آیا ارضا شدن یا ارگاسم در دوران بارداری خطرناک است؟

  چهارشنبه، 09 آذر 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
آیا ارضا شدن یا ارگاسم در دوران بارداری خطرناک است؟
اکثر زوجین در دوران بارداری نگران تاثیر ارگاسم بر جنین هستند و می ترسند که مشکلی به وجود بایید. در ادامه مقاله به بررسی کامل این مساله می پردازیم پس با ما همراه باشید.

بارداری، ممکن است همه چیز را در روال زندگی شما تغییر دهد، از خصوصیات فیزیکی و ظاهری گرفته تا اخلاقیات و ویژگی های روحی، همه و همه در طی دوران بارداری دستخوش تغییر شده و به همین دلیل سوالات و نگرانی های زیادی برای مادران ایجاد می شود. یکی از این نگرانی ها در رابطه با مسائل جنسی و تجربه ارگاسم به روش های مختلف و به عنوان مثال ارضا شدن با دست در بارداری است که به دلیل خجالت کمتر مطرح می شوند.

ارگاسم در هنگام بارداری

برخی های می گویند که ارگاسم زنــان در هنگام بارداری می تواند به جنین آسیب بزند همان طور که گفته شد برقراری رابطه جنسی هیچ مشکلی برای جنینی که به طور طبیعی در حال رشد است، نخواهد داشت. از همین رو رسیدن به ارگاسم نیز برای والدهایی که بارداری آن ها از نظر متخصص طبیعی شمرده شده و با توجه به آزمایش های انجام شده مشکلی در رشد جنین وجود ندارد، آسیبی به جنین وارد نمی کند. اما اگر در هنگام آزمایشات گرفته شده از جنین در حال رشد در رحم مادر به مواردی از جمله لکه بینی و درد شکمی و سایر موارد اشاره شود، برقراری رابطه جنسی از طرف پزشک متخصص می تواند ممنوع شود و برای همین در هنگام بارداری، برای برقراری رابطه جنسی باید با توصیه ی پزشک انجام گیرد.
پس این ذهنیت اشتباه است که رسیدن به ارگاسم در دوران بارداری می تواند باعث وجود مشکل و حتی سقط جنین در دوران بارداری شود. برقراری رابطه جنسی و همچنین رسیدن به ارگاسم در هنگام بارداری می تواند بدون هیچ مشکلی همراه باشد و به همین دلیل تنها زمانی می توان گفت برقراری رابطه ی جنسی و رسیدن به ارگاسم می تواند برای جنین مضر باشد یا باعث سقط جنین شود که مشکلاتی در هنگام بارداری وجود داشته باشد که در این صورت توسط پزشک شناسایی و به زوجین توصیه می شود که برای کاهش احتمال خطر ســقط جنین از برقراری رابطه جنسی با همسر باردار خود پرهیز کنند.

آیا ارضا شدن یا همان ارگاسم در دوران بارداری ایمن است؟

وقتی صحبت از رابطه جنسی در دوران بارداری به میان می آید، موارد زیادی وجود دارند که می تواند باعث تردید شما و همسرتان شوند: به دلیل هورمون ها و حالت تهوع صبحگاهی ممکن است احساس کنید که به این کار علاقه ای ندارید. شریک زندگی شما ممکن است نگران "آسیب زدن به جنین" یا آسیب رساندن به شما باشد و از همه مهم تر هر دوی شما ممکن است نگران ارگاسم و انقباضات رحمی باشید.اما خبر خوب این است که اگر بارداری شما کم خطر باشد و پزشک نیز ممنوعیتی قائل نشده باشد، به صورت کلی تجربه رابطه جنسی و ارضا شدن در هر سه ماهه بارداری بی خطر و ایمن است. البته که برای رفع این تردیدها و نگرانی ها، بهترین راهکار این است که همیشه با پزشک خود در مورد رابطه جنسی، مشورت کرده و از او مجوز بگیرید.

مرد و زن باردار

تاثیرات ارگاسم در طول بارداری بر جنین

از آن جایی که در دوران بارداری جنین در مایعی بنام آمنیوتیک قرار دارد که یک مایع محافظت کننده از جنین در برابر ضربات و آسیب های فیزیکی احتمالی است، از همین رو می توان گفت برقراری رابطه جنسی خطری برای جنین همراه نخواهد داشت. البته باید این نکته را در نظر گرفت که توصیه می شود در دوران بارداری بتوان از پــوزیشن های جنسی که فشار فیزیکی کمتری را بر مادر متحمل می شوند، استفاده کرد تا بتوان سکس سالم و بدون آسیبی هم برای مادر و هم برای جنین به ارمغان آورد.

با توجه به تــاثیر رابطه جنسی بر مغز این امر می تواند موجب کاهش استرس و ناراحتی های روانی شود از همین رو در هنگام رابطه جنسی و افزایش هورمون اندروفین مادر می تواند از حالات روانی مطلوب تری در هنگام بارداری بهره مند باشد و دوران بارداری مطلوب تری را بگذراند و حتی برای جنین می تواند محیطی پر از آسایش و آرامش و به دور از تنش را به ارمغان آورد. باید اظهار داشت که در دوران بارداری رسیدن به ارگاسم می تواند باعث ورود خون و اکسیژن به اندام تناسلی و رحم و باعث رسیدن مواد مورد نیاز و مغذی به جنین شود و از همین رو می توان گفت که رسیدن به ارگاسم نه تنها ضرر ندارد بلکه حتی می تواند برای جنین مفید نیز واقع شود.

1. شکل شکم می تواند در هنگام ارگاسم تغییر کند

در دوران بارداری و پس از برقراری رابطه ی جنسی و رسیدن به ارگاسم، والد شاهد تغییر شکل شکم خود خواهد بود. در این مورد باید بگوییم که شکل به حالتی مثلثی تبدیل می شود که راس مثلث می تواند وسط شکم باشد. این حالت کاملا طبیعی بوده و از همین رو هنگام رسیدن به ارگاسم و تغییر شکل شکم از حالت طبیعی به حالت مثلثی آسیبی به جنین وارد نمی شود.

2. ارگاسم در بارداری می تواند بهتر باشد

به علت اینکه در دوران بارداری رسیدن به ارگاسم می تواند موجب شود که خون و اکسیژن به رحم برسد، از همین رو افزایش ترشح هورمون اندروفین می تواند باعث سرخوشی بیشتری شود پس در دوران بارداری زنان به ارگاسم شدیدتری می رسند که در نتیجه احساس لذت بسیار بیشتری نسبت به زمانی که باردار نیستند خواهند داشت. این نکته را در نظر بگیرید که نــزدیکی در دوران بارداری و رسیدن به ارگاسم در طول بارداری نه تنها مضر نخواهد بود بلکه بسیار لذت بخش تر از هنگامی است که بارداری به وجود نیامده است.

3.انقباض عضلات رحم در بارداری

اگر در هنگام بارداری و پس از رسیدن به ارگاسم زنان احساس گرفتگی عضلات در قسمت رحم خود کنند، می توان گفت که در دوران بارداری این احساس گرفتگی طبیعی است و خطری جنین را در این حالت تهدید نمی کند. در دوران بارداری و رسیدن به ارگاسم احتمال گرفتگی قاعدگی افزایش می یابد اما این کاملا طبیعی بوده و از همین رو خطری نه برای والد و نه برای جنین نخواهد داشت.

ارگاسم در سه ماهه دوم بارداری

سه ماهه دوم بارداری می تواند بهترین زمان برای رسیدن به ارگاسم و بر قراری رابطه ی جنسی در زوجین باشد. از همین رو می توان گفت این سه ماهه حالات تهوع و احساس بدی که سه ماهه اول دارا می باشد را ندارد و از طرف دیگر مشکلات و فشار های فیزیکی ســه ماهه سوم بارداری را هم نخواهد داشت. می توان اظهار داشت که بهترین نوع رابطه ی جنسی در دوران بارداری می تواند راجب به سه ماهه دوم بارداری باشد و از همین رو می تواند لذت بخش تر هم باشد.ارگاسم در سه ماهه دوم بارداری می تواند موجب این شود که با توجه به افزایش انتقال خون به درون رحم، زن احساس لذت بیشتری کند و رسیدن به ارگاسم او همان گونه که در بالا اشاره شد از شدت بیشتری بر خوردار باشد. پس می توان گفت سه ماهه دوم نه تنها خطری برای جنین و والد ندارد بلکه بر قراری رابطه ی جنسی می تواند بسیار لذت بخش باشد.

آیا ارگاسم سبب زایمان زودرس می شود؟

در بسیاری از موارد به زوجین توصیه می شود که در هنگام بارداری از بر قراری رابطه ی جنسی امتناع کنند زیرا می تواند موجب شود که زایمان زودرس داشته باشد. اما این سخن کاملا اشتباه بوده و طی تحقیقاتی که در سال 2014 توسط پزشکان به انجام رسید، به این نتیجه رسیدند که بر قراری رابطه ی جنسی و رسیدن به ارگاسم تفاوت چشمگیری در زایــمان زودرس نخواهد داشت.
طی این تحقیقات از دو گروه زنان باردار که گروه اول در هر هفته دو بار به بر قراری رابطه ی جنسی می پرداختند و گروه دوم که از این امر و از برقراری رابطه ی جنسی خود داری کردند، طی تحقیقاتی که انجام شد این نتیجه را در بر داشت که هر دو گروه در زمان های پیش بینی شده زایمان کردند و همین طور موجب این نگرش شد که بر قراری رابطه ی جنسی در دوران بارداری اثری بر زایمان زودرس نخواهد داشت.

در چه صورتی ارضا شدن یا ارگاسم در بارداری ممنوع است؟

ممکن است زنان به دلایل متعددی در برقراری رابطه جنسی در بارداری تردید داشته باشند و یا به دلیل داشتن ویار و تهوع در بارداری، تمایلی به برقراری رابطه جنسی در بارداری نداشته باشند. همچنین همسر فرد ممکن است تصور کند که سکس در بارداری می تواند سبب آسیب به مادر، جنین یا هر دوی آن ها شود. بنابراین هم مادر و هم پدر ممکن است در مورد رابطه جنسی، ارگاسم در بارداری، انقباضات رحمی و یا سقط جنین نگران باشند.زنان برای داشتن سکس در بارداری باید با پزشک خود صحبت کنند و چنانچه بارداری، جز بارداری های کم خطر باشد، منعی برای داشتن رابطه جنسی وجود ندارد. برخی مطالعات نشان داده اند که هیچ تفاوت قابل توجهی میان افزایش انقباضات رحمی در کسانی که در دوران بارداری رابطه جنسی داشته اند و کسانی که در دوران بارداری رابطه جنسی نداشته اند، وجود ندارد. همچنین پژوهش ها نشان داده اند که ارضا شدن در دوران بارداری با خطر زایمان زودرس، پارگی زودرس کیسه آمنیوتیک یا وزن کم نوزاد در هنگام تولد ارتباطی ندارد. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر، بیمار باید از رابطه جنسی خودداری نماید:

  • لکه بینی یا خونریزی در بارداری؛
  • نارسایی سرویکس (نارسایی سرویکس خطر زایمان زودرس را افزایش می دهد.)؛
  • وازوپرویا (رگ سرراهی)؛
  • جفت سرراهی.

در صورت پارگی کیسه آب (کیسه آمنیوتیک)، مادر باردار باید از برقراری رابطه جنسی خودداری نماید؛ زیرا مایع آمنیوتیک به عنوان یک سد محافظتی میان جنین و محیط اطراف او عمل می کند. همچنین در صورت پارگی کیسه آب، مادر باردار نیز در معرض عفونت قرار می گیرد. در صورت وجود بارداری پر خطر از جمله بارداری چند قلویی، مادر باردار تنها در صورت کسب اجازه از پزشک خود می تواند نزدیکی داشته باشد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (443 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (271 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (246 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (203 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (174 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (149 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (148 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (72 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس