آشنایی با مسجد سلیمیه، زیبا ترین در ادیرنه ترکیه

  پنجشنبه، 14 مهر 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
آشنایی با مسجد سلیمیه، زیبا ترین در ادیرنه ترکیه
مسجد سلیمیه، واقع در ادیرنه ترکیه، یکی از میراث جهانی یونسکو و شاهکار معماری و هنر دوران عثمانی است. اگر به هنر و تاریخ علاقه‌مند هستید، حقایق جالب درباره این مسجد را مطالعه کنید.

مسجد «سلیمیه» نمونه عالی از معماری اسلامی و یکی از جاذبه های گردشگری ترکیه است. این بنا در قرن شانزدهم ساخته شد و یکی از مساجد معروف دوره عثمانی به مساحت 22 هزار و 202 مترمربع است. طراحی ساده ، المان های اسلامی و سبک معماری کم نظیرش موجب شده پس از قرن ها هنوز مورد ستایش بینندگان قرار گیرد. بخشی از کاشی های این مسجد در زمان جنگ های عثمانی با روسیه در سال های 1887-1888 از طرف «میخائیل اسکوبلف» ژنرال روس به مسکو منتقل شد. نام مسجد «سلیمیه» به عنوان یکی از زیباترین مساجد جهان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. «سنان» معمار رسمی دربار پادشاه های عثمانی، ساخت این بنا را برعهده داشت و «سلیمیه» را مهم ترین کار معماری خود نامید.

مسجد سلیمیه

پلان ساخت مسجد سلیمیه

معمار مسجد سلیمیه، معمار سنان، معمار رسمی دربار پادشاهان عثمانی بوده است. این مجموعه در دوره سلطنت سلطان سلیم دوم عثمانی ساخته شده است. آغاز ساخت مسجد سلیمیه طبق کتیبه ای که در این مجموعه موجود است به سال ۹۷۶ هجری قمری (۱۵۶۸ میلادی) برمی گردد و طبق پیش بینیها قرار بود ساخت این مسجد در روز ششم آذر سال ۹۵۳ خورشیدی به اتمام برسد اما در تاریخ ۲۳ اسفند سال ۹۵۳ به افتتاح رسیده است.

مسجد سلیمیه

معماری مسجد سلیمیه ترکیه

مسجد سلیمیه در زمینی به مساحت ۲۴۷۵ متر مربع بنا شده و زیربنای مسجد نیز ۱۶۲۰ متر مربع است. مساحت کل این مجموعه ۲۲ هزار و ۲۰۲ متر مربع است. ارتفاع گنبد مسجد سلیمیه ۴۳،۲۸ متر و قطر دهانه آن ۳۱،۳۰ متر است. گنبد روی یک پایه هشت ضلعی بنا شده است. چهار گنبدک در گوشه ها و یک نیم گنبد در محراب در مقاوم سازی گنبد اصلی بنا نقش دارند.

مسجد سلیمیه

تاریخچه مسجد سلیمیه

گبند مسجد سلیمیه ۳۲ پنجره کوچک داشته و در بخشهای زیرین گنبد نیز ۶ ردیف پنجره وظیفه تأمین روشنایی این مسجد را برعهده دارند. مسجد سلیمیه چهار مناره دارد و هر مناره دارای سه شرفه ۳۸۰ سانتیمتری دارد. ارتفاع مناره ها ۷۰،۸۹ متر است. این مسجد از لحاظ هنر مرمرتراشی، کاشیکاری و خوشنویسی نیز حائز اهمیت است. کاشیهای مسجد ساخت ایزنیک ترکیه است. بخشی از کاشیهای این مسجد در زمان جنگهای عثمانی با روسیه در سالهای ۱۸۸۷-۱۸۸۸ از طرف میخائیل اسکوبلف ژنرال روسی به مسکو منتقل گردید. مسجد سلیمیه در تاریخ ۲۸ ژوئن سال ۲۰۱۱ در جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو در پاریس وارد لیست میراث جهانی گردید.

مسجد سلیمیه

حقایق جالب درباره مسجد سلیمیه

  1. مجموعه ی مسجد سلیمیه در دوران سلطان سلیم دوم ساخته شد و بهترین کار معمار سنان به شمار می رود. این مسجد با یک گنبد و چهار مناره باریک (به ارتفاع ۷۰٫۸۹ متر)، طراحی داخلی بی نظیر، کتابخانه نسخ خطی، معماری دقیق، سفالکاری ها، حیاط مرمرین، مکان های آموزشی، حیاط خارجی، بازار سرپوشیده، دارالحدیث، همگی با هم اوج هنر و پرهیزگاری امپراتوری اسلام قرن ۱۶ را به نمایش می گذارند.
  2. در حالی که فضای داخلی مسجدهای سنتی با بخش های جدا از هم ساخته می شد، تلاش معمار سنان بر این بود که ساختمانی بسازد تا از هر جای آن بتوان محراب را دید.
  3. تک گنبد مسجد، که روی یک پایه هشت ضلعی قرار گرفته، با قطر ۳۱٫۵ متر و مساحت ۴۵ در ۳۶ متر و با مناره های سربه فلک کشیده اش، بر آسمان شهر مشرف است. طراحی داخلی خلاقانه آن باعث شده است تا فضای داخلی ساختمان، پر از پنجره (۳۲ پنجره در گنبد و ۶ ردیف پنجره در بخش های زیرین گنبد) و بسیار نورانی باشد.
  4. در اطراف مسجد مکان های دیگری از جمله کتابخانه ، مدرسه ، مسافرخانه، حمام، نوانخانه هایی برای فقرا، بازار، بیمارستان و یک قبرستان بود.
  5. خلاقیت به کار رفته در مسجد مربوط به مساحت و اندازه آن نیست، بلکه مشخص در طراحی و سازمان دهی داخلی آن است. محراب در داخل یک شاه نشین تابوک مانند (تابوک یا محراب کلیسا) قرار گرفته که عمق آن به گونه ای است که نور پنجره ها را از سه طرف به خود جذب می کند. این نورها باعث می شوند تا کاشی های مرمری دیوارهای پایینی به زیبایی بدرخشند.
  6. گنبد مسجد، در حمله بلغاری ها در سال ۱۰۱۳ (از طرف ارتش بلغارستان) دچار آسیب شد. با توجه به ساختار بسیار محکم مسجد، این ساختمان کمترین آسیب را دید. از آن به بعد، به دستور محمد کمال پاشا، هرگز مسجد را تعمیر نکردند تا عبرتی باشد برای آیندگان.
  7. بین سال های ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۵، عکس مسجد روی سکه و اسکناس ۱۰.۰۰۰ لیره ای ترکیه وجود داشت.
  8. مسجد در سال ۲۰۱۱ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
  9. مسجد سلیمانیه در اوج قدرت فرهنگی و نظامی عثمانی ساخته شد. زمانی که حکومت شروع به پیشرفت و گسترش کرد، امپراتور ضرورت در این دید تا مرکزیت شهر را اعلام کند. بنابراین از سنان خواست تا مسجدی متفاوت و در راستای اهداف مرکزیت شهر بسازد.
  10. به گفته دوست معمار سنان، او ایده ساخت تک گنبد را از مسجد ایا صوفیه استانبولگرفت.
  11. برای جلب توجه ها به گنبد، چهار مناره را در چهار گوشه آن ساختند.
  12. مسجد سلیمیه با قبه ها، تدابیر خاص، مجموعه ی معماری و فناوری و موقعیت قرارگیری اش در شهر، همه نشانگر برهه ای بسیار قابل توجه در تاریخ بشر است. در طراحی داخلی مسجد، استفاده از کاشی کاری های ایزنیک در اوج دوران تولیدشان، گواه شکل بزرگی از هنر است که نظیرش (با این مصالح) پیدا نمی شود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (664 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (201 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (151 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان