علائم و نشانه های بالانس نبودن چرخ های خودرو

  چهارشنبه، 25 فروردین 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
علائم و نشانه های بالانس نبودن چرخ های خودرو
بالانس چرخ‌ها با به حداقل رساندن لرزش و پرش لاستیک، سواری نرم‌تری را فراهم می‌کند. این امر به بهبود کنترل کشش و فرمان کمک می‌کند و عمر لاستیک را افزایش می‌دهد.

پروسه بالانس کردن چرخ برای بسیاری از ما، آشناست و کمتر راننده ای یافت می شود که این پروسه را مشاهده نکرده باشد. همانگونه که دیده ایم، این پروسه شامل قرار دادن وزنه های کوچک چند گرمی در محیط رینگ چرخ است. در اغلب موارد این وزنه های کوچک تأثیر چشمگیری در لرزش فرمان و بدنه خودرو داشته که بلافاصله متوجه آن شده ایم.

بالانس را می توان توزیع یکسان و همگن جرم در محیط چرخ تعریف کرد. در مقابل نابالانسی به حالتی اطلاق می شود که توزیع جرم چرخ یکنواخت نبوده که باعث ایجاد ارتعاشات در بدنه و فرمان خودرو می شود. در حقیقت هنگام بالانس کردن چرخ، آن وزنه های کوچک توزیع جرم را تا حد امکان یکسان می کنند.
بالانس چرخ ها باید در هر زمانی که لاستیک ها بر روی چرخ ها نصب شدند، انجام شود. اگر لاستیک برای تعمیر پیاده شده باشد چرخ ممکن است نیاز به بالانس مجدد داشته باشد.

لاستیک های جدید می توانند از زمان تولید در کارخانه دچار نقص باشند و یا رانندگی باعث سایش آنها شود. عملیات بالانس لاستیک ها باید هر بار که لاستیک های جدید نصب می شوند انجام شود؛ این کار همچنین باید بطور منظم، پس هر بار جابجائی لاستیک ها (چرخش جای لاستیک ها) برای نگهداری مناسب انجام شود.

نصب لاستیک های جدید، تعویض لاستیک ها در تابستان یا زمستان و یا جابجائی (چرخش) تایرها زمان بسیار خوبی برای بالانس کردن لاستیک ها است.

کتابچه راهنمای مالک خودرو (برای وسیله نقلیه خود) را بررسی کنید تا ببینید که در چه بازه های زمانی این کارها باید انجام شود، اگرچه معمولاً بین بالانس چرخ ها نباید بیش از دو سال فاصله بیافتد. اما باید در نظر داشت در خودروهایی که به طور منظم در جاده های ناهموار رانندگی می کنند، لاستیک ها باید در بازه های زمانی کمتری بالانس شوند.

تصویر
بالانس نبودن چرخ های خودرو

شناخت علائم بالانس نبودن چرخ های خودرو

در زمان رانندگی، اگر جاده دچار مشکل نباشد و در جاده ای صاف و یکدست این علائم را داشته باشید باید نسبت به بالانس چرخ خودروی خودتان اقدام کنید:

لرزش فرمان خودرو:

یکی از علائم بسیار واضح هنگام بالانس نبودن چرخ ها، لرزش فرمان یا اصطلاحاً (زدن فرمان) است. البته دقت کنید این تنها دلیل برای لرزش فرمان اتومبیل نیست و باید یا خودتان و یا توسط یک مکانیکی خبره این تشخیص داده شود.

افزایش مصرف سوخت:

این نکته هم مثل لرزش فرمان نیاز به بررسی و دقت توسط خودتان و یا مکانیک خبره دارد. تا با تشخیص درست به رفع عیب بپردازید. اما به هر حال این یکی از علائم بالانس نبودن چرخ های خودرو محسوب می شود.

کاهش پایداری خودرو:

اگر چرخ های ماشین به خوبی بالانس نباشد، در سرعتهای بالا و در سر پیچ ها این موضوع به سرعت خود را نشان می دهد.

خرابی بیش از حد قطعات و یا خرابی زودهنگام آن ها:

با توجه به نوع قطعات، واین که هر قطعه در چه جایی قرار گرفته است، هر کدام باید عمر مفیدی داشته باشند. اگر قطعات از حد معمول زودتر خراب و فرسوده می شوند، باید تمام علائم از جمله بالانس نبودن چرخ های خودرو را بررسی کنید.

آیا زمان و موقع خاصی را برای بالانس نبودن چرخ ها ی خودرو می توان اعلام کرد؟

هیچگاه نمی توان زمان خاصی را برای بالانس کردن چرخ ها، برای تمام خودروها اعلام کرد. زیرا که عوامل متعدد و گوناگونی در بالانس نبودن و نامتعادلی اتومبیل دخالت دارند. که نسبت به هر اتومبیلی با توجه به شرایطی که داشته و دارد، این نشانه ها متفاوت خواهند بود.

ولی در حالت کلی توصیه ما به شما این است که هر ۶ ماه یکبار برای بررسی بالانس بودن چرخ های اتومبیل خود اقدام کنید و یا هر ۸ هزار تا ۹ هزار کیلومتر طی مسافت، نسبت به بالانس چرخ های خودرو اقدام و آنها را مورد بازدید قرار دهید.

یک نکته مهم دیگر این است، که بدون گذر این مدت زمانی که گفته شد و با دیدن علائمی که ذکر شد، بهتر این است که بالانس بودن چرخ ها را نیز مدنظر قرار داده و نسبت به رسیدگی به آنها به موقع اقدام لازم را مبذول نمایید.

مسئله دیگر زمانی است که لاستیک خودرو را عوض می کنید. در این صورت نیز می بایست بالانس بودن چرخ ها را بررسی کرده و نسبت به تعادل لاستیک ها اقدام کنید.

یکی از مسائلی که قابل ذکر است و به شما انجام آن را پیشنهاد می کنیم، اگر در بازه های زمانی مشخصی لاستیک های خودرو را به صورت ضربدری تعویض کنید، هم به جهت جلوگیری از سایش نامتعادل لاستیک ها و هم به متعادل تر کردن چرخ های خودرو کمک شایانی کرده اید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است (624 نظر) تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (309 نظر) وقتی شهربانو منصوریان در جواب هادی ساعی مدرک قبولی برادرش در آزمون دکتری را رو میکند/ تو دیگه کوتاه بیا دختر +عکس (235 نظر) (فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (170 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (164 نظر) نگاهی به میز عزای شیک و بدون تجملات زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران/ دیزاین زیبا با گَل، شمع، قرآن و حلوا+عکس (117 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (102 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (91 نظر) شهربانو منصوریان: بحثمون بشه به همسرم حمله ای می کنم که حواسش باشه، پا میزنم و فرار میکنم چون اگه از نزدیک بزنم میزنه زمین منو کشتی گیره+ویدئو (90 نظر) آتشبازی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان در استیج انتخابی مستر المپیا در هند +فیلم/ غول بابلسری مثل یک شیر داره لرز به تن رقبا می اندازه (87 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (74 نظر) ویدا جوان: من از همسرم خواستگاری کردم و مراسممون توی باغچه کوچیک عمه همسرم بود و ما با آژانس اومدیم به مراسم عقدمون+ویدیو (68 نظر) خلاقیت زیبای یک جوان غیرایرانی برای نقاشی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی دیوار حیاط/ من عاشق آن رهبر نورانی خویشم+عکس (56 نظر) سفر تابستانی بهروز تابانی شیرشاه ایرانی به گردنه حیران اردبیل با جمعی از خوبان +تصاویر/ رقیب تبریزی هادی چوپان راهی جاده های شمال شد (56 نظر) پریناز ایزدیار : خیلی دوست دارم ازدواج کنم و بچه دار بشم ، هر وقت ازدواج کنم برنامه ریزی میکنم به زندگی شخصیم برسم (55 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 11 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 11 شهریور 1403
ابتذال فوتبال در ایران: کریس رونالدو از سانتیاگو برنابئو تا قلعه حسن خان/ کاسه بشقاب هفت دست شام و نهار هیچی
فال ابجد روزانه یکشنبه 11 شهریور 1403
فال انبیاء روزانه یکشنبه 11 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 11 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 11 شهریور 1403 + فیلم
گوسفند بربری گوسفند آفریقایی که بلندترین ریش جهان را دارد+عکس
سفری به دل تاریخ با معرفی غذاهای سنتی اصفهان+عکس
تبریک انتصاب خواجه نژاد به عنوان مشاور وزیر کشور
95 نفر از 100 نفر اول کنکور دانشگاه شریف را انتخاب می‌کنند/ چهار رشته پرمتقاضی این دانشگاه
بازدید معاون عمرانی استاندار خوزستان از طرح مهم و پروژه روکش آسفالت اتوبان پیامبر اعظم (ص)
افتتاح 120طرح عمرانی خدماتی در هفته دولت در بخش مرکزی شوشتر
راهنمای کامل خرید لوازم تحریر + بهترین نکات خرید، از جامدادی و دفتر تا تراش و پاک کن
زندگی متفاوت استاد طوسی نویسنده و اهل قلم مرندی، مستندساز را به وجد آورد+تصاویر
منتخب روز   
رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید مزاح و شوخی رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت مسعود پزشکیان حین سخنرانی+ویدیو پذیرایی ساده رهبر معظم انقلاب از مسعود پزشکیان و اعضای دولتش در بیت رهبری؛ شیرینی خشک با آب معدنی و لیوان یکبار مصرف+عکس/ اقدام هوشمندانه رهبری برای جلوگیری از اسراف غوغای حرکت پای پسر خردسال ووشوکار بر روی استیج یک آمفی تئاتر +فیلم/ اولش خجالت میکشید ولی ببین چه آتیش پاره ای زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند