آیا می توان در دوران بارداری پیتزا خورد؟

  سه شنبه، 24 اسفند 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
آیا می توان در دوران بارداری پیتزا خورد؟
در صورت سالم نبودن پیتزا، خوردن پیتزا در دوران بارداری می تواند برخی مشکلات مربوط به سلامتی مادر و جنین را به وجود آورد، شما باید با آگاهی و دقت، نوع پیتزایی را انتخاب کنید که سالم باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا نکات تکمیلی را در این باره خدمت شما عزیزان ارائه کنیم.

بارداری یک موقعیت حساس است که نیاز به مراقبت بیشتری برای شما دارد. مسئولیت مصرف غذا ها و نوشیدنی ها بر عهده شماست. دانشمندان تأیید کرده اند که نوزادان آنچه را که والدینشان می خورند از طریق بند ناف می چشند و این موضوع نگرانی هایی را برای زنان باردار در مورد خوردن پیتزا در دوران بارداری ایجاد کرده است.آیا می خواهید یک تکه پیتزا در دوران بارداری بخورید؟ آیا سردرگم هستید که مصرف پیتزا در دوران بارداری خوب است یا بد؟ تعداد زیادی از مادران قبل از سفارش پیتزا فکر می کنند که آیا مصرف پیتزا مضر است؟ پیتزا با طعم خوشمزه و ظریف ایتالیایی، غذای مورد علاقه ی بیشتر افراد در کل دنیا است. اما مادران باید در مصرف پیتزا در دوران بارداری ، احتیاط کنند، زیرا در دوران بارداری حتی در مصرف سالم ترین غذاها هم باید احتیاط شود.

آیا خوردن پیتزا برای بارداری بی خطر است؟

زنان باردار دارای اضافه وزن باید برای ایمنی کودک خود سطح مشخصی از وزن خود را در دوران بارداری حفظ کنند، غذا هایی مانند پیتزا توسط متخصص زنان منع می شود. زنان با سابقه دیابت یا زنانی که در حال حاضر مبتلا به دیابت باردار هستند، باید با مربیان غذا و متخصص تغذیه خود در مورد برنامه خوردن پیتزا صحبت کنند زیرا ممکن است سطح انسولین شما را تغییر دهد.

بهترین راه برای خوردن پیتزا در بارداری چیست؟

خوردن پیتزا تازه و خوب پخته شده در بارداری مزایایی هم دارد.

1. سبزیجات را به صورت پودر روی پیتزا بریزید

هنگامی که باردار هستید، احتمالا میلی به سبزیجات پخته شده ندارید. اگر دوست ندارید سبزیجات پخته شده یا سرخ شده بخورید، آن ها را به صورت پودر شده روی پیتزا بریزید. این کار باعث می شود از خوردن پیتزا لذت ببرید و از مواد مغذی لازم موجود در سبزیجات بهره مند شوید.

2. نان پیتزا از گندم کامل تهیه شود

به جای تهیه نان پیتزا به وسیله آرد سفید، آن را از گندم کامل تهیه کنید. پوسته گندم دارای کالری کمتری است اما دارای فیبر زیادی است.

3. پنیر سفت

می توانید پنیر سفت یا پنیر نرم فراوری شده مانند پنیر چدار، پنیر نرم یا موزارلا را انتخاب کنید زیرا این پنیرها منابع خوبی از کلسیم و پروتئین هستند. ممکن است مادر شما مانع از خوردن پیتزا در دوران بارداری شود. زیرا پیتزاهای موجود در رستوران ها می توانند به دلیل کیفیت پنیر مورد استفاده مضر باشند.

خوردن پیتزا در بارداری

در بارداری چه موادی از پیتزا مجاز نیست؟

در اینجا لیستی از موادی که نباید در پیتزا در بارداری استفاده کنید ذکر شده است.

1. پنیر نرم

از پنیرهای نرم در پیتزا استفاده کنید. این پنیرها می تواند حاوی باکتری هایی به نام لیستریا باشد که باعث عفونت لیستریوزیس می شود. زنان باردار ممکن است در معرض خطر این عفونت باشند که منجر به استفراغ، تب، ضعف، سفت شدن گردن و سردرگمی می شود.

2. گوشت یا غذاهای دریایی خام

مرغ نپخته و خام و گوشت خام دارای خطر بالای آلودگی به توکسوپلاسموز، سالمونلا و باکتری کولورکتیو هستند. بنابراین، آنها از مصرف آن ها در پیتزا اجتناب کنید.

3. غذاهای دریایی دودی و یخ زده

اگر این غذاها به صورت کنسرو شده هستند می توانید از آنها استفاده کنید. در غیر این صورت، غذاهای دریایی دودی و یخ زده می توانند حاوی لیستریا باشند. سعی کنید از این مواد در پیتزا استفاده نکنید.

4. گوشت های موجود در همبرگر

این گوشت نیز می تواند آلوده به ليستریا باشد. آنها می توانند در دوران بارداری عوارض ایجاد کنند. بنابراین در بارداری از مصرف ژامبون در پیتزا بپرهیزید.

5. حلزون خام

پیتزایی که با صدف یا حلزون دریایی تهیه شده است در بارداری مصرف نکنید. این مواد می تواند آلوده باشد و عوارض حاملگی ایجاد کند.

6. سس تهیه شده با تخم مرغ خام

معمولا، پیتزاهای خانگی دارای سس های تهیه شده در منزل می باشد. اگر این سس ها با تخم مرغ خام تهیه شده باشد می تواند در معرض سالمونلا قرار بگیرد. بنابراین، هنگام بارداری از پیتزا حاوی تخم مرغ خام استفاده نکنید.

فواید خوردن پیتزا در دوران بارداری

حالا که می خواهیم درباره فواید پیتزا در دوران بارداری صحبت کنیم، بعضی چیزهایی را که باید بدانیم در زیر برای شما فهرست کرده ایم:

  • پیتزا به عنوان غذای آرامش بخش دسته بندی می شود که می تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم حال شما را خوب کند.
  • پیتزا وقتی پر از سبزیجات و با سالاد همراه باشد می تواند برخی مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز بدن شما را تامین کند.
  • اگر پیتزا تازه و داغ باشد، می تواند ویار شما را برطرف کند و نوع خانگی آن ممکن است حتی برای شما ضرر هم نداشته باشد.
  • روی پیتزا خود سس باکیفیتی بریزید که حاوی ویتامین A و C باشد. سس گوجه فرنگی حاوی لیکوپن آنتی اکسیدان است که می تواند احتمال بروز سرطان را کاهش دهد.
  • انتخاب خمیر نازک و برشته می تواند حاوی فیبر زیاد باشد.
  • برای پیتزای خود پنیر موتزارلای نیم چرب انتخاب کنید که می تواند کلسیم استخوان ساز و برخی پروتئین های مورد نیاز شما را تامین کند.

عوارض خوردن پیتزا در دوران بارداری

پیتزا بیشتر تاثیرات منفی دارد تا فایده. در زیر به برخی تاثیرات و عوارض یک برش پیتزا اشاره می کنیم.

  • بعضی پنیرها مانند پنیر آبی دانمارکی، کممبر یا بری حاوی باکتری کپکی و لیستریا هستند. این باکتری می تواند باعث یک بیماری کمیاب شود که نشانه های آن مشابه سرماخوردگی است.
  • اضافه کردن پنیر زیاد روی پیتزا می تواند منجر به مصرف کالری زیاد و در نهایت اضافه وزن شما شود.
  • خوردن پیتزا همچنین می تواند باعث سوزش معده یا مشکلات دستگاه گوارش شود.
  • ریختن پپرونی روی پیتزا به خاطر چربی های اشباع شده آن می تواند برای بدن شما مضر باشد. چنین چربی هایی اگر زیاد مصرف شوند برای سلامت قلب خوب نیست و همچنین می تواند باعث دیابت بارداری شود.
  • اگر پیتزای شما خام باشد، یا خوب پخته یا گرم نشده باشد، که معمولا در مورد سالامی، چوریزو یا پپرونی این گونه است، می تواند منجر به یک بیماری عفونی به نام توکسوپلاسموز شود.

راه حل ها و هشدارهای مصرف پیتزا در دوران بارداری

در حالت کلی، خوردن پیتزا در دوران بارداری اگر به طور کامل پخته شده باشد، با مواد اولیه سالم و آب لوله کشی سالم تهیه شده باشد، اشکالی ندارد. زیرا در این صورت می توانید مطمئن شوید که پیتزای مصرفی شما و جنین سالم می باشد.در این مقاله نکاتی برای تهیه پیتزای سالم بررسی شده است:

  • پختن پیتزا در دمای بالا کمک می کند تا میکروب های آن کشته شوند، در نتیجه شما و جنینتان از خطر ابتلا به عفونت در امان خواهید بود.
  • پیتزا باید با آب سالم تهیه شود، همچنین توصیه می شود پیتزا به عنوان غذا باید بعد از خنک شدن مصرف شود.
  • با توجه به نتایج تحقیقات دانشمندان، سالم ترین پنیر برای تهیه پیتزا، پنیر خشک مانند چدار و پارمسان است که حتما باید از شیر پاستوریزه یا غیر پاستوریزه ساخته شده باشد، دلیل استفاده از پنیر خشک این است که این گونه از پنیرها در مقایسه با پنیرهای نرم دارای آب کمتری بوده و احتمال رشد میکروب ها در آن کمتر است و برای دوران بارداری مناسبند.
  • پنیرهای نرم و آماده مانند موتزارلا، ریکوتا و پنیر فتا در صورتیکه 100٪ مطمئن باشید که از شیر پاستوریزه تولید شده اند، می توانند در تهیه پیتزا برای دوران بارداری استفاده شوند، لازم است اطمینان داشته باشید که پنیر نرم استفاده شده در پیتزا به طور کامل پخته شده و بخار گرم از آن بیرون بیاید.
  • همه ی مرغ و گوشت مورد استفاده در پیتزا زنان باردار باید به طورکامل و در دمای بالا پخته شده و بخار گرم از آن ها بیرون بیاید.
  • شما می توانید پیتزای تهیه شده از صدف و ماهی را تنها در صورتی که به طورکامل و در دمای بالا پخته شده باشد، مصرف کنید.
  • در حال آماده سازی پیتزا، گوشت خام را با دست های تمیز و شسته آماده کنید.
  • ظروفی که برای پخت و پز استفاده می شود باید به خوبی قبل و بعد از فرآیند پخت و پز شسته شود تا اطمینان حاصل کنید که باکتری ها و میکروب های آن ها کامل از بین رفته اند.

اگر شما انتظار داشتید که باید خوردن پیتزا را در دوران بارداری رها کنید، باید بدانید که تا زمانی که اقدامات احتیاطی را رعایت می کنید، دلیلی برای منع خوردن آن وجود ندارد


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
حضور بدون تشریفات پسر رهبر معظم انقلاب در جلسه اولیاء و مربیان مدرسه فرزندشان+عکس (216 نظر) (عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) تعجب نگهبانان کره‌ای از زیرشلواری و زیرپیراهنی ناطق نوری! / آقا فرمودند: من فکر کردم اگر بیست روز شما این جا بمانید به کجا می‌رسید (5 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی در نوشتن مشق پسرش به طور برعکس برای رد گم کُنی و متوجه نشدن معلمش حماسه آفرید+ویدیو/ مامانا ایده بگیرین 😂 (4 نظر) رونمایی از ورژن دخترانه حامد آهنگی: خانمها آقایون اینم سحر دختر نازم!😂+فیلم (3 نظر) خلاقیت منحصربفرد کارگر بلوچی در اختراع تراکتور با قدرت حمل 200 کیلو آجر+ویدئو/ با پراید وانت معاوضه میشه😂 (1 نظر) آوازخوانی زیبا و بی‌نظیر علی طولابی برای ژاله صامتی/ با صدای بهشتیش ترکوند!+ویدیو (1 نظر) خلاقیت خنده دار اوستای بنا در ساختن خانه با ستونی که به زمین وصل نیست+ویدیو/ مغز نیست که از هر رگش یه هنر میریزه😂 (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) چادر نماز گل گلی بهاره رهنما که با سر کردن آن روز دختر را اینگونه تبریک گفت+عکس/ چقدر این پوشش بهش میاد از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403
دیگران می‌خوانند   
طعنه خنده دار نیما شعبان‌نژاد به عکاسان در یک مراسم برای ژست گرفتن کنار هدیه بازوند+ویدئو/ مگه زن و شوهری اومدیم شباهت باورنکردنی و جالب نرگس محمدی به برادر چشم رنگیش در این سلفی دلنشین خواهر برادری+عکس سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری حضور رهبر معظم انقلاب در آرامگاه سعدی در شیراز+ویدیو/ رهبری فرهنگ دوست و علاقمند به شعر علت نیامدن شهاب حسینی در اکران مست عشق چه بود+ویدئو ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش! (عکس) تصاویری از ظاهر امروزی دختران مهران مدیری و فاطمه گودرزی در سریال دردسرهای والدین / چقدر بزرگ شدن ... دو وزنه‌بردار ایرانی با هم ازدواج کردند +‌ عکس تواضع و فروتنی حسن یزدانی قهرمان کشتی در حضور رئیس جمهور + عکس اولین عکسی که مهران غفوریان با دخترش هانا گرفت / تصویر جالب اولین روز بابا شدن آقای بازیگر (عکس) بازیگر «آمنهوتپ سوم» سریال یوسف پیامبر بعد 20 سال در کنار جمشید هاشم پور (فیلم) رفتار جالب جواد عزتی با کوچکترین دختر طرفدارش / محبوب و مردمی مثل جواد عزتی پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند فیلم لحظه شروع سیلاب در بلوار نماز مشهد را ببینید /آب، این‌گونه سیل شد نقشه زن جوان برای سرقت بی ام دبلیوی خواستگار 60 ساله اش عکس‌های «یانگوم» در کنار پدر و مادر واقعی‌اش به مناسبت «روز والدین» آماده‌باش و هشدار مدیریت بحران برای بارندگی‌های شدید در 7 استان (عکس) سرگرمی جالب و جدید «دنیز دایی دختر علی دایی» در لندن مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد! + فیلم / قربانی فحشا ... ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم پشت پا زدن به حقوق 10 هزار یورویی ؛ دکتر طناز بحری از آمستردام تا زابل + فیلم کشف عجیب‌ترین پرترۀ «ناپلئون» با قدمت 200 سال روی یک در چوبی+ تصاویر کشف موش‌های مومیایی شده در مقبره مصر پلیس به دنبال دزدهای وحشی مسلح خانه های تهران و کرج / گانگسترهای نقابدار تحت تعقیب! سردارسلیمانی فردای‌عروسی خود راهی جبهه شد ویدئویی دیده نشده از حضور مجتبی خامنه ای پسر رهبر انقلاب در جبهه جنگ/ دفاع از وطن و ناموس و اسلام +فیلم از فیلم جدید مدیری تا کار کردن عطاران در سوپر مارکت در حواشی داغ امروز جمعه 28 اردیبهشت 1403 تنها تصویر از پدر و مادر عرفان طهماسبی، نابغه عصر جدید/ آقای خواننده رو اون گوشه دیدین؟ دورهمی دونفره و دلنشین یوسف تیموری به همراه مادرش در رستورانی شیک+عکس/ و آقای بازیگری که کپی مامانشه امضای جهانبخش بر روی پای شکسته دختر هلندی!+ عکس قاب اختصاصی نجم الدین شریعتی و جواد نکونام در یک مکان مذهبی خوانندگی زیبا و پراحساس مرد خوش صدای روشندل با یک آهنگ عاشقانه/ همه محو اجراش شدن+ویدیو انتشار عکس پسر جوان مریم کاویانی، عمه شاهرخ استخری در سریال فاصله ها/ خیلی شبیه مامانشه+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403 آخرین سلفی نرگس محمدی با برادرزاده ی نازش امیرعلی که بر اثر بیماری فوت شد +عکس/ روحش شاد نگاهی به گران ترین جشن عروسی سال با تجملات چشم نواز+تصاویر
تیتر امروز   
اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی
زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری
سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد
ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز
آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش!
پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان
سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند
نقشه زن جوان برای سرقت بی ام دبلیوی خواستگار 60 ساله اش
آماده‌باش و هشدار مدیریت بحران برای بارندگی‌های شدید در 7 استان
مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد! + فیلم / قربانی فحشا ...
ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم
پشت پا زدن به حقوق 10 هزار یورویی ؛ دکتر طناز بحری از آمستردام تا زابل + فیلم
کشف عجیب‌ترین پرترۀ «ناپلئون» با قدمت 200 سال روی یک در چوبی+ تصاویر
کشف موش‌های مومیایی شده در مقبره مصر
پلیس به دنبال دزدهای وحشی مسلح خانه های تهران و کرج / گانگسترهای نقابدار تحت تعقیب!