ساعدنیوز
ساعدنیوز

معرفی مناطق دیدنی‌ و جذاب در اطراف مراغه

  پنجشنبه، 23 شهریور 1402   زمان مطالعه 7 دقیقه
معرفی مناطق دیدنی‌ و جذاب در اطراف مراغه
مراغه یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی است. این شهر در 135 کیلومتری جنوب مرکز استان واقع شده‌ است. شهر مراغه که به باغ شهر ایران و پایتخت نجوم ایران شهرت دارد از جمله شهرهای تاریخی ایران می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با مناطق زیبای گردشگری در اطراف شهر مراغه با ما همراه باشید.

آبشار گور داغ یا کوره چکان

آبشار گور داغ مراغه که با نام آبشار کوره چکان مراغه نیز شناخته می‌شود، از مقاصد طبیعت‌گردی و جاهای دیدنی مراغه است. این آبشار در فاصله پنج کیلومتری جنوب‌شرقی مراغه و در نزدیکی روستای چکان، در استان آذربایجان‌شرقی قرار گرفته است و 9 متر ارتفاع دارد. آبشار دوقلو گور داغ از ارتفاعات سهند به درون یک دره سرازیر می‌شود و چشم‌اندازی زیبا را خلق می‌کند. آبشار کوره چکان در اسـتـان آذربایجان شرقی و در روستای چکان از توابع شهرستان مراغه واقع اسـت. روستای چکان در دره‌ای خوش آب و هوا و در دامنه جنوبی کوهستان سر به فلک کشیده و باشکوه سهند استقرار یافته است. وجود درختان بلند قامت گردو، بادام، فندق و باغ‌‌های میوه و طبیعت بکر با چشمه‌‌ساران و آبشارهای زیبا، این روستا را به یکی از دیدنی‌‌ترین روستاهای آذربایجان‌شرقی تبدیل کرده است. یکی از بلندترین کوه‌‌های ایران و مهم‌ترین کوه آتشفشانی خاموش آذربایجان رشته کوه سهند است. ارتفاعات قلل سهند از 3200 متر بیشتر است و روستای چکان که در دامنه سهند قرار دارد محل مناسبی برای صعود به این قله‌‌ها است.

آبشار گور داغ

چشمه شورسو چایباغی

چای‌‌باغی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در جنوب مراغه و در دهستان قره‌ناز بخش مرکزی شهرستان مراغه واقع شده‌ است. در حال حاضر تعداد خانوار این روستا بالغ بر 100 خانوار و جمعیت آن بالای 5020 نفر می ‌باشد. شغل اصلی اهالی آن باغداری است. فاصله آن تا شهر 7 کیلومتر می باشد. این روستا با قرار گرفتن آب معدنی شور سو در آن جزو روستاهای توریستی محسوب می‌شود. آب این چشمه معدنی، به طور معجره آسایی، برای درمان بیشتر بیماری‌های پوستی از جمله حساسیت‌‌های مخملی و... بیماری‌های رماتیسم، زانو درد موثر است. چشمه شورسو چایباغی از مقاصد گردشگری و مکان‌های دیدنی مراغه است و در حدود هشت کیلومتری جنوب شهر و در نزدیکی دهکده چایباغی واقع شده‌ است. در این ناحیه دره‌ای شرقی غربی وجود دارد که رودخانه‌ای در آن جاری است. شورسو در قسمت شمالی و کمی بالاتر از این رودخانه قرار دارد. از قسمت شمالی حوضچه، آب به همراه گاز خارج می‌شود و بخش اضافی آب، از طریق مجرایی در غرب حوضچه، به رودخانه می‌ریزد.

چشمه شورسو چایباغی

چشمه قره پالچیق

این چشمه در 4 کیلومتری جنوب مراغه و در 800 متری شرق روستای ورجوی از شکاف سنگ‌های آهکی خارج می‌گردد. آب این چشمه از داخل یک حوضچه طبیعی دایره‌ای شکل به شعاع 2 متری و عمق 90 سانتی‌متر خارج می‌‌شود. زیاد بودن مقدار سیلیس و گاز CO2 نشانگر عمیق بودن منشاء آب این چشمه است. آب این چشمه در ردیف آب‌های کربنات کلسیم سرد، با دمای 15 درجه سانتی‌‌گراد می‌باشد. آب معدنی قره پالچیق در دامنه کوه سنجان قرار گرفته‌ است این چشمه در فصل تابستان جهت استحمام مورد استفاده اهالی آبادی‌های اطراف و شهر مراغه قرار می‌گیرد به گفته مردم بومی منطقه، آب‌های این دو چشمه نیز دارای خواص طبی می‌باشند.

چشمه قره پالچیق

غار هامپوئیل یا غار کبوتر

غار کبوتر یکی از غارهای استان آذربایجان شرقی است که در 5 کیلومتری جنوب شرق شهر مراغه و در نزدیکی روستای تازه کند سفلی واقع شده‌است. در ابتدای ورودی غار میدان بزرگی وجود دارد که سقف آن لانهٔ کبوتران است. پس از تونل کم‌ارتفاعی که در سمت راست قرار دارد، میدان نسبتاً بزرگ دیگری نیز وجود دارد. در این میدان چهار حلقه چاه به عمق تقریبی 10 تا 12 متر وجود دارد که همهٔ آن‌ها به یک میدان بزرگ در اعماق زمین منتهی می‌شوند. در این میدان صخره‌های بزرگی دیده می‌شود که تا خردادماه به‌دلیل ریزش آب‌های زیرزمینی سطح آن‌ها لغزنده بوده و عبور از آن‌ها احتیاط زیادی را می‌طلبد. سپس این میدان بزرگ به اتاق‌های بزرگ و در نهایت به تونل‌های باریکی ختم می‌شود. در سقف اتاق‌ها صدها خفاش به‌ حال آویزان دیده می‌شوند که با هماهنگی خاصی به‌طور موزون در نوسانند. رسوبات آهکی متعددی طی میلون‌ها سال تشکیل یافته و مناظر زیبایی به‌وجود آورده‌اند. تاکنون هیچ‌کس نتوانسته به انتهای این غارها دسترسی پیدا کند.

غار کبوتر

چشمه ایسی بلاغ

ایستی بلاغ این چشمه به‌طوری‌که از اسمش پیداست دارای آب گرم و خواص درمانی و املاح معدنی می‌باشد این چشمه در4 کیلومتری شرق مراغه و 400 متری غرب روستای تازکند سفلی قرار گرفته‌ است این چشمه در اطراف خود انشعاباتی دارد که هر کدامشان مستقل می‌باشد باز شرح این چشمه در زیبایی‌های روستای تازه کند سفلی آورده شده‌ است درمان بیشتر بیماری‌های پوستی از جمله حساسیت‌های مخملی و… بیماری‌های رماتیسم، زانو درد، همچنین آرام بخش بسیاری ار بیماری‌های روانی و افسردگی محسوب می‌شود.

چشمه ایسی بلاغ

چشمه ساری سو

چشمه ساری سو در چهار کیلومتری مراغه و سه کیلومتری شمال غربی آبادی ورجوی، در مسیر راه آبادی خانقاه قرار دارد و از جاهای دیدنی مراغه در استان آذربایجان شرقی به شمار می‌آید. شهر مراغه که در شرق دریاچه ارومیه واقع شده است، با قرارگیری روی دامنه جنوبی کوه سهند، چشمه‌های متعددی را در خود جای می‌دهد که اغلب خاصیت درمانی درمانی دارند. چشمه ساری سو یکی از این چشمه‌ها است که زیبایی آن هر ببینده‌ای را شگفت‌زده می‌کند. مسیر راه‌آهن مراغه به ارومیه نیز از 50 متری این چشمه عبور می‌کند. چشمه ساری سو یا آب زرد از جاهای دیدنی مراغه چشمه‌ای با خاصیت درمانی است و همه ساله مردم زیادی به‌ دلیل خاصیتی که گوگرد این چشمه دارد به آن مراجعه می‌کنند.

چشمه ساری سو

رودخانه صوفی چای

رودخانه صوفی چای که با نام رودخانه گپی‌ چای نیز شناخته می‌شود، با 70 کیلومتر طول از دامنه‌های غربی کوه سهند سرچشمه می‌گیرد. با عبور از غرب شهر، این رود به یکی از دیدنی‌های مراغه تبدیل شده است. پس از مراغه، صوفی چای از جنوب شهر بناب می‌گذرد و 12 هکتار از باغ‌ها و زمین‌های زراعی را در مسیر خود آبیاری می‌کند و سرانجام به دریاچه ارومیه می‌ریزد. سد علویان روی این رود ساخته شده است و در فاصله سه کیلومتری از مراغه قرار دارد. این رودخانه از کوه سهند و آب شدن برف سنگین کوهستان سرچشمه می‌گیرد. تقریبا طولی به اندازه هفتاد کیلومتر دارد. در مسیر حرکت خود آب مورد نیاز زمین‌های کشاورزی روستاهای اطراف شهرستان‌های مراغه و بناب را فراهم می‌کند. پس از رسیدن به قوشاچای و ادغام با آب‌های سیمینه رود و زرینه رود در نهایت به دریاچه ارومیه ریخته می‌شود.

رودخانه صوفی چای

گویجه قلعه از جاهای دیدنی

گویجه قلعه یک شاهکار 3 هزارساله سنگی از جاهای دیدنی مراغه است. این قلعه کار دست گذشتگان است و حجاری‌های کم‌نظیر آن تماما توسط کسانی که زمانی اینجا زندگی می‌کردند، انجام می‌شد. این قلعه حالا در لیست آثار ملی ایران قرار دارد و مردم زیادی هم به این منطقه می‌آیند تا تونل‌ها و دالان‌های قلعه را ببینند و هنر دست گذشتگان را حسابی ببینند. این قلعه از شاهکارهای کهن و گوشه‌ای از تاریخ دفاعی و نظامی استوار ایران زمین بر بلندای آسمان در این منطقه است. گویجه قلعه از نمونه‌های معماری صخره‌ای ایران متعلق به هزاره اول قبل از میلاد مسیح بوده که نام آن در زبان فارسی به معنای قلعه سبز است و علت نام گذاری آن برگرفته از سنگ‌های طبیعی سبز مایل به آبی رنگ واقع در ضلع شمالی قلعه است.

گویجه قلعه

منطقه حفاظت شده‌‌ سهند

یکی از بزرگ‌ترین مناطق حفاظت‌شده در ایران، منطقه سهند از جاهای دیدنی مراغه است. این منطقه در سال 1390 به‌صورت حفاظت‌شده و شکار ممنوع درآمد و محل زندگی حیوانات وحشی، پرندگان و جوندگان جذاب است. این منطقه در ارتفاعات سهند است و در محدوده شهرهای مراغه، بناب، عجب شیر، تبریز و اسکو قرار دارد. منابع اصلی تامین آب منطقه سهند هفت رودخانه با جریان نسبتا دائمی شامل قلعه‌چای، چوان‌چای، لیقوان، زینجناب، کندوان، عنصرآباد‌چای، گنبرچای و ملاحیدرچای می‌باشد. در منطقه حفاظت شده سهند 156 گونه گیاهی شناسایی شده که 26 گونه آن بومی می‌باشند. گونه‌های شاخص منطقه حفاظت شده سهند اعم از پستانداران شامل قوچ و میش ارمنی، سیاه گوش، خرس قهوه‌ای، گربه وحشی، راسو، گرگ و روباه، چندین گونه خفاش و انواع مختلفی از جوندگان نیز در منطقه وجود دارد. بر اساس سرشماری سالانه جمعیت قوچ و میش بیش از 500 راس برآورد گردیده است.

کوه سهند

معبد مهر مراغه

معبد مهر مراغه نیایشگاه زیرزمینی و محل پرستش خورشید و برگزاری آیین مهرپرستی بوده که در جنوب روستای ورجوی مراغه به‌صورت زیرزمینی و صخره‌ای بنا شده‌ است. این معبد که جزو جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود، در تاریخ 19 دی 1356 هجری شمسی به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و باید آن را در ردیف یکی از نخستین سکونتگاه‌ها و معابد بشر پیش از تاریخ قرار داد. معبد مهر مراغه با قدمتی بیش از سه هزار سال، میراثی ارزشمند از پیشینه تاریخ و تمدن کهن خطه آذربایجان است و جزو چهار معبد باقی‌مانده از دوره اشکانی به حساب می‌آید که به‌صورت بنایی صخره‌ای در دل زمین کنده شده است. این اثر باستانی در زمان اشکانیان محل عبادت مهرپرستان و پس از ظهور اسلام محل برگزاری آیین‌های مذهبی بود.

معبد مهر مراغه


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (270 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (114 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (52 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (33 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه سحر ولدبیگی +عکس / عاشقانه های سحر و نیما فلاح ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (26 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (16 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (12 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (11 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (10 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (9 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (8 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (8 نظر) تصاویری تاریخی از اولین سفر خارجی رهبر معظم انقلاب 40 سال پیش (8 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس (7 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال ابجد روزانه جمعه 21 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 21 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 21 اردیبهشت 1403+فیلم پدرانه های عاشقانه رامبد جوان برای دختر زیبایش نوردخت کوچولو/ شباهت بی حد و اندازه پرنسس ناز آقای بازیگر به مادرش+عکس خلاقیت فرازمینی و خنده دار پدر ایرانی در ثبت عکس آتلیه ای فرزندش با فرش 3 بعدی+عکس/ مرد حسابی با این ایده آتلیه های شهر رو بیکار کردی😂 سردار آزمون و شجاع خلیل زاده اتوبوس تیم ملی را به هم ریختند+ فیلم/ تو تازه عروس منی !! سرکارگذاشتن تاریخی حامد سلطانی و لیلا اوتادی توسط نعیمه نظام دوست روی آنتن زنده/ چقدر خانم بازیگر باحال و خوش خنده‌اس+ویدیو لوپوس چیست؟ خلاقیت منحصربفرد یک راننده برای رهایی از گیر افتادن در برف بدون زنجیر چرخ حماسه آفرید+ ویدئو/مرد حسابی چه مغزی داری تولید آب مقطر در ایران – شرکت آب باران (ویدئو) خوانندگی محشر و فوق العاده پسر نجار با آهنگ همایون شجریان در برنامه صدا تو!/تنها صدایی که اشک کیایی رو درآورد😍 ابتکار منحصربفرد و جالب جوان ایرانی در تزئین دسته گل خواستگاری برای دختر موردعلاقه اش با شیرکاکائو+عکس/ گویا عروس خانوم عاشق این نوشیدنی پرطرفداره (عکس) سفر به ایران قدیم؛ این زن با لباس و آرایش مردانه دزدی می‌کرد ترکی صحبت کردن جالب ابراهیم رئیسی در بین مردم اردبیل+ویدیو/ لهجه دلنشین آقای رئیس جمهور (عکس) دو چهره مشهور استقلال در یک قاب؛ ناصرحجازی و قلعه نویی آن هم با ریش خلاقیت جذاب و هوشمندانه راننده اسنپ برای فروش صنایع دستی زیبایش داخل ماشین/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (عکس) اتفاقی عجیب حین انجام ایمپلنت / دندانپزشک پیچ ایمپلنت را در مغز بیمار فرو کرد! (ویدئو) خوانندگی باورنکردنی و شوکه کننده پوتین در برنامه استعدایابی؛ صداش چقدر محشره/ واکنش داوران موقع دیدن رییس جمهور خیلی جالبه واکنش جالب کمند امیرسلیمانی به ازدواج برادرش +عکس راهنمای کامل استعلام قیمت سهام عدالت غنیمت جنگی اسرائیلی هدیه به محمود احمدی نژاد توسط چهره مطرح سیاسی دنیا+عکس واکنش خنده دار حامد آهنگی به پخش آهنگ شاد عربی با جیغ و داد مردم همراه شد/ فقط حرکت آخرش😂+فیلم صحبت های خنده دار رشید اصفهانی: میگه برای بلند شدن قدم رفتم یه ماه والیبال بازی کردم بعدش مربی اخراجم کرد که آبشارو از زیر تور میزنی😅 +فیلم (فیلم) ماجرای لُری حرف زدن هم تیمی‌های بیرانوند در بلژیک / فکر کنم یکسال دیگه تو بلژیک میموند، لُری زبان رسمیشون می شد! ابتکار جالب و بی مثال پسربچه اهوازی در ساخت بیلیارد با آجر نصفه روی خاک+عکس/ این بزرگ بشه حتما مهندس میشه خلاقیت خنده دار علی صادقی برای پول قرض گرفتن از حامد آهنگی/ چقدر هوشمندانه بود😂👌+فیلم طراحی کارت عروسی خلاقانه و جالب یک زوج با رسم مراحل مختلف تا رسیدن به مرحله ازدواج+ عکس/ رسما هفت خوان رستم رو طی کردن (تصاویر) تغییر چهره عجیب «ملکه مونجونگ» سریال جواهری در قصر بعد 20 سال صدای جادویی پسر ناصر عبداللهی با خاطره انگیز ترین ترانه پدرش+ ویدئو/چه خوب میخونه... (عکس) شاید نمی‌دانستید که علی دایی آنجا حضور داشت! رونمایی رضا صادقی از سبک جالب دیکته گفتنش برای ویانا کوچولو/ چه بابای کار درستی+ویدئو (فیلم) توهین خنده دار و بانمک دختر رامبد جوان به پدرش در حضور نگار جواهریان/ حامد آهنگی غش کرد از خنده😂 نصرالله رادش: علی حاتمی گفت تو اکبر عبدی را میزاری تو جیب کوچیکت/ مهرجویی بلد نبود با رضا شفیعی جم کار کند+ویدیو نگاهی به دکوراسیون جدید خانه ستاره معصومی همسر سابق مهدی قایدی بعد از طلاق/چه سر سبز و باکلاس+ عکس شوخی بامزه هومن سیدی با دختر موطلایی و چشم رنگی نگار جواهریان/ ای خدا چه دختر خوشگلی+فیلم (عکس) استایل کژوال و مدلینگ علیرضا بیرانوند / ماشالا، اکرم بانو باید برای شوهر سوپر مدلش اسفند دود کنه! حضور غافلگیرانه علی پروین در برنامه پرطرفدار صداتو+ویدیو/ فقط تشویق های بی وقفه تماشاگران و استقبالشان از سلطان فوتبال رونمایی از مرد مازندرانی که 26 زن و 135 فرزند داشت/ خانواده پرجمعیت او روزانه 50 کیلو برنج مصرف میکردند+عکس حماسه ای دیگر از یک عمه/ نوزاد 5 ماهه گلستانی بر اثر شکستن قلنج فلج شد+عکس ابتکار تحسین برانگیز شهرداری تبریز در تبدیل درختان خشکیده محوطه ائل گلی به مجسمه‌هایی زیبا و دیدنی+عکس
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه جمعه 21 اردیبهشت 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 21 اردیبهشت ماه 1403
(عکس) سفر به ایران قدیم؛ این زن با لباس و آرایش مردانه دزدی می‌کرد
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 21 اردیبهشت 1403+فیلم
(عکس) اتفاقی عجیب حین انجام ایمپلنت / دندانپزشک پیچ ایمپلنت را در مغز بیمار فرو کرد!
رونمایی از مرد مازندرانی که 26 زن و 135 فرزند داشت/ خانواده پرجمعیت او روزانه 50 کیلو برنج مصرف میکردند+عکس
حماسه ای دیگر از یک عمه/ نوزاد 5 ماهه گلستانی بر اثر شکستن قلنج فلج شد+عکس
این مرد پولدار و عجیب 1171 فرزند داشت/ قصر بزرگ و مجللی که برای همسرانش ساخت!+عکس
دانلود آهنگ جدید «عشق است» علی عبدالمالکی+فیلم/ حال دل تموم عاشقارو عشق است...
دانلود آهنگ جدید «حقیقت» مصطفی راغب +فیلم/ عزیزم عاشقی دل پاکی میخواد... گذشتن از خطر بی باکی میخواد...
حرمسرای شاهان قاجار چگونه پُر از زن می‌شد
(عکس) افشای سند هزینه‌های فرح پهلوی برای تزئینات توالتش! / خرج از جیب مردم برای توالت خانم ملکه، همینقدر دردناک!
واکنش شوکه کننده دختر بروس‌لی به اصطلاح ایرانیِ "دنبال قاتل بروس‌لی می‌گردی؟"
3 راهکار بی‌نظیر برای حل مشکل چسبیدن کیک به قالب و قابلمه/ با دونستن این روش ها دیگه کیکت خراب نمیشه
این زن تهرانی همزمان 2 شوهر و 2 خانه داشت / هر 2 مرد سند ازدواج داشتند!