علائم و نشانه های شروع زایمان

  سه شنبه، 20 آبان 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
علائم و نشانه های شروع زایمان
 امکان دارد کیسۀ آب که محافظ جنین است، قبل یا هنگام زایمان پاره شود. پاره شدن کیسۀ آب به معنی آغاز زایمان است؛ اگرچه پاره شدن کیسۀ آب در میانۀ بارداری ممکن است به دلیل مشکل دیگری باشد ولی در هفته‌های آخر بارداری خروج هر گونه آب از واژن می‌تواند به معنی پارگی کیسۀ آب باشد که یکی از علائم شروع زایمان است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، باردار هستید؟ علائم زایمان و انقباض های معروف کم کم خودشان را نشان می دهند؟ قبل از اینکه ساک زایمان را بردارید و به بیمارستان بروید، بد نیست که با علائم رایج زایمان بیشتر آشنا بشوید و در صورت لزوم با پزشک خود تماس بگیرید. حتی بسیاری از مادرانی که قبلا هم تجربه ی زایمان داشته اند، در دفعات بعدی نمی توانند به طور دقیق علائم زایمان را تشخیص بدهند. علت این است که بسیاری از این علائم گُنگ هستند و می توان از آنها تفاسیر مختلفی داشت. مثلا مشخص نیست که انقباضاتی که به سراغ تان می آید، از همان انقباضات معمول همیشگی است یا نشانه ای برای زایمان به شمار می رود. شاید هم غذایی که دیشب خورده اید باعث بروز چنین حالتی شده است. مایعی که ترشح می شود، نتیجه ی پاره شدن کیسه ی آب است یا کمی ادرار است که به واسطه ی لمیدن نوزاد دلبندتان روی مثانه از بدن خارج شده؟ برای آشنایی با علائم زایمان تا انتها با ما همراه باشید:

انقباضات زایمان: انقباضات رحم، اولین و واضح ترین نشانۀ شروع زایمان است. این انقباض ها مانند دردهای شدت یافتۀ عادت ماهانه است. احتمالاً انقباضاتی را در طول بارداری و به خصوص در اواخر آن داشته اید که این انقباضات بدون درد در طول بارداری، انقباضات براکستون هیکس؛ Braxton hicks، نامیده می شود و در واقع نشانۀ زایمان به حساب نمی آید. وقتی این انقباض ها منظم و شدت آنها بیشتر شده باشد و بیشتر از ۳۰ ثانیه طول بکشد، می تواند نشان دهندۀ شروع فاز اول زایمان باشد. با پیشروی زایمان، تعداد انقباض ها بیشتر، طولانی و قوی تر می شود. تا زمانی که هر انقباض ۳۰ تا ۹۰ ثانیه طول کشید و فاصله بین هر انقباض به پنج دقیقه رسید، شما وارد فاز اول زایمان شده اید و بهتر است به بیمارستان مراجعه کنید. نیازی نیست نگران باشید، زیرا تا خارج شدن نوزاد هنوز چند ساعت فرصت دارید.

ترشحات نشانۀ زایمان: در طول دوران بارداری، مخاط دهانۀ رحم یا پلاگ موکوس در دهانۀ رحم ایجاد می شود. این مخاط درست قبل از شروع درد های زایمان یا ابتدای آن شروع به خارج شدن می کند و شما آن را به صورت ترشحات صورتی، چسبنده و ژله مانندی مشاهده خواهید کرد. رنگ صورتی این ترشح به دلیل خون آلود بودن آن است و طبیعی است که مایع مخاطی با خون آغشته شود. اگر خونریزی بیشتر باشد، می تواند نشان دهندۀ این باشد که مشکلی وجود دارد و باید بلافاصله با پزشک یا بیمارستان تماس گرفته شود. این ترشحات نشان می دهد که دهانۀ رحم در حال باز شدن و زایمان در حال آغاز یا پیشرفت است. در برخی موارد، ممکن است با شروع انقباضات زایمان، چنین ترشحاتی در زنان باردار وجود نداشته باشد.

پاره شدن کیسهٔ آب: امکان دارد کیسۀ آب که محافظ جنین است، قبل یا هنگام زایمان پاره شود. پاره شدن کیسۀ آب به معنی آغاز زایمان است؛ اگرچه پاره شدن کیسۀ آب در میانۀ بارداری ممکن است به دلیل مشکل دیگری باشد ولی در هفته های آخر بارداری خروج هر گونه آب از واژن می تواند به معنی پارگی کیسۀ آب باشد که یکی از علائم شروع زایمان است. کیسۀ آب معمولاً با پیشرفت زایمان پاره می شود، اما در برخی موارد که این کیسه هنوز پاره نشده است، پزشک برای پیش بردن زایمان، کیسۀ آب را پاره می کند. درصورتی که پارگی کیسۀ آب، پیش از شروع درد زایمان اتفاق بیفتد، بهتر است به بیمارستان مراجعه کنید.

درد لگنی و کمردرد: ممکن است قبل یا با شروع فاز های اولیۀ زایمان در ناحیۀ پایین کمر، لگن و محدودۀ مقعد احساس فشار و درد داشته باشید. شروع این درد و فشار می تواند نشان دهندۀ نزدیک شدن به زایمان یا شروع شدن فاز اول آن باشد.

زمان مراجعه به پزشک

پزشک معمولاً در معاینات مربوط به هفته های آخر بارداری با شما در مورد علائم آغاز زایمان صحبت می کند و زمان مراجعه به بیمارستان یا تماس ضروری را مشخص می کند. معمولاً زمانی که انقباضات شما منظم شده اند و هر پنج دقیقه یک بار، انقباضات شدیدی دارید که ۳۰ تا ۹۰ ثانیه طول می کشد، باید با پزشک تماس بگیرید. در صورت خروج مقداری مایع که می تواند حتی چند قطره باشد، از آنجا که احتمال پاره شدن کیسۀ آب وجود دارد، بهتر است با پزشک تماس بگیرید و به بیمارستان بروید. پزشک شما را معاینه می کند و اگر انقباضات هنوز شروع نشده باشد و مشکلی سلامت شما و جنین را تهدید نکند، ممکن است از شما بخواهد که به خانه بروید و تا شروع انقباضات صبر کنید.

در برخی موارد، با توجه به حجم مایع آمنیوتیک و وضعیت جنین ممکن است شما را در بیمارستان و تحت نظر قرار دهد. به همین دلیل بهتر است در صورت احتمال پاره شدن کیسۀ آب، حتی اگر انقباضات هنوز شروع نشده بود، باید به بیمارستان مراجعه کنید. زیرا پاره شدن کیسۀ آب در هر سنی از بارداری به معنی پایان بارداری است و اگر ختم بارداری در این موارد، طی ۲۴ ساعت رخ ندهد، جان مادر و نوزاد به خطر می افتد. همچنین اگر حجم خون زیادی در ترشحات واژن شما بود، ممکن است نشانۀ وجود مشکلی باشد. ترشحات نشانۀ زایمان صورتی رنگ هستند و مقدار کمی خون در آن وجود دارد که طبیعی است، اما خونریزی واضح، به مقدار کم یا زیاد نشانۀ وجود مشکلی است که باید به دنبال آن حتماً و فوراً به بیمارستان مراجعه کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (646 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (13 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان