دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / بیماری ها و راههای درمان /

علل قارچ پوستی در کودکان و راههای درمان آن 

دوشنبه، 14 مرداد 1398
قارچ پوستی، درماتوفیتوز یا گاهی کرم حلقه‌ای نیز نامیده می‌شود، اما هیچ ربطی به کرم ندارد، بلکه یک عفونت قارچی مسری پوست است. این عارضه می‌تواند همراه با خارش باشد و ظاهر ناخوشایندی داشته باشد، اما دردناک یا خطرناک نیست.

قارچ پوستی چیست؟

قارچ پوستی یا درماتوفیتوز نوعی عفونت قارچی است که به شکل لکه های دایره ای قرمز رنگی روی پوست کودکان ایجاد می شود. با این که این مشکل در بزرگسالان شایع است، ولی کودکان نیز در معرض خطر ابتلا به این نوع عفونت قرار دارند.

علائم قارچ پوستی در کودک

از جمله علائم برجسته ی قارچ پوستی در کودکان می توان به ریزش مو در ناحیه ی مبتلا به این عارضه، خارش و پوسته پوسته شدن، و حتی ایجاد زخم های چرکین اشاره کرد. این علائم ظرف ۴ الی ۱۰ روز بعد از قرار گرفتن پوست در معرض قارچ ایجاد می شوند.با این که قارچ پوستی در کودکان بیماری خطرناکی به شمار نمی رود، علائم این بیماری می تواند به اندازه ی کافی برای کودک آزاردهنده باشد و باعث بی قراری و ناراحتی وی شود.

علل و عوامل قارچ پوستی در کودک

احتمال دارد که کودکتان از طریق تماس با یک فرد آلوده یا حیوان خانگی آلوده، به قارچ پوستی مبتلا شده باشد. قارچ همچنین می تواند از طریق حوله، برس مو، شانه، کلاه و دیگر لباس های آلوده منتقل شود. همچنین اگر کودکتان دیگر راه افتاده یا راه می رود، قارچ ممکن است از طریق راه رفتن با پای برهنه در اتاق رختکن یا استخر آلوده به پایش منتقل شده باشد.

کارشناسان معتقدند که ابتلا به قارچ پوستی تا حدی زمینهٔ ژنتيکی دارد. همچنین به نظر می رسد تعریق بیش از حد باعث افزایش احتمال ابتلا به آن می شود، زیرا این عارضه در محیط مرطوب بهتر رشد می کند.

پیشگیری از قارچ پوستی در کودک

جهت پیشگیری از گسترش قارچ پوستی در کودکان رعایت مسائل بهداشتی از اهمیت بسیار بالایی برخودار است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) بهداشت مناسب را به عنوان مهم ترین اقدام پیشگیرانه برای چنین مشکلاتی توصیه می کند. از این رو، لازم است پوست کودک تان را تمیز و خشک نگه دارید، مرتبا موهای اش را با شامپو بشویید، و از استفاده ی مشترک از وسایل بهداشتی شخصی توسط کودک تان جلوگیری کنید.

تشخیص قارچ پوستی در کودک

برای هر راش غیرعادی روی پوست کودکتان، ابتدا با پزشکتان مشورت کنید. پزشک احتمالاً می تواند با نگاه کردن به پوست بدن یا پوست سر کودک، قارچ پوستی را تشخیص دهد. او همچنین ممکن است زیر یک نور ویژه به ناحیهٔ تحریک شده نگاه کند یا در فرایندی بدون درد، مقداری از پوست کودک را بتراشد تا آن را زیر میکروسکوپ بررسی کند.

درمان قارچ پوستی در کودک

برای قارچ پوستی روی پوست بدن، او احتمالاً یک کرم ضدقارچ را پیشنهاد می کند. شما باید آن را دو بار در روز اعمال کنید و علاوه بر سطح راش، حدود دو سانتی متر و نیم اطراف راش را هم کرم بزنید. معمولاً حدود سه تا چهار هفته طول می کشد تا قارچ پوستی از بین برود و باید تا یک هفته بعد از ناپدید شدن راش نیز از کرم استفاده کنید.

بعضی از کودکان به این کرم ها حساس هستند، بنابراین ابتدا کمی از آن را امتحان کنید تا ببینید که پوست کودک چگونه واکنش نشان می دهد. اگر کودکتان در واکنش به کرم دچار راش متفاوتی شد، با پزشکش مشورت کنید. به یاد داشته باشید که بعد از مالیدن کرم دست هایتان را خوب بشویید.

اگر کودکتان مورد شدیدتری از قارچ پوستی دارد، پزشک ممکن است چیزی قوی تر را تجویز کند و در بعضی موارد بسیار نادر یک داروی خوراکی نیز لازم است. همچنین درمان قارچ پوستی روی سر یا همان کچلی قارچی می تواند سخت تر باشد و رفع آن بیشتر طول بکشد. برای این عارضه، پزشک شما یک داروی ضدقارچ خوراکی و همچنین یک شامپوی دارویی تجویز خواهد کرد. احتمالاً حداقل شش تا هشت هفته طول بکشد تا راش از بین برود.

مراقبت های پس از درمان

  • کمک به جلوگیری از تعریق بیش از حد (برای مثال لباس بیش از حد لازم را به کودک نپوشانید).
  • هنگام راه رفتن کودک در فضای رختکن یا محوطه ی استخر صندل پای او کنید.
  • اجازه ندهید تا دیگران (مانند خواهر و برادر) از حوله، برس های مو، بالش، لباس یا وسایل مشابه کودکبه طور اشتراکی استفاده کنند.
  • حیوانات خانگی را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آن ها علائمی مانند تکه های بی مو یا فلس مانند را روی پوست خود نداشته باشند. اگر این علائم را مشاهده کردید، حیوان را جهت درمان نزد دکتر دامپزشک ببرید. (در واقع، حتی اگر حیوان خانگی علائم را نشان نمی دهد، اما کودک شما به طور مداوم آلوده می شود، بهتر است حیوان را جهت معاینه نزد دامپزشک ببرید.)
  • اگر سایر اعضای خانواده علائم ابتلا به عفونت قارچی پوست را نشان دادند، بلافاصله درمان را شروع کنید.
  • بررسی کنید که مکان های عمومی مانند رختکن در مهد کودک تمیز نگهداشته می شوند.

سخن پایانی

درمان هر چه سریع تر عفونت های قارچی نوزادان و کودکان به والدین آن ها توصیه می شود، زیرا در صورت پیشرفت عفونت قارچی، محل های مورد نظر دردناک و متورم و قرمز می شوند و کودک بی تابی می کند و ممکن است اشتهای او کم شود و حتی شیر نخورد و این نکته در وزن گیری کودک تأثیر منفی می گذارد و کودک دچار سوء تغذیه می شود.اگر به تجویز پزشک، آنتی بیوتیک را برای کودک شروع می کنید، حتما داروی او را سر وقت و به همان میزانی که پزشک توصیه کرده است مصرف کنید. همان طور که می دانید داروهای آنتی بیوتیک اگر سر ساعت مصرف نشوند، عوارض ایجاد می کنند. مصرف برخی داروها احتمال ابتلای کودک را به عفونت قارچی بالا می برد. در صورت استفاده دارو برای کودک خود، این امر را به پزشک کودک خود اطلاع دهید.


8 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
گام به گام مراحل چاپ کتاب
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
تبدیل پایان نامه به مقاله !
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب