آشنایی با رشته فلسفه و بازار کار آن

  شنبه، 19 اسفند 1396 ID  کد خبر 3633
آشنایی با رشته فلسفه و بازار کار آن
ساعد نیوز: معرفی رشته فلسفه و موقعیت های شغلی آن

معرفی رشته فلسفه

رشته فلسفه یکی از رشته های علوم انسانی و آموزشی است که تلاش می کند پرسش های اساسی انسان را پاسخ دهد و مسائل مختلف پیرامون انسان را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد.

این پرسش ها گاهی رنگ و بوی معنوی و دینی به خود می گیرد و که تحت عنوان فلسفه دینی خوانده می شود و در بعضی مواقع نیز اخلاق مطرح است که به آن فلسفه اخلاقی گفته می شود.

فلسفه به سوالات حکومتی و سیاسی نیز پاسخ می دهد که به این فلسفه سیاسی می گویند و علاوه بر این موارد در حوزه های مختلف دیگری نیز مانند هنر و زیباشناسی نیز فلسفه وجود دارد.

خوشبختانه در کشور ما فلسفه به عنوان یک رشته آکادمیک ایجاد شده و دانشجویان می توانند اصول فلسفه و مباحث مختلف آن را به صورت علمی و دقیق فرا گیرند در دوره کارشناسی رشته فلسفه دانشجویان با مباحث مختلف فلسفه به ویژه فلسفه غرب آشنا می شوند.

در این دوره از شروع تاریخ فلسفه که مربوط به یونان است دوره فلسفه آغاز می شود و تا مکتب های مختلف و فلسفه های مختلف امروزی را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد.

در دوره کارشناسی فلسفه دانشجویان با فلسفه اسلامی نیز آشنا می شوند و مباحث مختلف آن را فرا می گیرند و می توانند به سؤال های اساسی در این قسمت پاسخ دهند.

در کنار این مباحث دانشجویان با فیلسوف های مختلف و تفکر آن ها آشنا می شوند و می توانند نظریه های مختلف آن ها فرا گرفته و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

برای تعریف دقیق فلسفه نیاز به مطالب مفصل و فراوان است و این حوزه بسیار گسترده است ولی می توانیم اندکی به این حوزه اشاره کنیم ما برای توضیح و بررسی علوم مختلف که بخشی از عالم هستی محسوب می شود هر کدام را به صورت جدا مورد تحلیل قرار می دهیم.

مثلاً یک متخصص علوم پزشکی تنها در مورد علم پزشکی و راه های مختلف درمان بیمارها آموزش می بیند و یا یک ستاره شناس مسائل مختلف پیرامون فضا و سیاره های مختلف را مورد مطالعه قرار می دهد ولی فلسفه به این گونه نبوده و سعی می کند تمام عالم هستی با تمام موجودات را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.

در علم فلسفه خدا، عالم هستی، انسان و جایگاه آن، جسم و روح و تمام مسائل مادی و غیر مادی به صورت دقیق مورد مطالعه قرار می گیرد.

یکی دیگر از تفاوت های فلسفه با علوم دیگر نگاه آن به مسائل مختلف است فلسفه درباره مسائل عام و کلی اظهار نظر می کند و درباره تمام موجودات و عالم هستی می تواند اظهار نظر کند.

در این دنیا سؤال های بسیار زیادی وجود دارد که علم و علوم تجربی به هیچ عنوان قادر به پاسخگویی به آن نیست و علم فلسفه تلاش می کند که به برای این سؤال ها پاسخ مناسب و منطقی پیدا کند.

انسان ذاتاً یک موجود پرسش گر بوده و همیشه به دنبال یافتن پاسخ مناسب برای سؤال های خود است و علم فلسفه می تواند به خوبی به این سؤال های پاسخ دهد.

بنابراین نتیجه می گیریم که علم فلسفه برخلاف باور بسیار افراد که معتقد هستند فلسفه مشکلات انسان را حل نمی کند و انسان باید تنها به علم و دانش تجربی رجوع کند و با استفاده از آن ها مشکل های مختلف خود را حل کند پاسخ مناسبی می دهد و می تواند زمینه ساز آرامش فکری انسان برای رهایی از سؤال های مختلف ذهنی شود.

توانایی لازم برای ورود به رشته فلسفه

برای ورود به رشته فلسفه مهم ترین بحث علاقه است. فلسفه جزو رشته هایی است که به صورت کامل به فکر و پژوهش سر و کار دارد و شما تنها در صورتی که به این مباحث علاقه داشته باشید می توانید از عهده مسائل مختلف آن برآیید. نکته مهم دیگر داشتن هوش تحلیلی قوی است که بتوانید مباحث مختلف فلسفه را درک کرده و مورد بررسی قرار دهید.

می گویند که افلاطون روی سر در ورودی مدرسه فلسفه خود نوشته بود که اگر ریاضی و هندسه نمی دانید وارد نشوید. این امر نشان از اهمیت بسیار زیاد درس ریاضی و هندسه برای درس فلسفه است.

به عبارت دیگر افرادی که در درس ریاضی و هندسی قوی هستند بهتر می توانند مسائل مختلف را مورد بررسی و تحلیل قرار دهند.

شاید دلیل اصلی این امر ماهیت درس ریاضی باشد که مانند فلسفه به جای عوامل تجربی با موارد انتزاعی و ذهنی سر و کار دارد.

بنابراین به خاطر داشته باشید که درس ریاضی پل ورود به رشته فلسفه است و اگر شما در این درس آمادگی لازم را داشته باشید می توانید در رشته فلسفه به موفقیت دست پیدا کنید.

همان طور که در بالا نیز اشاره شد شروع رشته فلسفه از غرب بوده و بسیاری از منابع و کتاب های موجود به زبان انگلیسی نوشته شده اند و اگر افراد بخواهند این منابع را مطالعه کنند باید با زبان انگلیسی آشنا باشند.

البته به جز منابع قدیمی در حال حاضر نیز فلسفه در غرب بسیار فعال بوده و هر روز کتاب های گوناگونی درباره فلسفه نوشته می شود و دانشجو باید بتواند این منابع را بخواند و به همین دلیل یکی دیگر از موارد مهم برای موفقیت در رشته فلسفه داشتن دانش زبان انگلیسی است و اگر شما قصد دارید علم فلسفه را به صورت جدی دنبال کنید باید در زبان انگلیسی عملکرد مناسبی داشته باشید.

بازار کار و آینده شغلی رشته فلسفه

قبل از انتخاب هر رشته ای یکی از مهم ترین نکاتی که دانش آموزان به آن توجه می کنند آینده شغلی است و دوست دارند بدانند که بعد از گرفتن مدرک رشته فلسفه چه آینده ای در انتظار آن ها خواهد بود.

در حال حاضر اصلی ترین جایی که برای فارغ التحصیلان رشته فلسفه وجود دارد آموزش و تدریس در دانشگاه ها و مراکز مختلف آموزشی است که این افراد برای این کار علاوه بر کسب دانش و سواد کافی در رشته فلسفه باید بتوانند در مقاطع بالا رشته فلسفه تحصیل کنند تا شانس استخدام شدن خود در موسسه های مختلف آموزشی را افزایش دهند.

البته علاوه بر بحث آموزش مبحث بسیار مهم پژوهش نیز مطرح بوده و امروزه نیاز است که راجع به مسائل بسیار زیادی تحقیق و پژوهش گسترده صورت بگیرد و بهترین محل برای این کار دانشگاه ها است و افرادی که به عنوان مدرس مشغول به کار می شوند می توانند در انجام کارهای پژوهشی حوزه فلسفه نیز فعالیت کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (10 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان