ساعدنیوز
ساعدنیوز

علل و علائم فتق ناف در بارداری و روش های درمان

  پنجشنبه، 30 دی 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
علل و علائم فتق ناف در بارداری و روش های درمان
یکی از مشکلاتی که ممکن است در طول بارداری برای مادران عجیب باشد، تغییرات شکل ناف است که می‌تواند برای کسانی که اولین تجربه بارداری را پشت سر می گذارند مایه تعجب و حتی ترس باشد.ما در این مطلب فتق بارداری را بررسی میکنیم . با ما همراه باشید.

فتق ناف در دوران بارداری هیچ ارتباطی با بند ناف کودک در حال رشد شما ندارد. این بیشتر به بند ناف خود شما مربوط می شود - بهتراست بگوییم ، چیزی که قبل از تولد داشتید.همه افراد یک دکمه شکم دارند زیرا این دقیقاً نقطه اتصال بند ناف شما به مادرتان است. آنچه نمیتوان دید ، دهانه داخل عضلات شکمی درست زیر دکمه شکم است. این همان جایی است که بند ناف از بدن شما خارج می شود. بعد از تولد ، این دهانه داخل عضلات شکمی بسته می شود. از بند ناف چیزی که باقی مانده است یک دکمه شکم فرو رفته یا بیرون زده است. با این حال ، گاهی اوقات دهانه بین عضلات باز می ماند یا به اندازه کافی محکم بسته نمی شود. اگر چربی یا بخشی از روده از طریق این دهانه ضعیف تر به ناحیه زیر شکم شما فشار بیاورد ، بزرگسالان می توانند به فتق ناف مبتلا شوند.

فتق در دوران بارداری

فتق در دوران بارداری دو نوع شایع دارد که عبارت اند از:

فتق ناف

این فتق همانطور که از نامش پیداست، در قسمت ناف شکم بروز می کند. در این قسمت از شکم (ناف) معمولا یک حفرۀ کوچک وجود دارد، اما وارد شدن فشار بر آن می تواند این حفره را کش داده و بزرگتر کند. در این شرایط سفتی ناف همراه با درد را تجربه خواهید کرد. معمولا بعد از مدتی اندازۀ این حفره به حالت عادی برگشته و درد نیز برطرف می شود، اما از آنجایی که فشار بر روی شکم در زنان باردار مداوم است، این نوع فتق در آنها بیشتر به طول می انجامد.

فتق کشاله ران

این فتق زمانی بروز می کند که بافت نقطه ای از ماهیچۀ کشاله ران دچار پارگی شود. احتمال بروز این نوع فتق در دروان بارداری بیشتر است، زیرا جنین در حال رشد همواره بر کشاله ران فشار وارد می کند و با ضعیف شدن عضلات شکمی، احتمال بروز فتق افزایش می یابد. شایع ترین نشانۀ این فتق، برآمدگی در اسکروتوم یا کشاله ران است.

چه چیزی باعث فتق ناف در بارداری می شود؟

فتق ناف عمدتاً به دلیل بیرون زدگی روده از طریق بخش ضعیف دیواره شکم ایجاد می شود. عوامل زیر ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را در دوران بارداری افزایش دهند.

افزایش فشار شکمی

رحم در حال رشد می تواند فشار داخل شکمی را افزایش دهد به خصوص با پیشرفت بارداری. برخی از زنان ممکن است ضعف ذاتی در دیواره شکم داشته باشند مانند فتق ناف در دوران کودکی یا بریدگی اطراف ناف به دلیل جراحی. افزایش فشار شکمی ممکن است خطر فتق ناف را در چنین مواردی افزایش دهد.

کشیدگی عضلات شکم

رشد رحم باعث کشیده شدن عضلات شکم می شود. در برخی موارد عضلات شکم ممکن است به اندازه کافی کشیده شوند. الیاف غلاف رکتوس در خط وسط شکم به هم می رسند و نواری به نام خط آلبا تشکیل می دهند.

اضافه وزن یا چاقی

زنانی که قبل از بارداری دارای اضافه وزن یا چاقی هستند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به فتق در دوران بارداری باشند.

چه کسانی در دوران بارداری در معرض خطر فتق ناف هستند؟

  • اضافه وزن یا چاقی
  • فتق ناف از قبل وجود داشته باشد
  • حاملگی چند قلو (دوقلو یا سه قلو)
  • جدا شدن ماهیچه های شکمی از قبل وجود دارد
  • وجود مایع در شکم (آسیت)
  • بیماری مزمن سرفه یا عطسه
  • بلند کردن مکرر وزنه

     فتق ناف در بارداری

علائم فتق ناف در بارداری چیست؟

  • هنگامی که ناف را فشار می دهید یا زمانی که دراز می کشید یک توده احساس می شود.
  • برآمدگی قابل مشاهده روی ناف.
  • درد مبهم در اطراف ناف به ویژه هنگام سرفه، عطسه، خنده، خم شدن، یا حرکت بیشتر است.

آیا فتق ناف در بارداری بر جنین تأثیر می گذارد؟

فتق در بارداری از جمله فتق ناف معمولاً روی جنین در حال رشد در رحم تأثیر نمی گذارد. اگر فتق شما بدون علامت باشد یا فقط باعث درد خفیف شود ممکن است بر بارداری شما تأثیری نداشته باشد. با این حال حبس و خفه کردن فتق ممکن است باعث شود مادر احساس بیماری کند که ممکن است بر نوزاد نیز تأثیر بگذارد. بنابراین در صورت مشاهده فتق حتی اگر بدون علامت باشد با پزشک خود مشورت کنید تا شدت آن مشخص شود و از عوارض جلوگیری شود.

چه زمان باید درمورد بیرون زدن ناف در بارداری نگران باشم؟

هر کدام از علائم زیر را داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید فتق روده شما را نبسته است یا مسدود نشده باشد.

  • افزایش درد شدید در قسمت فتق که با استراحت بهتر نمی شود.
  • برآمدگی فتق که با فشار فرو نمی رود و دردناک است.
  • داشتن همزمان حالت تهوع و استفراغ و فتق قرمز و دردناک که با دست زدن به آن درد شدیدی احساس می کنید.

فتق در دوران باردای چگونه درمان می شود؟

در اغلب موارد پزشک توصیه می کند «منتظر و مراقب» باشید. یا اینکه بدون هیچ درمانی فقط مراقب فتق خود باشید. اگر فتق باعث آزار شما شد می توانید از شکم بندهای مخصوص بارداری استفاده کنید، یا فتق را به سمت داخل ماساژ دهید.بعد از زایمان، پزشک ممکن است چند تمرین به شما بدهد تا ماهیچه های شکم خود را پس از زایمان تقویت بخشید. اگر پس از گذشت زمان و با انجام این تمرین ها فتق درمان نشد، ممکن است مدتی بعد از زایمان عمل جراحی انجام شود.جراحی در دوران بارداری تنها زمانی توصیه می شود که فتق حالت انسداد پیدا کند و شما را در خطر اندازد. بنابراین اگر تصمیم به سزارین دارید، بسیاری از پزشکان پیشنهاد می کنند در زمان انجام عمل سزارین فتق را نیز ترمیم کنند.

اگر دچار بیرون زدن ناف در بارداری یا حتی فتق شده اید نگران نباشید. به جنین شما آسیب نمی رساند و خطری که شما را تهدید می کند، بسیار پایین است. فقط مرتب در مورد حال خود و اینکه چه کاری باید انجام بدهید با پزشک خود مشورت کنید و به احتمال زیاد یک زایمان سالم و طبیعی خواهید داشت.

چگونه از فتق در بارداری جلوگیری می کنند؟

امکان پیشگیری بسیار کم است، اما خبر خوب این است که بارداری به طور معمول سبب بزرگ تر شدن فتق نمی شود. با این حال حمایت فیزیکی محل فتق در زمان عطسه، سرفه و خنده می تواند از شدت ناراحتی جلوگیری کند. برای فراهم کردن این حمایت به راحتی می توانید دست خود بر روی محل فتق در زمان هایی که ذکر شد بگذارید. هم چنین در برخی موارد نیاز است از فعالیت های فیزیکی شدید اجتناب کنید.

تمرین های ساده برای جلوگیری از فتق ناف بعد از بارداری

در اینجا چند تمرین ساده وجود دارد که می توانید وارد رژیم روزانه خود کنید و فتق ناف را به طور طبیعی کاهش دهید:

۱. حالت قایق (حالت یوگا)

  • روی زمین بنشینید و هر دو پایتان را به طور کشیده در مقابل خود نگاه دارید.
  • به آرامی هر دو دست را در زیر پاهای خود قرار دهید و سعی کنید پاهایتان را به سمت سینه بلند کنید.
  • در حدود ده ثانیه موقعیت خود را حفظ کنید و به آرامی به موقعیت اولیه برگردید.

۲. تمرین های دوچرخه پا

  • بر روی یک تخته شیبدار دراز بکشید تا پاهای شما کمی بالاتر از سرتان باشد.
  • سعی کنید پاهای خود را به سمت بالا ببرید و با حرکت دایره ای پدال بزنید.
  • فشار بر روی شکم باعث کاهش ورم ناف می شود.
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (285 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (155 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (132 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (108 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (89 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (65 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (59 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (58 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (49 نظر) تصویری بسیار قدیمی از 16 سالگی آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین رهبر معظم انقلاب/ روحشان شاد (42 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (37 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (30 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (26 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (25 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (23 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(فیلم) سکانس تاریخی سریال لیسانسه ها/ مگه بهتر از حبیبم داریم خواستگار!/میگه آینه آینه!🤣 (فیلم) سکانسی از سریال پایتخت که هیچکس راز آن را نفهمید! پارسا پیروزفر به خواستگاری زیباترین دختر ترک هم جواب رد داد!/آقای بازیگر انقد باوقاره هانده آرچل هم عاشقش شده سوسانو چگونه از دنیا رفت و جومونگ چه بلایی سر او آورد؟ سوتی های عاشقانه سلمان نون خ تمامی ندارد +ویدیو/ بیچاره میخواست ثواب کنه کباب شد😂 مهران مدیری: بخاطر یک دختر از برادرش سیلی خوردم +ویدئو سلفی زیبا و جذاب مریم کاویانی، مرضیه سریال فاصله ها و پسر خوش چهره و چشم رنگی‌اش+عکس رونمایی کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ از تیپ و استایل متفاوتش در پشت صحنه/ کارشون واقعا سخته+عکس نگاهی به گوشه شیک خانه نسرین مقانلو و رونمایی از بوفه زیبا و لوکسش/ اصیل و ایرانی پسند+عکس تغییر چهره جالب و هوش پران پاشا جمالی، مهیار نون خ بعد از تراشیدن موهایش +عکس لحظه شگفت انگیز بازکردن یک تابوت مصری توسط باستان شناسان+ویدیو تصاویری جالب و خنده دار از پشت صحنه بازیگران سریال پایتخت/ چقدر صمیمی و کاربلد! رونمایی از گندم، دختر زیبای امیرمهدی ژوله، داور صداتو/ چقدر بانمک و ناز+عکس عاشقانه های جذاب شبنم مقدمی، داور صداتو و همسر جوان و خوشتیپش/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس تصویری بسیار قدیمی و کمتر دیده شده از کودکی و جوانی رهبر معظم انقلاب تولد حیرت انگیز و هوش پران یک بچه خرگوش با صورت شبیه فیل+عکس فال انبیاء روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 (عکس) گریه های تلخ همسر جوان حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها در روز تشییع پیکرش/ روحش شاد و یادش گرامی نگاهی به کیک دو طبقه سالگرد ازدواج پدرام کریمی مجری مشهور ایرانی و همسر باکلاسش+عکس کودکی بامزه سعید آقاخانی، نورالدین خانزاده سریال نون خ/ چقدر ناز و گوگولی+عکس تبریک تولد جالب محسن کیایی برای بهرام رادان/ چه سلفی زیبا و خاصی+عکس خلاقیت جالب یک مادر ایرانی با نوشته جالب روی یخچال/ این متن پربازدید شد+عکس تغییر چهره هوش پران مژده لواسانی با لباس بندری در قایق+عکس سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی خارجی میشه و با مهمون روسی حرف میزنه +ویدئو/فقط خنده هاش وسط مکالمه... فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله سورپرایز تولد خاص علی دایی برای یک دوست و طرفدار/ چه کیک خرسی بامزه و قشنگی+عکس خواستگاری باحال مهران مدیری از نعیمه نظام دوست 20 ساله/ این سکانس عالیه+ویدیو اتمام حجت خلاقانه صاحب بوتیک تهرانی با خریداران درباره تعویض و پس دادن لباس +عکس/ مشخصه یا بیشتر توضیح بده😂 عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... کاظم نوربخش، سلمان نون خ: توی مراسم ختم به من میگن بخند! فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در طراحی در و پله برای ورودی/دکترا افتخاری حق توئه هم وطن+ عکس زیبایی و جذابیت منحصربفرد ندا قاسمی، شیرین سریال نون خ/برق نگاهش هوش از سر آدم می پراند+عکس رونمایی مژده لواسانی از کیف زیبا و شیکش به رنگ کرمی/ در عین سادگی خیلی خاصه+عکس
تیتر امروز   
(فیلم) سوپرماکت رفتن عجیب نعیمه نظام دوست/میگه این کره حیوانیه یا انسانی!/خودش ترکید از خنده 😄 ویدئوی پرویز پرستویی از کاسبی پسران خاوری /جنجال خانواده خاوری در کانادا خبر ساز شد... (فیلم) سکانس تاریخی سریال لیسانسه ها/ مگه بهتر از حبیبم داریم خواستگار!/میگه آینه آینه!🤣 (فیلم) سکانسی از سریال پایتخت که هیچکس راز آن را نفهمید! پارسا پیروزفر به خواستگاری زیباترین دختر ترک هم جواب رد داد!/آقای بازیگر انقد باوقاره هانده آرچل هم عاشقش شده فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم فال انبیاء روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده