دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / بیماری ها و راههای درمان /

علائم انگل روده و راههای درمان آن 

سه شنبه، 06 فروردین 1398
ساعد نیوز : انگل ها یا کرمها توسط خوردن غذای آلوده، خوردن گوشت آلوده یا نپخته، سالادها و سبزیجاتی که به دقت شسته نشده اند، ایجاد میشوند.

انگل روده چیست ؟

کرم روده نوعی انگل روده است که باعث عفونت در دستگاه گوارش و روده شما می شود و با نوشیدن آب آلوده به لارو یا تخم کرم های نواری، امکان ایجاد این انگل در بدن قوت می گیرد. یکی دیگر از روش های نفوذ این انگل ها به بدن مصرف گوشت خام یا نیم پز است. کرم های نواری، سر خود را در دیواره ی روده فرو می کنند و از روده خارج نمی شوند. آنها از همین نقطه ی اتصال شروع به تولید تخم هایی می کنند که به سایر نقاط بدن منتقل می شوند. این نوع از انگل روده شبیه به روبانی سفید و بلند است. این کرم ها می توانند تا ۱۵ متر و ۲۴ سانتی متر رشد طولی داشته باشند و تا ۳۰ سال در بدن زندگی کنند.

علل انگل روده

اولین علل میتواند مصرف خوراکی های غیربهداشتی باشد. ورود اتفاقی کرمک ها به بدن چه از طریق تنفس، و چه با بلعیدن می تواند به ابتلا به این عفونت منجر شود. تخم های میکروسکوپی کرمک می توانند از طریق مصرف نوشیدنی ها و خوراکی های آلوده یا قرار دادن انگشتان آلوده در دهان، به افراد مختلف منتقل شوند. وقتی تخم های کرمک بلعیده می شوند، آن ها در روده ها باقی می مانند و پس از گذشت دو هفته به کرمک بالغ تبدیل می شوند. دومین عامل ایجادکننده ی این عارضه استفاده ی مشترک از وسایل شخصی و خوراکی هایی است که بیمار آلوده به کرمک مستقیما به آن ها دست زده باشد.

علائم انگل روده

  • بی اشتهایی
  • درد شکم
  • اسهال
  • استفراغ
  • بثورات جلدی
  • خارش مقعد
  • سرفه های هنگام شب و در خواب
  • احساس خستگی
  • کاهش وزن

راههای درمان پزشکی انگل روده

مبندازول یک داروی بنزایمیدازول با اثر درمانی بر روی بیماری های انگلی ایجاد شده توسط کرم هاست. این دارو اثر درمانی روی کرمک، کرم های گرد، کرم های نواری، کرم های قلابدار و کرم های شلاقی دارد.مبندازول به عنوان یک داروی انتخابی در درمان آسکاریازیس، کاپیلاریازیس، انتروبیاز و تریکوریاز به کار می رود. مبندازول یک داروی ترکیبی که به صورت قرص های جویدنی برای از بین بردن کرم های انگلی مورد استفاده قرار می گیرد. مواد غیر فعال موجود در هر قرص مبندازول (100 میلی گرم) دی اکسید سیلیکون کلوئیدی، نشاسته ذرت، روغن نباتی هیدروژنه، منیزیم، سلولز میکروکریستال، سدیم سولفات، سدیم ساکارین، سدیم نشاسته می باشند. قرص مبندازول یک داروی ضد کرم محسوب می شود. این دارو از رشد و تکثیر کرم هایی که به تازگی تخمک گذاری شده اند پیشگیری می کند. مبندازول برای درمان عفونت های ایجاد شده بدلیل کرم هایی مثل کرمک، کرم گرد، کرم قلابدار مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای درمان عفونت های ایجاد شده بدلیل بیش از یکی از این کرم ها بطور همزمان تجویز می شود.قبل از مصرف قرص مبندازول اگر به آن یا دیگر مواد حساسیت دارید پزشک یا متخصص خود را در جریان قرار دهید. این محصول ممکن است حاوی موادی غیر فعالی باشد که باعث ایجاد واکنش های حساسیتی یا دیگر مشکلات شود. برای جزییات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید. سابقه پزشکی خود را در اختیار پزشک خود. قرار دهید بویژه در شرایط ابتلا به کم خونی، اختلال کبدی، مشکلات روده پزشک را در جریان قرار دهید. در طول حاملگی قرص های مبندازول باید تنها در مواقع مورد نیاز مصرف شود. در مورد خطرات و مزایای آن با پزشک مشورت کنید. اگر در دوران شیردهی قرار دارید قبل مصرف دارو با پزشک مشورت کنید.

راههای درمان خانگی انگل روده

سیر : سیر به دلیل ترکیبات سولفوریک نقش کلیدی در مبارزه با کرم روده دارد , همچنین سیر خواص ضد باکتری و ضد قارچ دارد . مصرف روزانه چند حبه سیر به شکل خام روشی مفید برای خلاص شدن از کرم رود است .

هویج : هویج سرشار از ویتامین، مواد معدنی و دیگر عناصر ارزشمند است , هویج می تواند تخم انگل های روده از جمله کرم روده را از بین ببرد و راهی مناسب برای درمان کرم روده به شمار رود. ویتامین A و C و بتاکاروتن در هویج به صورت فعال برای از بین بردن تخم کرم عمل خواهند کرد. همچنین ایمنی بدن را در مبارز با عفونت افزایش می دهد .بهترین زمان برای خوردن هویج در هنگام صبح با معده خالی است، همچنین می توانید آب هویج را گرفته و با عسل مخلوط کرده و 1 قاشق غذاخوری از آن را قبل از خواب بخورید .

نارگیل : نوشیدن منظم آب نارگیل یک تاثیر بزرگ در سطح آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی درون بدن شما خواهد گذاشت. اینکار شانس موفقیت شما را برای درمان کرم روده و از بین رفتن تخم انگل افزایش خواهد داد .

انار : انار سالها است به عنوان یک روش قابل اعتماد برای درمان کرم روده استفاده می شود. انار دارای مقدار قابل توجهی ترکیبات انتیپرسیتیک است که کرم های روده را بدون هیچگونه عوارضی از بین خواهد برد. مصرف یک عدد انار و خوردن دانه و هسته آن یا نوشیدن یک لیوان آب انار روزانه به از بین رفتن انگل روده کمک خواهد کرد .

دانه کدو تنبل : کدو تنبل حاوی ترکیبات مفیدی مانند اسید های آمینه، کربوهیدرات ها، اسید های چرب، ویتامین و مواد معدنی است .کدو تنبل به دلیل متوقف کرده فعالیت کرم ها و حذف آنها از معده یک راه حل خوب برای درمان کرم روده به شمار می رود . روزانه بین وعده های غذایی خود یک مشت دانه کدو تنبل مصرف کنید .

پیشگیری از ابتلا به انگل روده

  • عدم مصرف مرغ و گوشت خام و نیمه خام
  • پرهیز از آلوده کردن سایر مواد غذایی بر اثر تماس با گوشت خام درهنگام آشپزی
  • ضد عفونی کردن تخته های گوشت، ظروف آشپزی و پیشخوان آشپزخانه ای که با گوشت خام در تماس بوده است
  • عدم مصرف سبزی آب تره و سایر سبزیجات آبی تازه به صورت خام
  • پرهیز از راه رفتن بدون کفش و جوراب روی خاکی که احتمال آلوده بودن به انگل و مدفوع در آن وجود دارد
  • تمیز کردن فضولات حیوانی
  • تهیه ی غذا به روش بهداشتی
  • فقط آب سالم و تمیز بنوشید
  • از ضدعفونی کننده ی دست بهره بگیرید، آب و صابون بهترین گزینه هستند، ولی درصورتی که آنها در دسترس نبودند از ژل های ضدعفونی کننده و… استفاده کنید.

سخن پایانی

کرم های روده ممکن است خطر برخی مسائل سلامت در بدن را افزایش دهند. برخی کرم های روده ممکن است جذب پروتئین توسط بدن را دشوار ساخته یا موجب کمبود خون و آهن شوند که می تواند به کم خونی (آنمی) منجر شود. کرم های روده ممکن است بر توانایی دفع مدفوع نیز اثرگذار باشند. این شرایط می تواند در نهایت به یک انسداد روده منجر شود که نیازمند درمان و رسیدگی فوری است بنابراین با شستن دست ها قبل از غذا خوردن و مصرف آب آشامیدنی و غذاهای سالم می توان از ابتلا به انگل روده پیشگیری کرد.


5 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 15 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله !
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
گام به گام مراحل چاپ کتاب