ابزار های فیبو نانچی

  یکشنبه، 02 شهریور 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
ابزار های فیبو نانچی
ساعد نیوز: هنگامی که از ابزار فیبوناچی در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود، معمولاً نسبت طلایی با سه درصدِ ۳۸٫۲ درصد، ۵۰ درصد و ۶۱٫۸ درصد تفسیر می‌شود. با این حال، در صورت لزوم می‌توان از ضرایب بیشتری نیز استفاده کرد؛ مانند ۲۳٫۶ درصد، ۱۶۱٫۸ درصد، ۴۲۳ درصد و غیره. علاوه بر این، چهار روش وجود دارد که می‌توان دنباله فیبوناچی را روی نمودارها اعمال کرد

هنگامی که از ابزار فیبوناچی در تحلیل تکنیکال استفاده می شود، معمولاً نسبت طلایی با سه درصدِ ۳۸٫۲ درصد، ۵۰ درصد و ۶۱٫۸ درصد تفسیر می شود. با این حال، در صورت لزوم می توان از ضرایب بیشتری نیز استفاده کرد؛ مانند ۲۳٫۶ درصد، ۱۶۱٫۸ درصد، ۴۲۳ درصد و غیره. علاوه بر این، چهار روش وجود دارد که می توان دنباله فیبوناچی را روی نمودارها اعمال کرد: اصلاح ها، کمان ها، پروانه ها و مناطق زمانی. با وجود این، بسته به نمودار مورد استفاده، ممکن است همه این روش ها قابل اعمال نباشند. خطوط ایجاد شده توسط این ابزار فیبوناچی تغییر روند در زمان نزدیک شدن قیمت ها را نشان می دهند.

اغلب تحلیلگران معتقدند که در صورت استفاده صحیح از ابزار فیبوناچی خواهند توانست رفتار بازار را در ۷۰ درصد موارد با موفقیت پیش بینی کنند، به ویژه وقتی که در پی پیش بینی قیمت خاصی باشند. برخی دیگر نیز معتقدند که محاسبات مربوط به این ابزارها بسیار زیاد و زمان بر و استفاده از آن ها دشوار است. شاید بزرگ ترین عیب روش فیبوناچی پیچیدگی نتایج برای مطالعه و متعاقباً عدم توانایی بسیاری از معامله گران در درک واقعی آن ها باشد. به عبارت دیگر، معامله گران نباید روی سطح فیبوناچی به عنوان سطح حمایت و مقاومت اجباری تکیه کنند. در واقع، آن ها می توانند سطوح حمایت روانی را مانند سایر روش های تحلیل نمودار بررسی کنند. بنابراین، سطوح فیبوناچی قاب ها و پنجره هایی هستند که تحلیلگران از آن زاویه نمودارها را بررسی می کنند. این قاب هیچ چیزی را پیش بینی نمی کند و تأثیری در معاملات ندارد، اما بر تصمیمات معاملاتی هزاران معامله گر مؤثر است.

ابزار فیبوناچی روش هایی جادویی نیستند، بلکه تنها به بهبود عدم قطعیت تحلیل ها کمک می کنند. بنابراین، نباید ابزار فیبوناچی را مبنایی برای تصمیمات معاملاتی در نظر گرفت. البته هنگامی که این ابزار توسط تعداد زیادی از تحلیلگران استفاده می شود، خود فیبوناچی می تواند یک عامل بسیار مهم در تأثیرگذاری بر بازار باشد. اغلب اوقات، فیبوناچی به دلیل اثر متوالی ناشی از تعدد معامله گران موجب ایجاد سطوح حمایت و مقاومت مصنوعی می شود.فیبوناچی شامل طیف گسترده ای از ابزارها می شود که البته سه مورد آن بیشتر از بقیه اهمیت دارند.

  • فیبوناچی اصلاحی (Fibonacci Retracement)
  • فیبوناچی گسترشی (Fibonacci Extension)
  • فیبوناچی بازتاب دهنده (Fibonacci Projection)

به طور کلی می توان گفت سه دلیل برای استفاده از فیبوناچی وجود دارد:

  • پیدا کردن سطوح حمایت و مقاومت ( در ادامه به تشریح معنی حمایت و مقامت می پردازیم.)
  • یافتن روند نزولی و صعودی قیمت
  • تعیین حد ضرر
  • حمایت: زمانی که قیمت به این نقطه برسد، بیانگر وجود تغییر در آن است و نقطه خرید سهام در این قسمت وجود دارد.
  • مقاومت: مانی که قیمت به این نقطه برسد، بیانگر وجود تغییر در آن است و بهترین نقطه برای فروش سهام در این قسمت وجود دراد.

اصلاحی یا Fibonacci Retracement

ساده ترین ،مهمترین و کاربردی ترین ابزار از گروه Fibonacci می باشد. مواقعی که بازار در روندی خاص حرکت می کند، در بازه های زمانی تمایل به بازگشت و تصحیح قیمت های قبلی دارد اما بعد از مدت زمانی تمایل به ادامه روند پیدا می کند. با استفاده از Fibonacci Retracement می توان به تخمین درصدهای احتمالی برای پایان یک حرکت اصلاحی پرداخت و نقاط ورود مناسبی را یافت. در یک روند صعودی درصدهای تصحیح بازگشت روند در جهت روند صعودی قبل، به ترتیب درصدهای ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ و ۱۰۰ درصد می تواند باشد.فیبوناچی اصلاحی را به اختصار RET می گویند.

گسترشی یا Fibonacci Extension

در ابزار گسترشی یا خارجی نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد هر موج را برای هدف های قیمتی جلوتر بیش بینی می کند. بازار پس از یک موج صعودی یا نزولی در فیبوناچی اکستنشن ۱۶۱٫۸%- ۲۶۱٫۸%- ۴۲۳٫۶% و یا درصدهای محاسباتی بالاتر می تواند بازگشت داشته باشد. به عبارت دیگر برای تشخیص سطوح مقاومتی جدید سهم پس از عبور از سقف قبلی می توانیم از این ابزار استفاده کنیم. روش اکستنشن همانند روش رتریسمنت می باشد و برای رسم به دو نقطه کف و سقف نیاز دارد. در فیبوناچی خارجی نسبت های بزرگتر از ۱ لحاظ می شوند.فیبوناچی گسترشی را به اختصار EXT می گویند.

انبساطی یا Fibonacci Expansion

این ابزار دارای شباهت زیادی به فیبوناچی پروجکشن است و ادامه یک روند نزولی یا صعودی را تا نقطه پایانش محاسبه می کند.

  • فیبوناچی انبساطی را به اختصار EXP می گویند.
  • ابزار انبساطی تلفیقی از فیبوناچی گسترشی و پروجکشن است.
  • تنها تفاوت ابزار انبساطی با پروجکشن استفاده از دو نقطه به جای سه نقطه است.
  • برای بدست آوردن نقاط بازگشت فیبوناچی اکسپنشن از ابزار اصلاحی استفاده می شود.

پروجکشن یا Fibonacci Projection

در این ابزار از ۳ نقطه برای رسم استفاده می شود

  • کف
  • سقف
  • اصلاح

در این روش حرکت از سقف به کف برای پیش بینی حمایت ها و حرکت از کف به سقف برای پیش بینی مقاومت ها می باشد. زمانی که پروجکشن در روندهای صعودی یا نزولی تکرار شود به اصطلاح به آن ها رالی می گویند و اعتبار بیشتری دارد.

حالا چگونه از این ابزار به صورت عملی استفاده کنیم؟

ابتدا به یک مثال توجه کنید تا درک این موضوع برایتان ساده تر شود. فرض کنید قیمت سکه آتی شهریور از ۱٫۵۸۳٫۰۰۰ تومان به ۱٫۶۷۵٫۰۰۰ تومان رسیده است و اکنون در حال برگشت به پایین می باشد. از کجا بدانیم که قیمت احتمالا تا چه سطحی افت کرده و دوباره به سمت بالا حرکت میکند؟ ما باید راهی داشته باشیم تا بتوانیم نواحی احتمالی جهت پایان اصلاح را شناسایی کنیم.

فیبوناچی اصلاحی می تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد!

کافیست فیبوناچی اصلاحی را در برنامه تحلیلی خود انتخاب کرده و از ابتدای حرکت (۱۵۸۳) تا انتهای حرکت (۱۶۷۵) آن را ترسیم کنید. در برنامه متاتریدر این ابزار در مسیر زیر قرار دارد:

Insert -> Fibonacci -> Retracement

در پلتفرم تحت وب Trading View نیز از نوار ابزار سمت چپ صفحه می توانید این ابزار را پیدا کنید.در نهایت نحوه رسمی فیبو اصلاحی به چنین شکلی خواهد بود.

حتما به نحوه ترسیم فیبوناچی اصلاحی توجه ویژه ای داشته باشید. چرا که برخی افراد این کار را به شکل معکوس و کاملا اشتباه انجام می دهند.زمانی که یک حرکت صعودی داشته باشیم و قیمت در حال انجام یک حرکت اصلاحی (نزولی) باشد، ما باید از ابتدا تا انتهای حرکت صعودی یک فیبوناچی اصلاحی ترسیم کنیم.

در حالت معکوس، زمانی که یک حرکت نزولی داشته ایم و قیمت در حال انجام یک حرکت اصلاحی (صعودی) است، ما باید از ابتدا تا انتهای حرکت نزولی یک فیبوناچی اصلاحی ترسیم کنیم.همانطور که در تصویر بالا مشاهده کردید، زمانی که قیمت به ۶۱٫۸% فیبوناچی اصلاحی رسید، حرکت صعودی نسبتا خوبی (به اندازه ۳۲ هزار تومان) انجام داد و بنابراین ما توانستیم یک پوزیشن موفق اخذ کنیم.در ادامه چند مثال دیگر از فیبوناچی اصلاحی را مشاهده خواهید کرد.

حالا به سوالات مهمتری اشاره خواهیم کرد.

تعیین حد ضرر

استفاده از درصدهای فیبوناچی: به عنوان مثال اگر روی سطح ۶۱٫۸% وارد پوزیشن خرید شده اید، می توانید حد ضرر خود را کمی پایین تر از سطح ۷۸٫۶% قرار دهید. این روش ساده ترین حالت ممکن است. اما باید توجه داشته باشید که اگر فاصله این دو سطح (نقطه ورود و مکان قرار گیری حد ضرر) زیاد باشد، ریسک شما افزایش خواهد یافت و باید از روش های دیگری برای تعیین حد ضرر استفاده کنید.

تعیین حد سود

استفاده از درصدهای فیبوناچی: مثال قبل را در نظر بگیرید. اگر نقطه ورود شما برای پوزیشن خرید ۶۱٫۸% است، حد سود اول شما می تواند سطح ۵۰%، حد سود دوم، سطح ۳۸٫۲، حد سود سوم سطح ۲۳٫۶ و حد سود چهارم نقطه انتهایی حرکتی باشد که فیبوناچی را روی آن ترسیم کرده ایم.البته روش های دیگری نیز برای تعیین حد سود وجود دارند که آنها را در قسمت مربوط به فیبوناچی اکستنشن و فیبوناچی پروجکشن توضیح خواهیم داد.

استفاده از نسبت ریسک به ریوارد: اگر برای پوزیشنی که گرفته اید فرضا ۵۰ پیپ حد ضرر گذاشته اید، می توانید بر اساس نسبت های ریسک به ریوارد، حد سودهای خود را مشخص کنید. به عنوان مثال حد سود اول شما ۵۰ پیپ، حد سود دوم ۱۰۰ پیپ و حد سود سوم ۱۵۰ پیپ خواهد بود.در این مطلب سعی کردیم تا به شکل مختصر و مفید شما را با فیبوناچی اصلاحی و تکنیک های مربوط به آن آشنا کنیم. منتظر قسمت های دوم و سوم این مطلب که به دیگر ابزارهای فیبوناچی اختصاص دارد از طلاچارت باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (666 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (153 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (32 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان