علل و علائم چسبندگی جفت در بارداری و روش های درمان

  چهارشنبه، 23 فروردین 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
علل و علائم چسبندگی جفت در بارداری و روش های درمان
چسبندگی جفت یا جفت اکرتا (Placenta accreta) به نفوذ بیش از حد جفت به سطح دیوارۀ رحم گفته می‌شود و عارضه‌ای خطرناک در دوران بارداری است.در ادامه این مطلب از ساعد نیوز درباره این عارضه بیشتر می خوانید.

جفت عضوی است که در زمان بارداری ایجاد می‌شود و در هنگام زایمان هم باید به صورت کامل از بدن مادر خارج شود. در برخی موارد مشکلاتی رخ می‌دهد که خارج کردن جفت به سادگی انجام نمی‌شود. یکی از این مشکلات، چسبندگی جفت نام دارد. این مشکل به دلایل مختلفی رخ می‌دهد و می‌تواند عوارض جدی داشته باشد. در این مقاله به بررسی چیستی این عارضه می‌پردازیم و نحوه درمان آن را توضیح می‌دهیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

چسبندگی جفت چیست؟

جفت عضوی است که در دوران بارداری در داخل رحم ایجاد می‌شود و اکسیژن و تغذیه کودک را تأمین می‌کند. همچنین مواد زائد را از خون نوزاد خارج می‌کند. جفت از طریق بند ناف به نوزاد متصل می‌شود. به طور معمول، جفت به قسمت بالایی یا کناری رحم می‌چسبد و در اکثر بارداری‌ها جفت پس از زایمان به راحتی از دیواره رحم جدا می‌شود. در برخی موارد، جفت در بخش نامناسبی رشد می‌کند یا بیش از حد به دیواره رحم می‌چسبد. به این اختلال چسبندگی جفت گفته می‌شود.

جنین

انواع چسبندگی جفت

در حقیقت سه نوع چسبندگی جفت وجود دارد که شامل موارد زیر می شود.

  • جفت اکرتا: هنگامی که پیشرفت عروق جفت فقط محدود به سطح داخلی دیواره رحم باشد.

  • جفت اینکرتا: هنگامی که جفت از اعماق دیواره رحم بیشتر نفوذ کرده باشد. در این حالت جفت هنوز به بافت خارجی رحم نرسیده است.

  • جفت پرکرتا: هنگامی که جفت در تمام دیواره رحم نفوذ کرده باشد. در این حالت از دیواره خارجی نیز عبور کرده و ممکن است به روده نیز بچسبد.

عوامل ایجاد چسبندگی جفت

  • کورتاژهای شدید

  • بارداری های دوقلو یا چند قلو

  • جفت در جای خود قرار نگرفته باشد(یعنی جفت پایین تر از حالت عادی در رحم باشد)

  • مادر بیش از یک زایمان داشته باشد.(زایمان های مکرر)

  • وجود زخم یا جراحی در داخل رحم(برداشتن تومور از رحم مادریا رفع فیبروم از رحم)

  • اگر مادری بالای 35 سال سن داشته باشد(سن بالا)

علائم چسبندگی جفت

چسبندگی جفت معمولاً نشانه‌ای ندارد. در نتیجه، گاهی پزشک تا هنگام زایمان نیز متوجه وجود این مشکل نخواهد شد، اگرچه ممکن است پزشک بتواند از طریق سونوگرافی در دوران بارداری متوجه این مشکل شود. خونریزی از واژن در سه ماهۀ سوم بارداری نیز می‌تواند یک نشانۀ هشداردهنده باشد. اگر در سه ماه آخر بارداری، خونریزی از واژن را مشاهده کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. اگر خونریزی شدید است، با اورژانس تماس بگیرید یا فوراً به بیمارستان مراجعه کنید.

اگر پزشک احتمال چسبندگی جفت را بدهد، می‌تواند با انجام سونوگرافی یا MRI، نحوۀ چسبیدن جفت به دیوارۀ رحم را بررسی کند. این دو روش بدون درد است و برای شما و جنین خطری ندارد. همچنین پزشک ممکن است با انجام آزمایش خون، افزایش سطح آلفا فیتوپروتئین را در خون بررسی کند. چسبندگی جفت می‌تواند سطح این پروتئین را در خون افزایش دهد.

جنین

روش تشخیص چسبندگی جفت

در افرادی که قبلا جراحی رحم داشته اند یا افتادگی جفت داشته امکان چسبندگی جفت زیاد می باشد .برای تشخیص و بررسی دقیق تر انجام آزمایش و سونوگرافی را تجویز می کند.

  • روش های تصویربرداری : برای مشاهده موقعیت جفت در رحم از روشهای تصویربرداری شامل سونوگرافی و ام آر آی استفاده می شود.

  • آزمایش خون : یکی از علائم چسبندگی جفت افزایش میزان مواد آلفافتوپروتئین می باشد که به وسیله جنین تولید شده و در خون مادر موجود می باشد. پزشک با گرفتن آزمایش خون از مادر میزان این پروتئین در خون را اندازه گیری کرده و می توان به بررسی جفت بپردازد.

عوارض چسبندگی جفت

در صورت وجود چسبندگی جفت، ممکن است پزشک تاریخی را برای انجام سزارین و خارج کردن رحم به همراه جفت تعیین کند. این کار باعث می‌شود که از خونریزی بیش از حد پیشگیری کرد که ممکن است جان مادر را تهدید کند. چسبندگی جفت احتمال زایمان زودرس را افزایش می‌دهد، بنابراین ممکن است حتی در حدود هفتۀ 34 بارداری برای فرد تاریخ سزارین تعیین شود تا نیازی به انجام سزارین اورژانسی نباشد. پزشک گاهی هنگام زایمان این مشکل را تشخیص می‌دهد.

درصورتی‌که هنگام زایمان، جفت خارج نشود و خونریزی شدید وجود داشته باشد، ممکن است چسبندگی جفت دلیل آن باشد که این وضعیت بسیار خطرناک است و در چنین شرایطی، احتمالاً چند واحد خون به مادر تزریق خواهد شد و گاهی پزشک ناچار می‌شود با برداشتن رحم یا هیسترکتومی جلوی خونریزی را بگیرد.

درمان چسبندگی جفت

چسبندگی جفت یک مشکل باروری است که دیواره رحم (آندومتر)، لایه متوسط دیواره رحم، حتی دیواره خارجی رحم و سایر اعضا مثل روده را درگیر می کند. در بارداری معمولا جفت از رحم به راحتی جدا می شود، اما در بعضی از زنان باردار جفت به دیواره رحم می چسبد. در صورتی که چسبندگی جفت تشخیص داده شود، باید تاریخ زایمان سرازین تعیین شود، تا زایمان در هفته 34 تا 36 بارداری انجام گیرد.

البته شایان ذکر است که زایمان در هفته 34 تا 36 بارداری، سبب نارس به دنیا آمدن نوزاد و مشکلات تنفسی برای آن خواهد شد، اما با مراجعه به پزشک متخصص و تجویز داروهای نمو جنین، می توان از علائم مشکلات تنفسی نوزاد جلوگیری کرد. در برخی مواقع چسبندگی جفت به رحم باعث خونریزی شدید و در نتیجه مرگ مادر می شود، در صورتی که بیمار خونریزی شدید داشته باشد از روش هیسترکتومی (برداشتن کامل رحم) استفاده می شود. این روش برای توقف خونریزی و نجات جان مادر اثر بخش می باشد.

سخن پایانی

در صورت تشخیص چسبندگی جفت، زایمان باید در بیمارستانی انجام شود که بخش مراقبت‌های ویژۀ نوزادان داشته و برای کنترل خونریزی شدید مجهز باشد.اگر چسبندگی جفت تشخیص داده شود، در موارد خاص، ممکن است پزشک با استفاده از تکنیک‌های خاصی برای کنترل خونریزی و در عین حال حفظ کردن رحم اقدام کند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (435 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (231 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (173 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (154 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (142 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (98 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW