آشنایی با مجموعه علوم شناختی و بازار کار آن

  پنجشنبه، 24 خرداد 1397 ID  کد خبر 8322
آشنایی با مجموعه علوم شناختی و بازار کار آن
ساعد نیوز: معرفی مجموعه علوم شناختی و موقعیت های شغلی آن

معرفی مجموعه علوم شناختی

در کنکور کارشناسی ارشد سراسری سال ۹۳، گرایش علوم شناختی از مجموعه روانشناسی جدا شده است و یک عنوان مستقل را به خود اختصاص داده ؛ رشته علوم شناختی جزو رشته های شناور قرار دارد و علاقه مندان می توانند آن را به عنوان رشته امتحانی دوم(شناور) انتخاب کنند.

علوم شناختی ، دانشی جدید در زمینه ذهن و مغز است. دانشمندان این رشته می‌کوشند تا در خصوص ادراک، تفکر، حافظه، فهم زبان، یادگیری و سایر فرایند‌های ذهنی و مواردی که در آگاهی تاثیرگذار هستند و شناخت به درک عمیق‌تری دست پیدا کنند و مکانیسم‌ها و فرایند‌هایی را که در بروز این پدیده‌ها دخالت دارند بطور دقیق بررسی نمایند.

این رشته، دانشی بین رشته‌ای است که از تعامل رویکرد‌های مختلف مطالعه ذهن همانند روانشناسی، دانش عصب پایه،دانش رایانه، زبان شناسی و فلسفه شکل می‌گیرد.

روانشناسی به مطالعه رفتار انسان، آگاهی، ادراک، توجه، حافظه، هیجان و فهم زبان می‌پردازد.

مسائلی مثل هوش مصنوعی، استفاده از فرایند‌های رایانه‌ای برای فهم فرایند‌های شناختی و طراحی در زمینه شباهتهای انسان و ماشین در حوزه دانش رایانه قرار می‌گیرد.

علم عصب پایه، ساختار و فرایند‌های سیستم عصبی را مد نظر قرار می‌دهد و هدف علم عصب‌پایه شناختی بطور اختصاصی بررسی ارتباط سیستم عصبی و مواد موجود در آن با فرایند‌ها و بازنمایی‌های ذهنی است.

 فلسفه ذهن به منطق، معنا، باز نمایی و رابطه بین ذهن، مغز، رفتار و آگاهی می‌پردازد و زبان شناسی نیز ماهیت و ساختار زبان انسان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

دانشمندان و دانشجویان این رشته باید در تمام زمینه‌های فوق به کسب علم و تجربه بپردازند. دوره کارشناسی ارشد علوم شناختی با تاکید بر روان شناسی شناختی از بهمن ۱۳۸۶ آغاز به کار نمود. چهارده پذیرفته شده اولین دوره این رشته با هماهنگی و تایید وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری از میان شرکت کنندگان در آزمون سراسری آن سال گزیده شدند.

گرایش های مجموعه علوم شناختی در مقطع کارشناسی ارشد

1- ذهن، مغز و تربیت

2- روانشناسی شناختی

3- توانبخشی شناختی

موقعیت های شغلی مجموعه علوم شناختی

وقتی به لیست پردرآمدترین رشته‌های تحصیلی جهان و به دنبال آن ایران، نگاهی بندازید خبری از رشته‌ی علوم شناختی نیست. بلکه در این لیست شاهد عناوینی مانند MBA، Social Science، game tester و… خواهید بود.

سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که، پس چرا علوم شناختی بخوانیم؟ آینده و بازار کاری رشته علوم شناختی چیست؟

برگردید به ۱۰ سال پیش. سپس دوباره نگاهی به عناوین بالا بیندازید. آیا ۱۰ سال پیش موقعیت شغلی و یا حتی رشته تحصیلی تحت عنوان “دانش شبکه های اجتماعی” بود؟ همان طور که می‌دانید پاسخ این پرسش خیر است.

علوم شناختی نیز رشته‌‌ای متعلق به آینده است. شما باید امروز در این رشته تحصصیل کنید تا جزو اولین‌های سال‌های آینده باشید. علوم شناختی در حال حاضر در میانه راه است. عمر این رشته در جهان کم است و هر روز محققان جدیدی به این حوزه ملحق می‌شوند. نکته قابل توجه این است که بخشی از این آینده، آغاز شده و برخی از نشانه‌های آن را نیز در زندگی روزمره امروزی، میتوان مشاهده کرد. از آنجایی که علوم شناختی میان رشته‌ایست تمامی علوم دیگر را میتوان از منظر شناختی بررسی کرد.

قاعده‌ای که در حال حاضر بر دنیای کار حاکم است، خلاقیت و کارآفرینی‌ست. در ایران اغلب فارغ التحصیلان رشته‌های دانشگاهی بیکار هستند یا در زمینه‌های غیر مرتبط کار می‌کنند. مشکل بدتر بی سوادی فارغ التحصیلان است. شما چه در رشته علوم شناختی و چه در رشته‌های دیگر نیازمند خلاقیت و تخصص هستید. اگر جزو افرادی هستید که صرفا میخواهید چند واحد پاس کنید و بعد از آن یک کار حاضر آماده تحویل بگیرید، علوم شناختی مناسب شما نیست.

از آنجایی که این رشته در ایران نوپاست زمینه‌های کاری برای آن بسیار بکر و آماده بهره برداریست.  برای مثال در حال حاضر عنوان های شغلی آینده و بازار کاری رشته علوم شناختی که در ایران اجرایی شده بدین صورت است:

  • پژوهش
  • هوش مصنوعی
  • رباتیک
  • کلینیک‌های مشاوره‌ای با رویکرد شناختی
  • تجهیزات نقشه برداری از مغز و توانبخشی
  • نورومارکتینگ. این حوزه یکی از پر درآمدترین حوزه‌های کاری جهان است. هر جایی که محصول یا خدمتی را ارائه می کند به این دانش احتیاج دارد.
  • حوزه‌های توانبخشی. مراکزی مانند پژوهشکده مغز و شناخت دانشگاه شهید بهشتی به طور اختصاصی بر روی این حوزه فعالیت میکنند.
  • برخی از نهادهای نظامی

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (648 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (90 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (53 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان