ساعدنیوز
ساعدنیوز

آخرین وضعیت HIV در ایران/ نیمی از مبتلایان در سنین ۲۵ تا ۳۹ سال

  دوشنبه، 07 آذر 1401   کد خبر 232109
آخرین وضعیت HIV در ایران/ نیمی از مبتلایان در سنین ۲۵ تا ۳۹ سال
ساعد نیوز: در حال حاضر حدود ۲۳ هزار مبتلای زنده به «HIV» در کشور گزارش می‌شود؛ تشخیص و درمان رایگان و محرمانه بیماری هم در ۱۲۰ مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری صورت می‌گیرد و HIV سال‌هاست که دیگر «کُشنده» نیست و در صورت تشخیص و درمان بهنگام، دیگر فرد به مرحله «ایدز» نخواهد رسید و می‌تواند بیماری‌اش را در محدوده قابل کنترل نگه دارد...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از ایسنا، در آستانه روز جهانی ایدز، دکتر سیداحمد سیدعلی نقی - اپیدمیولوژیست، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاون مرکز تحقیقات ایدز ایران با اشاره به شعار امسال روز جهانی ایدز مبنی بر "برابری دسترسی همگان به خدمات تشخیص و پیشگیری"، گفت: از اواخر سال ۱۳۹۸ که شاهد فراگیری شیوع کرونا بودیم، خدمات مراقبت و درمان HIV به دلیل عدم حضور بیماران در فضای درمانی به دلیل ترس از کرونا تحت تاثیر قرار گرفت. شعار امسال بر آموزش راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری و لزوم دسترسی همگان به خدمات تشخیصی تاکید دارد.

آثار کرونا بر مبتلایان HIV

او درباره بروز کرونا در مبتلایان به ایدز و عوارض احتمالی ابتلا به این بیماری، بیان کرد: مطالعات در این رابطه خیلی ضد و نقیض است، اما در مجموع می توان گفت میزان مرگ و میر در اثر ابتلا به کرونا در مبتلایان به HIV که تحت دارو درمانی قرار داشتند و به درمان هم پایبند بودند، شبیه به جمعیت عمومی بود. البته خیلی از عوامل دیگر هم باید در این زمینه بررسی شود؛ به عنوان مثال بیمار مبتلا به HIV اگر بیماری زمینه ای دیگری مانند دیابت یا پرفشاری خون و... داشته باشد، اینها هم باید در محاسبات ما به کار گرفته شود؛ چون تاثیر خود را بر بیماری خواهند گذاشت؛ بنابراین باید مجموعه عوامل بررسی شود.

او درباره جزئیات اجرای برنامه استراتژیک کنترل HIV در کشور به ایسنا تصریح کرد: این یک برنامه کامل است اما اینکه به آن عمل شود مهم است. به هر حال کرونا نه تنها جامعه ما بلکه کل دنیا را تحت تاثیر قرار داده است و به طور کلی مقداری برنامه های کنترل درمان و پیشگیری از HIV را تضعیف کرده است و فکر می کنم اولویت کشورها باید موضوع پیشگیری و تشخیص باشد. در این زمینه بها دادن به امر آموزش یک موضوع حیاتی است که باید با قدرت ادامه یابد و افراد بتوانند بدون هیچ ترسی از انگ اجتماعی نسبت به تشخیص و درمان خود اقدام کنند.

"انگ اجتماعی" مهم ترین چالش مبتلایان به HIV

وی با اشاره به اینکه انگ اجتماعی اکنون یکی از چالش های اصلی مبتلایان به HIV است، اظهار کرد: گاهی رفتار افرادی که متوجه بیماری مبتلایان می شوند، برایشان آزار دهنده است و حتی ممکن است در برخی مراکز از ارائه خدمت به مبتلایان HIV خودداری شود.

HIV چه زمانی به ایدز تبدیل می شود؟

وی درباره تفاوت ایدز و HIV نیز توضیح داد: همه افراد وقتی که ویروس HIV به بدن شان منتقل شود، به عنوان مبتلای به HIV شناخته می شوند؛ اما وقتی سیستم ایمنی از حدی بیشتر افت کند که عفونت های فرصت طلب به بدن هجوم آورند و سیستم ایمنی به حدی ضعیف شود که هر عفونتی که در بدن یک فرد عادی بیماری زایی نمی کند اما در این افراد بیماری زایی کند، دیگر مبتلای به HIV به مرحله ایدز رسیده است که ایمنی بدن کاهش یافته و انواع ویروس ها در بدن بروز می یابد. رسیدن بیماری به مرحله ایدز عوارض زیادی برای بیمار ایجاد می کند زیرا درد و رنج زیادی برای بیمار به همراه خواهد داشت به نحوی که کیفیت و کمیت زندگی او و حتی طول عمرش تحت تاثیر خواهد بود.

وی افزود: البته خوشبختانه اکنون با توجه به درمان های خوبی که برای HIV وجود دارد، اگر افراد مبتلا، سریع تشخیص داده شوند و تحت درمان قرار گیرند دیگر به مرحله ایدز نخواهند رسید. در حال حاضر درمان های موثر HIV وجود دارد که بیمار با مصرف یک یا دو قرص در روز می تواند بیماری اش را در محدوده قابل کنترل نگه دارد.

آثار تشخیص و درمان به موقع مبتلایان در بهبود کیفیت زندگی

این اپیدمیولوژیست، ادامه داد: تحت درمان بودن بیماری HIV علاوه بر آنکه برای خود بیمار و کیفیت زندگی اش مفید است، سبب می شود تا تعداد ویروس در بدن او کاهش یافته و از انتقال بیماری در جامعه هم جلوگیری شود؛ بنابراین موضوع تشخیص بیماری بسیار حائز اهمیت است و افرادی که رفتارهای پرخطر داشته اند، باید بدون ترس به سرعت اقدامات آزمایشی و تشخیصی را انجام دهند تا اگر بیمار بودند برای درمان آنها اقدام شود؛ موضوعی که هم به نفع خود آنها و هم به نفع جامعه است، تشخیص و درمان به موقع است.

ابتلا به HIV دیگر به معنای مرگ زودرس نیست

او درباره زمان طلایی تشخیص بیماری در پی رفتار پرخطر، بیان کرد: یک جنبه موضوع، بخش پیشگیری است که برای این امر ۷۲ ساعت زمان قائل می شوند و اگر کسی که رفتار پرخطر داشته است طی ۷۲ ساعت به پزشک مراجعه کند، می تواند تحت درمان پیشگیری قرار گیرد که احتمال ابتلای او به HIV به حداقل برسد؛ اما اگر فردی به دنبال رفتار پرخطر به بیماری HIV مبتلا شود باید هرچه زودتر نسبت به درمان اقدام کند تا طول عمر طبیعی مشابه جمعیت عادی جامعه داشته باشد و میزان انتقال ویروس در جامعه هم کاسته شود.

وی تاکید کرد: دیگر به هیچ عنوان ابتلا به HIV به معنای مرگ زودتر بیمار نیست و نمی توان آن را در دسته بیماری های کشنده قرار داد. در حال حاضر HIV در صورتی که تحت درمان باشد یک بیماری مزمن است که هرچند بی درد و رنج نخواهد بود اما دیگر مانند گذشته افراد به دنبال ابتلا به HIV ترس از مرگ نخواهند داشت؛ چرا که می توان با دارو درمانی بیماری را کنترل کرد هرچند که هنوز هم این بیماران متوجه انگ اجتماعی می شوند و در این زمینه هم باید فرهنگسازی صورت گیرد.

تشخیص و درمان رایگان و محرمانه در ۱۲۰ مرکز مشاوره بیماری های رفتاری

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات ایدز ایران در پاسخ به سوالی درباره اینکه در صورت رفتار پرخطر، برای انجام اقدامات تشخیصی به کجا باید مراجعه شود، گفت: بهترین مرکز برای مراجعه این افراد مراکز مشاوره بیماری های رفتاری است که در سطح کشور حدود ۱۲۰ مرکز مشاوره داریم. در این مراکز تمام خدمات مشاوره، تشخیص و درمان به شکل رایگان و با تاکید بر محرمانگی اطلاعات بیمار به افراد مشکوک به بیماری یا بیماران ارائه می شود. آدرس مراکز مشاوره بیماری های رفتاری در سایت وزارت بهداشت یا با جست وجو در اینترنت یافت می شود؛ به علاوه آنکه ساکنین هر شهر با تماس با تلفن ۱۱۸ هم امکان دستیابی به راه های ارتباطی با مراکز مشاوره بیماری های رفتاری در شهر خود را خواهند داشت. علاوه بر آن در اکثر استان ها خطوط مشاوره تلفنی هم برای بیماران وجود دارد؛ به عنوان مثال اکنون در مرکز تحقیقات HIV شماره تماس ۶۶۵۹۳۰۳۰ با پیش شماره ۰۲۱ می تواند به شکل تلفنی به افراد مشاوره تلفنی ارائه دهد.

پایبندی به درمان مهم ترین اصل برای مبتلایان HIV

او با تاکید بر لزوم پایبندی بیماران به درمان، اظهار کرد: درحال حاضر درمان های خوبی برای بیماری به وجود آمده است که حتی سبب می شود مبتلایان زندگی با کیفیتی تجربه کنند.

وی با اشاره به افزایش کیفیت درمان HIV، تصریح کرد: یک زمانی قرص ها و داروها عوارضی برای بیمار به همراه داشتند اما اکنون با داروها و درمان های جدید کیفیت زندگی افراد افزایش یافته است و عوارض دارویی بسیار کم شده است.

دارو رسانی به بیماران حتی در اوج کرونا

این عضو هیات علمی دانشگاه درباره تامین داروی بیماران مبتلا به HIV نیز به ایسنا گفت: نمی تون از تاثیر تحریم ها چشم پوشی کرد اما وزارت بهداشت سعی کرده است با همکاری سازمان ملل داروها را تهیه کند. ضمن آنکه شرکت های داخلی هم توانمند شده اند و برخی از داروها هم در داخل تولید می شود. به طور کلی دارو در مراکز مشاوره بیماری های رفتاری وجود دارد. در زمان شیوع بالای بیماری کرونا افرادی که نمی توانستند به شکل حضوری به مراکز مشاوره بیماری های رفتاری مراجعه کنند حتی با پیک برایشان دارو ارسال می شد تا روند درمان بیمار متوقف نشود.

سرانجام کشف واکسن HIV به کجا رسید؟

او درخصوص اخباری که هر ازچند گاهی بویژه از منابع خبری خارجی مبنی بر کشف واکسن HIV منتشر می شود، توضیح داد: اخباری که اعلام می شود در حد تحقیقات است. این موضوعات باید وارد جامعه شده و آثار آن را در سطح وسیع دید؛ زیرا یک واکسن یا دارو تا بخواهد به مصرف جامعه برسد باید فازهای مختلف را طی کند و گاهی اوقات در این زمینه اغراق می شود. البته این به معنای دروغ بودن اصل خبر نیست اما باید مراحل مطالعاتی و تحقیقاتی به شکل کامل طی شود تا بتوان گفت به واکسن HIV دست یافته ایم.

سهم بالای خاورمیانه در بروز عفونت HIV

وی درباره وضعیت جهانی موارد مثبت HIV، تصریح کرد: تا پیش از شیوع کرونا در کشورهای پیشرفته بروز HIV در گروه های جمعیتی خاصی مانند مردانی که با مردان دیگر رابطه جنسی داشتند، زنان آسیب پذیر و... شیوع داشت و بیماری در سطح جامعه کنترل شده و کم بود. در منطقه خاورمیانه اما میزان شیوع و بروز HIV از سایر نقاط دنیا مخصوصا اروپا و آمریکا بیشتر است که این موضوع هم به عوامل مختلفی از جمله فرهنگ، گزارش دهی موارد مثبت، میزان اهمیت برنامه های پیشگیری و تشخیص و ... باز میگردد. در سال ۲۰۲۱ آمار جهانی مبتلایان حدود ۳۸ میلیون نفر برآورد شده است و حدود ۱.۵ میلیون نفر موارد جدید عفونت در کل دنیا است. همچنین ۶۵۰ هزار نفر هم در این سال به دنبال ابتلا به HIV جان خود را از دست دادند.

شناسایی حدود ۴۴ هزار مبتلا با HIV در ایران تاکنون

وی درباره آمار بروز HIV در کشور نیز به ایسنا گفت: تخمین ما حدود ۵۵ هزار نفر مبتلا است؛ اما آمار تجمیعی که تاکنون می دانیم حدود ۴۴ هزار نفر مبتلای ثبت شده HIV است، ولی همه این تعداد زنده نیستند و در حال حاضر ما حدود ۲۳ هزار نفر مبتلای زنده به HIV در کشور داریم که همه آنها هم تحت درمان نیستند؛ اما کسانی که تحت درمان هستند وضعیت خوبی دارند و بیماری در بدن آنها کنترل شده است. از ۲۳ هزار مبتلای زنده فعلی حدود ۱۶ هزار نفر به مراکز مشاوره بیماری های رفتاری رفت و آمد دارند و می توان گفت که مستمر برای دریافت خدمات درمانی اقدام می کنند.

روند افزایشی آمار زنان مبتلا

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات ایدز ایران، ادامه داد: از حدود ۴۴ هزار نفر مبتلای ثبت شده HIV، حدود ۱۹ درصد مبتلایان زن و ۸۱ درصد مبتلایان مرد هستند. البته به نظر می رسد که درصد مبتلایان زن علی رغم گذشته که تک رقمی بود اکنون در حال افزایش است.

وی درخصوص چرایی افزایش موارد ابتلای بانوان به HIV به ایسنا اظهار کرد: ممکن است انتقال ویروس حتی در یک رابطه شرعی و قانونی رخ دهد به عنوان مثال برخی افراد به HIV مبتلا هستند بدون آنکه خودشان بدانند و به دنبال رفتارهای جنسی در چارچوب خانواده ویروس را به همسرشان انتقال دهند. البته با افزایش رفتارهای پرخطر، ریسک انتقال HIV هم افزایش می یابد و به این ترتیب مهم است که در صورت روابط جنسی حتما از کاندوم استفاده شود.

وی درخصوص سهم عوامل خطر در بروز HIV با اشاره به افزایش سهم رابطه جنسی محافظت نشده، تصریح کرد: درحال حاضر در آمار تجمیعی HIV (۴۴ هزارنفر از ابتدای ثبت موارد مثبت تاکنون) بالغ بر حدود ۵۸ درصد از افراد از طریق اعتیاد تزریقی، حدود ۲۴ درصد رابطه جنسی محافظت نشده، انتقال از مادر به کودک ۱.۷ درصد و حدود ۰.۲ درصد از طریق فرآورده های خونی به بیماری HIV مبتلا شده اند.

او تاکید کرد: زمانی در دهه ۷۰ سهم اعتیاد تزریقی در بروز HIV بالا بود اما به نظر می رسد اکنون دیگر چنین نیست. اگر آمار سالیان اخیر را به تفکیک هر سال بررسی کنیم سهم رابطه جنسی محافظت نشده بیش از اعتیاد تزریقی شده و حدود ۴۶ درصد سهم عوامل را به خود اختصاص می دهد. این به ما هشدار می دهد که باید نگران رفتارهای پرخطر جنسی باشیم.

وی افزود: از سوی دیگر اگر سهم سالیانه اعتیاد تزریقی بویژه در سالیان اخیر را بررسی کنیم درصد اعتیاد تزریقی ممکن است به ۳۰ درصد هم برسد.

بیش از ۵۰درصد مبتلایان در سنین ۲۵ تا ۳۹ سال

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات ایدز ایران درباره وضعیت استان ها و شهرهای کشور درخصوص بروز HIV، گفت: در این زمینه یک ناهمگنی وجود دارد اما استان هایی که تبادل بیشتری با مهاجرین دارند و استان های مرزی و یا استان هایی که رفتار اعتیاد تزریقی بیشتری دارند شیوع بیشتری از بیماری را هم تجربه می کنند.

وی درباره میانگین سنی مبتلایان به HIV، بیان کرد: بیشتر مبتلایان (بیش از ۵۰ درصد) بین ۲۵ تا ۳۹ سال هستند.

شرط تولد فرزند سالم از زوجین مبتلا به HIV

سیدعلی نقی در پایان درخصوص تولد فرزندان سالم از پدران و مادران مبتلا به HIV، به ایسنا گفت: اگر این افراد به درمان پایبند باشند و ویروس در بدن آنها مهار شده باشد، می توانند مانند همه افراد جامعه، خانواده و بچه داشته باشند؛ البته باید اقدام به فرزندآوری زیر نظر متخصص زنان و پزشکان مرکز مشاوره بیماری های رفتاری انجام شود. درحال حاضر در ۳۷ باشگاه مثبت HIV که زیر نظر سازمان بهزیستی است خیلی افراد را می بینیم که زوجین مبتلا به HIV هستند اما فرزندشان بیمار نیست.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
مراسم سلام عید نوروز و اهداء سکه توسط فرح پهلوی به همسران مقامات دولتی +عکس/ ولخرجی زن تازه به دوران رسیده زمانی که مردم غرق در فقر و بدبختی بودند! (361 نظر) تلاوت زیبا و دلنشین سوره شمس توسط رهبر معظم انقلاب+ویدئو (235 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای گرم کردن آب حماسه ساز شد/ خسته نباشی هم وطن+ عکس (221 نظر) میزبانی حسن روحانی از سیاستمداران و اقوام در مراسم عید دیدنی در منزل زیبا و ایرانی پسندش+ عکس/ چه مبلمانی، چه فرش هایی، از همه مهمتر چه خونه دلبازی😍 (219 نظر) صبحانه مفصل و رنگارنگ دو نفره رضا گلزار و آیسان خانوم+عکس/از خاویار گرفته تا آواکادو و انار وحشی... (177 نظر) روایتی از هواپیمایی که برای آوردن یک روبان عروسی برای فرح پهلوی از تهران به پاریس رفت! (142 نظر) خلاقیت منحصر به فرد پسر مشهدی با ساخت تریلی حماسه آفرید/ هیلتر هم مغز اینو نداشت!+عکس (139 نظر) رونمایی منوچهر هادی از خواهر و شوهر خواهر پزشکش+ عکس/ به قولی مخ خانواده ایشون هستن که پسرش هم دکتره (135 نظر) خواهر یکتا ناصر سکوتش را شکست (119 نظر) مراسم تولد جگرسوز آزاده نامداری در خانه ابدی اش و گریه های دلخراش همسر و پدرش/ روحت شاد+ عکس (119 نظر) تصویری از عیادت نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا از رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (117 نظر) دو پادشاه یکی از ایران (ناصرالدین شاه) و دیگری از ژاپن (میجی) در یک زمان به اروپا رفتند/ تفاوت ها را بنگرید (113 نظر) استوری معنادار شاهین صمدپور برای یکتا ناصر و منوچهر هادی (98 نظر) اتاق خواب اروپایی و امروزی سانیا سالاری، ارغوانِ سریال دلدادگان با طراحی مدرن+عکس/ انصافا سلیقه خاصی داره! (97 نظر) خنده های رهبر معظم انقلاب به اشعار شاعر طنزپرداز با موضوع آقازاده+ویدئو/ ای صورت و سیرت تو مطلوب، به‌به به‌به به این ژن خوب (86 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(عکس) وقتی شاهرخ استخری دختراشو سر صبحی میبره مدرسه / نبات چه غری میزنه 🤣 خلاقیت منحصر به فرد باغبان خوش ذوق با پرورش میوه های قلبی شکل حماسه ساز شد +ویدئو/مغز تو رو باید طلا گرفت! (عکس) گشت و گذار بهاری دمت اوزدمیر با ظاهری متفاوت در یک جای بهشتی تصویری از عبادت خالصانه رهبر انقلاب، آیت الله خامنه ای در حیاط با صفا و سرسبز/ قبول حق باشه حضور سحر دولتشاهی در مراسم تدفین محمدرضا شجریان به عنوان عروس خانواده+عکس/ از این مراسم به بعد ازدواجش با همایون رو علنی کرد خلاقیت خنده دار راننده شمالی، با نوشته جالب پشت کامیون حمل جوجه حماسه آفرین شد/ آخه لامصب جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (فیلم) سپهر حیدری اولین بار این طور عاشق آرام جوینده شد و از او خواستگاری کرد/ عجب جرئتی داشته این مرد پرسپولیسی🙂 خلاقیت بی نظیر یک مادر ایرانی با پختن یک نان منحصر به فرد برای تزئین سفره افطار/ چقدر شیک و مجلسی+عکس سفره افطاری رنگین و مفصل امیر قلعه نویی در یک رستوران مجلل/ ماشالله چه جایی هم انتخاب کردن👌 بیوگرافی و زندگینامۀ شهید محسن فخری‌زادۀ مهابادی، فیزیکدان هسته‌ای ایران مهم ترین مراقبت های لازم بعد از کراتینه مو استوری معناداری که منوچهر هادی منتشر کرد همه چیز درباره‌ی هزینه نگارش CV برای اپلای پادشاهی که فقط 20 دقیقه سلطنت کرد+عکس ساعت دیواری خاص و معنادار منزل منوچهر هادی که بخاطر عشق زیادش به سوفیا اینگونه طراحی شده+عکس/ چقد جالبه 👌 نگاهی به حیاط باصفا و دلباز ویلای زیبای حسن جوهرچی +عکس/ دارندگی و برازندگی یعنی این! بغض بهروز رهبری فرد به یاد زنده یاد مهرداد میناوند و زنده یاد علی انصاریان +فیلم شغل و تحصیلات دختر و پسر مهران مدیری/ ماشالا جفتشون مثل پدر هنرمندن!+عکس بیوگرافی محمدرضا گلزار، مجری برنامه پانتولیگ! ناگفته های زندگی خصوصی اش+ فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی (عکس) 2تا مهربون و آدم حسابی و محبوب دلها در یک قاب/ شهریار فوتبال ایران، علی دایی در کنار شخصیت محبوب بچه های دیروز و بزرگسالان امروز😍 (عکس) مادر شوهر مهربون و خوش چهره ریما رامین فر همای سریال پایتخت/ معلومه عروسش رو خیلی دوست داره تعطیلات رؤیایی حسین ماهینی و همسر به همراه دو فرزندش در سواحل نیلگون خلیج فارس در جنوب/ پرسپولیسیا لایکش کنن خاطره شیرین و دلنشین رهبر معظم انقلاب از بافتن موی دخترشان قبل از رفتن به عید دیدنی/من بافتن موی سر را خیلی خوب بلدم اما با یک دست نمیشود +عکس عکسی از خانه ابدی آزاده نامدای و مادرش که سنگ قبرشان مشترک است/سومین سالگرد تلخ خانوم مجری! این تست شخصیت رو انجام بده و ببین چقدر آدم تنهایی هستی!! 15 توصیه طلایی برای کسانی که رژیم خود را در سفر می‌شکنند / لازم نیست دور رفتن به رستوران را خط بکشید دانلود آهنگ جدید «این هوا میطلبه» علی عبدالمالکی+فیلم/ این هوا میطلبه بزنیم تو دل خیابون ... شلوار زاپ دار احمد نوراللهی در دوبی در یک عکس دونفره با بشار رسن با کپشن: حبیبی! تلاش جالب و بامزه علیرضا جهانبخش برای پختن نان درکنار مادرش/ کدبانوی تیم ملی ایشونه+عکس تصویری زیرخاکی و دیده نشده از کودکی اشکان دژاگه گلادیاتور تیم تراکتور تبریز در آلمان/ آقا از بچگی گنگش بالا بوده موافقید؟ ایده تزئین آش پشت پا مادرشوهر، توسط عروس خوش سلیقه‌اش مرزهای خلاقیت را جابجا کرد + عکس/ عروس نگو، هنرمند بگو😍 جومونگ و سوسانو اگه ایرانی بودن اسمشون چی بود؟ دورهمی احمد مهرانفر، ارسطوی سریال پایتخت با شبنم مقدمی سر میز ناهار/ چقدر با هم صمیمی هستن+عکس بررسی انواع مختلف طرح‌های شیرآلات (تصویر) تولد ساده و صمیمی خانوادگی دختر بزرگ اشکان دژاگه در آلمان در یک رستوران/ فقط سادگی زن آذربایجانی جاگا و سه تا دختراش رو داشته باش بدون هیچ نوع ادابازی و افاده علائم خرابی گیربکس اتوماتیک و 11 نشانه رایج آن؟ دیدار نوروزی و خوش و بش حسن روحانی با مرحوم هاشمی رفسنجانی در منزل ایشان+عکس/ خانه‌ای با مبلمان قدیمی و ساده همراه با دکوری‌ های خاص و دلنشین آزار یک دختر 12 ساله توسط مولوی پاکستانی + فیلم حضور کریم باقری در رستوران شیک و لاکچری احمدرضا عابدزاده عقاب آسیا/ چه دکوراسیون شمالی و جذابی+عکس یادی کنیم از سوپر گل دیدنی و لالیگایی علی جهان، شاهزاده بی رقیب و بی همتای ایرانی/ این حرکت واقعا برای خیلی از فوتبالیستها قفله + ویدئو
تیتر امروز   
پادشاهی که فقط 20 دقیقه سلطنت کرد+عکس شغل و تحصیلات دختر و پسر مهران مدیری/ ماشالا جفتشون مثل پدر هنرمندن!+عکس بیوگرافی محمدرضا گلزار، مجری برنامه پانتولیگ! ناگفته های زندگی خصوصی اش+ فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی خاطره شیرین و دلنشین رهبر معظم انقلاب از بافتن موی دخترشان قبل از رفتن به عید دیدنی/من بافتن موی سر را خیلی خوب بلدم اما با یک دست نمیشود +عکس این تست شخصیت رو انجام بده و ببین چقدر آدم تنهایی هستی!! 15 توصیه طلایی برای کسانی که رژیم خود را در سفر می‌شکنند / لازم نیست دور رفتن به رستوران را خط بکشید دانلود آهنگ جدید «این هوا میطلبه» علی عبدالمالکی+فیلم/ این هوا میطلبه بزنیم تو دل خیابون ... جومونگ و سوسانو اگه ایرانی بودن اسمشون چی بود؟ آموزش ساخت رژلب های طبیعی و گیاهی در خانه / خداحافظی با رژلب های سرب دار بهترین رنگ رژ لب برای پوست های روشن و سفید راهکارهای خانگی برای داشتن لب هایی خوش رنگ و زیبا چرا لباس سردار آزمون ستاره تیم ملی قرض داده شد؟+عکس هوش مصنوعی اختراعی بسیار تأثیرگذار‌تر از آتش، برق یا حتی اینترنت (عکس)حسادت شاهرخ استخری به فالوورهای همسرش علنی شد! آخرین اطلاع رسانی وزیر نفت درباره بنزین نوروزی