8 علت مهم ناباروری در مردان

  سه شنبه، 07 بهمن 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
8 علت مهم ناباروری در مردان
برای باروری لازم است تا اسپرم سالم و بالغ از مجاری اسپرم خارج شده و به واژن زن وارد گردد و با تخمک لقاح یابد. هر عاملی که در این مسیر مانع لقاح تخمک و اسپرم شود سبب ناباروری می شود. 

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، ناباروری در مردان یکی از دلایل اصلی ناشناخته در دوران قدیم بود که به زنان ارتباط می دادند، طوری که اگر یک زوج نابارور بودند تنها دلیل آن را ناباروری زن می دانستند و گاها ازدواج های متعدد مرد نیز به نتیجه نمی رسید! اما باید بدانیم که از هر ۳ زوج نابارور به طور میانگین یک مورد آن به دلیل ناباروری در مردان، یک مورد آن به دلیل ناباروری زن و یک مورد آن نیز به دلیل های ناشناخته است که ممکن است هر دو نفر درگیر آن باشند.ناباروری در مردان به دلایل متعددی بر میگردد، که ممکن است مربوط به دلایل آناتومی دستگاه تولید مثلی مرد، روانی، هورمونی یا شیوه زندگی باشد. علت ناباروری در حدود ۲۰ درصد از زوج ها را نمی توان با استفاده از روش های موجود در حال حاضر تعیین کرد.

علل ناباروری مردان

۱. اختلالات اسپرم

  • نداشتن شکل نرمال
  • رشد ناکافی اسپرم
  • حرکت نامناسب اسپرم
  • تعداد کم اسپرم ها
  • عدم ساخته شدن اسپرم (آزواسپرمی)

از جمله موارد ناباروی مردان در اثر اختلالات اسپرم هستند. برخی از عوامل محیطی و شیوه زندگی می تواند سبب اختلالات اسپرم شود. مصرف الکل و سیگار کشیدن باعث کاهش تعداد اسپرم ها می شود. برخی بیماری ها مانند اختلالات کلیوی، اوریون و یا اختلالات کرومزونی و هورمونی هم بر شکل، حرکت و تعداد اسپرم ها اثر دارند. آسیب های مجاری تولید کننده اسپرم و انسداد این مجاری مانند عفونت ها و یا اختلالات مادرزادی نیز باعث کاهش تعداد اسپرم و حتی نبود اسپرم می شود. چهار نفر از هر ده مرد دارای اختلالات اسپرم هستند.

۲. واریکوسل

واریکوسل، عروق متورم بیضه هستند. از هر ۱۰۰ مرد، ۱۶ نفر به واریکوسل مبتلا هستند. واریکوسل بعل کاهش خونرسانی به مجاری اسپرم ساز، تولید اسپرم را کاهش می دهد. از طرفی با افزایش دمای بیضه، باعث از بین رفتن اسپرم ها می شود.

۳. انزال برگشتی

در این حالت حین انزال، اسپرم مجدد به بالا بر می گردد و خارج نمی شود و اسپرم ها بجای خروج از آلت، وارد مثانه می شوند. علت این مشکل، اختلالات اعصاب و ماهیچه های مثانه است که باعث می شود نتواند بخوبی حین انزال منقبض شده و مانع برگشت اسپرم شوند. در این افراد اسپرموگرام نرمال است، اما اسپرم وارد واژن زن نمی شود. از علامت های انزال برگشتی، ادرار ابری شکل بعد از انزال و عدم خروج منی حین انزال است.

۴. ناباروری های ناشی از سیستم ایمنی

گاهی بدن مرد آنتی بادی هایی می ساز که به اسپرم های خود فرد حمله می کند. این آنتی بادی ها بیشتر در اثر آسیب ها، جراحی و یا عفونت ها ایجاد می شوند. در اثر این آنتی بادی ها، اسپرم ها بطور نرمال عملکرد نخواهند داشت و توانایی حرکت خود را از دست می دهند.

۵. انسداد مجاری اسپرم

گاهی اسپرم ها بعلت انسداد مجاری، بدام افتاده و نمی توانند حین انزال خارج شوند. این انسداد ممکن است در اثر جراحی، آسیب و یا عفونت ایجاد گردد.

۶. هورمون ها

هورمون های جنسی که توسط غده هیپوفیز ساخته می شوند به بیضه ها دستور می دهند تا اسپرم تولید کند. کاهش سطح این هورمون ها سبب کاهش تولید اسپرم می شود.

۷. کرومزوم ها

اسپرم ها نیمی از کرومزوم ها را به تخمک منتقل می کنند. هر عاملی که باعث تغییر در تعداد این کرومزومها و یا جهش در ژن های آن شود می تواند مانع باروری شود.

۸.داروها

برخی داروها تولید طبیعی اسپرم را کاهش می دهند. این داروها شامل داروهای ضد افسردگی، درمان سرطان ، ضد فشار خون و برخی از آنتی بیوتیک ها هستند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (553 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (303 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (248 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (105 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (43 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (35 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (22 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) مهمونی رفتن "جان" پسر کوچولوی مینا مختاری و بهرام رادان با سرهمی شیک و جذاب به سلیقه مامانش/ چقدر گوگولی و نازه+عکس (16 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای اعلام موجودی کارت بانکی حماسه آفرید+ویدئو/هیتلر هم مغز اینو نداشت... (12 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (12 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (11 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس