دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / بارداری و زایمان / زمان بارداری /

آیا می توان در دوران بارداری جوانه شبدر مصرف کرد؟ 

پنجشنبه، 13 بهمن 1401
از آنجایی که جوانه شبدر در محیطی مرطوب رشد می‌کند، حاوی مقدار زیادی باکتری بیماری زا مانند سالموندلا می‌باشد. بنابراین توصیه می‌شود که زنان باردار و شیرده و نوزادان و کودکان از این گیاه استفاده نکنند.

جوانه شبدر یکی از بهترین و ارزان ترین انواع جوانه است که حاوی مقدار زیادی پروتئین می باشد. این گیاه در درمان کم خونی و پلاکت پایین خون بسیار مفید و تاثیر گذار می باشد و خطر ابتلا به سرطان و پوکی استخوان را کاهش می دهد و همچنین به لاغری و کاهش وزن بسیار کمک می کند. این گیاه در گذشته پرکاربردترین گیاه دارویی در طب سنتی بوده است و امروزه جایگاه با ارزش تری نسبت به گذشته دارد. جوانه شبدر حاوی ویتامین های A، B، C، ویتامین ای، ،کا کربوهیدرات، سدیم، کلسیم، آهن، فسفر، اسیدفولیک، منیزیم، منگنز، روی (زینک)، سلنیوم، فیتوکمیکال ها، ایزوفلاون ها و غیره است. جوانه شبدر می تواند نیازهای فیبری بدن شما را برطرف کند و همچنین می تواند یکی از بهترین منابع پروتئین برای گیاه خواران باشد.

مصرف جوانه شبدر در بارداری

طبق آزمایشات انجام شده شبدر قرمز ضرری برای بافت های رحم و سینه ندارد و حاوی ویتامین های متعدد است. شبدر قرمز برای درمان کم خونی مینور در بارداری و افزایش پلاکت خون بسیار مفید است و زنان باردار معمولا در سه ماه سوم بارداری با افت پلاکت روبه رو می شوند. اما باید بدانید بهتر است که خانم های باردار از خوردن جوانه های خام اجتناب کنند. خوردن جوانه های خام مانند یونجه، شبدر و گندم در دوران بارداری می تواند بسیار خطرناک باشد زیرا باکتری ها قبل از رشد جوانه ها می توانند از طریق ریشه وارد گیاه شوند که با شستن هم تمیز نمی شوند. از این رو بهتر است که زنان باردار از خوردن هرگونه جوانه اجتناب کنند.

خواص جوانه شبدر در طب سنتی برای افراد غیر باردار

این گیاه فواید زیادی برای بدن انسان دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • کاهش وزن و لاغری:همانطور که مطلع هستید از جمله پیش نیاز های دست یابی به اندامی ایده آل داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب می باشد. جوانه شبدر بسیار کم کالری است و مقدار زیادی فیبر دارد که با کاهش اشتها از پرخوری جلوگیری می کند و با اضافه کردن آن در سالاد خود می توانید به راحتی به رژیم غذایی پایبند بمانید.
  • بهبود سندرم پیش از قاعدگی:یکی از مواردی که خانم ها با آن روبرو هستند سندرم پیش از قاعدگی است که استروژن موجود در جوانه های شبدر همانند استروژن موجود در بدن زنان عمل کرده و به بهبود افراد کمک می کند. همچنین این ماده یکی از بهترین مواد غذایی برای کاهش علائم دوران یائسگی و ورم پستان در زنان نیز می باشد.
  • افزایش پلاکت خون:جوانه شبدر مقدار زیادی ویتامین K دارد که در تولید پلاکت خون موثر است و بدین ترتیب از لخته شدن خون جلوگیری می کند.
  • درمان بیماری کبد:مصرف جوانه شبدر باعث بهبود گردش خون و همچنین سم زدایی کبد می شود؛ به همین دلیل تاثیر بسزایی در درمان بیماری های کبد همچون کبد چرب دارد.
  • بهبود سیستم ایمنی:پیش تر نیز اشاره شد که جوانه شبدر حاوی مقدار زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی است و در بهبود گردش خون بدن نیز تاثیر گذار است. تمامی این موارد در کنار یکدیگر سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و شانس ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش می دهند.
  • درمان کم خونی:یکی از مشکلات رایجی که ممکن است افراد مختلفی با آن روبرو شوند کم خونی است که جوانه شبدر با افزودن مقادیر بالایی از آهن به افزایش و تولید گلبول های قرمز خون کمک کرده و آن را بهبود می بخشد. همچنین مصرف به اندازه جوانه شبدر می تواند در جلوگیری از ابتلا به این بیماری موثر باشد.
  • پیشگیری از سرطان:از جمله مهم ترین فواید جوانه شبدر برای بدن تامین آنتی اکسیدان هایی است که به طور مستقیم باعث کاهش سلول های سرطانی در بدن شده و خطر متاستاز سلول های سرطانی را کاهش می دهد.
  • جلوگیری از آلزایمر:با تامین آهن بدن و بهبود گردش خون، اکسیژن رسانی نیز بهبود یافته و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل هم کاهش می یابد.
  • پیشگیری از بیماری های قلبی:جوانه شبدر مقادیر زیادی فیبر دارد که با کاهش کلسترول خون از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری می کند.جوانه شبدر در پیشگیری از بیماری های قلبی و دیابت و.. موثر است
  • بهبود دیابت:همچنین فیبر موجود در این جوانه ها باعث کاهش قند خون شده و برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ مفید می باشد.
  • تامین پروتئین، کلسیم و ویتامین ها:علاوه بر ویتامین های بسیاری که در جوانه شبدر وجود دارد، این گیاه منبع خوبی برای دریافت کلیسیم است که در تقویت استخوان های بدن و کاهش ریسک ابتلا به پوکی استخوان یا شکستگی تاثیر گذار است.همچنین پروتئین های گیاهی مختلفی نیز در جوانه های شبدر وجود دارد که باعث شده است به عنوان بهترین منبع طبیعی پروتئین برای افراد گیاهخوار شناخته شود.

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه چاپ یک کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس
خلاقیت جالب دانشجویان آمریکایی برای اعلام انزجار از اسرائیل و رژیم صهیونیستی با الهام از ایرانی‌ها! + فیلم
(ویدئو) برج آنالما تاور یک آسمان‌خراش معلق با منظره‌های نفس‌گیر!
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
(ویدئو) ممانعت از ورود آناهیتا همتی به کلاس چون شهریۀ دانشگاهشو پرداخت نکرده بود
علی دایی در کنار همسر دوم و دختر کوچک و نازنینش +عکس