارنجی منظره‌ای شگفت‌انگیز ایجاد می‌نماید.

کوه‌های آلاداغ‌لار

منطقه باستانی کاغذ کنان میانه

«کاغذکنان»، یکی از مناطق تاریخی و قدیمی شهرستان میانه و استان آذربایجان شرقی است که در دورانی از تاریخ همچون ابتدای دوران اسلامی تا دوران حکومت مغولان، شهری پویا و آباد بوده است. «خونا» و «خونج»، نام‌های منسوب به این شهر تاریخی در سده‌ی ششم و اوایل قرن هفتم هجری است که در زمان فرمانروایی سلجوقیان تا زمان یوروش مغولان به ایران، یکی از مناطق مهم و ارزشمند تجاری به شمار می‌رفت. قدمت اشیای کشف شده در کاغذکنان، برابر با دوران پیش از میلاد است. این منطقه با وسعتی بالغ بر 80 هکتار در نزدیکی و در غرب «شهر آقکند» از توابع شهرستان میانه قرار دارد که با کاوش‌های انجام‌شده در آن، آثاری تاریخی همچون سفال‌های شکسته متعلق به سده‌های آخر پیش از میلاد مسیح (ع) و دوران حکومت ساسانیان و اشکانیان کشف شده است. پل پردلیس، کاروانسرای جمال‌آباد، شهر سوخته کاغذکنان و قلعه سنگی کاغذکنان از آثار تاریخی و ارزشمند در این ناحیه از استان آذربایجان شرقی است.

پل پردلیس کاغذ کنان

گوورچینلیق دره سی

دره دارانداش مرند که با نام دره گوورچینلیق هم معروف است یکی از جاذبه های ماجراجویانه و جذاب برای طبیعت گردان و علاقمندان به سفرهای مهیج می باشد. روستای هریس در 7 کیلومتری روستای کوه کمر قرار دارد. جاده‌ای که به روستای هریس منتهی می‌شود، همان جاده‌ای است از زنوز گذشته و به طبیعت ماهار می‌رسد. در این مکان رود آق‌چای از میان صخره‌هایی می‌گذرد که طول این صخره‌ها حدود 500 متر است، این صخره‌ها مانند دو دیواری هستند که فاصله آنها بین دو الی دوازده متر متغیر است و چندین آبشار زیبا درون این صخره‌ها وجود دارد و کبوتران بسیاری درون این صخره ها زندگی می‌کنند که دائما در حال پرکشیدن در اطراف بوده و زیبایی این مکان را دو چندان می‌کنند. به همین دلیل نام این مکان را گوورچینلیق که در ترکی به کبوتران اطلاق می‌شود، معروف است.

دره دارانداش

قلعه ضحاک

قلعه ضحاک یکی از قلعه‌های تاریخی، مرتفع و شگفت‌انگیز هشترود محسوب می‌شود که طبق اعلام پژوهشگران یادآور داستان‌های شاهنامه است. این قلعه از جمله مناطق زیبا و جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی است که طبیعت و تاریخ را یک‌جا در خود دارد، و هر بیننده‌ای را محو تماشای خود می‌کند. این اثر تاریخی قدمتی به دوران اشکانیان و ساسانیان می‌رسد.

قلعه ضحاک

منطقه حفاظت‌شده آینالو

منطقه حفاظت‌شده آینالو در بخش خداآفرین از شهرستان کلیبر قرار دارد و از جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی است که توسط سازمان محیط زیست شهرستان کلیبر محافظت می‌شود. این منطقه که بخش کوچکی از منطقه حفاظت‌شده ارسباران به حساب می‌آید، محل احیای نسل مارال و همین طور زیستگاه 17 گونه حیوان کمیاب و در خطر انقراض است. منطقه بکر و دست‌نخورده آینالو در بسیاری از روزهای سال مه‌آلود است که ویژگی برجسته آن محسوب می‌شود. آینالو منطقه کوهستانی و جنگلی با طبیعت زیبا است که توجه و نگهداری گردشگران را می‌طلبد. آینالو یعنی «آینه‌ای» و طبق گفته‌های اهالی به سقف فلزی عمارتی قدیمی اشاره دارد که مثل آینه نور را منعکس می‌کرد. دیوارهای این عمارت قدیمی که متعلق به یک تاجر ارمنی بود پابرجاست و مرمت‌هایی هم روی آن انجام شده است. آینالو در دسترس‌ترین بخش بکر و زیبای جنگل های ارسباران است. کافی است مسیر جاده کلیبر به قلعه بابک که در انتها به عاشقلو می‌رسد را دنبال کنید.

منطقه حفاظت شده آینالو

قلعه بابک

قلعه بابک واقع در شهر کلیبر استان آذربایجان شرقی، از معروف‌ترین قلعه‌های تاریخی ایران و از جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی است که محلی ایدئال برای علاقه‌مندان به تاریخ به حساب می‌آید. این قلعه که در منطقه زیبای ارسباران جای گرفته، به‌مدت 20 سال محل زندگی و مبارزه بابک خرمدین، از شناخته‌شده‌ترین سرداران ایرانی بوده است. او و یارانش به‌واسطه این دژ کهن توانستند لشکریان عرب را برای بیست و چند سال در کوه‌ها سرگردان کنند، به آن‌ها شبیخون بزنند و باعث فرارشان شوند.

قلعه بابک

قلعه بابک

آبشار شیران

آبشار شیران در استان آذربایجان شرقی واقع است. این آبشار در حاشیه شمال شرقی روستای شیران کندی در ارتفاع 2200 متری از سطح دریا واقع شده است. ارتفاع آبشار در حدود 10 متر است. چشمه‌های بسیار فراوانی از دل کوه بیرون زده و آب آنها در امتداد دره‌ها به همدیگر پیوسته و رودهای کوچکی تشکیل می‌دهند که تعدادی از این رودها به همدیگر پیوسته و در میان دره شیران یا شیران دره سی در ادامه مسیر و در بالا دست روستا آبشار زیبایی را به وجود آورده‌اند.

آبشار شیران

روستای حیله‌ور

در استان آذربایجان شرقی و روستای تاریخی حیله‌ور شهر اسکو نیز یکی دیگر از این مکان‌ها است. این روستا با معماری منحصربه‌فرد و خاص خود یکی از جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی است که با وجود آن‌ که در نزدیکی روستای صخره‌ای و معروف کندوان قرار دارد، ناشناخته باقی مانده است. سراغ این روستای شگفت‌انگیز را باید در 18 کیلومتری اسکو و در دو کیلومتری غرب کندوان بگیرید.

روستای حیله ور

آبشار آسیاب خرابه

آبشار آسیاب خرابه یکی از جاهای دیدنی جلفا در استان آذربایجان شرقی است. این آبشار درون دره و بین صخره‌ها در نزدیکی آسیابی قدیمی قرار دارد و به همین دلیل به آبشار آسیاب خرابه شناخته می‌شود. در زبان ترکی آذری نیز به این مکان «خرابا دییرمان» گفته می‌شود. ارتفاع آبشار اصلی آسیاب خرابه حدود 15 متر است. آب این آبشار از چشمه‌ای تأمین می‌شود که از کوه کیامکی، یکی از کوه‌های بلند منطقه دیزمار غربی ارسباران و شهرستان مرند و بخش زنوز سرچشمه می‌گیرد.

آبشار آسیاب خرابه

معبد مهر مراغه

معبد مهر مراغه، نیایشگاه زیرزمینی و محل پرستش خورشید و برگزاری آیین مهرپرستی بوده که در جنوب روستای ورجوی مراغه به‌صورت زیرزمینی و صخره‌ای بنا شده‌ است. این معبد که جزو جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود، در تاریخ 19 دی 1356 هجری شمسی با شماره ثبت 1556 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و باید آن را در ردیف یکی از نخستین سکونتگاه‌ها و معابد بشر پیش از تاریخ قرار داد. معبد مهر مراغه با قدمتی بیش از سه هزار سال، میراثی ارزشمند از پیشینه تاریخ و تمدن کهن خطه آذربایجان است و جزو چهار معبد باقی‌مانده از دوره اشکانی به حساب می‌آید که به‌صورت بنایی صخره‌ای در دل زمین کنده شده است.

معبد‌مهر مراغه


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (515 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (20 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان