دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / دین و مذهب / احادیث و سخن بزرگان /

آیا می دانید حکمت رشد مو و ناخن چیست؟ 

چهارشنبه، 09 شهریور 1401
همانطور که می دانید هر کارخدا حکمتی دارد. آیا حکمت رشد مو و ناخن، را می دانید؟ در ادامه شما را با حکمت آن آشنا خواهیم کرد.

رشد مو و ناخن چه حکمتی دارد؟

هرفرد سالم در هر دقیقه حدود ۳۰۰۰۰ سلول پوست مرده اش می ریزد .با اینحال سلولهای پوست زنده بطور مداوم در قسمت زیرین اپیدرم تولید شده و جای سلولهای مرده را می گیرند .در زیر اپیدرم لایه ای به نام درم (Dermis) وجود دارد که حاوی عروق خونی ، پایانه های اعصاب و غدد می باشد .در زیر درم ، یک لایه چربی قرار دارد که به عنوان یک عایق ، ضربه گیر و ذخیره کننده انرژی عمل می کند .حتی با وجود اینکه اکثر قسمت های پوست کمتر از ۶ میلیمتر ضخامت دارد ، اما با این حال پوست هنوز یک لایه محافظت کننده قوی می باشد .پوست تشکیل یک سد بسیار موثری را در مقابل ورود میکروب ها و مواد مضر به داخل بدن می دهد ، اما اثر محافظتی آن هنگامی بیشتر است که سطح پوست سالم باقی بماند .زخم های روی پوست ممکن است عفونی شده و اجازه ورود میکروب ها به داخل جریان خون را بدهد . صفحه های محافظ که به آن اصطلاحاً ناخن (nail) گفته می شود در انتهای انگشتان دستها و پاها قرار دارند .ناخن ها عمدتا از کراتین (Keratin) تشکیل شده اند که یک پروتئین قوی می باشد که در پوست و موها نیز وجود دارد .رشد ناخن ها از ماتریکس (matrix) که در زیر یک چین پوستی که به آن کوتیکول (cuticle) می گویند و از لانولا (Lanula) که یک قسمت هلالی شکل در قاعده ناخن ها است صورت می گیرد . باز تأمل کنید در اینکه خداوند با حسن تدبیر و حکمت، مو و ناخن را آفرید.

روایاتی از ائمه اطهار درباره حکمت رشد مو و ناخن

در روایتی چنین آمده که شخصی از امام صادق «علیه السلام» چنین سوال کرد:

ای فرزند رسول خدا چرا خداوند موها و ناخن ها را طوری نیافریده که بلند و زیاد نشوند و انسان محتاج کوتاه کردنشان نباشد؟

امام صادق «علیه السلام» فرمود:

خدا در این کار نعمت هایی برای بنده اش قرار داده که او نمی داند تا شکرشان را به جای آورد؛ بدان که با بیرون آمدن موها از منافذ پوست و روییدن ناخن ها از سر انگشتان، دردها و بیماری ها از بدن خارج می شوند.

از این رو به انسان امر شده است که هر هفته نوره بکشد و موهای سر را کوتاه کند و ناخن بگیرد تا موها و ناخن ها زود به زود رشد کنند و دردها و بیماری های بدن را بیرون بریزند، اما اگر این کارها دیر به دیر انجام شوند، درد و بیماری در بدن انسان می مانند و مرض های سخت و ماندگار را سبب می گردد.

همچنین از رویش مو در چند جاى بدن که وجود آن براى انسان مایه رنج و زیان است جلوگیرى شده. اگر مو در دیدگان مى‏ رویید آیا آدمى نابینا نمى‏ شد؟ و اگر در دهانش مى‏ رویید آیا خوردن و آشامیدن انسان دشوار و بدون ‏لذت نمى ‏شد؟ اگر در کف دست رشد مى‏ کرد آیا انسان از لمس درست اشیا و انجام برخى از کارها باز نمى‏ ماند؟ پس نیک بنگر که چگونه در جایى که سود و مصلحتى در کار نیست نروییده. اینها مخصوص انسان نیست، بلکه در چهارپایان و درندگان و دیگر حیوانات تولید مثل‏ کننده نیز چنین است؛ از این رو با اینکه بدن آنها از مو پوشیده است و لیکن این مناطق، دقیقا به خاطر آنچه که ذکر شد، مویى بر آنها نیست.

پيامبر خدا (ص) فرمودند : روييدن مو در بينى مايه ايمنى از جذام است.

- امام صادق (ع) فرمودند : «گشادى گريبان و روييدن مو در بينى مايه ايمنى از جذام است». سپس فرمود: «مگر نشنيده اى سخن شاعر را كه گفته است: پيراهن مرا تنها گشاده گريبان و گشاده آستين مى بينى ؟»

بنابراین نیک بیاندیش که چگونه خداوند از هر گونه خطا و زیان و ناهماهنگی به دور است و همه ی کارهای او حکمت و تقدیر است و همه مصلحت و سود دارند. اگر این مطلب برایتان لذت بخش بود نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
خلاقیت جالب دانشجویان آمریکایی برای اعلام انزجار از اسرائیل و رژیم صهیونیستی با الهام از ایرانی‌ها! + فیلم
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید
ترجمه تخصصی متن
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
رپر سرشناس در تهران بستری شد + جزئیات
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
ترجمه تخصصی کتاب
علی دایی در کنار همسر دوم و دختر کوچک و نازنینش +عکس
(ویدئو) برج آنالما تاور یک آسمان‌خراش معلق با منظره‌های نفس‌گیر!