بلندترین مناره جهان در مسجد حسن ثانی

  پنجشنبه، 14 مهر 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
بلندترین مناره جهان در مسجد حسن ثانی
مسجد حسن دوم یا مسجد حسن ثانی، مسجدی است در شهر کازابلانکا یا دارالبیضاء درمراکش یا مغرب اسلامی. این مسجد که به لحاظ وسعت پس از مسجد الحرام و مسجد النبی قرار دارد، در ساحل شهر کازابلانکا و بخشی از آن بر روی آب قرار دارد و با کمک‌های مردمی ساخته شده‌است.

کازابلانکا، شهر مشهور مراکشی یکی از مهم ترین شهرهای شمال آفریقا به شمار می رود. این شهر بزرگ ترین شهر کشور مراکش است و آنقدر جاذبه و دیدنی دارد که برای بازدید از همه آن ها وقت کم می آورید. مسجد حسن ثانی آنقدر جذاب و دیدنی است که اگر تنها یک دلیل برای سفر به کازابلانکا لازم باشد بی شک آن دلیل، بازدید از این مسجد باشکوه و باعظمت است. مسجد حسن ثانی به دلایل زیادی از شهرت جهانی برخوردار است: مسجد حسن ثانی در رده هفتم بزرگ ترین مساجد جهان قرار دارد. مناره این مسجد بلندترین مناره در جهان است و بخشی از این مسجد بی نظیر روی اقیانوس ساخته شده است.

مسجد حسن ثانی مسجدی در شهر کازابلانکا مراکش قرار دارد. این مسجد که تا حدودی روی دریا ساخته شده است مجموعه ای مذهبی و فرهنگی به شمار می رود. مسجد حسن ثانی در مساحتی بالغ بر ۹ هکتار بنا شده و دارای نمازخانه، وضوخانه، مدرسه مذهبی، کتابخانه و موزه است. صحن نمازخانه این مسجد بسیار وسیع است و با مساحت ۲۰۰۰۰ متر مربع، ظرفیت ۲۵۰۰۰ نمازگزار را دارد. در صحن بیرونی این مسجد نیز حدود ۸۰۰۰۰ تا ۱۰۵۰۰۰ نمازگزار می توانند به عبادت بپردازند.

مسجد حسن ثانی یکی از بزرگ ترین مساجد دنیاست. یکی از دلایل شهرت جهانی این مسجد، مناره آن است. مناره مسجد حسن ثانی ۲۰۰ تا ۲۱۰ متر طول دارد و بر اساس منابع، بلندترین مناره جهان محسوب می شود. این مناره بلندترین سازه در کشور مراکش نیز به شمار می رود و از تمام سطح شهر می توان این مناره را دید. مناره مسجد حسن ثانی به نماد شهر کازابلانکا نیز تبدیل شده است. نورهایی از بالای مناره به سمت مکه ساطع می شود تا سمت و سوی نیایش را مشخص کند. هنرمندان و صنعتگران از تمام شهرهای اطراف به مقر سلطنت آمدند و با حکاکی و تراش ۵۳۰۰۰ متر مربع چوب و کنار هم چیدن ۱۰۰۰۰ متر مربع کاشی زلیج (zellige) یکی از منحصربفردترین بناهای جهان را به وجود آوردند.

مسجد حسن الثانی

تاریخچه مسجد حسن ثانی

کارساخت مسجد حسن دوم در سال ۱۹۸۰ آغاز و در سال ۱۹۹۳ به پایان رسید تا به مناسبت شصتمین سال تولد حسن دوم پادشاه مراکش افتتاح شود. در سال ۱۹۶۱ و زمانی که سلطان محمد پنجم از دنیا رفت سلطان حسن دوم یا سلطان حسن ثانی امر کرد تا همه کسانی که در کشور در زمینه ی ساخت و ساز طراز اول بودند در کازابلانکا جمع شده و مقبره ای با شکوه برای سلطان متوفی بنا کنند و سر انجام در سال ۱۹۸۰ این بنا توسط سلطان حسن ثانی افتتاح شد. مسجد حسن ثانی به دلایل زیادی از شهرت جهانی برخوردار است، این مسجد در رده هفتم بزرگ ترین مساجد جهان قرار دارد.

 مسجد حسن ثانی

مناره این مسجد بلندترین مناره در جهان است و بخشی از این مسجد بی نظیر روی اقیانوس ساخته شده است. این مسجد با مناره هایی به بلندای ۲۱۰ متر بلندترین مناره در میان همه ی مساجد جهان را تا به امروز داراست. این مسجد در جوار اقیانوس اطلس ساخته شده است و گنجایش ۲۵,۰۰۰ نمازگزار در داخل مسجد و بیش از ۸۰,۰۰۰ نمازگزار در محوطه ی مسجد را دارد. این بنا توسط معماری فرانسوی به نام Michel Pinseau که خود در مراکش می زیست طراحی و توسط گروه مهندسی Bouygues ساخته شد و الحق که باشکوه ترین بنای مراکش نیز محسوب می شود. سقف این بنای با عظمت متحرک است و در طول روز و در طول شب های پر ستاره کنار زده می شود تا نمازگزاران بتوانند عظمت قدرت خداوند در خلق و مدیریت آسمان و ستارگان و سیارات را ببینند.

وزن سقف این مسجد ۱۱۰۰ تن می باشد و سقفی با این وزن تنها در عرض ۵ دقیقه باز و بسته می شود. سقف این بنا ۶۰ متر ارتفاع داشت و سطح آن نیز در حدود ۳۴۰۰ متر مربع می باشد. به دلیل اینکه کار شدن کاشی در سقف سبب سنگین تر شدن سازه می گشت به جای کاشی هایی از جنس سفال و سنگ از آلومینیوم برای تزئین سقف استفاده شده است. بر بالای مناره ی ۲۱۰ متری این مسجد که بلندترین مناره ی جهان نیز محسوب می شود لیزری بسیار قوی تعبیه شده است که در هنگام غروب و پس از تاریک شدن هوا روشن شده و به سمت مکه نیز می تابد .سبک معماری مسجد حسن ثانی تاثیرات معماری موریش اسپانیا را به خوبی نمایش می دهد و یادآور الحمرا و مزکیتا در اسپانیا است. طاق های نعل اسبی که نمونه بارز معماری اسلامی اسپانیایی است در بیرون و داخل مسجد دیده می شوند. دیوارها و ستون های داخلی نیز با الگوهای دقیق و ظریف تزئین شده اند.

مسجد حسن الثانی

دیدنی های مسجد حسن الثانی

مسجد برای نمازهای روزانه و مراسم نماز جمعه به روی تمام مسلمانان باز بوده و غیر مسلمانان نیز می توانند با تورهای هدایت شده ای به زبان انگلیسی که به دفعات در روز اجرا می شوند از اینجا بازدید کنند. برجسته ترین ویژگی مسجد حسن الثانی، مکان دیدنی و جذاب آن مشرف بر اقیانوس اطلس است. بخشی از زمین مسجد از شیشه درست شده تا عبادت کنندگان بتوانند مستقیماً بر روی دریا سجده کنند. متأسفانه این امکان تنها برای مصارف سلطنتی بوده و افراد عادی نمی توانند از آن استفاده کنند. سقف مسجد طوری طراحی شده که در صورت دلخواه بتواند به حالت کشویی جمع شود. درواقع طبق آرزوی حسن دوم، آسمان خدا با اقیانوس پیوند داده می شد.

مسجد حسن الثانی

مناره ۲۱۰ متری مسجد بزرگ، بلندترین سازه مراکش و بلندترین مناره جهان به حساب می آید. در شب پرتوهای لیزر از بالای مناره به سمت مکه تابانده می شوند تا راه را به سمت خدا نشان دهد. این سازه به طوری طراحی شده که در برابر زلزله مقاوم بوده، زمین ها سیستم گرمایشی داشته و درهایش الکترونیکی هستند. محل اقامه نماز در عقب مسجد، فضایی بزرگ با فرش قرمز است. در پایین پله ها حمام های ترکی و فواره هایی برای وضو و شستشو وجود دارند. مسجد گنجایش ۲۵,۰۰۰ نمازگزار و حیاط دور آن گنجایش ۸۰,۰۰۰ نفر را دارد.

سبک معماری مسجد حسن الثانی یادآور تأثیرات مورها بوده و تصویری از الحمرای اسپانیا را به ذهن می آورد. طاق های نعل اسبی در بیرون و درون بنا و دیوارها و ستون های داخلی به زیبایی با نقوشی پیچیده حکاکی شده اند.

مسجد حسن الثانی


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (666 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان