دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / رژیم غذایی /

آیا با رژیم بودایی آشنایی دارید؟ 

یکشنبه، 29 آبان 1401
مانند بسیاری از ادیان، بودایی ها دارای محدودیت های غذایی و سنت های غذایی است. با ساعد نیوز همراه باشید تا رژیم بودایی را بشناسید.

مثل هر آیین مذهبی دیگری، آیین بودایی هم محدودیت ها و آداب غذایی خاص خودش را دارد. بودایی ها پیرو آموزه های بودا هستند بنابراین طبیعی است که متناسب با آیین خود، برای غذاخوردن هم یک رژیم غذایی مخصوص معروف به رژیم بودایی داشته باشند.

اصول رژیم بودایی چیست؟

بودا بین دو قرن 4و 5 پیش از میلاد مسیح، آیین بودایی را در بخش شرقی هند برپاکرد. درحال حاضر این آیین در سراسر جهان طرفداران خاص خودش را دارد. چندین شکل از بودیسم در سطح جهان وجود دارد ، از جمله Mahayana ، Theravada و Vajrayana كه هر یک تعابیر متفاوتي از تعالیم بودا ، به ویژه در مورد شیوه های رژیم غذایی دارند. هر شاخه هم تفاسیر متفاوتی درمورد آموزش های بودا دارد که این آموزش ها درمورد رژیم غذایی هم مشخص شده است.

گیاهخواری در رژیم بودایی

در آموزه های بودا، کشتن انسان یا حیوان ممنوع است. بسیاری از بودایی ها این باور را دارند که نباید به خاطر استفاده از حیوانات آنها را بکشند. بااین اوصاف، این آیین پیرو رژیم غذایی لاکتو-وگان ( گیاهخوار و محصولات بر پایه لاکتوز) است. یعنی آنها لبنیات مصرف میکنند به جز تخم و گوشت پرندگان، ماهی و گوشت قرمز.

از طرف دیگر، بعضی دیگر از بودایی ها گوشت و سایر محصولات حیوانی را به این شرط مصرف میکنند که مجبور به کشتن آن با دستان خود نشوند. درغیر اینصورت، بسیاری از غذاهای آنها نوعی رژیم گیاهخواری است. با وجود این، همه پیروان غیرمذهبی بودا این رژیم غذایی را دنبال نمی کنند.

نوشیدنی های الکلی و محدودیت های دیگر

اصل مهم در رژیم بودایی ممنوعیت سمی کردن بدن و ذهن با الکل است. این ماده کاری میکند تا فرد به راحتی قوانین دیگر آیین بودایی را زیرپا بگذارد. باوجود این اصل، پیروان غیرمذهبی بودا بیشتر اوقات به این قانون بی توجه هستند و در جشن های آیینی خود، نوشیدنی های الکلی هم میخورند. ناگفته نماند که جدای از الکل، برخی از بودایی ها از مصرف گیاهانی با بوی تند خودداری میکنند که مهم ترین آنها سیر، پیاز، موسیر، پیازچه و تره فرنگی است. چون خوردن این سبزی ها به صورت پخته باعث افزایش میل جنسی و به صورت خام باعث عصبانیت می شود.

روزه گرفتن

منظور از روزه گرفتن خودداری از خوردن یک سری یا همه غذاها و نوشیدنی هاست. این اصل که به صورت روزه داری متناوب ( دوره ای) انجام می شود یکی از روش های بسیار پرطرفدار برای کاهش وزن است. اما به صورت کلی با نگاه مذهبی انجام می شود.بودایی با روزه داری در تلاش هستند تا خودکنترلی و خویشتن داری خود را تقویت کنند. بااین اوصاف، با حذف مصرف گوشت و الکل، همه بودایی ها و پیروان غیرمذهبی این آیین روزه نمیگیرند.

بودایی ها هم مثل بسیاری از آیین های مذهبی دیگر آداب غذایی مخصوص به خود را دارند که پیروان آن ممکن است به این آداب معتقد باشند یا خیر. بعضی از بودایی ها ممکن است از خوردن گوشت و محصولات حیوانی و همچنین نوشیدن الکل خودداری کنند و روزه بگیرند.

فواید رژیم غذایی بودایی

رژیم غذایی بودایی از رویکردی که عمدتا مبتنی بر گیاه است استفاده می کند. رژیم غذایی گیاهی سرشار از میوه ، سبزیجات ، آجیل ، دانه ها ، غلات کامل ، حبوبات و لوبیا است و ممکن است شامل برخی از محصولات حیوانی نیز باشد. این رژیم ترکیبات مهمی از جمله آنتی اکسیدان ها ، فیتوشیمیایی ها ، ویتامین ها ، مواد معدنی و فیبر دارد که با کاهش خطر بیماری های قلبی ، دیابت نوع ۲ و انواع خاصی از سرطان همراه است . گذشته از فواید سلامتی ، پیروی از یک رژیم غذایی گیاهی منجر به كاهش سايز كمر در افراد چاق مي شود. مطالعه نشان مي دهد بوداییانی که رژیم غذایی گیاهخواری را به مدت ۱۱ تا ۳۴ سال دنبال کردند ، چربی بدن کمتری نسبت به افرادي که ۵ تا ۱۰ سال اين رژیم را پيگيري مي كنند، دارند و حتی چربی بدن کمتری نسبت به افرادی که این رژيم را به مدت ۳-۴ سال دنبال كردند.

مضرات رژیم غذایی بودایی

رژیم های غذایی بودايي گیاهی است و همين یعنی محدود شدن مصرف گوشت بدون جايگزيني مواد مغذی ديگر به جاي آن. مطالعات نشان مي دهد که گیاهخواری بودایی ، کالری دریافتی مشابه غیر گیاهخواری دريافت مي كنند. به اين معني كه ، بودايي ها مقدار بیشتری فولات ، فیبر و ویتامین A دارند و پروتئین و آهن کمتری مصرف می كنند. در نتیجه ، سطح آهن و ویتامین B12 کمتري دارند. همانطور كه مي دانيد مقادیر کم این مواد مغذی باعث کم خونی ميشود . گذشته از آهن و ویتامین B12 ، سایر مواد مغذی که گیاهخواران كمبود پيدا مي كنند شامل ویتامین D ، اسیدهای چرب امگا 3 و روی مي باشد. هنوز هم می توان با برنامه ریزی صحیح و مصرف مکمل ها برای پر کردن هرگونه شکاف تغذیه ای ، رژیم غذایی بودايي را يك رژيم مناسب گیاهی از نظر سبزیجات معرفي کرد.

روزه گرفتن

منظور از روزه گرفتن خودداری از خوردن یک سری یا همه غذاها و نوشیدنی ها است. این اصل که به صورت روزه داری متناوب ( دوره ای) انجام می شود یکی از روش های بسیار پرطرفدار برای کاهش وزن است. اما به صورت کلی با نگاه مذهبی انجام می شود. بودایی با روزه داری در تلاش هستند تا خودکنترلی و خویشتن داری خود را تقویت کنند. بااین اوصاف، با حذف مصرف گوشت و الکل، همه بودایی ها و پیروان غیرمذهبی این آیین روزه نمی گیرند.

بودایی ها هم مثل بسیاری از آیین های مذهبی دیگر آداب غذایی مخصوص به خود را دارند که پیروان آن ممکن است به این آداب معتقد باشند یا خیر. بعضی از بودایی ها ممکن است از خوردن گوشت و محصولات حیوانی و همچنین نوشیدن الکل خودداری کنند و روزه بگیرند.

مواد غذایی رژيم بودايي

  • لبنیات: ماست ، پنیر و شیر
  • غلات: نان ، جو دوسر ، quinoa ، و برنج
  • میوه ها: سیب ، موز ، انواع توت ها ، انگور ، پرتقال و هلو
  • سبزیجات: کلم بروکلی ، گوجه فرنگی ، لوبیا سبز ، خیار ، کدو سبز ، مارچوبه و فلفل
  • سبزیجات نشاسته ای: سیب زمینی ، ذرت ، نخود فرنگی
  • حبوبات: نخود ، لوبیا قرمز و عدس
  • آجیل: بادام ، گردو و پسته
  • روغن ها: روغن زیتون ، روغن بذر کتان و روغن کانولا

پرهیز رژیم غذایی بودایی

  • گوشت: گوشت گاو ، گوشت گوساله ، گوشت خوک و گوسفند
  • ماهی: ماهی قزل آلا ، شاه ماهی ، تیلاپیا ، ماهی قزل آلا و ماهی تن
  • تخم مرغ و مرغ: تخم مرغ ، مرغ ، بوقلمون ، اردک ، بلدرچین و قرقاول
  • سبزیجات و ادویه های تند: پیاز ، سیر ، پیازچه و تره فرنگی
  • الکل: آبجو و شراب

بودایی ها تشویق می شوند که از دستورالعمل های غذایی خاصی پیروی کنند. آنها بسته به شکل بودیسم و ​​ترجیحات فردی متفاوت هستند. بسیاری از بودایی ها از رژیم لاکتو-گیاه خواری پیروی می کنند، از الکل و برخی سبزیجات اجتناب می کنند و از ظهر تا طلوع آفتاب روز بعد روزه می گیرند. با این حال، رژیم غذایی منعطف است، چه یک بودایی غیر روحانی باشید و چه بخواهید فقط جنبه های خاصی از دین را تمرین کنید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
مراحل اکسپت مقاله
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
سابمیت مقاله چیست؟
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک