دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / طب سنتی و گیاهان دارویی /

12 خاصیت گیاه شنگ و موارد منع مصرف 

دوشنبه، 24 تیر 1398
سبزی شنگ کوهی که به نام قندرون و آلاله شنگ هم می گویند گیاهی است خودرو که بیشتر در مناطق کوهستانی به دست می آید. گیاه شنگ فواید زیادی برای بدن دارد و ما در این مقاله به طور کامل خواص شنگ کوهی را برای سلامتی، بارداری، کولیت و پوست و مو شرح داده ایم.

در مورد گیاه شنگ چه می دانید؟ آیا می دانید با مصرف این گیاه، از چه بیماری هایی میتوان پیشگیری کرد و کدام یک از آنها را میتوان درمان کرد؟ آیا این گیاه را به صورت خام نیز میتوان مصرف کرد؟ با اثرات جانبی و عوارض شنگ آشنایی دارید؟ در این مقاله از بخش طب سنتی و گیاهان دارویی، می خواهیم به بررسی فواید این گیاه دارویی پرداخته که از دیرباز در طب سنتی استفاده های زیادی می شده است.
شاید اگر برای بار اول این گیاه را ببینید، در ابتدا آن را با تره اشتباه بگیرید زیرا تشابه ظاهری زیادی بین این دو گیاه وجود دارد. رنگی شبیه به سبز متمایل به کبودی داشته و سر آن باریک تر از انتهای آن است. این گیاه دارای دانه نیز می باشد و شما می توانید دانه های قهوه ای رنگ آن را ببینید. وقتی این گیاه را از دل خاک بیرون بکشید مشاهده خواهید کرد که ریشه ای دوکی شکل داشته و سفید متمایل به زرد می باشد. جالب است که بدانید هم از ریشه این گیاه استفاده می شود و هم از برگ و ساقه آن و چه بسا خواص ریشه آن بسیار بیشتر از قسمت های دیگر آن می باشد. اما در ایران کمتر از ریشه آن استفاده می شود و شاید دلیل آن ناآگاهی مردم از خواص شگفت انگیز ریشه آن است.

خواص شنگ (طبیعت و خواص درمانی)

طبیعت گیاه شنگ سرد و خشک است. برخی از مهمترین خواص دارویی این گیاه عبارتند از:
1.شنگ برای زخم معده نقش محافظتی دارد و دیواره معده را تقویت می کند و همچنین در سم زدایی بدن از این گیاه استفاده میشود.
2. ضماد گل شنگ ترکیب شده با موم برای درمان سوختگی ناشی از آتش مفید است.
3. عصاره گیاه شنگ به عنوان یک فرآورده مکمل دربهبود کبد چرباثرات خوبی از خود نشان داده و تاکنون هیچ گونه عارضه جانبی خاصی از این گیاه مشاهده نشده است.
4. کمک به درمان کچلی و زخم های پوستی از خواص شنگ در طب سنتی است. از ضماد برگهای این گیاه در ساخت کرم استفاده شده به منظور التیام زخمهای سطحی استفاده میشود.
5. حکیم محمد ابن زکریای رازی خوردن ریشه گیاه شنگ را پادزهر سموم میدانست.
6. آب ریشه خام گیاه دارویی شنگ زگیل را از بین میبرد و برای مسلولین بسیار مفید است.
7. ضماد تهیه شده با گیاه شنگ برای التیام عصب قطع شده مفید است.
8. کمک به درمان روماتیسم از دیگر خواص شنگ است. به این منظور 60 گرم ریشه شنگ را در یک لیتر آب بجوشانید و روزی سه فنجان مصرف کنید.
9. در طب سنتی خوردن خیسانده ریشه شنگ در آب انگور برای جلوگیری از خونریزی رحم تجویز میشود.
10. گیاه شنگ دارای اثرات شاخص در درمان کولیت و بیماری التهابی روده است و از برخی داروهای شیمیایی مورد استفاده در درمان کولیت، موثرتر است.
11. ریشه گیاه شـنگ دارای لعاب بوده و کمی تلخ است، خاصیت خلط آور و نرم کننده سینه از دیگر خواص شنگ و مصارف دارویی ریشه این گیاه است.|
12. تحقیقات محققان نشان داده، استفاده از این گیاه در درمان زخم های گوارشی و ریه موثر است و عصاره آن به دلیل قابض بودن جهت درمان انواع خونریزی از جمله خونریزی های رحمی، دستگاه تنفسی و درمان برخی از انواع اسهال مفید است.

چه کسانی نباید گیاه شنگ را مصرف کنند؟

افرادی که دارای انواع بیماری های کلیوی هستند، نباید از این گیاه استفاده کنند.
طبیعت گیاه شنگ سرد و خشک است. از این رو، افرادی که دارای مزاجی صفرایی هستند نباید این گیاه استفاده کنند.
گفته می شود خانم های بارداری که دچار ویار هستند، با خوردن گیاه شنگ می توانند مشکلات این دوران را کمتر کنند. با این حال مضرات یا فواید این گیاه برای زنان باردار به طور قطعی مشخص نیست. از این رو، بانوان باردار برای مصرف گیاه شنگ حتماً باید با پزشک خود مشورت کنند.


25 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
مراحل سابمیت مقاله
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
مراحل اکسپت مقاله