دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / بیماری ها و راههای درمان /

علل آبریزش دهان کودک و درمان آن 

یکشنبه، 27 مرداد 1398
بزاق دهان ، ماده ای چسبناک است که سبب تمیز نگه داشتن دهان و همچنین کمک رسانی در هضم غذا می شود.

بزاق دهان (سیالوره)چیست؟

بزاق دهان ، ماده ای چسبناک است که سبب تمیز نگه داشتن دهان و همچنین کمک رسانی در هضم غذا می شود. بزاق دهان از طریق ترشح غدد بزاقی ایجاد می شود . معمولا هر فردی به راحتی می تواند بزاق دهان خود را کنترل کند که به صورت غیر ارادی خارج نشده و ترشح نکند. اما برخی مواقع مانند زمانی که فرد به خواب می رود ، به دلیل عدم هماهنگی بدن و استراحت ماهیچه های بدن ، ممکن است کنترل بزاق صورت نگرفته و فرد بزاق ترشح کند.
تمام این موارد ، طبیعی و عادی است و مشکل و اختلال تنها در زمانی است که بزاق به صورت غیر ارادی ترشح شده و از دهان خارج شود . آبریزش دهان یا سیالوره در کودکان ممکن است دلایل زیادی داشته و مشکلاتی را نیز به وجود آورد.

علل و عواملی که باعث زیاد شدن ترشح بزاق می شود

  • برخی از عوامل وجود دارد که ممکن است سبب افزایش ترشح و راه افتادن زیاد آب دهان در کودک شود . عواملی مانند برخی از موارد فیزیولوژیکی ممکن است سبب افزایش ترشح و راه افتادن زیاد آب دهان در کودک شود.
  • وجود بیماری های عفونی شاید از دلایل افزایش ترشح آب دهان و یا راه افتادن آب دهان به صورت زیاد باشد.
  • اختلال در بزاق دهان که شامل اختلال در تشکیل غدد بزاقی ، خشک شدن دهان ، و از این قبیل می باشد.
  • مصرف کردن برخی داروها که ممکن است سبب بروز اختلال آب ریزش از دهان شود.
  • وجود برخی مشکلات و اختلالات در سیستم عصبی سبب بروز اختلال آب ریزش از دهان شود.
  • تحریک موضعی سبب بروز اختلال آب ریزش از دهان شود.

همچنین کودک نمی تواند هماهنگی لازم بین عمل بلعیدن و کنترل بزاق داشته باشد و همین موضوع سبب آبریزش بزاق دهان می شود. بلعیدن غیر صحیح مواد غذایی نیز در آبریزش دهان موثر است. یکی دیگر از دلایل آبریزش دهان در کودکان ، دندان در آوردن و همچنین عدم توانایی در جویدن درست مواد غذایی است.
در برخی از موارد نیز ممکن است کودک نتواند دهان خود را بسته نگه داشته و به سبب باز ماندن دهان کودک ، بزاق فراوانی ترشح و خارج می شود.

انواع ترشح بزاق کودک

آبریزش دهان در کودکان ممکن است به چند صورت باشد. آبریزش ترشح بزاق ممکن است شدید و یا خفیف باشد. در ترشح بزاقی شدید ، ترشح بزاق کودک به اندازه ای است که بزاق کودک بر روی لباس هایش می ریزد و در ترشح خفیف نیز ، بزاق تنها بر روی لب های کودک می باشد.

تشخیصی آبریزش دهان

در مورد شناخت علت و عوامل آبریزش شدید دهان در کودک و همچنین درمان آبریزش دهان ، ابتدا متخصص گوش و حلق و بینی به بررسی این اختلال پرداخته و در صورت نیاز توسط دیگر متخصصان مانند فوق تخصص مغز و اعصاب اطفال و کودکان نیز بررسی میشود .

عوارض آبریزش دهان کودک

آبریزش دهان در کودکان ممکن است سبب بروز مشکلاتی شود . از جمله این مشکلات می توان مواردی مانند شکنندگی پوست ، چاک خوردن لب ها ، بو و یا عفونت دهان ، اختلال در خواب ، عدم اعتماد به نفس و یا ناتوانی در عملکرد های مختلف ارتباطی و از این قبیل را نام برد. البته در موارد بسیار حاد و شدید بیماری سیالوره ، ممکن است کم آبی شدید و یا خفگی در کودک رخ داده و زندگی کودک را تهدید کند.

درمان ریزش بزاق دهان سیالوره

پس از شناخت و تشخیص علت سیالوره ، درمان این بیماری کمک موثری در بهبود شرایط می باشد. درمان ، سبب تقویت عضلات صورت و دهان کودک شده و کودک بهتر می تواند بزاق خود را کنترل کند . همچنین درمانگران می توانند در بهبود وضعیت بدن بیمار کمک رسان باشند . یکی دیگر از موارد درمانی استفاده از دستگاه مکش قابل حمل برای کاهش بزاق دهان کودک می باشد . همچنین مصرف برخی داروها و تجویز آن توسط پزشک متخصص نیز باعث کاهش میزان بزاق دهان می شود.
رادیوتراپی نیز به منظور جلوگیری از تشکیل بزاق در غدد بزاقی ، کمک کننده می باشد . جراحی نیز ممکن است برای بستن و یا دفع غده های بزاقی در بیمار انجام شود که باعث بهبود بیماری سیالوره شود . از طریق جراحی ، پزشک متخصص می تواند اعصابی که غدد بزاقی را کنترل می کنند ، کنترل و یا از بین ببرند تا بماری سیالوره در کودکان درمان و یا کاهش یابد.
درمان بالینی سیالوره از طریق مراقبت های بهداشتی اولیه ، آسیب شناسی گفتار ، کار درمانی ، درمان از طریق پزشک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان می باشد . اقدامات تهاجمی مانند دارو درمانی ، و جراحی نیز در مواقع لزوم صورت می گیرد.کودکی که مبتلا به فلج مغزی می باشد نیز ممکن است دچار بیماری سیالوره شود. در هر حال ، بروز بیماری سیالوره در کودکان موضوعی جدی می باشد . در این رابطه ، ویژگی های بالینی ، آناتومی و فیزیولوژی سیالوره ، توسط پزشک فوق تخصص مغز و اعصاب مورد بررسی قرار می گیرد.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان