دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / بارداری و زایمان / زمان بارداری /

علائم وجود رگ های عنکبوتی در بارداری و روش های درمان 

سه شنبه، 29 فروردین 1402
رگ عنکبوتی در بارداری عارضه‌ای است می‌تواند باعث درد و احساس سوزش گردد.در ادامه این مطلب از ساعد نیوز درباره علل و روش های درمان این عارضه در بارداری بیشتر می خوانید.

رگ‌های عنکبوتی، رگ‌ های کوچک و آسیب‌دیده‌ ای هستند که روی سطح پاها یا صورت پدیدار می‌ شوند. رگ‌ های عنکبوتی معمولاً دردناک یا خطرناک نیستند، با این‌ حال برخی بیماران به دلیل ظاهر ناخوشایند این رگ‌ ها درصدد درمان رگ‌ های عنکبوتی برمی‌ آیند. البته داشتن رگ‌ های عنکبوتی یا واریسی گاهی اوقات به مشکلاتی بیشتر از مسائل زیبایی دامن می‌ زند و ناراحتی شدیدی را ایجاد می‌ کند. بعضی رگ‌ های واریسی بیماران را در معرض خطر ابتلا به عارضه‌ هایی مانند لخته شدن خون یا ایجاد زخم‌ های باز روی پاها قرار می‌ دهد. به کمک درمان‌ های کم‌ تهاجمی می‌ توان رگ‌ های عنکبوتی یا واریسی پاها را از بین برد یا تاحدی محو کرد.

رگ‌های عنکبوتی چیست؟

وقتی مویرگ‌ها گشاده می‌شوند، خطوط شبکه‌ایی و قرمز رنگی را روی پوست می‌بینید که در اصطلاح پزشکی به آن رگ‌های عنکبوتی (spider veins یا Telangiectasia) می‌گویند. آنها معمولا به صورت خوشه‌ایی روی سطح پوست ظاهر می‌شوند. این رگ‌ها را در هر قسمتی از بدن می‌توانید ببینید اما بینی، ران، گونه‌ها، اطراف چشم و انگشتان دست بیش از سایر اندام‌های بدن تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند. رگ‌های عنکبوتی معمولا به رنگ آبی، بنفش یا قرمز هستند و هیچ درد، خارش یا سوزشی ندارند.

علت ایجاد رگ‌های عنکبوتی چیست؟

علت ایجاد رگ‌های عنکبوتی به عملکرد دریچه‌هایی بازمی‌گردد که داخل رگ‌ها قرار دارند. خون دست و پا از طریق سیاهرگ‌ها به سمت قلب هدایت می‌شود. آنها دریچه‌های یکطرفه‌ای دارند که مانع از بازگشت خون می‌شوند. بیماری‌های زمینه‌ایی، ضربه و آسیب باعث ضعیف شدن این دریچه‌ها خواهند شد. به همین دلیل خون در مسیر اصلی خود جریان پیدا نمی‌کند و در داخل رگ جمع می‌شود. این مشکل به تدریج باعث ایجاد رگ‌های شاخه‌ایی یا همان عنکبوتی خواهد شد.فاکتورهای زیر در ایجاد تلانژکتازی موثر هستند:

  • بارداری

  • ژنتیک

  • بیش از حد نشستن یا ایستادن

  • قرار گرفتن در زیر نور خورشید

  • عوامل جوی مانند سرما، گرما و باد

  • ضربه به پوست

  • جراحی

  • نوشیدن بیش از حد مشروبات الکلی

  • مصرف داروهایی که باعث گشاد شدن رگ‌های خونی می‌شوند.

  • مصرف طولانی مدت داروهای خوراکی یا موضعی کورتیکواستروئیدهای

  • بیماری‌های زمینه‌ایی مانند روزاسه (رزاسه)

نشانه‌ ها و علائم رگ‌ های عنکبوتی در بارداری

برخی بانوان هیچ یک از علائم رگ‌ های واریسی و عنکبوتی را ندارند. درهرحال از علائم رگ‌ های عنکبوتی می‌ توان به خستگی شدید، سنگینی یا درد پاها اشاره کرد. علائم پس از نشستن یا ایستادن طولانی‌ مدت، تشدید می شوند و پس از استراحت و بالا گذاشتن پاها بهتر می‌شود.علائم زیر در رگ‌ های واریسی شایع‌ تر است:

  • نبض زدن یا گرفتگی

  • ورم

  • خارش

تغییر میزان هورمون‌ ها می‌ تواند بر علائم اثر بگذارد. به همین دلیل ممکن است علائم در زمان‌ های خاصی از چرخه قاعدگی یا حین بارداری یا یائسگی بروز یابد.

خطرهای رگ‌ های عنکبوتی

آسیب دیدن وریدها یا متلاشی شدن رگ‌ ها دلیل ایجاد شدن رگ‌ های عنکبوتی است. رگ‌ های عنکبوتی معمولاً بدون درداند و خطری برای سلامتی ندارند، بااین‌ حال برخی به دلایل زیبایی درصدد درمان رگ‌ های عنکبوتی برمی‌ آیند. روش‌ های مختلفی برای بهبود ظاهر رگ‌ های عنکبوتی یا به‌ طور کلی خارج کردنشان از بدن وجود دارد. برای انجام عمل‌ های درمانی همواره باید با پزشک مجربی مشورت کنید که در زمینه درمان‌ های وریدی، پوست، مو و زیبایی یا جراحی پلاستیک تخصص دارد.

درمان رگ‌ های عنکبوتی در بارداری

یکی از روش‌های ساده برای درمان عروق عنکبوتی استفاده از جوراب ساق بلند یا همان جوراب ساپورت است. این جوراب‌ها به جوراب فشاری نیز معروف هستند. این جوراب‌ها گردش خون را بهبود داده و باعث تسکین درد و ناراحتی پا می‌شوند. شما می‌توانید آنها را به شکل جوراب‌هایی تا روی زانو یا جوراب شلواری در فروشگاه‌های عرضه لوازم جراحی و برخی از داروخانه ها تهیه کنید.

روش دیگر برای درمان رگ عنکبوتی در بارداری کاهش وزن و پیاده‌روی است. اگر مشکل تورم دارید، سعی کنید رژیم غذایی کم نمکی داشته باشید تا نیاز بدن به آب را کاهش دهید. علاوه بر موارد ذکر شده، به هنگام استراحت تا حد امکان پاها را با استفاده از بالش با دراز کشیدن بالا نگه دارید، به طوری که در هنگام استراحت آنها در سطح بالاتری از قلب شما باشند.

در طی یک بازه‌ی چند هفته یا ماه، رگ بدل به بافت اسکار شده و بوسیله‌ی بدن جذب می‌شود. بعد از درمان‌های متعدد در بیشتر موارد یک بهبودی 50 تا 90 درصدی را می‌توان انتظار داشت. بهتر است درمان را تا زمان بارداری و یا زمانی که دیگر قصد بچه‌دار شدن ندارید به تعویق بیاندازید. این مساله تاخیر همچنین برای درمان رگ‌های واریکوسل که بزرگ‌ترند نیز صادق است. اگر اکنون به درمان آنها بپردازید ممکن است دوباره مجبور به تکرار درمان گردید.

خلاصه

مویرگ‌های عنکبوتی (Telangiectasias) رگ‌های ریزی هستند که به صورت شبکه تار عنکبوتی و بیشتر در ناحیه پا و ران‌ها نمایان می‌شوند. اما ممکن است در مچ پا یا دیگر نواحی بدن مانند صورت، سینه هم دیده شوند. رگ‌های عنکبوتی به شکل رگ‌های ظریف، تیره، مویرگ قرمز و یا رگ سبز به نظر می‌رسند که به‌صورت خوشه‌هایی در سطح پوست پراکنده هستند.ما در این مقاله علائم و راه های درمان رگ های عنکبوتی را بررسی کردیم.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم