دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / بارداری و زایمان / قبل از بارداری /

افزایش قدرت باروری زنان و مردان با ویتامین و مکمل ها 

جمعه، 31 تیر 1401
در دوران بارداری و به خصوص در چند هفته اول، تامین مواد مغذی برای مادر و جنین جنبه ی حیاتی دارد. بدن ما مدتی طول می کشد تا تمام احتیاجات جنین را تامین کند. بنابراین بهتر است از ۳ ماه قبل از اقدام به بارداری مصرف ویتامین ها و مواد مغذی ضروری را با مشورت پزشک تان شروع کنید.

خوشبختانه راهکارهای طبیعی و ساده ای وجود دارد که می تواند به افزایش باروری کمک کند. امروزه بسیاری از زوجین دچار مشکلات ناباروری هستند. در واقع تغییرات در سبک زندگی، منجر به چنین مشکلی شده است. گاهی باروری برای برخی از زوجین می تواند بسیار چالش برانگیز شود.ویتامین هایی که قبل از بارداری باید مصرف کنیم. توانایی بدن شما برای باردار شدن و گذراندن دوران بارداری با موفقیت نیاز به شرایط مناسب دارد. ویتامین های قبل بارداری در فراهم کردن این شرایط به بدن شما کمک خواهند کرد.

نقش ریز مغذی ها در باروری

در حال حاضر، شما ممکن است انتظار داشته باشید که ما نقش ویتامین ها و باروری را که همه مشخص شده اند، داشته باشیم. این طور نیست. ازآنجاکه باروری یک معادله پیچیده است و بدن هر فرد متفاوت است، باید بگوییم که علم پیرامون مواد مغذی و مفهوم هنوز در دوران کودکی خود است.گفته می شود که برخی مطالعات امیدوار کننده نقش ویتامین ها را در بارداری و زایمان روشن کرده اند. ویتامین ها نقش مهمی در سلامت زنان دارند. آن ها برای بسیاری از کارکرد ها ضروری هستند.از جمله:

  • قاعدگی و تخمک گذاری
  • عملکرد تیروئید
  • تولید انرژی
  • عملکرد سیستم ایمنی

بهبود قدرت باروری با ویتامین ها و مکمل ها

تغذیه بخش مهمی از سلامتی و باروری است. بدن شما از ویتأمین ها و مواد معدنی برای کمک به حفظ عملکرد صحیح بدن استفاده می کند. آن ها برای تخمک گذاری و قاعدگی، عملکرد تیروئید، عملکرد سیستم ایمنی، تولید انرژی و رشد اسپرم و تخمک مهم هستند. کمبود برخی مواد مغذی می تواند منجر به خطرات ناباروری، اختلالات دوران بارداری و نقایص مادرزادی شود. در ادامه به مکمل ها و ویتامین هایی اشاره خواهیم کرد با ما همراه باشید.

اسید فولیک

اسید فولیک در بدن به فولات تبدیل می شود که در سلامت عمومی جنسی نقش دارد. در حالی که تحقیقات زیادی در مورد تأثیرات آن بر باروری انجام نشده است فولات به فرآیند ایجاد و تکثیر DNA کمک می کند. این فرآیند DNA برای رشد سلول های تخمک یا اسپرم مهم است به این معنی که فولات یک ماده مغذی مهم برای باروری است. اسید فولیک همچنین یک ویتأمین حیاتی در اوایل بارداری است زیرا از نقص ستون فقرات و مغز در نوزادان محافظت می کند. اگر قصد بچه دار شدن دارید باید 400 میکروگرم اسید فولیک را هر روز قبل از بارداری و هر روز پس از بارداری حداقل در 12 هفته اول مصرف کنید. ممکن است لازم باشد دوز بالاتری مصرف کنید اگر:

  • دیابت داشته باشند
  • دارو های HIV مصرف کنید
  • دارو های ضد تشنج مصرف کنید
  • نقص لوله عصبی دارند

زینک

روی یک ماده معدنی ضروری برای رشد طبیعی اسپرم، سلامت جنسی مردان و غده پروستات است. برخی از مطالعات می گویند که کمبود روی منجر به کیفیت و تعداد اسپرم ضعیف می شود اما مطالعات دیگر نشان می دهد که مصرف مکمل های روی باعث بهبود اسپرم نمی شود. تحقیقات زیادی در مورد روی و باروری زنان انجام نشده است اما برخی تحقیقات نشان می دهد که سطوح پایین روی با زمان طولانی تری برای باردار شدن مرتبط است.

سلنیوم

سلنیوم یکی دیگر از مواد معدنی مهم برای عملکرد سیستم ایمنی، عملکرد تیروئید و محافظت در برابر استرس اکسیداتیو است. همچنین برای ساخت و استفاده از تستوسترون و کیفیت و عملکرد اسپرم مهم است. سطوح پایین سلنیوم با ناباروری مردان مرتبط است. مردان باید روزانه 55 میکروگرم و زنان باید در دوران بارداری روزانه 55 میکروگرم و 60 میکروگرم در روز دریافت کنند.

ویتأمین D

ویتامین دی (کلسیفرول) یک ویتامین محلول در چربی است، یعنی در بافت های چربی بدن ذخیره می شود. ویتأمین D یک ویتأمین مهم برای عملکرد سیستم ایمنی، دندان ها و استخوان های سالم رشد سلولی و کاهش التهاب است. نقش ویتأمین D در باروری به طور کامل مشخص نیست اما در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک کمبود ویتأمین D می تواند منجر به تحریک ضعیف تخمدان و ناباروری شود.

آهن

آهن بخشی ضروری از هموگلوبین است. آهن کافی نمی تواند باعث ناباروری تخمک گذاری شود. مطالعات نشان می دهد زنانی که مکمل های آهن مصرف می کنند نسبت به کسانی که مکمل های آهن مصرف نمی کنند میزان ناباروری تخمک گذاری کمتری دارند. زنانی که پریود های سنگین دارند به دلیل از دست دادن خون سطح آهن کمتری دارند بنابراین مصرف مکمل می تواند به بازیابی سطح آهن کمک کند.

ویتأمین C

ویتأمین C یک آنتی اکسیدان است که از رادیکال های آزاد محافظت می کند. بدن شما رادیکال های آزاد را به عنوان بخشی از فرآیند های طبیعی خود می سازد اما رادیکال های آزاد بیش از حد می تواند باعث التهاب و آسیب به DNA شود. ویتأمین C و سایر آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را خنثی کرده و آسیب آن ها را محدود می کنند. مطالعات نشان می دهد که زنان مبتلا به آندومتریوز سطح ویتأمین C کمتری نسبت به زنان بدون ناباروری دارند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل اکسپت مقاله
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
مراحل سابمیت مقاله
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه