دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

عجیب‌ترین گودال آبی جهان در بلیز + فیلم 

شنبه، 21 مرداد 1402
گودال آبی بزرگ بیلز در فهرست ده مکان شگفت‌انگیز جهان قرار گرفته و در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. برای آشنایی بیشتر با این مکان عجیب با ما همراه شوید.

معرفی گودال بزرگ آبی در بیلز

یک گودال آبی بسیار بزرگ در ساحل بلیز وجود دارد که تا 125 متر در پوسته زمین عمق دارد که به آن گودال بزرگ آبی یا Great Blue Hole گفته می‌شود. گودال آبی بلیز در نزدیکی جزیرهٔ امبرگریس کی، کشور بلیز در آمریکای مرکزی است، این گودال در فاصله حدود 100 کیلومتری در شره “بلیز” واقع شده است. حفره آبی بلیز دایره‌ای به طول 300 متر و عمق 124 متر است. در اواخر عصر یخبندان این گودال در ورودی دهانه یک مجموعه غار قرار داشته است و زمانی که سطح دریا بسیار پایین بوده با تجمع مرجان‌ها در طول زمانی بسیار طولانی بوجود آمده است. زمانی که یخها ذوب شدند و سطح آب بالا آمد غارها به زیر آب فرو رفتند و این بهشت را برای شجاع‌ترین غواصان به جا گذاشتند. اکوسیستم این حفره مورد توجه بسیاری از دانشمندان و محققان قرار گرفته و البته گروه بسیار زیادی از ماجراجویان هم به این منطقه راهی شده‌اند که به همین دلیل این حفره آبی بزرگ به عنوان یکی از مقاصد برتر زیر آبی جهان شناخته می‌شود.

تاریخ تشکیل و کشف گودال آبی نیلز

این محل توسط ژاک‌ایو‌کوستو که آن را یکی از ده محل برتر غواصی اسکوبا معرفی کرد به شهرت رسید. وی در سال 1971 کشتی خود به نام آروی کالیپسو را به منظور ژرفانگاری این گودال به این محل آورد. مشاهدات و کاوش‌های وی نشان داد که منشأ گودال آبی بزرگ از سنگ‌ آهک‌های کارستی است که پیش از افزایش سطح آب دریا و در حداقل چهار مرحله شکل گرفته است. نام گودال آبی بزرگ توسط غواص و نویسنده بریتانیایی ند‌میدلتون در کتاب «ده سال در زیر آب» که در سال 1988 منتشر شده بود، ابداع و به‌کار برده شد. این گودال مورد توجه گردشگران و غواصان اسکوبا است که به دنبال آب‌های شفاف و کریستالی جهت غواصی و مشاهده گونه‌های مختلف ماهی‌ها و کوسه‌ها هستند. وجود گونه‌های مختلفی از کوسه مانند کوسه آب‌سنگ کارائیبی، گاوکوسه و کوسه سرچکشی در این محل گزارش شده ولی به شکل پیوسته دیده نشده‌اند. در سال 2012 این گودال آبی بزرگ را در صدر فهرست «ده مکان شگفت‌انگیز زمین» قرار داد.

فیلمی از گودال بزرگ آبی در بیلز


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
هزینه چاپ یک کتاب
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «روباه و کلاغ»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید