دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

علل و علائم خرابی لنت ترمز عقب خودرو 

دوشنبه، 28 فروردین 1402
لنت ترمز عقب یکی از اجزای سیستم خودرو بوده و نقش مهمی در ماشین دارد . به همین منظور در این مطلب از ساعد نیوز علائم و عوامل موثر در خرابی لنت ترمز عقب خودرو را بررسی می کنیم.

یکی از مهم‌ترین قطعات سیستم ترمز خودرو که نقشی حیاتی در فرآیند ترمزگیری خودرو ایفا می‌کند، لنت ترمز است. به‌همین خاطر شناخت کافی در مورد خرابی لنت ترمز و تعویض به‌موقع آن برای هر شخصی که از خودرو استفاده می‌کند، واجب است.

سیستم ترمز خودرو یکی از مهم‌ترین بخش‌های ایمنی اتومبیل در پیش‌گیری از بروز تصادفات محسوب می‌شود. عملکرد صحیح این سیستم مستلزم سرویس و رسیدگی به‌موقع آن است. لنت‌ها اصطکاک لازم برای کاهش سرعت و یا توقف کامل خودرو را ایجاد می‌کنند و به نوعی یک قطعه‌ مصرفی محسوب می‌گردند. چراکه به‌ مرور زمان و بر حسب میزان ترمزگیری، از ضخامت‌شان کاسته شده و میزان تأثیرگذاری‌شان نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

وظیفه لنت عقب چیست ؟

آموزش تعویض لنت ترمز تعویض لنت عقب رانا قیمت لنت عقب پراید علایم خرابی لنت ترمز خرابی لنت ترمز سمند نشانه خرابی لنت عقب 206 آموزش تخصصی رفع عیوب ترمز نشانه های خرابی ترمز عمر لنت ترمز خودرو مجله مکانیک

وظیفه لنت عقب تولید نیروی انرژی اصطکاکی انرژی جنبشی و نیروی محرک به انرژی حرارتی است , این قطعه انرژی حرارتی در فضا را پخش کرده و حرکت ماشین را متوقف می کند بنابراین وظیفه لنت عقب این است که سرعت خودر را کاهش دهد و نیز در برابر ساییدگی از مقاومت برخوردار است .

نشانه های تمام شدن لنت ترمزعقب ماشین

  • شنیدن صدای سوت هنگام ترمز گیری :از مهم ترین نشانه های تمام شدن لنت ترمز عقب خودرو شنیده صدای سوت هنگام ترمز گیری است ؛ زیرا در برخی خودرو ها سیستم ترمز به گونه ای طراحی شده که هنگام نازک شدن لنت ترمز صدای سوت ایجاد می شود .

  • توقف خودرو با سرعت کم هنگام ترمز گیری :یکی دیگر از نشانه های تمام شدن لنت ترمز عقب اتومبیل هنگامی است که ترمز میگیرید اتومبیل نه فورا بلکه با سرعت کم متوقف می شود اگر لنت ترمز ساییده شود باید سرعت ترمز گیری نیز کاهش پیدا می کند .

  • کشیده شدن ماشین به یک سمت :اگر هنگام ترمز گیری ماشین به یک سمت کشیده می شود در ابتدا لاستیک را بررسی کنید و در صورت نبود مشکل احتمالا لنت ترمز ساییده شده است .

  • شنیدن صدای خرخر از لنت ترمز :در بالای لنت ترمز تکه ای کوچک قرار داشته و زمانی که لنت ترمز تمام شود این قطعه با روتور برخورد کرده و صدای خرخر مانند شنیده می شوددر صورت سهل انگاری در تعویض لنت ترمز این قطعه مداوم با روتور برخورد کرده موجب خرابی روتور شده و باعث گرم شدن و دود کردن ترمز می شود .

  • لرزش پدال ترمز :اگر پدال ترمز زیر پای شما با لرزش همراه است بدین معنی می باشد که لنت ترمز عقب تمام شده است البته لازم به ذکر ایت در صورتی که خودروی شما دارای سیستم ای بی اس باشد هنگام ترکزهای شدید این لرزش طبیعی است .

  • متوقف نشدن خودرو :اگر پدال ترمز گرفته می شود اما خودرو متوقف نمی شود بدین معنی است که لنت ترمز تمام شده و باید ان را تعویض نمود

چه مواردی در خرابی لنت ترمز تأثیر گذارند؟

پس از فهمیدن علائم خرابی لنت ترمز، بهتر است بدانیم که دلایل خرابی لنت‌ها چه مواردی هستند؟ و آیا می‌توان روند فرسودگی آن‌ها را کندتر کرد یا خیر؟در حالت کلی، لنت‌های جلو زودتر از لنت‌های عقب دچار فرسودگی می‌شوند، به این خاطر که بار ترمز معمولاً بر محور جلو متمرکز است.

  • مسیرهای رانندگی: لنت‌های ترمز قطعاتی مصرفی محسوب می‌شوند که هر چقدر میزان ترمزگیری و به‌کارگیری از آن‌ها بیشتر باشد، مطمئنا دوام کمتری هم خواهند داشت. بر همین اساس در محیط‌های شهری و با ترافیک زیاد، لنت‌ها عمر کوتاه‌تری خواهند داشت.

  • نحوه و عادات رانندگی :نحوه‌ی رانندگی نیز تأثیر زیادی در استهلاک قطعات مختلف خودرو من‌جمله لنت‌های ترمز دارد. هر چه‌قدر هم لنت ترمز کیفیت بالایی داشته باشد، مادامی‌ که از الگوهای استاندارد و صحیح رانندگی پیروی نکنید، زودتر از موعد، فرسوده خواهند شد. تعداد ترمز بیش ‌از حد در مسیر‌های کوتاه و ترمزگرفتن‌های خیلی شدید، از عمر مفید لنت‌های ترمز می‌کاهد.

  • داغ‌شدن بیش ‌از حد لنت های ترمز:دمای لنت‌های ترمز ممکن است در صورت استفاده‌ مداوم و زیاد، بیش از حد بالا رود و در نتیجه بشکنند یا اینکه سفت شوند. این سفت شدن، خاصیت اصطکاکی لنت‌ها را کاهش داده و توانایی آن‌ها در گرفتن روتور چرخ تا حد زیادی کم خواهد شد. به این ترتیب زمانی‌ که ترمز می‌گیرید، به زمان بیشتری برای توقف خودرو نیاز است.

  • آسیب‌دیدگی دیسک روتور:در صورت تاب داشتن (تاب برداشتن دیسک ترمز) یا خرابی دیسک ترمز ، عملکرد لنت‌ها در گرفتن و چسبیدن به آن‌ها ضعیف می‌شود و به این ترتیب نیاز است تا پدال ترمز بیشتر فشرده شود و دیسک‌ها زمان بیش‌تری کار کنند. در این‌صورت عمر لنت‌ها نیز کاهش خواهد یافت، بنابراین برای اطمینان از سالم بودن دیسک‌ها، گاهی اوقات آن‌ها را مورد بازبینی قرار دهید.

  • وزن بیش از حد سرنشینان خودرو:سنگین بودن خودرو موجب می‌شود در هنگام ترمزگیری فشار بیش‌تری به لنت‌ها وارد گردد، که طبیعتا از عمر آن خواهد کاست و خرابی لنت ترمز را باعث خواهد شد.

  • نشت مایع هیدرولیک ترمز:چنانچه روغن یا سایر مایعات هیدرولیک به داخل سیستم ترمز خودرو وارد شوند، عملکرد سیستم ترمز با مشکل مواجه خواهد شد. به‌هرحال پس از اطلاع از خرابی لنت ترمز، دغدغه بعدی ما خرید گزینه‌ای جدید خواهد بود.

سخن پایانی

با توجه به حساسیت بالای لنت ترمز عقب، این قطعه با استاندارد گرید A شناخته می شود ؛ به همین دلیل کیفیت بالای این قطعه با امینت و حفظ جان سرنشینان رابطه مستقیم داشته و از جمله قطعات مصرفی بوده که عمر آن با کارکرد خودرو محاسبه می شود خرابی آن خسارت های جانی و مالی زیادی را به همراه دارد زیرا لنت وظیفه مهمی در ترمز گیری خودرو دارد به همین دلیل تعویض به موقع آن بسیار حائز اهمیت است.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 29 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
اصول مهم ویراستاری تخصصی کتاب چیست؟
صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌
17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
تفاوت معنادار جشن تولد پارسال و امسال منوچهر هادی؛ آغاز 52 سالگی با یکتا ناصر و شروع 53 سالگی بدون یکتا ناصر+عکس
تبدیل پایان نامه به مقاله
ویدیو/ خطرات وحشتناک عفونت دندان برای مغز/ پس از ورود باکتری به استخوان فک و جریان خون چه اتفاقی برای مغز می‌افتد؟