دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / بارداری و زایمان /

8 تصور اشتباه درباره ورزش در دوران بارداری! 

چهارشنبه، 21 شهریور 1403
کد خبر: 408044
ساعدنیوز: زنان باردار به اشتباه فکر می‌کنند باید تا حد امکان قبل از تولد نوزادشان استراحت کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز، ترسی اشتباه و قدیمی درباره ورزش در دوران بارداری وجود دارد؛ اکثر خانم‌های باردار به اشتباه فکر می‌کنند ورزش به نوزادشان آسیب خواهد زد. سه متخصص در تمرینات قبل و بعد از زایمان، تصورات اشتباه درباره ورزش در هنگام بارداری را معرفی کرده‌اند.

زنان باردار نباید ورزش کنند

آنچه را که قبلاً شنیده‌اید فراموش کنید، زیرا متخصصان می‌گویند ورزش در دوران بارداری برای کودک بی‌خطر و حتی مفید است. توصیه متخصصان به زنان باردار این است که حداقل 150 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط در هفته داشته باشند و عضلات خود را قوی کنند. 150 دقیقه می‌تواند به مدت نیم ساعت، پنج بار در هفته باشد. منظور از شدت متوسط هر فعالیتی است که باعث شود خانم باردار کمی عرق کند. ورزش در حین بارداری به مادر کمک می‌کند تا برای زایمان و نگهداری از فرزندش پس از تولد قدرت بدنی بیشتری داشته باشد.

ضربان قلب بالا برای خانم‌های باردار مضر است

ورزش با شدت متوسط ضربان قلب را بالا می‌برد و به مادر احساس گرما می‌دهد. ورزش باید به حالتی باشد که خانم باردار بتواند در حین ورزش مکالمه کند. اگر در حین ورزش به سختی بتواند چند کلمه صحبت کند بدون شک این ورزش مناسب شرایطش نیست. در گذشته توصیه می‌شد زنان باردار ضربان قلب خود را زیر 140 ضربه در دقیقه نگه دارند.

لولو آدامز، متخصص ورزش قبل و بعد از زایمان، می‌گوید: «نگرانی این بود که عضلات تمام اکسیژن را به سمت خود بکشند و اکسیژن کافی به سمت جنین نرود. این نگرانی معقول است، اما ضربان 140 ضربه در دقیقه از تحقیقات قدیمی نشأت گرفته است. در دوران بارداری سیستم قلبی عروقی تغییر می‌کند و لازم است هر مادر ورزشی مناسب با شرایط خودش را انتخاب کند.»

با نزدیک شدن به تاریخ زایمان ورزش باید متوقف شود

حتی زمانی که موعد مقرر زایمان نزدیک است، انجام ورزش بی‌خطر است و باعث می‌شود مادر احساس بهتری داشته باشد. متخصصان پیشنهاد می‌کنند در هر مرحله از بارداری ورزشی متفاوت با شدت مناسب با شرایط مادر انتخاب شود. در اوایل دوران بارداری مادر می‌تواند به راحتی در کلاس‌های ورزشی شرکت کند اما با پیش رفتن بارداری شاید بهتر باشد به قدم زدن رو آورده شود.

اگر مادر پیش از بارداری هرگز ورزش نکرده‌، بهتر است زمان بارداری ورزش را شروع نکند

متخصصان معتقدند در هر مقطعی از بارداری می‌توان ورزش کرد. لولو می‌گوید: «اگر بارداری باعث شده است که بی‌تحرک باشید و وضعیت سلامت عمومیتان تحت تأثیر قرار بگیرد، قطعاً نباید از شروع ورزش منظم بترسید. البته بهتر است ورزش را آرام آرام به برنامه روزانه خود اضافه کنید و پس از گذشت زمان طول جلسات را افزایش دهید.» مزایای ورزش و تحرک در دوران بارداری بسیار بیشتر از هرگونه خطری است که میتواند سلامت مادر و جنینش را تهدید کند.

در دوران بارداری نمی‌توان دوید یا وزنه بلند کرد

وزنه زدن در دوران بارداری می‌تواند بسیار مفید باشد زیرا تقلیدی از حرکات روزانه زندگی است. این ورزش به مادر کمک می‌کند پس از زایمان راحت‌تر فرزندش را در آغوش جا به جا کند. دویدن نیز برای مادران باردار بی خطر است. با این حال، بهتر است نرم دویدن انتخاب شود.

ورزش به کودک آسیب می‌رساند

ورزش هیچ‌گونه خطری برای جنین ندارد و در واقع خطر مشکلات سلامتی برای مادر پس از زایمان را نیز کاهش می‌دهد. ورزش در دوران بارداری می‌تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا و دیابت بارداری را کاهش دهد، کیفیت خواب و سلامت روانی مادر را نیز بهبود ببخشد و افزایش وزن ناشی از بارداری را مدیریت کند. تحقیقات نشان داده است ورزش در هنگام بارداری ارتباطی با زایمان زودرس و کم وزنی نوزاد ندارد.

طاق‌باز نخوابید

یکی از توصیه‌های مشهور به زنان در دوران بارداری این است که برای خواب یا ورزش به پشت دراز نکشند. وزن اضافی رحم می‌تواند به ورید اصلی تامین کننده قلب و جنین فشار وارد کند که به آن سندرم فشرده سازی آئورتوکاوال می‌گویند. این عارضه باعث علائمی مانند تعریق بیش از حد، حالت تهوع، گزگز در پاها، تنگی نفس و افزایش ضربان قلب می‌شود که معمولاً در عرض سه تا ده دقیقه پس از دراز کشیدن ایجاد می‌شوند.

لولو گفت: «ممکن است احتیاط در مورد خوابیدن به پشت درست باشد، اما اگر متوجه شدید که به پشت بیدار می‌شوید، نگران نباشید. تفاوت زیادی میان تمام شب طاق‌باز خوابیدن و گذراندن چند دقیقه به پشت برای ورزش وجود دارد.» به طور کلی توصیه می‌شود مادر پس از سه ماه اول بارداری بیش از سه دقیقه به پشت دراز نکشید. به همین دلیل پیلاتس یا یوگا برای خانم‌های باردار عالی است، زیرا مربی تمرینات را برای خانم‌های باردار تغییر می‌دهد.

در دوران بارداری انگیزه‌ای برای ورزش وجود ندارد

باشگاه رفتن در حالت عادی نیز سخت است اما مادران وقتی از فواید ورزش برای خود و نوزادانشان آگاه می‌شوند انگیزه زیادی برای ورزش کردن پیدا می‌کنند. ملاقات با دیگر خانم‌های باردار در کلاس‌های ورزشی برای سلامت روان و روابط اجتماعی مادران مفید است.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 21 شهریور
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
(عکس) عصرانه خوشمزه جورجینا، همسر رونالدو و ماشین سواری بچه هاشون
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
استارت مثبت اندیشی و شکرگذاری به سبک مینا مختاری با این متن و تصویری از گلدان ارکیده خانه‌اش زده شد+عکس/ چقد سر صبحی امیدبخش بود👌
این عکس مسعود پزشکیان در بدرقه به اولین سفر خارجی شاید هیچگاه تکرار نشود؛ نگاه امیدوار و زاویه ایستادن در مقابل آجودان این قاب را پربازدید کرد
اصول مهم ویراستاری تخصصی کتاب چیست؟
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه
کُردی صحبت کردن مسلط مسعود پزشکیان با خبرنگاران شبکه اقلیم کردستان+ویدیو
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی