5 ضرب المثل جالب و خواندنی درباره چشم

  جمعه، 18 آذر 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
5 ضرب المثل جالب و خواندنی درباره چشم
در این بخش از ساعدنیوز قصد داریم شما را با چند ضرب المثل شیرین و خواندنی درباره چشم آشنا کنیم با ساعدنیوز همراه باشید.

ضرب المثل هایی جذاب درمورد چشم

هر قدر تاریخ تمدن ملتی درازتر باشد بیشتر حادثه در آن پیدا شده و مثل های بیشتری در آن وجود دارد. زبان فارسی نیز یکی از غنی ترین زبانهای جهان است که ضرب المثل های متعددی در آن وجود دارد. اینبار ما قصد داریم شما را با چند ضرب المثل جالب و خواندنی که در آن از چشم استفاده شده است آشنا کنیم با ساعدنیوز همراه باشید.

ضرب المثل اومد ابروشو درست کنه، زد چشمشم کور کرد

ضرب المثل اومد ابروشو درست کنه زد چشمشم کور کرد بیان کننده این موضوع است که اگر در کاری تخصص و مهارت ندارید بدون هیچ رو در وایستی موظف به بیان کلمه نه و نمی توانم هستید. با این کار دیگر به مشکل و دردسر نخواهید خورد. ولی در صورتی که کاری را انجام دهید و به مشکلی بربخورید، این مسئله ممکن است برایتان دردسرساز شود.بهتر است کاری را که توان انجام دادنش را ندارید قبول نکنید. چرا که اگر مشکلی برایتان به وجود بیاید، سبب ایجاد شرمندگی و خجالت خواهد شد که در این صورت بعدا پشیمان می شوید. پس مسئولیت قبول نکردن بهتر از آن است که مسئولیت کاری را بر عهده بگیرید و بعدا دچار مشکلی شوید.

چشم

ضرب المثل چشم هایش چهار تا شدن

  • یعنی بسیار تعجب کرده و شگفت زده شد و چشم هایش از تعجب گشاد شدند!
  • معمولا برای کسی به کار می برند که از وقوع حادثه ای غیرمنتظره، چشم هایش بیش از حد باز می شود. این امر می تواند از تعجب کردن به یک اتفاق باشد یا رفتار ناشایست و غیر منتظره از دیگری.
  • مثلا لحظه ای را در نظر بگیرید که استادتان با شخصیت بزرگی که دارد، مثل بچه ها وسط خیابان بستنی قیفی می خورد و بستنی از لب و دهانش می چکد! اینجا شما که چنین توقعی نداشتید، از تعجب چشم هایتان بزرگ می شود! گویا دو چشم دیگر هم قرض کرده اید و با دقت تمام، همه چیز را نظاره می کنید!
  • گاهی برای عدم فهم و درک یک موضوع، ممکن است این اصطلاح را به کار ببرند. مثلا دوستتان هرچه به کتاب ریاضی اش نگاه می کند، هیچ چیز نمی فهمد و چشمانش گرد شده و انگار از کاسه بیرون زده است!

ضرب المثل بی چشم و رو

  • کنایه از بی حیایی و بی شرمی کسی در رفتار و گفتارش با دیگران است.
  • به کسی می گویند که از انجام کارهای زشت و وقیح ابایی ندارد و از کسی هم خجالت نمی کشد.
  • گاهی این کنایه را برای کسی به کار می برند که در مقابل زحمات دیگران هیچ تشکری نمی کند و زت آنان را وظیفه شان تلقی می کند! در اینجا به او می گویند: خیلی بی چشم و رویی که انقدر نمک نشناسی می کنی! یعنی چشم نداری خوبی های بقیه را ببینی!
  • یعنی کسی که آشکارا به دیگران توهین و بی ادبی می کند و اگر تذکر دهی می گوید: من آدم رُکی هستم! دیگر نمی داند دارد بی حیایی و بی شعوری اش را با گفتن رک بودن توجیه می کند. از این آدم های سمّی فاصله بگیرید تا آرامشتان بهم نریزد.
  • کسی که در سخن گفتن حیا نکند در عمل نیز چنین خواهد کرد!

ضرب المثل چشم تنگ

  • کنایه از انسان حریص و بخیل است؛ یعنی کسی که هر چیزی را در حال تمام شدن می بیند و با حرص و ولع، مانع بهره بردن دیگران از آنها می شود تا مبادا خودش از آن مواهب محروم گردد!
  • سعدی درباره انسان دنیادوست و حریص می فرماید:

گفت چشم تنگ دنیا دوست را

یا قناعت پر کند یا خاک گور

  • به آدم های خسیس می گویند؛ کسانی که می ترسند اموال خود را خرج کنند؛ چه برای خود چه برای خانواده. زیرا ترس از فقیر شدن همواره در وجود آنها هست! چنین افرادی نقش خدا در زندگی خویش را کمرنگ می بینند که از آینده می ترسند وگرنه کسی که اهل کار و تلاش باشد و به خدا هم توکل کند، خداوند روزی رسان است و آن مقدار روزی ای که برای هرکسی مشخص کرده، به او می رساند.
  • همچنین می توانیم چشم تنگی را به معنای کسی که فقط چشمم این دنیا را می بیند و از آخرت غافل است معنا کرد. یعنی تمام نعمت ها و اموال و مواهب را دنیوی می پندارد.

ضرب المثل چشمم روشن

  • کنایه از تعجب کردن فراوان نسبت به کاری که دیگری انجام داده و این کنایه را با طعنه و گاه با شوخی به کار می برد. یعنی انتظار چنین کاری را از تو نداشتم. مثلا: چشمم روشن! دوستی که فکر می کردم انیس و مونس من باشد به من خیانت کرده است و تمام اموالم را بالا کشیده است.
  • اگر به دیگری گفته شود چشمت روشن، یعنی از اتفاق خوبی که برای آن شخص افتاده خوشحال است و تبریک می گوید و یا با گفتن این جمله، آن اتفاق خوب را به ایشان نوید و بشارت می دهد.مثلا: چشمتون روشن! قدم نورسیده مبارک باشد. که اصطلاحا چشم روشنی به آن می گویند. یعنی تبریک گفتن به دیگران. معمولا در جواب چشمتون روشن می گویند: چشم و دلتون روشن.
  • چشممان به جمال کسی روشن شدن یعنی کسی را که دوستش داشتیم و مدت ها در انتظار دیدنش بودیم، حالا آمده و ما با شور و شوق می گوییم: به به! چشممان به جمالتان روشن شد.گاهی هم برای شوخی به کسی می گویند که مدت ها از او خبری نبوده و حالا به ما سر زده است. در اینجا یعنی خیلی وقت است تو را ندیده ایم. (بلکه خجالت بکشد و انقدر دیر به دیر سر نزند!)

همراهان عزیز ساعدنیوز ، زبان فارسی یکی از غنی ترین زبان های جهان است که در آن ضرب المثل های بیشماری وجود دارد. ما در بخش ضرب المثل ساعدنیوز قصد داریم شما را با این ضرب المثل ها آشنا کنیم. برای آگاهی بیشتر با ضرب المثل ها با ما همراه باشید.

بی صبرانه منتظر نظرات مفید و ارزشمند شما هستیم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (165 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (152 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (73 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (13 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (18 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (16 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (13 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(عکس) درختی که زمان مرگ خونریزی می کند
بازسازی صدای کاهن مصری پس از 3 هزار سال از روی مومیایی او+ تصاویر
فال روزانه امروز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 10 تیر 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 10 تیر خرداد 1403
قیمت رسمی انواع چلوکباب 43 سال قبل در رستوران اصیل ایرانی! +عکس
روایت جالب آیت الله هاشمی رفسنجانی از آوازخوانی دلپذیر و اجباری آیت الله طالقانی و منتظری در زندان/ خودم صدای خوبی ندارم اما...+ویدیو
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
دانلود آهنگ جدید "دل بیچاره" مهدی جهانی +فیلم/ منو تنهام نذار با این احوال زار نگاه کن به دلت منو یادت بیار
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 10 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 10 تیر ماه 1403
استفتاء از رهبری در مورد رای سفید
قتل دلخراش خانم معلم به دست شوهرش/ پرت کردن همسر از طبقه سوم
ماجرای تصمیم خاص حاج قاسم برای کَفنش از زبان یکی از همرزمان جانبازش
دست نوشته‌های یک جانباز هنرمند: نسل انتقالی به پایان راه نزدیک می‌شود