دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / نگهداری حیوانات خانگی /

علائم شکستگی و در رفتگی کتف و بال کبوتر و روش های درمان 

شنبه، 28 آبان 1401
پرندگان نیز مانند انسان ها می توانند دچار شکستگی استخوان ، ضرب دیدگی یا ترک برداشتن استخوان و یا در رفتگی مفاصل شوند. در این مطلب درباره شکستگی در کبوترها بحث می کنیم.

شکستگی بال پرندگان به دلایل مختلف اتفاق می افتد. گاهی پرنده ضربه می خورد، گاهی از ارتفاع سقوط می کند، گاهی مورد هجوم حیوانات وحشی قرار می گیرد و گاهی نیز ممکن است بال پرنده تحت فشار در قفس قرار بگیرد و آسیب ببیند. داشتن اطلاعات کافی در این زمینه، می تواند به صاحبان پرندگان کمک کند که در زمان بروز حادثه، اقدامات اولیه را برای کمک به پرنده خود انجام دهند. اگر شما هم در خانه پرنده نگه می دارید و یا به تازگی پرنده شما درچال شکستگی بال شده است، پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید.

مشخصه های پرندگان با جراحت در بال

ممکن است پرندگان بالغ به دلایل مختلفی آسیب ببینند. شایع ترین دلایل ایجاد جراحت عبارتند از حمله گربه های خانگی به پرنده، تصادف با اتومبیل و خوردن به پنجره.مشخصه های شکستگی بال پرندگان:

  • پرنده روی زمین نشسته و حرکت نمی کند
  • هنگامی که به او نزدیک می شوید، پرواز نمی کند
  • به راحتی می توانید او را بگیرید
  • پرهای درهم و برهم و ژولیده دارد
  • چشمان ناراحت و حالت گریان دارد
  • روی بال پرنده آثار تورم و خونریزی وجود دارد
  • در پرنده، بال آویزان یا بالهای نا متقارن خواهید دید
  • پرنده سعی می کند پرواز کند، اما نمی تواند.

شکستگی استخوان کبوتر

در بسياري از موارد شكستگي استخوان كبوتر به خصوص استخوان ران و بال سبب حذف كبوتر مي شود . در كبوتر درمان شكستگي هاي باز كه دو سر استخوان از ناحيه زخم بيرون مي زند با توجه به اينكه استفاده از پين غير ممكن است كار مشكلي است . روشي را جهت شكستگي ران كبوتر به كار گرفته ایم كه جواب خوبي داد و كبوتري كه رانش شكستگي كامل داشت بعدازعمل به سلامت کامل رسید و به حالت طبيعي برگشت و در راه رفتن هيچ مشكلي ندارد

شکستگی در کبوتر به چند دسته تقسیم می شود ؟

به محض این که متوجه شکستگی ، در رفتگی و یا ضرب دیدگی شدید، ضروری است که او را هرچه سریع تر نزد دامپزشک ببرید. نه تنها پرنده درد میکشد ، بلکه هر چه زودتر استخوان بررسی شود ، پرنده شانس بیشتری برای بهبودی و بازگشت به عملکرد طبیعی دارد. چنانچه دسترسی سریع به دامپزشک امکان پذیر نبود، مراقبت های اولیه را انجام دهید و در اولین فرصت او را به نزد دامپزشک ببرید. در ادامه انواع شکستی در کبوتر را بررسی می کنیم.

1 - شکستگی بدون خونریزی

در این شرایط که پرنده ممکن است بنا به هر دلیلی در قسمت ساق پا و ران به چنین مشکلی دچار شود با استفاده از یک ورق کاغذ کف قفس یا هر نوع کاغذ دیگر پرنده را فیکس کرده ((به این صورت که ورق کاغذ را به دور پرنده داده و به وسیله چسب نواری آن را محصور می کنیم))پای آسیب دیده را با روغن زیتون یا نشاسه تر یا پی گوسفندی یا زرده تخم مرغ به آرامی آغشته کرده (به طوری که سرتاسر پای پرنده را پوشانده)

بعد از این عمل مقداری زرد چوبه را به روی پای آغشته به یکی از مواد بالا ریخته و با استفاده از مقداری پنبه بهداشتی (به مقدار کم) به صورت رشته ی نازک سرتا سر پا و ران و حال با استفاده از یک عدد نی (نوشابه خوری یا.....) که به اندازه ی پای پرنده آماده کرده ,و آن را به صورت عمودی برش زده و پا و ران پرنده همراه با پنبه (که جلوگیری از انسداد رگ های خونی می کند) درون نی قرار داده و نی را با استفاده از چسب نواری، یا چسب زخم انگشت مهار می کنیم.از این نظر در بخش آتل بندی پای شکسته کار ما به اتمام رسیده است.

2 - شکستگی همراه با خون ریزی

در این مورد بعد از فیکس کردن پرنده جای زخم را با بتادین شست وشو داده و به فوریت دو قطره از داروی تزریقی ترانکرون را روی زخم ریخته و با استفاده از پماد پستانی گاوی ( زرد یا نارنجی ) به طور کامل زخم را پوشانده و به وسیله دستمال کاغذی به صورت نواری روی آن را به اندازه دو لایه پوشانده و موارد آتل بندی که در بخش اول شرح دادم را اجرا می کنیم.

چطور به پرنده آسیب دیده کمک کنیم؟

اگر تجربه توانبخشی به پرندگان حیات وحش را نداشته باشید، به این راحتی نمی توانید شکستگی بال پرندگان را تشخیص دهید. اما اگر دیدید پرنده کوچکی مجروح است، او را به آرامی بردارید. سپس او را در یک کیسه کاغذی نرم قرار دهید. حتما او را در جایی قرار دهید که مورد آزار یا حمله حیوانات خانگی شما قرار نگیرد. پرنده را در جعبه قرار ندهید. زیرا اگر پرنده سعی کند بالهای خود را به اطراف باز کند، ممکن است به خودش آسیب بیشتری بزند. سپس مدتی به او فرصت دهید تا به تاریکی عادت کند. تا جایی که در مورد آنچه در اطرافش اتفاق می افتد زیاد استرس نداشته باشد. هر گونه ای از پرنده، رژیم غذایی خاص خود را دارد. پس به پرنده دانه (یا بدتر از آن نان) ندهید. چون ممکن است به سیستم گوارشی پرنده آسیب بزند.

اگر شروع به شنیدن حرکتی در کیسه کردید، این بدان معناست که پرنده در شوک بوده و اکنون آماده رفتن است. در صورت امکان آن را به منطقه ای پر از درخت ببرید. سپس کیسه را روی زمین بگذارید تا حیوان بیرون بیاید. اما اگر پرنده از کیسه بیرون نیامد یا در استفاده از بالهای خود مشکل داشت، آسیب جدی است. در این صورت باید با یک دامپزشک تماس بگیرید.

درمان شکستگی در کبوتر

ابتدا پرهاي موضع را كشيده و ناحيه را با بتادين ضدعفوني مي كنيم. پوست و عضلات را برش مي زنيم سپس دو سر شكسته استخوان را به هم نزديك مي كنيم. با لوله پلاستيكي نازك كه از قطر استخوان بزرگتر باشد كه قبلا اين لوله را در طول برش مي زنيم كه به راحتي دور استخوان شكسته را بگيرد كه حدود 2 سانتيمتر از قسمت دو سر شکسته استخوان از هر طرف لوله پلاستكي ادامه داشته باشد.در اين موقع استخوان شكسته روبروي هم قرار مي گيرد و در اثر حركات كبوتر ديگر دو سر استخوان جابجا نمي شود. سپس عضلات را با نخ كات كوت (جذب شونده)و بعد پوست را با نخ سيلك بخيه مي كنيم و سپس با بتادين موضع را ضدعفوني كرده و دور محل شكستگي را پنبه گذاشته و روي آن را با باند فيكس مي كنيم .


پسندیدم 1 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 29 تیر
از سراسر وب
دیدگاه ها
...
6 ماه پیش

سلام ی کبوتر از دهن گربه گرفتم از بالش گرفته بود گرفتم اوردم خونه بالش خیلی کم اویزونه اما درد نداره و تکون میده تا میخاد پرواز کنه نمیتونه این شکستگیه یا در رفتگی چیکار کنم خوب شه
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
ترجمه تخصصی متن
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند "تخم‌مرغ عید پاک" را که در "مهمانی خرگوشی" گم شده است، در 4 ثانیه پیدا کنند
هزینه چاپ یک کتاب
نگاهی به ماشین رِنج روور هوش پران سردار آزمون که همه آرزوشو دارن/ستاره فوتبال ایران سوار بر هواپیمای رویاهایش😍
ویدیویی پربازدید از زورگویی بچه گربه به داداشش موقع شیر خوردن/ خیلی ماهرانه داره بهش میگه برو پیِ کارِت😂