ساعدنیوز
ساعدنیوز

آیا الهام علی‌اف توان تبدیل کردن جمهوری آذربایجان به یک هژمون منطقه ای را دارد؟

  دوشنبه، 07 آذر 1401 ID  کد خبر 232180
آیا الهام علی‌اف توان تبدیل کردن جمهوری آذربایجان به یک هژمون منطقه ای را دارد؟
مدتی است رجزخوانی های الهام علی اف علیه ایران به نقطه های پرماجرایی رسیده است. او علناً تهران را تهدید می کند و ادعا می کند که توان نظامی تقابل با همسایه ابرقدرت خود را دارد. او نقشه تغییر مرزها را در سر می پرواند. ساعدنیوز در گفتگو با دکتر شهرام فتاحی رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد کرمانشاه به این مسأله پرداخته است.

الهام علی اف علیرغم تمام حرافی ها و رجزخوانی هایی که می کند، خودش می داند که فی حدذاته جمهوری باکو ظرفیت لازم برای این که بتواند یک بازیگر مؤثر منطقه ای باشد را ندارد.

ساعدنیوز: جمهوری آذربایجان بعد از پیروزی در جنگ قره باغ در تلاش بوده است تا به عنوان یک قدرت هژمون در منطقه قفقاز جنوبی ظاهر شود. چه عواملی باعث ایجاد این تصور در باکو شده است و چقدر این رویکرد جمهوری آذربایجان با واقعیت های میدانی سازگاری دارد؟

دکتر شهرام فتاحی: ما معمولاً اصطلاح هژمون منطقه ای را به عنوان یک عبارت آکادمیک خیلی به کار نمی بریم. هژمونی در واقع در سطح ساختار، و به قول میرشایمر، نهایتاً در سطح قاره ای قابل تعریف و پذیرش است. اما هژمون منطقه ای به هر صورت عبارتی است که این روزها هم رایج شده است. اما این که تا چه حد، این قبای گشاد برازنده تن نحیف الهام علی اف و جمهوری باکو است، من نه تنها تردید دارم، بلکه اساساً نمی توانم چنین مسأله ای را بپذیرم.

چون این مسأله مستلزم داشتن ظرفیت ساختاری، مقبولیت منطقه ای، جمعیت کافی، سرحدات و منابع مناسب و متناسب با چنین داعیه ای، و سابقه تاریخی است. برایند همه این عناصر از شما بازیگری را به وجود می آورد که قابلیت و مقبولیت لازم را برای ظهور در قامت یک بازیگر برتر منطقه، ژاندارم منطقه، هژمون منطقه یا هر عنوان دیگری که بخواهید استفاده کنید، به شما می دهد. آذربایجان از این عناصر برخوردار نیست.

طبیعتاً واقعیت های میدانی ای که باید مؤید این ادعا باشد، وجود ندارد. شما در نظر بگیرید، بازیگری که برای قرون متمادی بخشی از سرحدات ایران بوده و بعد از معاهدات شوم زمان فتحعلیشاه، به سرحدات روسیه سابق منضم شده، و حتی مرحوم حیدر علی اف خودش شخصاً به تهران می آید و از مرحوم آقای هاشمی با این عبارت "دست به تن برمی گردد نه تن به دست" درخواست می کند که دوباره به ایران ملحق و منضم شود. ظاهراً مرحوم آقای هاشمی بنا بر ملاحظاتی، این حرف را جدی نمی گیرند! حالا به چه دلیل؟! من نوعی هیچ وقت دلیل این مسأله را متوجه نشدم.

در هر صورت، شاید پیروزی در یک جنگ محدود منطقه ای بسیار ضعیف که بنا به دلایلی، از جانب تمام بازیگران بزرگ منطقه ای هم تنها گذاشته شده بود، که یکی از آنها خود ما بودیم، که از فتاوای امامان جمعه گرفته تا موضع گیری شخص رهبری نظام، عملاً ارمنستان در یک نبرد نابرابر مجبور به واگذاری سرحدات بسیاری به آذربایجان شد. البته از منظر تاریخی و حقوق بین الملل حق به جانب آذربایجانی ها بود، اما مشکل اینجاست که این پیروزی آنها را دچار این توهم کرده است که این قصه در مقابل بازیگران بسیار مهمتر و بسیار نافذتر قابل تعمیم است.

بنابراین، الهام علی اف علیرغم تمام حرافی ها و رجزخوانی هایی که می کند، خودش می داند که فی حدذاته جمهوری باکو ظرفیت لازم برای این که بتواند یک بازیگر مؤثر منطقه ای باشد را ندارد. این هیاهوها بیشتر برای این است که دیده شود. این هیاهو برای این است که از جانب بازیگران بزرگ منطقه ای بلعیده نشود. به همین خاطر، سعی می کند در خط منازعه بین بازیگری بازیگران مؤثرتر منطقه حرکت کند تا منافع بیشتری را عاید آذربایجان کند. او می خواهد از بلوک بندی به وجود آمده در این سالها علیه جمهوری اسلامی سؤاستفاده کند و به همین خاطر است که در تمام این سال ها هرگز هیچ بازیگر منطقه ای، تا این اندازه با گستاخی در سیاست خارجی با کشور ما صحبت نکرده است! آن هم کشوری که برای قرون متمادی یکی از استان های ایران بوده است.

علی اف در یکی از سخنرانی های اخیرش با یک گزافه گویی نابخشودنی آذربایجان بزرگ ایران را به عنوان آذربایجان جنوبی و جدا مانده از سرزمین مادری یاد کرده است. او بهتر است به حرف های پدرش رجوع کند که "این دست است که به تن برمی گردد نه تن به دست". این عبارت باید بارها در گوش های کَر الهام علی اف نجوا شود.

تصویر

شاید اگر قرار باشد که علی اف به همین رویکرد ادامه بدهد و بخواهد این نگاه را در دستور عملیاتی هم قرار دهد، این کار او بازی با آتش خواهد بود.

ساعدنیوز: رابطه با اسرائیل برای باکو چه جایگاهی در دکترین سیاسی این کشور دارد و چه مسائلی باعث تحکیم روابط دو طرف در این سال ها شده است؟

دکتر شهرام فتاحی: اسرائیل طبیعتاً هیچ محملی بهتر از الهام علی اف ماجراجو پیدا نمی کند تا به سرحدات ایران نزدیک شود، خواه در قالب دکترین خاورمیانه جدید شیمون پرز، خواه در قالب دکترین هزاران خنجر نفتالی بنت، یا هر داعیه توهمی یا واقعی دیگر.

فرصتی که به تبع این ماجراجویی منطقه ای الهام علی اف برای اسرائیلی ها به وجود آمده، فرصتی تاریخی است. باز هم عرض می کنم، ظرفیت این بازی بسیار بالاتر از ظرفیت های بازیگر محدود و محصور منطقه ای مانند آذربایجان است.

ساعدنیوز: اخیراً علی اف در یک سخنرانی در الجزایر از موضع یک کشور مسلمان به فرانسه حمله کرد و از تضییع حقوق مسلمانان الجزایر توسط فرانسه استعمارگر گفت و امروز تصمیم به تأسیس سفارتخانه در سرزمین های اشغالی گرفته است. این تناقض گفتمانی ریشه در چه مسائلی دارد؟

دکتر شهرام فتاحی: اصولاً علی اف طُفیلی سیاست خارجی حزب عدالت و توسعه است. می شود گفت که وی نوچه سیاسی رجب طیب اردوغان است. به همین خاطر، شما اگر می خواهید موضع گیری های الهام علی اف و جمهوری باکو را به درستی بشناسید، بیش و پیش از هر مسأله ای ضرورت دارد که موضع گیری ها و واکنش های سینوسی آقای اردوغان و حزب عدالت و توسعه را بررسی بکنید.

الهام علی اف به تمام معنا به همان ادبیاتی که در عُرف دیپلماتیک هم مصطلح نیست، به عنوان "برادر کوچکتر" از خودش یاد می کند و در تمام موضع گیری ها، معمول مراتب بدون هماهنگی آنکارا کاری را انجام نمی دهد. همان جوری که آقای اردوغان یک روزی در اجلاس داووس از نشستن در کنارِ شیمون پرز احتراز می کند، و از او با عنوان یک انسان کودک کش یاد می کند، و خودش را یک شبه در جهان اسلام شهره می کند، طبیعتاً همان ژست ها را الهام علی اف در سطح پائین تری می گیرد.

او به الجزایر به عنوان یک بازیگر مسلمان سفر می کند. در حالی که در این کشور کمترین بارقه ای از حیات مدنی اسلامی نمی توانید ببینید. نه در مردم بلکه در حاکمیت! الهام علی اف در سیاستگذاری داخلی به معنای واقعی کلمه از همان رویکرد لائیسته که در ترکیه وجود دارد، پیروی می کند و می خواهد همان سیاست را عیناً در آذربایجان پیاده کند. حال، همین کشور به شدت لائیک که جریانات اسلامی از جمله زینبیون را به شدت سرکوب می کند، می خواهد به عنوان بازیگری با موضع گیری هایی شبیه به جمهوری اسلامی ظاهر شود!

اولاً، کسی حرف های علی اف را جدی نمی گیرد. ثانیاً، علی اف مثل به قول خودش، برادر بزرگترش سعی می کند هم از توبره بخورد هم از آخور! هم داعیه دار استیفای مصالح کشورهای اسلامی است و هم سعی می کند به مثابه یک بازیگر لائیک در جمع کشورهای غربی پذیرفته بشود.

واقعیت این است که شاید اگر قرار باشد که علی اف به همین رویکرد ادامه بدهد و بخواهد این نگاه را در دستور عملیاتی هم قرار دهد، این کار او بازی با آتش خواهد بود. کاری که بازیگران حاشیه جنوب خلیج فارس با خوف و رجا از آن احتراز کردند، شاید علی اف ماجراجو و خیال پرداز را به لبه پرتگاه هدایت کند. این کار می تواند باعث درگرفتن جنگ ویرانگری در منطقه شود، که طبیعتاً بزرگترین بازنده آن، علی اف است.

در همان کشور – البته من با اکراه و از سر احترام به قوانین بین المللی از جمهوری باکو به عنوان یک کشور یاد می کنم – علیرغم موضع گیری پان ترک ها و برخی جریانات افراطی، اگر یک رفراندوم برگزار کنید، بخش قابل توجهی از جامعه خواستار الحاق به ایران هستند. این گسلی که رویکردهای مالامال از افراط و تفریط به وجود آورده است، در درجه اول لطماتش دامن این بازیگر خُرد منطقه ای را خواهد گرفت.

تصویر

عجالتاً این اراده در روسیه نیست که عرصه بسیار تعیین کننده و بسیار خطرناک اوکراین و دعوا در سرحدات کریمه را وابگذارد و بخواهد در قفقاز جنوبی وارد منازعه جدیدی شود.

ساعدنیوز: با توجه به سردی بی سابقه روابط مسکو-تلاویو و در نظر گرفتن این واقعیت که کرملین قفقاز جنوبی را حیاط خلوت خود می داند، در صورت راهبردی تر شدن روابط تلاویو-باکو چه واکنشی از سوی روسیه متصور است؟

دکتر شهرام فتاحی: استراتژی معتقد است که بازیگران ولو بازیگری بزرگ هیچ نباید در بیش از یک جبهه بجنگد. بازیگر عاقل و بازیگر موفق کسی است که ابتدا به ساکن مثل یک دامینو با بحرانش برخورد کند و آنها را به لحاظ اهمیت درجه بندی کند مگر این که دچار حالت ناگزیری شود.

عجالتاً این اراده در روسیه نیست که عرصه بسیار تعیین کننده و بسیار خطرناک اوکراین و دعوا در سرحدات کریمه را وابگذارد و بخواهد در قفقاز جنوبی وارد منازعه جدیدی شود. شاید غربی ها تمایل دارند که روس ها چنین اشتباهی را مرتکب شوند، اما من فکر می کنم دست کم تا زمانی که مسأله اوکراین به وضعیت ثبات تعیین کننده ای نائل نشده باشد، روسها از این که بیایند در جبهه جدیدی عرض اندام کنند، غیر از اظهارنظرهای صرف سیاسی احتراز خواهند کرد. این کار را نمی کنند.

یکی از دلایل جَری شدن کاراکتر ماجویی مثل الهام علی اف همین مسأله است. از یک طرف، فکر می کند که وزن و ثقل ایران و جایگاه تاریخی و وضعیت ژئوپلتیک اش با توجه به انزوای از نظام بین الملل قابل اغماض و به چالش کشیده شدن است. بعد از مطرح شدن پرونده هسته ای شرایط به گونه ای پیش رفته است که عملاً در یک وضعیت تقابلی با غرب قرار گرفته ایم، و شرایط مناسب نیست. این مسأله هم باعث شده است که جمهوری باکو می خواهد در قالب اتحادهای منطقه ای با ترکیه، اسرائیل و حتی پاکستان وارد مناقشه ای شود که اصلاً در حد و قواره الهام علی اف نیست. به زعم من، این روزها عجالتاً غیر از اظهارنظرهای دیپلماتیک کار دیگری نخواهند کرد.

** این گفتگو توسط آقای دکتر علی پیری مدیرمسئول ساعدنیوز انجام شده است.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

1 دیدگاه
  دیدگاه ها
یاسر
1 سال پیش

همه چیز تحت اراده خداست.
پربحث های هفته   
عرض ارادت احساسی و عیادت بازیگران و ورزشکاران از رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+ عکس/ از جواد عزتی و علی ضیا تا علی پروین و بهداد سلیمی (726 نظر) تذکر جدی رهبر انقلاب به عکاسان خبری در کرمانشاه/ با کفش وارد نشوید+عکس (294 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (174 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟ (76 نظر) دیدار بازیگران معروف و محبوب ایرانی با رهبر انقلاب/ از شاهرخ استخری تا مصطفی زمانی و عموپورنگ+عکس (57 نظر) گریم سخت و سنگین شازده مفخم سریال "گیلدخت"، صالح میرزاآقایی، برای بازی در نقش امام خمینی/ بنظرتون شبیه ایشون شدن؟ (42 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای دوخت کاپشن با پتو پلنگی حماسه آفرید/ ایرانی پنجه طلا از هر انگشتش هنر میباره😂 (39 نظر) واکنش ایران به درخواست عجیب آمریکا برای حمله نمادین اسرائیل (32 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز چوپان برای تردد بدون دردسر گوسفندانش در سطح شهر+ویدیو/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (29 نظر) ماجرای جالب کارت عروسی فائزه و حمید که به دست رهبر انقلاب رسید/ حرکت تحسین برانگیز عروس و داماد ایرانی برای خرید سرویس طلا+عکس (27 نظر) نگاهی به کیک تولد 5 سالگی هانا دختر مهران غفوریان با دیزاین خاص/مبارکا باشه +عکس (26 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک بقال تبریزی برای کودکان حماسه ساز شد/ درک و شعور ایشون ستودنیه+عکس (26 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده مشهدی، با نوشته جالب پشت وانت اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (26 نظر) روایتی جالب از روز دقیق تولد رهبر معظم انقلاب از زبان خودشان در سالگرد 85 سالگی ایشان+عکس شناسنامه (22 نظر) نگاهی به ماشین لاکچری و خارجی محسن تنابنده، نقیِ پایتخت+عکس/ صبر و لبخند در برابر درخواست مردم برای گرفتن عکس سلفی (18 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به کیک تولد باکلاس 2 سالگی بارانا دختر علیرضا بیرانوند و اکرم بانو/مبارکا باشه +عکس تصویری جالب و نوستالژیک از چیدمان یک بقالی قدیمی و اصفهانی حدود 60 سال پیش/ ترازوها الان عتیقه محسوب میشن+عکس نگاهی به تفریح لاکچری علیرضا بیرانوند و 2 فرزندش در ویلای لاکچریشان/ جای اکرم بانو خالی +فیلم خلاقیت خنده دار پدر ایرانی در تعمیر کفش با پیچ و بَست حماسه ساز شد+عکس/ از نظر باباها وسایل تا زبون به شکایت باز نکنن باید پوشیده بشن😂 ماجرای جالب حضور رهبر معظم انقلاب در یک رستوران متفاوت چینی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 2 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 2 اردیبهشت ماه 1403 ابراز علاقه و احساسات به پژمان جمشیدی به سبک هموطن اصفهانی+عکس/ همه جا باید این سند افتخارش رو گوشزد کنن آزار و قتل زن جوان در حمام ؛ بکشیدم یا آزادم کنید! فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 + فیلم چیدمان خوراکی های خوشمزه ساره بیات روی میز ناهارخوری خوشگلش / چه ضیافتی به پا کرده+عکس خاطرات دردناک و تکان دهنده رهبر انقلاب از بازداشتشان در دوران پهلوی +فیلم بیوگرافی و زندگینامۀ محسن آزمایش مدیر کارخانۀ لوازم خانگی آزمایش سگ‌های ولگرد یک دانش‌آموز را تکه و پاره کردند + عکس دلبری عاشقانه ستاره سادات قطبی برای همسرش با پختن یک غذای خوشمزه و پرطرفدار+عکس نگاهی به خونه زندگی لوکس و پُر از عتیقه جات فائزه هاشمی رفسنجانی، دختر مرحوم هاشمی رفسنجانی+ویدیو/ خونه نه، انگار آنتیک فروشیه خونه زندگی لوکس و هوش پران مازیار لرستانی با دکوراسیون ماکسیمال/ خونه نگو کاخ بگو بیوگرافی و زندگی خصوصی پردیس پورعابدینی، فرشته سریال گناه فرشته و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی مراحل صدور جواز تاسیس چقدر زمان می‌برد؟ رونمایی از مادر کم سن و سال و چادری امید نورافکن ستاره فوتبال/ سایه شون مستدام +عکس ایده جالب مرد خوش ذوق ایرانی در ساخت آکواریوم با تایر کهنه ماشین+ویدیو/ مغز اینو باید طلا گرفت جشن تولد تک نفره و لاکچری مرتضی پورعلی گنجی با یک کیک ساده در یک رستوران لوکس به صرف شام/ مبارکا باشه واکنش اینستاگرامی مازیار لرستانی به ماجرای پیشنهاد ازدواجش با رابعه اسکویی+عکس خلاقیت متفکرانه شهرداری جویبار در ساخت نماد مردان کشتی گیر/ آدم حَظ میکنه از معرفی خوب شهرشون +عکس دورهمی خانوادگی یوسف کرمی ستاره سابق تکواندو در کنار همسر و 2 فرزندش/همیشه به خوشی قهرمان+ عکس پذیرایی با دل و جان از پدر و مادر به سبک ساره بیات با رونمایی از فنجان چایی مخصوص عزیزانش+عکس/ عجب بالکن باصفایی داره😍 (ویدیو) کلیپ نوستالژی و خاطره‌انگیز بازم مدرسه‌ام دیر شد! / کاش هنوز مدرسه‌اش دیر می‌شد! (ویدئو) برخورد زبالۀ فضایی با سقف یک خانه در فلوریدا/ اتفاقی با احتمال وقوع یک درصدی که برای خانواده‌ای بدشانس رخ داد! رونمایی نجمه جودکی مجری ایرانی از آباژور خوشگل اتاق خوابش/ چه خلاقانه ساخته شده +عکس رونمایی ستاره سادات قطبی از ناهار ساده ولی همه‌پسندش/ نوش جان خانم مجری+عکس رونمایی سپیده بزمی پور، همسر شاهرخ استخری از غذای خوشرنگ و لعابش در مسافرت بدون خانواده به اسپانیا+عکس/ نوش جونتون نگاهی به ماشین لوکس و شاسی بلند مژده لواسانی، مجری پرانرژی ایرانی/ این ماشین نیست هواپیماست+عکس اشتباه خنده دار یک دانش آموز در پاسخ به سوال امتحان ریاضی/ هیتلر هم مغز اینو نداشت +فیلم حیاط باصفای خانه پدری حامد سلطانی قبل و بعد تخریب+عکس/ خانه ای با تابِ دوران بچگی آقای مجری و زیرزمین نوستالژیک خانه ‌های ایرانی روایت تکان دهنده محافظ آیت الله خامنه ای از روز ترور ایشان/ اتفاق جالبی که جان رهبر را نجات داد رونمایی از کودکی ناز و بامزه علی صالحی، بدشانس‌ترین بازیگر سریال نون خ/ چقدر گوگولی و بانمک+عکس خلاقیت جالب و منحصربفرد یک پدر در ایجاد فضای شهربازی در خانه و پول خرج نکردن در مکان مورد علاقه بچه‌ها+ویدیو/ به این باید اُسکار صرفه جویی در هزینه ها رو بدن خلاقیت بی نظیر اُوستا نجار برای ساخت صندلی چوبی مخصوص حیاط خانه/ باید دکترای افتخاری بدن بهش +عکس
تیتر امروز   
ماجرای جالب حضور رهبر معظم انقلاب در یک رستوران متفاوت چینی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 2 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 2 اردیبهشت ماه 1403 آزار و قتل زن جوان در حمام ؛ بکشیدم یا آزادم کنید! فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 + فیلم سگ‌های ولگرد یک دانش‌آموز را تکه و پاره کردند + عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی پردیس پورعابدینی، فرشته سریال گناه فرشته و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی روایت تکان دهنده محافظ آیت الله خامنه ای از روز ترور ایشان/ اتفاق جالبی که جان رهبر را نجات داد امتحانات نهایی باعث حذف کنکور خواهد شد! صفر تا صد برگزاری کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا نگاهی به بزرگترین و عظیم الجثه‌ترین مار زنده دنیا/ این موجود چند متر است و کجا زندگی می‌کند؟+عکس کشف موجودی بزرگ‌تر از نهنگ! محل زندگی این جانور کجا بوده است؟ کشتن صاحب مزونِ لباس 50 ساله به دست دختر 11 ساله در حمایت از مادرش در این شهر!