دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

علائم و نشانه های خرابی تسمه دینام خودرو 

سه شنبه، 30 آبان 1402
به طور کلی زمان مشخصی برای تعویض تسمه دینام وجود ندارد. بنابراین بهتر است نشانه‌های خرابی آن را به خوبی شناخته و هنگام مواجهه با آن‌ها برای تعویض تسمه اقدام کنید. ما در ادامه این مطلب از ساعد نیوز علائم خرابی تسمه دینام را بیان می کنیم.

تسمه دینام، قطعه‌ای کاربردی و حیاتی در ماشین است که عملکرد آن بر عملکرد کلی خودرو تاثیرگذار می‌باشد. در واقع اگر این قطعه به هر دلیلی از کار بیفتد، بخش‌های مختلفی در ماشین نیز از کار خواهد افتاد. در نتیجه خودرو نمی‌تواند به درستی مجموعه وظایف خود را به سرانجام برساند.

خراب‌شدن تسمه دینام

خراب‌شدن دینام چه مربوط به فرسودگی باشد و چه اصطکاک و حرارتی که این تسمه در معرض آن قرار دارد، عامل اصلی محسوب شود، ممکن است علائم متعددی باعث شود متوجه مشکلات و خرابی‌های تسمه دینام شوید. در ادامه رایج‌ترین و مهم‌ترین علائم تسمه دینام خراب را به شما می‌گوییم:

سوخت و جرقه‌زنی ناقص

دینام یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های خودرو است، نه فقط به این خاطر که چندین قطعه را روشن می‌کند، بلکه به این دلیل که نقش مهمی در سیستم جرقه‌زنی دارد. هنگامی که دینام باتری را شارژ می‌کند، این یکی جریان را به شمع‌ها می‌فرستد تا احتراق اتفاق بیفتد. هنگامی که تسمه به‌خاطر شل شدن یا شکستن کار خود را انجام نمی‌دهد، احتمال زیادی وجود دارد که دینام شارژ را به باتری ارسال نکند. در نتیجه، باتری جریان لازم را برای جرقه در محفظه احتراق گاز ارسال نمی‌کند. این موضوع از علائم تسمه دینام خراب است و باعث می‌شود خودرو کاملاً غیرقابل‌استفاده باشد و نیاز به تعویض فوری تسمه فوری پیدا کند.

سروصدا در ماشین

احتمالاً شنیده‌اید که بسیاری از مدل‌های قدیمی‌تر خودرو هنگام راه‌اندازی صدای بسیار بالایی دارند که با گرم‌تر شدن موتور به‌آرامی این صدا از کم می‌شود. این اتفاق عمدتاً علائم تسمه دینام خراب است. با شل بودن دینام وقتی خودرو سرد است لغزنده‌تر و مرطوب‌تر می‌شود و هنگام لیز خوردن روی دینام صدایی بلند ایجاد می‌کند. اگر هنگام استارت زدن خودرو برای چند ثانیه صدای بلندی شنیدید، قطعاً زمان آن رسیده است که تسمه دینام را بررسی کنید.

فرمان سنگین

همان‌طور که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم، تسمه دینام، دینام و چیزهای دیگری مانند پمپ فرمان را تغذیه می‌کند. برخی از مدل‌های خودرو دارای تسمه جداگانه برای دینام و پمپ فرمان هستند اما بیشتر خودروها از یک تسمه استفاده می‌کنند. این به این معنی است که وقتی تسمه دینام شل شود و پمپ فرمان به‌درستی کار نکند، شما به‌عنوان یک راننده متوجه خواهید شد که فرمان سنگین‌تر از حالت همیشگی خود است.

کم‌نور بودن چراغ جلو ماشین

دینام باتری را با ولتاژ 14.5 ولت شارژ می‌کند. زمانی که باتری ماشین بیکار است، بیشترین ولتاژ در حدود 12 – 12.5 ولت است. هنگامی که دینام به دلیل لیز خوردن یا شل شدن تسمه دینام به‌درستی کار نمی‌کند، ولتاژ هم‌افزایش و افت ناگهانی را تجربه می‌کند. این تغییرات ولتاژ را بیشتر با نگاه‌کردن به چراغ‌های جلو یا سایر قطعات الکترونیکی تشخیص می‌دهید. ممکن است نور را تاریک‌تر یا روشن‌تر یا حتی نور پالسی شکل ببینید.

روشن شدن چراغ هشدار

شایع‌ترین علائم تسمه دینام خراب روشن شدن چراغ هشدار باتری روی داشبورد شماست. معمولاً هنگامی که موتور سرد است، می‌توانید صدای جیرجیر تسمه را بشنوید. اگر چراغ‌های جلو شما سوسو می‌زند یا فرمان سنگین است، احتمال شل بودن تسمه وجود دارد. تسمه دینام نه‌تنها دینام بلکه بسیاری از قطعات دیگر در محفظه موتور را کنترل و مدیریت می‌کند؛ بنابراین شل شدن تسمه می‌تواند روی عملکرد بخش‌های زیادی از خودرو تأثیر داشته باشد.

روشن شدن چراغ باتری

ازآنجایی‌که دینام انرژی لازم برای کار باتری خودرو را فراهم می‌کند، شل شدن دینام روی عملکرد باتری هم تأثیر خواهد گذاشت. در اکثر مدل‌های خودرو چراغ هشدار باتری وجود دارد که در صورت بروز مشکل در سیستم روشن می‌شود. وقتی تسمه دینام شل باشد دینام با سرعت مطلوب خود نمی‌چرخد ​​و این می‌تواند باعث افت ولتاژ شارژ شود و در نتیجه چراغ هشدار را روشن کند.

گرم‌شدن بیش از حد موتور

تسمه به دینام کمک می‌کند تا جریان الکتریکی ایجاد کند و به بخش‌هایی از خودرو که خنک می‌شوند، نیرو دهد. هنگامی که تسمه به‌درستی کار نمی‌کند، دینام از کار می‌افتد و پمپ آبی که موتور را خنک می‌کند، کار خود را انجام نمی‌دهد. در نهایت، ممکن است با گرم‌شدن بیش از حد موتور مواجه شوید. در چنین شرایطی متوجه خواهید شد که موتور چطور گرم می‌شود و حتی دود از قسمت موتور خودرو بیرون می‌آید.

بوی سوختگی

هنگامی که سیم‌های داخلی خودرو یا دینام به دلیل اتصال کوتاه یا جریان ناسازگار شروع به فرسودگی می‌کنند، بوی بد سوختگی استشمام می‌شود. مشابه این اتفاق زمانی می‌افتد که تسمه ناهماهنگ یا شکسته شود و شروع به ایجاد اصطکاک نامناسب با سایر قسمت‌های موتور کند. این اتفاق باعث ایجاد بوی سوختن لاستیک می‌شود. اگر متوجه چنین بویی شدید هر چه سریع‌تر برای کنترل و تعویض تسمه دینام اقدام کنید.

ترک یا شکستگی در خود تسمه دینام

یکی از علائم کاربردی دیگر برای تعیین اینکه آیا باید تسمه دینام را تعویض یا سفت کنید، خود دینام است. اگر ترک‌خورده یا خیلی خشک به نظر می‌رسد، قطعاً زمان تعویض تسمه دینام فرارسیده است. هنگام خرید یک تسمه جدید، باید مطمئن شوید و آن را با تسمه قدیمی مقایسه کنید تا مطمئن شوید که طول یکسانی دارید، زیرا بسیاری از مدل‌های خودرو بسته به امکاناتی مانند فرمان برقی، تهویه هوا و غیره می‌توانند طول تسمه‌های مختلفی داشته باشند. همچنین هنگام سفت کردن تسمه دینام جدید، باید مطمئن شوید که آن را خیلی سفت نکنید. این کار باعث کوتاهی تسمه می‌شود.

خلاصه مطلب

تسمه دینام یکی از قطعات پرکاربرد در خودرو است که با هر بار روشن شدن آن، به طور مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. قطعا می‎دانید که این قطعه از جنس لاستیک تهیه شده و هنگام چرخش مداوم، در معرض گرما قرار می‌گیرد. از این جهت دائما دچار فرسایش شده و پس از مدتی کارایی خود را از دست می‌دهد.

بهتر است هر گاه شاهد روشن شدن چراغ باتری پشت آمپر بودید و یا ماشنتان با جوش آوردن‌های مداوم دست و پنجه نرم می‌کرد، برای تعویض تسمه دینام اقدام کنید. همچنین شنیدن صدای جیرجیر از زیر کاپوت و یا سفت شدن فرمان هیدرولیکی نیز، نشان‌دهنده زمان تعویض این تسمه هستند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
آیتک سلامت با پوشیدن مانتو کوتاه طرح سنتی و شلوار بگ استایلی جذاب مناسب خانوم های قد بلند ساخته است +عکس
ویراستاری تخصصی مقاله
کپسول خودکشی هم ساخته شد+عکس/ وقتی دکمه را فشار دادید دیگر امکان تغییر تصمیم نیست
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید
وقتی رونالدو همه ی عروسک های لوناپارک رو با گلزنی برای همسرش جورجینا جایزه گرفت / جورجینا مثل بچه ها ذوق زده شد 😍