عادت های اشتباه و خطرناک در هنگام رانندگی

  یکشنبه، 24 اسفند 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
عادت های اشتباه و خطرناک در هنگام رانندگی
بعضی از افراد وقتی پشت چراغ قرمز قرار می‌گیرند خودروی خود را با فشردن پدال کلاچ و ترمز نگه می دارند. این کار کاملاً غلط است. چون با درگیر کردن صفحه کلاچ و همچنین لنت‌های ترمز، سبب بالا رفتن استهلاک در قطعات و از بین رفتن هر چه سریع‌تر آنها خواهید شد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، توجه داشته باشید که هیچکس راننده به دنیا نیامده است و بهتر است عادات و رفتارهای غلط رانندگی را کنار بگذاریم!

به جرأت می توان ادعا کرد بسیاری از ما در برخی کارهای روزمره، توجهی به رعایت استانداردها نداریم و این امور را همانطوری انجام می دهیم که دوست داریم. یکی از کارهای روزمره نیز همین رانندگی است. در اینکه رانندگی، اصول و قواعد خود را دارد و نمی توان با نادیده گرفتن آن به راحتی با خودرو تردد کرد شکی نیست، اما برخی افراد در هنگام رانندگی درگیر عادات و رفتارهایی هستند که طبیعتا مخاطره انگیز و گاهی عجیب و غریب است. اکثر این افراد دچار نوعی توهم هستند که انگار راننده به دنیا آمده و مطمئنا راننده از دنیا می روند!

چون اتومبیل از اجزاء و قطعات مختلف و گسترده ای تشکیل شده است؛ نیاز به دانستن و نحوه ی استفاده ی صحیح و مناسب از این مجموعه را داریم، تا بتوانیم به شکل صحیح تری از آن مراقبت کنیم.

اما بعضی از عادت های اشتباه در هنگام رانندگی داریم که ناخودآگاه آنها را انجام می دهیم، سبب آسیب رساندن به اتومبیل خواهد شد.

عادات غلط در هنگام رانندگی

گذاشتن پا بر روی پدال کلاچ در حین حرکت:

اصطلاحا گرفتن (نیم کلاچ) و بازی کردن با کلاچ و گذاشتن بی مورد پا بر روی پدال کلاچ در هنگام حرکت، باعث آسیب رسیدن به صفحه و دیسک کلاچ و استهلاک زودهنگام صفحه کلاچ خواهد شد.

البته علاوه بر آن افزایش مصرف سوخت را باید به این موارد اضافه کرد. این کار غلط، باعث فرسودگی زود هنگام در بعضی از بخش های خودرو خواهد شد.

قرار دادن بی مورد دست بر روی دنده در هنگام حرکت:

این حرکت جزو عادت های اشتباهی است که خیلی شایع است؛ بعضی دنده را به عنوان استراحتگاه دست قرار داده و بی دلیل دست خود را بر روی دنده قرار می دهند. در اثر تکرار این عمل فشار وارده بر چرخ دنده ها زیاد می شود و کم کم و به مرور باعث فرسودگی زودرس قطعات گیربکس خواهد شد.

ترمز گیری با سرعت زیاد بر روی سرعت گیرها:

وقتی که با سرعت و شتاب زیاد در حرکت هستید و می خواهید به سرعت گیر برسید، بهتر است که قبل از رسیدن به سرعت گیر ترمز گیری را انجام دهید و سرعت اتومبیل خود را قبل از سرعت گیر کاهش دهید.

وقتی که از روی سرعت گیر در حال عبور هستید، پای خود را از روی پدال ترمز بردارید. چون هنگامی که سرعت خودرو بالاست و شما به ناگهان بر روی سرعت گیر ترمز می کنید، فشار بسیار زیادی را بر روی لاستیک ها، رینگ ها و شاسی خودرو و به خصوص بر سیستم تعلیق خودرو وارد می کنید.

می دانید که این کار می تواند صدمات جبران ناپذیر و خسارات زیادی را بر خودروی شما وارد کند؟!

گاز دادن به خودرو قبل از خاموش کردن آن:

قبلاً در خودروهایی با سیستم کاربراتوری، گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو، برای بهتر روشن شدن مجدد اتومبیل انجام می شد. امروزه این کار (که کماکان انجام می شود) نه تنها در خودروهای انژکتوری ضرورت ندارد؛ بلکه باعث باقی ماندن مقداری سوخت مشتعل نشده در انژکتور وسیلندرها می شود.

این عمل اشتباه، به مرور زمان باعث خرابی سوزن های انژکتور و کارکرد بد موتور و همچنین موجب خوردگی و فرسودگی در قسمت های مختلف انژکتور خواهد شد.

استفاده ی ممتد از پدال ترمز در هنگام قرار گرفتن در سراشیبی:

اصولاً در هنگام حرکت در سرپایینی بهتر است از دنده سنگین استفاده کرده و در موقع نیاز، بر پدال ترمز فشار آوریم.

اگر در هنگام پایین آمدن از سراشیبی در تمام طول مسیر، پا را بر روی پدال ترمز گذاشته و مرتب از ترمز برای کم کردن سرعت استفاده کنیم، امکان از کار افتادن سیستم ترمز و داغ شدن بیش از حد لنت های ترمز، که خیلی هم خطرناک است را به وجود خواهیم آورد.

در نتیجه بر اثر تکرار این عادت های غلط، باعث بالا رفتن استهلاک دردیسک ها و ترمزها و خرابی خودرو خواهیم شد.

رانندگی با شتاب و سرعت و گرفتن ترمزهای پی در پی و ناگهانی:

یکی از عادت های غلط وبد بعضی از افراد، شروع حرکت پرشتاب، و ترمزهای ناگهانی و شدید در پی آن است. این افراد معمولا فاصله طولی خود را با خودروی جلویی رعایت نمی کنند و مرتب مجبور به گرفتن ترمز های پی در پی و ممتد می شوند.

در این صورت اگر سرنشینان دیگری در خودرو حضور داشته باشند و حواسشان هم پرت باشد، به شدت به جلو پرتاب خواهند شد. که ممکن است خود باعث آسیب های جدی و جبران ناپذیر برای افراد شود.

بعضی از رانندگان کلا عادت دارند؛ در طول مسیر با سرعت و شتاب زیاد حرکت کرده و با دلیل و بی دلیل! ناگهان بر روی ترمز بکوبند. این عمل بسیار خطرناک و اشتباه است و موجب بالا رفتن استهلاک سیستم تعلیق خودرو، سیستم ترمز و مجموعه ی انتقال قدرت و حتی آسیب به چرخ ها خواهد شد.

این کار سبب صرف هزینه های اضافه در جهت تعمیرات اتومبیل خواهد شد. راننده ای که ترمز گیری مناسبی دارد و می داند که چگونه وکجا باید از پدال ترمز استفاده کند، سواری روان و راحتی را برای سرنشینان خودرو فراهم خواهد کرد.

برای ترمز گرفتن درست باید به این شکل عمل کنید!:

پاشنه ی پا همیشه باید با کف خودرو در تماس باشد و بیشتر وزن بر روی پاشنه و کف خودرو متمرکز شود. فشار بر پدال را باید از قسمت پایین پنجه و قبل از قوس کف پا ایجاد کنید. حالا به آرامی بر پدال ترمز فشار آورید تا خودرو کم کم به حالت توقف برسد. قبل از توقف کامل فشار وارده بر پدال ترمز را به آرامی و آهستگی کم کنید.

درجا کارکردن ماشین برای گرم کردن خودرو:

یکی دیگر از عادت های غلط، روشن کردن اتومبیل و گرم کردن آن با درجا کار کردن خودروست. برای گرم کردن خودرو پس از روشن کردن آن بگذارید تا ماشین حدود یک دقیقه درجا کار کند. بعد باید با دنده یک و دو حرکت کرده و حدود یک کیلومتر را طی کنید تا ماشین کم کم گرم شود.

زیرا که درجا کارکردن ماشین بیش از یک دقیقه، به مرور باعث رقیق شدن روغن می شود؛ که در این شرایط احتمال مخلوط شدن سوخت و روغن زیاد است و همچنین مصرف سوخت را نیز افزایش خواهد داد.

متوقف کردن اتومبیل پشت چراغ قرمز به وسیله پدال ترمز و کلاچ:

بعضی از افراد وقتی پشت چراغ قرمز قرار می گیرند خودروی خود را با فشردن پدال کلاچ و ترمز نگه می دارند. این کار کاملاً غلط است. چون با درگیر کردن صفحه کلاچ و همچنین لنت های ترمز، سبب بالا رفتن استهلاک در قطعات و از بین رفتن هر چه سریع تر آنها خواهید شد.

هر گاه پشت چراغ قرمز قرار گرفتید، بهتر است از ترمز دستی در خودروهای دنده ای و از حالت پارک در خودروهای اتوماتیک کمک بگیرید؛ تا بدین وسیله از خرابی قطعات ماشین جلوگیری کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (626 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (74 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان