عقیق یمنی اصل را چگونه تشخیص دهیم؟

  شنبه، 28 تیر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
عقیق یمنی اصل را چگونه تشخیص دهیم؟
تشخیص عقیق یمنی اصل مستلزم چشم آگاه،  تجربه کافی و یک دستگاه میکروسکوپ می باشد. مواردی مانند گذاشتن تار مو روی عقیق و سوزاندن آن و یا خط انداختن بروی شیشه و یا دیدن اشکالی مانند گلبرک درون عقیق و… کمکی به تشخیص هیچ عقیقی از جمله عقیق یمنی نمی کند.

بر اساس روایات متعدد، کوه عقیق یمن اولین کوهی است که به ولایت حضرت علی (ع) اقرار نموده است و به همین دلیل در میان مسلمانان از ارزش بسیار بالایی برخوردار می باشد. از دیرباز در دست داشتن انگشتر عقیق یمن یا عقیق یمانی، نشانه اعتقادات و طبقه اجتماعی فرد محسوب می شده است و اکنون نیز تا حدود زیادی همین گونه است. بر اساس پژوهش ها سایر ادیان و نیز علم سنگ درمانی، خواص بسیاری را برای عقیق ذکر نموده اند که جهت جلوگیری از اطاله کلام از ذکر آن ها در این مبحث خودداری می کنیم.مناطق جنوبی یمن، دارای معادن بسیار غنی عقیق بوده و سابقه تراش عقیق در این منطقه به حدود ۷۰۰۰ سال قبل باز می گردد. بر طبق گزارشات موسسه تجارت خاورمیانه، شغل استخراج و تراش عقیق در یمن، به کاهش نرخ بیکاری کمک شایانی می کند؛ شغلی که حتی در این اوضاع نابسامان کشور یمن نیز رونق خاصی دارد. استخراج و تراش عقیق سابقاً در انحصار تعدادی از خانواده های معروف همانند “حاج علی ابوطالب” و “محمد المبنن” بوده است. لازم به ذکر است که هنوز هم در این خانواده ها، اسرار خاص تراش و محل های غنی عقیق اصل یمن و … سینه به سینه منتقل می گردد. عقیق یمن که شرافت خاصی برای مسلمانان دارد از منطقه انس و عنس در استان ذمار (Anse Dhamar) استخراج می گردد. سایر مناطق جمهوری یمن نیز دارای عقیق های بسیار با کیفیتی بوده که آن ها هم در بازار به اسم یمنی به فروش می رسد.

میزان شفافیت عقیق

به میزان شفافیت سنگ دقت کنید. میزان شفافیت عقیق طبیعی به خوبی عقیق مصنوعی نیست. عقیق طبیعی از اندکی هرج و مرج و بی نظمی در شفافیت برخوردار است و بعضاً می توان درون آن خطوط و ابرهایی دید، در حالی که عقیق مصنوعی از شفافیت خیلی خوبی برخوردار بوده که مثل شفافیت گوی شیشه ای می باشد.بافت را مورد توجه قرار دهید. در مقایسه با عقیق طبیعی، نوع مصنوعی ساخته شده از سنگ از بافت نرم تری برخوردار است. اگر با یک تکه یشم بر روی سنگ خراش ایجاد کنیم، عقیق مصنوعی خراش برمی دارد، اما عقیق طبیعی خراش برنمی دارد.

رنگ عقیق اصل

عقیق واقعی دارای رنگی روشن و متمایز است، در حالی که عقیق بدلی از روشنایی کمتری برخوردار است. عقیق طبیعی از رنگ های روشن و رگه های واضح برخوردار است. اگر با دقت به عقیق طبیعی نگریسته شود، لکه های قرمز متراکم کوچک در نوارهای قرمز قابل مشاهده است. انتهای عقیق مصنوعی ساخته شده از سنگ، دارای الگوی گلبرگی می باشد. همچنین عقیق آبی رنگ شده دارای رنگ روشن یکدست می باشد، که به ما احساس غیرطبیعی بودن را می دهد.

تشخیص عقیق یمنی اصل

تشخیص عقیق یمنی اصل مستلزم چشم آگاه، تجربه کافی و یک دستگاه میکروسکوپ می باشد. مواردی مانند گذاشتن تار مو روی عقیق و سوزاندن آن و یا خط انداختن بروی شیشه و یا دیدن اشکالی مانند گلبرک درون عقیق و… کمکی به تشخیص هیچ عقیقی از جمله عقیق یمنی نمی کند. عقیق یمنی با کیفیت، رنگ کاملاً یکدست دارد و بدون هیچ رگه یا نقاط پررنگ تر و کمرنگ تر یا خطوط موازی رنگی در سنگ و یا دانه های رنگی می باشد. در واقع ساختار سنگ و رنگ درون این عقیق آنچنان نرم و ریز هستند که با چشم معمولی سنگ یک دست بنظر می رسد. رنگ آن کاملاً یکدست عسلی تا قهوه ای رنگ هست. در مقابل نور درون عقیق حالت روغنی دارد در حالی که سایر عقیق ها چنین جلایی ندارند. اما اگر عقیقی دارای رگه طبیعی بود و کمی رنگدانه هم داشت بشرط شفاف بودن وحرارت ندیدن عقیق با ارزشی می تواند باشد. نمونه هایی از عقیق یمنی را در تصویر مقابل مشاهده می فرمایید.در یک جمع بندی ساده عقیق ها ۱- رنگ شده هستند. ۲- رنگ نشده اند اما رنگ یکدستی ندارند. ۳-رنگ یکدستی دارند ولی در نقاطی از سنگ نقاط پر رنگ تری دیده می شود.۴- رنگ کاملاً یکنواخت و صافی دارند.ارزش این عقیق ها از شماره ۱ به ۴ افزایش می یابد و آخرین عقیق از نوع ممتاز محسوب می شود. اما تشخیص آن را به متخصصین واگذر کنید. عقیق های دیگری که دارای رنگ طبیعی و شفاف باشند نیز در ردیف عقیق های ممتاز قرار می گیرند.

به نظر برخی کارشناسان سنگ وجود شبکه لانه زنبوری در عقیق یمن به شناسایی آن کمک فراوانی می نماید. این شبکه لانه زنبوری باید به هم پیوسته باشد. یعنی اگر یک خط طولی دیدید که چند شاخه از آن انشعاب گرفته بدانید که عقیق یمن نیست. شبکه ها باید مانند لانه زنبور به شکل چند ضلعی های نامنظم باشد که مرزهایش قابل تفکیک است. البته اگر این شبکه داخل نگین نبود، نباید با نظر قاطع آن را مردود کرد، اما وجود آنها در نگین نشانه یمنی بودن عقیق است. برای مشاهده شبکه در داخل نگین بهتر است آن را در مقابل یک نور قوی گرفته و به دقت داخل آن را بررسی نمایید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (119 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (69 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (49 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان