آداب و رسوم مخصوص مردم لیتوانی

  چهارشنبه، 14 دی 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
آداب و رسوم مخصوص مردم لیتوانی
لیتوانی کشوری در شمال شرقی اروپا است و مردم این کشور آداب و فرهنگ مخصوص به خود را دارند. برای آشنایی با فرهنگ مردم این کشور همراه ساعد نیوز باشید.

کشور لیتوانی درست بین لهستان، بلاروس و لاتویا واقع شده است. علیرغم آنکه کشورهای واقع شده در این ناحیه در زمان های گذشته تحت حکمرانی جماهیر شوروی بوده اند، کشور لیتوانی توانسته تمامی آداب و رسوم و فرهنگ خود را حفظ کند. همچنین تنوع فرهنگی در این کشور بسیار گسترده بوده و به همین علت نیز همواره مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. لیتوانی در حال حاضر جمعیتی کمتر از سه میلیون نفر دارد اما با این حال توانسته تاریخچه خود را به خوبی حفظ کند و در عین حال سبک زندگی مدرن امروزی را به همراه جذابیت هایی که دارد در خود تعبیه سازد. غذاهای فوق العاده، در سطح بین المللی و همچنین سنت هایی که هم ریشه در بت پرستی داشته و هم مسیحیت را در بر می گیرد باعث شده تا لیتوانی این روزها بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

زبان و دین مردم لیتوانی

زبان رسمی آن لیتوانیایی است، زبان های لهستانی و روسی نیز در این کشور رواج دارد. این زبان از شاخه بالتیک زبان های هندواروپایی است. در لیتوانی دین های مختلفی دیده می شود؛ حدود 77 درصد از مردم لیتوانی، کاتولیک هستند. این کشور در طول تاریخ جامعه ای بسیار مذهبی داشته است. دومین مذهب در لیتوانی، ارتدوکس است، اینطور که مشخص شده است چهارمین دین در لیتوانی مذهب لوتری است. چهار دین دیگر این کشور، اسلام، سنی، یهودی و مسیحی است. در لیتوانی، دین، آزاد است و دولت نیز معتقد است هر کس، خود می تواند دین نهایی را انتخاب نماید.

آداب مردم لیتوانی

سلام کردن در لیتوانی به طور کلی با دست دادن آغاز می شود و البته ارتباط چشمی و لبخند نیز در این روش وجود دارد. در صورتی که افراد باید هم صمیمی تر باشند، همدیگر را در آغوش می گیرند. در این کشور در ابتدای آشنایی، نیاز است که نام خانوادگی افراد صدا زده شود. زبان کشور لیتوانی بسیار شیرین است. مردم این کشور برای هدیه دادن، از گل و نوشیدنی و یا شیرینی استفاده می کنند و آداب آن ها به این صورت است که کادو باید در لحظه ی دریافت، باز شود. آداب غذاخوری در لیتوانی به این صورت که میزبان می بایست تعیین کند که میهمانان روی کدام صندلی ها بنشینند. مردم این کشور چنگال را در دست چپ و چاقو را در دست راست نگه می دارند، دستمال روی میز قرار می گیرد و اجازه ندارید آرنج خود را روی میز قرار دهید. مردم لیتوانی بسیار سخت کوش هستند اما در عین حال متواضع و فروتن هستند؛ این موضوع سبب شده است که سواد علمی، تحصیلات و موقعیت شغلی، در این کشور از ارزش بالایی برخوردار باشد. مردم لیتوانی، انسان های صبوری هستند و در زمان صحبت دیگری، هرگز حرف همدیگر را قطع نمی کنند. رابطه کاری در لیتوانی بسیار مشابه با رابطه دوستی است؛ به طوری که در محیط های کاری، فضایی بسیار صمیمی دیده می شود. مردم این کشور، در روابط کاری خود با هم دوست می شوند و سعی می کنند در طول هفته چند بار همدیگر را ملاقات نمایند. تجارت در این کشور کمی کند پیش می رود، به طور کلی در بین مردم لیتوانی، خبری از سرعت بالا نیست و عجله ای دیده نمی شود و تا زمانی که از سود دهی و منفعت مورد نظر اطمینان نداشته باشند، قراردادی را نمی پذیرند. حجاب کشور لیتوانی آزاد است.

کشور زیبای لیتوانی

فرهنگ مردم لیتوانی

  • تواضع و فروتنی بخشی از فرهنگ مردم لیتوانی است.
  • در این کشور خبری از غرور کاذب نیست.
  • مردم لیتوانی به مسائل علمی اهمیت زیادی می دهند.
  • در این کشور رتبه افراد بر اساس میزان تحصیلات تعیین می شود.
  • در فرهنگ کشور لیتوانی، صبوری اهمیت بالایی دارد و این موضوع از نوع صحبت کردن مردم این کشور هم مشخص است.
  • رعایت نوبت در لیتوانی بخشی از فرهنگ آن ها بوده و بسیار مهم است.

سنت های ترکیبی از مسیحیت و پاگانیسم

رسوم اصیل لیتوانی از ترکیب مسیحیت و پاگانیسم (بت پرستی) بالتیکی باستانی تشکیل شده است. نتیجه این ترکیب بوجود آمدن ساختاری منحصر به فرد و خاص بوده که لایه های جدیدی را در بطن هویت ملی این ناحیه ایجاد کرده است. یکی از این مراسمات مذهبی شب کریسمس بوده که لیتوانی ها آن را “کوچیوس” (Kucios) نامیده اند. جالب است که این کشور با داشتن ریشه های بت پرستی همچنان تولد مسیح را محترم شمرده و آن را جشن می گیرد. لیتوانی ها برای این شب خاص دوازده نوع غذای خاص بدون گوشت می پزند تا سال جاری با موفقیت همراه شود. آن ها همچنین برای ادای احترام به عزیزانی که در گذشته از دست داده اند برای آن ها نیز در این شب بشقاب غذایی تدارک می بینند! همچنین لیتوانی ها معتقدند به احترام تولد حضرت مسیح در این شب آب چاه ها به نوشیدنی گوارا تبدیل شده و همچنین حیوانات نیز به حرف آمده اند. به همین دلیل در شب کوچیوس به منظور ادای احترام به این حیوانات، از غذای خود به آن ها نیز می بخشند.

یکی دیگر از مراسمات جذاب لیتوانی ها پیشواز و استقبال از فصل تابستان است. لیتوانی های اصیل معتقدند در 23 ماه ژوئن جادوگرها در تپه های ساتریجا (Šatrija) و رامبیناز (Rambynas) به جشن و پایکوبی می پرداختند؛ به همین دلیل هم در این شب که کوتاه ترین شب سال نام گذاری شده است. لیتوانی ها با آتش بازی های شبانه روح جادوگران و روح های شیطانی را از اطراف خود دور می کنند. این جشن در لیتوانی به فستیوال ژونینز (Jonines) معروف بوده و در محلی باستانی همه ساله به باشکوه ترین شکل ممکن برگزار می شود.

عید پاک

در این کشور، مسئولیت قایم کردن تخم مرغ های رنگی و شکلات های عید پاک به عهده ولیکو بوبوته (Velyku Bobut) مادربزرگ عید پاک است. کودکان در این روز معمولا با گذاشتن لانه های تخم مرغی که از قبل درست کرده اند در بیرون از خانه منتظر می شوند تا مادربزرگ بوبوته آن ها را با خوراکی های رنگارنگ پر کند. طبق افسانه ها این مادربزرگ مهربان با کمک خرگوش ها تخم مرغ ها را رنگ کرده و آن ها را در لانه هایی که کودکان درست کرده اند، می گذارد. بوبوته مهربان هر سال شبانه وقتی که بچه ها خوابیده اند با تعداد زیادی آبنبات ها و تخم مرغ های رنگارنگ به همه سرمی زند. مادربزرگ های واقعی هم با الهام گرفتن از بوبوته دوست داشتنی همه ساله لباس های خاص خود را برای شاد کردن نوه هایشان پوشیده و به پذیرایی از آن ها می پردازند. یکی دیگر از سنت های جذاب عید پاک خواندن آواز کر در خانه است.

غذاهای مخصوص لیتوانی

لیتوانی هم درست همانند همسایگان خود در اروپای شرقی، غذاهایی که عمدتا با سیب زمینی و گوشت درست می شود را به عنوان غذای محلی خود انتخاب کرده است. این غذاها با وجود اینکه ممکن است در نگاه اول ساده به نظر برسند اما با طعم بسیار لذیذ و راضی کننده ای که دارند حتما شما را غافلگیر خواهند کرد. به دلیل آب و هوای خنک و مرطوب این ناحیه شاهد استفاده مداوم از موادی مانند سیب زمینی، چغندر، جو، سبزیجات، توت و انواع قارچ های مختلف هستیم. غذای ملی لیتوانی، زپلین (cepelinai) است و در واقع کوفته های بزرگی هستند که از ترکیب خمیر سیب زمینی و گوشت خوک تشکیل شده و روی آن خامه ترش و سس بیکن ریخته می شود.

از دیگر غذاهای معروف لیتوانی می توان به سوپ چغندر که معمولا گرم سرو می شود اشاره داشت. این غذا معمولا به همراه نان گندم سیاه سرخ شده در روغن به عنوان پیش غذا سرو می شود. کیبینای (kibinai) هم نوعی پای شیرین بوده که معمولا با گوشت، سبزیجات، پنیر و مربای توت پخته می شود؛ بافت نرم و لذیذ این دسر لذت بخش قطعا توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. از دیگر عادت های غذایی مردم لیتوانی می توان به خوردن گوشت کلاغ اشاره کرد! کلاغ ها به دلیل داشتن گوشت نرم و لطیف در این کشور بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. کلاغ های جوان قبل از ترک لانه در این کشور صید شده و به گفته مردم لیتوانی طعمی همانند گوشت بلدرچین دارند.

دو تاریخ مهم لیتوانی

گذشته تلخ و تامل برانگیز این کشور باعث شده تا روزی که لیتوانی دوباره توانست استقلال خود را تمام و کمال بدست بیاورد از اهمیت زیادی در تاریخ ملی آن برخوردار باشد. لیتوانی در تاریخ سالانه خود روز شانزدهم فوریه را با عنوان روز دولت نام گذاری کرده و آن را جشن می گیرد. این کشور در تاریخ یازده مارس سال 1990 دوباره به طور رسمی به عنوان یک ناحیه مستقل شناخته شده و توانست از سلطه شوروی رهایی کامل پیدا کند. بنابراین در تاریخ این کشور روز یازده مارس هر سال با عنوان روز استقلال شناخته می شود. در این دو روز همه جای این مرز و بوم شاهد رنگ زرد، سبز و قرمز هستیم که نمایانگر استقلال پرچم لیتوانی است.

عدم صحبت در مورد گذشته

مردم کشور لیتوانی تاریخ دور و دراز و مفصلی با روسیه دارند، به این صورت که برای مدت طولانی ای تحت حکومت امپراطوری روسیه و شوروی بودند. با این حال این موضوع مربوط به گذشته است و امروزه لیتوانی یک کشور آزاد و با افتخار است که هم عضو اتحادیه اروپا و هم عضو NATO می باشد. با همه ی این ها لیتوانیایی ها هنوز راجع به این موضوع بسیار حساس هستند به خصوص زمانی که کسی تصور کند که لیتوانی هنوز بخشی از روسیه است. بنابراین قبل از شروع این موضوع و یا شوخی با این موضوع بسیار احتیاط کنید.

سخن آخر

از نظر شباهت گفتاری و نوشتاری مردم اغب لیتوانی را با لتونی اشتباه می گیرند، و این مساله مرود پسند هیچکدام از این دو کشور نیست. این مساله زمانی بیشتر آزار دهنده است که مردم خارجی در این کشور برای پز دادن و به رخ کشیدن اطلاعاتشان در میان صحبت هایشان با قطعیت می گویند که ریگا پایتخت لیتوانی است. باید این را بدانید که پایتخت لیتوانی ویلنیوس و پایتخت لتونی ریگا است. یا با تمام وجود این را یاد بگیرید و یا این موضوع رو برای صحبت با مردم لیتوانی انتخاب نکنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (646 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (148 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان