آشنایی با رشته مشاوره و بازار کار آن

  پنجشنبه، 27 اردیبهشت 1397 ID  کد خبر 6853
آشنایی با رشته مشاوره و بازار کار آن
ساعد نیوز: معرفی رشته مشاوره و موقعیت های شغلی آن

معرفی رشته مشاوره

رشته مشاوره در ميان رشته‌‌هاي علوم انساني مجموعه‌‌‌اي از دانش‌هاي به هم پيوسته می باشد که به بررسي چگونگی استفاده از اصول و فنون روانشناسی در برقرای ارتباط با مراجع، کمک به بهبود فضای آموزش، تشخیص اختلال های کودکان، اختلال های یادگیری و ... می پردازد. همچنین این رشته به بررسی مباني، اصول، اهداف، روش‌ها و حل زمينه‌ها و عوامل تعليم و تربيت مي‌پردازد و از روش عقلي و بحث‌هاي فلسفي در تعليم و تربيت و نيز روش‌هاي علمي و يافته‌هاي روان‌شناسي، جامعه‌شناسي و... در مباحث نظري و کاربردی سود مي‌برد.

 

گرایش های رشته مشاوره

مشاوره خانواده

مشاوره مدرسه

مشاوره شغلی

مشاوره توانبخشی

طول دوره کارشناسی ارشد رشته مشاوره حداقل ٢ و حداكثر ٣ سال بوده و تعداد واحدهاي لازم براي فارغ التحصيل شدن بین 28 تا 32 واحد درسي است (به غیر از واحد های پیش نیاز که بسته به رشته کارشناسی دانشجو و دانشگاهی که پذیرفته می شود، متفاوت است)؛ بنابراين دانشجويان اين دوره براي تكميل دوره خود در طي ٢ سال يا ٤ ترم بايد به طور متوسط در هر نيمسال تحصيلي حدود 8 واحد درسي را بگذرانند. البته معمولا دانشجویان گرایش های مختلف مجموعه مشاوره سه ترم درسی دارند و در انتهای ترم دوم و ابتدای ترم سوم می بایست پروپوزال ( طرح پشنهادی پایان نامه) خود را تصویب نموده و ترم آخر را به فعالیت پژوهشی بپردازند که بطور معمول، پایان نامه 4 واحد درسی محسوب می شود.

افرادی که رشته ی کارشناسی ارشد خود را به صورت آموزش محور پذیرفته شده اند، به جای ارائه ی پایان نامه، واحدی به اسم سمینار را می گذرانند، گذراندن حداقل 2 و حداكثر 4 واحد سمينار (تحقيق و تتبع نظري) الزامي می باشد.

طی 2 سال اخیر بسیاری از دانشگاه ها در کنار پذیرش رشته های پژوهش محور (با ارائه ی پایان نامه) به پذیرش داوطلبان در رشته های آموزش محور (بدون ارائه پایان نامه) می پردازند که گرایش های مشاوره نیز از این امر مستثنی نیست.

موقعیت شغلی رشته مشاوره

فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد رشته های مشاوره می توانند به عنوان روانشناس تربیتی در مدارس، فرهنگسراها، سازمان بهزیستی، کلینیک های مشاوره و روان درمانی، شهرداری ها و ...، به عنوان روانشناس کودکان استثنایی در بهزیستی، مدارس کودکان استثنایی، کلینیک های مشاوره و روان درمانی، مراکزدرمانی اتیسم، کلينيک هاي گفتاردرماني و ... به عنوان مشاور در بهزیستی‌، کمیته‌ امداد، فرهنگسراها، مراکز باز پروری‌ و زندان‌ها، محيط های‌ صنعتي‌ و ... به فعالیت بپردازند. همچنین تمامی گرایش ها می توانند در صورت تمايل اقدام به اخذ مجوز مراکز مشاوره، مهدکودک و بهزيستي نمايند.

 بعضی از حوزه های تخصصی که مشاوران در آن ها فعالیت دارند عبارتند از:

  • سوء مصرف مواد
  • رشد کودک
  • رشد نوجوان
  • رشد بالغ و / پیری
  • روانشناسی سلامت (به عنوان مثال مراقبت های طولانی مدت، ایدز، سرطان، و غیره)
  • بیماری های روانی (مثلاً اختلالات اضطرابی)
  • روانشناسی جنایی
  • روانشناسی ورزشی
  • تجاوز / کنترل خشم
  • اختلالات اضطرابی
  • روابط بین فردی
  • توانبخشی
  • فرآیندهای گروه
  • مداخله در بحران
  • اختلالات خوردن

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (117 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (80 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (67 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (47 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان