اهمیت روشن کردن کولر خودرو در زمستان

  سه شنبه، 18 مرداد 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
اهمیت روشن کردن کولر خودرو در زمستان
در فصول سرد سال نیز حداقل ماهی یکبار کولر خودرو را به مدت چند دقیقه روشن کنید تا در نگهداری از خودرویتان اقدامی مثبت انجام داده باشید. جهت مخلوط کردن گاز با روغن مخصوص آن و جلوگیری از فاسد شدن آن روشن کنید. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر در این خصوص بحث کنیم.

در این میان افرادی که بنا به اقتضای شغلشان ساعاتی طولانی در خودرو به سر ‏می برند، از کولر خودروی خود برای ساعات طولانی استفاده می کنند. بر این اساس آغاز ماه های گرم سال برای بسیاری از ‏رانندگان با خرابی کولر ماشین هایشان همراه است که کارشناسان عامل موثر در این زمینه را بی توجهی مالکان خودرو به مباحث ‏موثر بر کارایی بخش های فنی کولر خودرو می دانند. بنابراین در این مطلب نکاتی درخصوص نحوه نگهداری کولر خودرو عنوان ‏می شود تا ضمن استفاده از کولر، هزینه کمتری متوجه مالکان خودرو شود.

کولر خودرو و نحوه کار آن

کولر یا همان سیستم تهویه مطبوع یکی از ابزار های بسیار کاربردی است. همه کولر هایی که بر روی خودرو های مختلف قرار دارند، دارای یک پمپ هستند که به میل لنگ پیشرانه به صورت مستقیم متصل است. کمپرسور و گاز خنک کننده در قسمت ابتدایی مدار تهویه قرار دارند. گاز خنک کننده با ورود به کمپرسور فشرده شده و به قسمت بعد حرکت می کند.گازی که متراکم شده است به کندانسور رفته و گاز به حالت مایع تبدیل می شود و سبب از دست رفتن گرما می شود. بدین صورت فضا در کندانسور خنک می شود و هوایی که به سمت کابین خودرو حرکت می کند، با دمایی پایین است.از طرفی قطعه دیگر به نام خشک کننده وارد کار می شود و با فناوری های مختلف یا مواد شیمیایی رطوبت هوا را می گیرد و در مراحل بعد گاز فشرده شده دوباره به گاز کم فشار تبدیل می شود.البته با توجه به نوع خودرو، قطعات مختلفی در آن وجود دارد که برای کاهش دما یا تغییرات مواد به همدیگر از آن ها استفاده می شود و مدار کولر خودرو را کامل می کند.

کولر خودرو

لزوم روشن کردن کولر خودرو در زمستان

یکی از اشتباهات رایجی که بسیاری از مالکان خودرو ‏مرتکب می شوند، این است که کولر خود را از ابتدای ماه های سرد سال خاموش می کنند و تا زمانی که گرمای هوا به اوج خود ‏نرسد، هیچ گونه استفاده ای از کولر ندارند. در این حالت مدت زمانی بین ۶ تا ۷ ماه کولر خودرو بدون استفاده باقی می ماند که این ‏موجب خرابی کولر خودرو می شود. بنابراین کارشناسان توصیه می کنند که در فصول سرد سال ماهی یک بار کولر خودرو را به ‏مدت چند دقیقه جهت مخلوط شدن گاز با روغن مخصوص آن و جلوگیری از فاسد شدن آن روشن کنید.‏ رعایت این امر حتی در فصولی مثل زمستان که استفاده از سیستم اصلا ضروری به نظر نمی رسد نیز ‏لازم است. این عمل باعث می شود تا روغن موجود در داخل سیستم به گردش درآید. درواقع با این عمل شما واشرها، لوله ها و ‏قطعات سیستم را روغن کاری می کنید . رعایت این موضوع احتمال نشت گاز و به وجودآمدن خشکی در واشر ها را کاهش ‏می دهد.

همچنین مالکان خودرو باید در ابتدای فصل گرما از سالم بودن کولر خودرو و کافی بودن فشار گاز آن مطمئن شوند. زیرا در ‏صورت خروج گاز، ذرات گرد و غبار، آلاینده ها و مواد اسیدی به مدار سیستم کولر وارد می شوند و موجب خروج کولر از مدار ‏می شوند. بنابراین توصیه دیگری که بسیاری از کارشناسان فنی خودرو بر آن تأکید دارند این است که تمامی قطعات خودرو باید ‏توسط تعمیرکار ماهر مورد شست وشو قرار بگیرد. همچنین کولر خودرو فضایی مناسب برای رشد باکتری ها و قارچ هاست، ‏بنابراین تمیز یا تعویض کردن فیلترهای تصفیه هوای سیستم تهویه، هم برای کاهش ابتلا به مشکلات ریوی و پوستی و هم ‏بهره گیری بیشتر از سرمای کولر ضروری است. به خصوص آنکه، استفاده از کولر در فضای داخلی خودرو میزان قارچ ها و ‏آلودگی هوا را تا ۸۰ درصد کاهش می دهد. در این میان برخی کارشناسان تأکید دارند قبل از این که تنها به فکر استفاده از کولر باشیم، ‏باید به فکر نگهداری از آن بود تا در مواقع لازم بتوان از آن استفاده کرد.‏

چند نکته درباره کولر خودرو

  • خنک شدن در هوای گرم تابستان ، خلاص شدن از کلافگی و خواب آلودگی ناشی از گرما و بهبود تنفس و گردش خون از فواید استفاده از کولر در فصل گرم است ، اما کولر خودرو خطراتی هم می تواند برای سلامت شما داشته باشد که با رعایت برخی مسایل می توانید از آن ها پیش گیری کنید .
  • استفاده از کولر در حضور کودکان به ویژه در هوای گرم و سفرهای طولانی مدت ضروری است ، زیرا مانع گرما زدگی آن ها می شود . اگر دریچه های کولر شما جلوی خودرو قرار گرفته و کودکان روی صندلی عقب هستند ، حتما به گونه ای دریچه را تنظیم کنید که هوای خنک به عقب خودرو هم برسد . اما اگر در عقب خودرو هم برای هر فرد دریچه ای تعبیه شده می توانید دریچه را به گونه ای تنظیم کنید که باد شدید به گردن و صورت کودکان نخورد و سبب گرفتگی ماهیچه های آن ها نشود .
  • استفاده از کولر و دستگاه تهویه در تونل فقط در شرایطی مناسب است که هوا امکان ورود از بیرون را نداشته باشد . در فضای تونل ها دود و ذرات معلق جمع می شوند و در صورتی که دستگاه تهویه روی حالت گردش داخلی نباشد ، آن را به داخل اتاق می کشاند . هرچند تونل های شهری تهران و برخی از تونل های بین شهری دارای سیستم های تهویه قوی مانند جت فن ها هستند ، اما توصیه می شود در هوای آلوده ، سیستم تهویه را در حالت گردش داخلی هوا قرار دهید .
  • در فضای شهری به ویژه در ترافیک ها نیز روشن کردن کولر در حالت ورود هوا از بیرون ، سبب ورود ذرات و دود به داخل می شود ، پس ترجیحا در هنگام توقف یا سرعت پایین کولر را در صورت مناسب بودن دما خاموش کنید یا دست کم در حالت گردش داخلی قرار دهید . اگر کولر خودرو شما مانند 206 تیپ پنج و شش از نوع اتوماتیک بوده و دستگاه تنظیم دما دارد ، بهتر است آن را روی دمای دلخواه خود تنظیم کنید تا به طور اتوماتیک روشن و خاموش شود .
  • خاموش نگه داشتن کولر از نظر بسیاری افراد راه حل مناسبی برای صرفه جویی در مصرف بنزین است اما حقیقت چیز دیگری است . اگر در حین توقف یا سرعت پایین از کولر استفاده کنید ، بنزین بیش تری مصرف می شود اما استفاده از آن در بزرگ راه ها با سرعت بالا بنزین بسیار کمی مصرف می کند ، چرا که اگر در همان حالت ، به جای روشن کردن کولر ، شیشه ها را پایین بکشید ، به دلیل برهم خوردن وضعیت آیرودینامیکی خودرو ، مقداری به مصرف سوخت افزوده خواهد شد .
  • رطوبت سبب می شود فیلترها مکان مناسبی برای رشد قارچ و کپک ها باشند . گاهی پیش می آید که با روشن کردن کولر خودرو بوی نا مطبوعی در هوا می پیچد . این به آن معنی است که یا خودروی شما فیلتر ندارد ( مثل تندر 90 که می توان با تهیه فیلتر از بازار آزاد این مشکل را حل کرد ) ، یا فیلتر کثیف و پر از قارچ و میکرب شده و نیاز به پاک شدن یا تعویض دارد .
  • کولر حداقل هر ماه یک بار به مدت سی دقیقه یعنی حتی در فصول سرد سال باید روشن و کمپرسور درگیر شود تا گاز خنک کننده به اصطلاح رسوب نکند ، چون در این صورت ناگزیر خواهید بود چند ده هزار تومان برای شارژ گاز کولر هزینه کنید .
  • در فصول سرد سال که معمولا داخل اتاق و شیشه ها بخار می گیرد ، اگر روشن کردن بخاری و ورود هوا از بیرون به داخل هم افاقه نکرد ، به عنوان آخرین راه ، باید در حین روشن بودن بخاری و ورود هوای گرم ، دکمه کولر را روشن کنید تا کمپرسور نیز درگیر شود . از آن جا که یکی از خاصیت های کولر ، جذب رطوبت محیط است ، این کار ضمن ادامه کار بخاری و گرم کردن کابین ، باعث کاهش رطوبت داخل شده و به بخارزدایی شیشه ها کمک خواهد کرد .

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (625 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (59 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (28 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان