دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / نگهداری حیوانات خانگی /

علل ریزش پر مرغ و روش های درمان آن 

پنجشنبه، 22 اردیبهشت 1401
درمان پرریزی پرندگان و مرغان باید با دقت به جزئیات انجام شود. در ادامه علل ریزش پر و روش های درمان آن را عنوان خواهیم کرد.

پرریزی مرغ، یک اتفاق نگران کننده برای مرغداران است. دلایل ریزش پر مرغ و راه های درمان آن به عوامل مختلفی وابسته هستند. در موارد زیادی، پرریزی مرغ ها طبیعی بوده و قسمتی از چرخه رشد و تکامل آن ها است. با این حال، دلایل دیگری از جمله تغذیه، شرایط نگهداری و غیره نیز در ریزش پر مرغ نقش دارند.

پرهای کدام قسمت بدن مرغ احتمال دارد بریزند؟

ریزش پر قسمت های مختلف بدن مرغ بستگی به دلیل ریزش پرها دارد. اما اکثرا پرهای قسمت های پشت بدن، گردن، قسمت پایین نزدیک مقعد مرغ و قفسه سینه می ریزند.اگر شاهد ریزش پر مرغ ها هستید، باید برای درمان آن ها به جزئیات مختلفی توجه کنید. در ادامه به بررسی دلایل مختلف ریزش پر مرغ ها و راه های مقابله با آن می پردازیم.

دلایل ریزش پر مرغ

در کل روند ریزش از بالای بدن جاندار یعنی از سر و گردن شروع می شود و به تدریج به پایین می رود اخرین قسمت نیز دم پرنده است. پیش از ریزش پر ها، رنگ آن ها تغییر کرده و طراوت خود را از دست می دهند.سپس پر های قدیمی می ریزند و جای آن ها پر های تازه می گیرند. اگر جاندار شرایط گه داری مناسبی داشته باشند تنها دلیل این ریزش فیزیولوژیکی است. اما دیگر علت های غیر طبیعی که سبب ریزش پر می شوند شامل موارد زیر هستند.

اهمیت تغذیه در ریزش پر مرغ

همانند موی انسان پر مرغ نیز دارای مقدار زیادی پروتئین است. در صورت نبود پروتئین های لازم در رژیم غذایی جاندار علاوه بر ضعیف شدن آن ها ریزش پرشان را به دنبال دارد. نبود مقدار کافی اسید آمینه در برنامه غذایی کیفیت پر ها را کاهش می دهد. اسید های گوگرد آمینه، سیستئین و میتیونین، مهم ترین اسید های آمینه مورد نیاز مرغ هستند.در ضمن این کاهش سطح پروتئین در جاندار آن را در مقابل بیماری های دیگر نیز آسیب پذیر تر می کند.

بیماری ویروسی و ریزش پر مرغ

مرغ جانوری جاسا در مقابل ویروس است و در صورت ابتلا به بیماری های ویروسی از بین می رود. پولیوما ویریده ویروسی است که سبب ریزش پر مرغ ها می شود. برای تشخیص این بیماری نیز بهترین کار آزمایش های پزشکی است.بیماری های ویروسی مرغ ها هنوز هم در حال مطالعه توسط دانشمندان هستند به این نکته توجه کنید که این مریضی ها سریعا بین پرنده ها شیوع پیدا می کند و باید برای جلوگیری آن ها را به موقع واکسینه کنید.

بیماری های قارچی و ریزش پر مرغ

قارچ هایی مانند سودوموناس یا استافیلوکوک سبب خارش در جاندار شده و می توانند ریزش پر را به دنبال داشته باشند سایر بیماری های قارچی شایع در پرندگان، آسپرژیلوس و کاندیدیاز هستند. خارش شدیدی که این قارچ ها بوجود می آورند مرغ را وادار به خود زنی می کنند و سپس تعداد زیادی از پر ها می ریزند.

ریزش پر مرغ بر اثر شپش زدن

در صورت عدم تمیزی محیط نگهداری مرغ ها شپش به ان ها حمله می کند . شپش ها برای زنده ماند به کراتینه پر مرغ ها نیاز دارند و آن ها را پس از مدتی از بین می برند. از بین نبردن فضولات جاندار و جمع شدن حشرات و موش ها در محیط از عوال اصلی حمله شپش به مرغ است.

استرس و ریزش پر مرغ

این انسان ها نیستند که به خاطر استرس ریزش مو می گیرند پرندگان نیز در شرایط استرس زا ریزش پر را تچربه می کنند. دمای مناسب محیط، گردش هوای ایده ال تمیزی محیط استرس را از بین می برد. در این مورد پیشگیری بهتر از درمان است چرا که دوره ریزش پر طولانی تر از دیگر موارد است.

دلایل دیگر پرکنی در مرغ ها

  • دمای بالا یا پایین مرغداری:عدم تعادل دمای محیط ریزش پر را به دنبال دارد اگر دما بالاتر از حد معمول باشد مرغ بی حال می شود و احتمال بیشتری ب بیماری مبتلا می شود رد دمای سرد هم انرزی دریافتی از غذا را صرف گرم کردن خود می کند.
  • دوران بلوغ جاندار:در ابتدای مقاله هم گفتیم که یکی از علل ریزش پر جاندار رشد فیزیکی آن است پر های جوجه ها نازک و بی کیفیتند و با بلوغ جنسی جاندار این پر ها ریخته و جای خود را به پر های کلفت تر و با کیفیت تر می دهند.
  • پرریزی فصلی:این علت نیز طبیعی بوده و معمولا در فصل گرم سال اتفاق می افتد. در ضمن هنگام لانه سازی نیز می تواند ممکن است پرندگان دچار این مشکل شوند.
  • جفت گیری مکرر:در دوره جفت گیری مقدار زیادی از انرژی جاندار صرف جفت گیری می شود و ریزش پر در ناحیه سر و گردن اتفاق می افتد. این امر طبیعی است و پس از پایان این دوره پر ها با کیفیت بالاتری در می آیند.

راه های درمان پرریزی مرغ

  • بهبود تغذیه حیوان:افزودن متیونین یا متیونین صنعتی ( دی ال متیونین) به خوراک مرغ، کیفیت غذای پرنده را افزایش می دهد و از پر ریزی جلوگیری می کند. به این نکته دقت کنید که اضافه کردن غلات نمی تواند تمام آمینو اسید های مورد نیاز جاندار را تامین کند.
  • از بین بردن آفات:می توانید قارچ ها و حشرات مانند شپش را با افت کش مخصوص از بین ببرید. دو تا سه هفته این سموم را به مرغ ها اسپری کنید و منتظر نتیجه بمایند به این نکته دقت کنید که استفاده نادرست و یا بیش از حد از یک سم بسیار بیشتر به شما ضرر می زند.
  • واکسینه کردن:با کمک دامپزشک زمان مناسب تزریق واکسن به مرغ ها را تعیین کنید و آن ها را واکسینه کنید تا در برابر بیماری ها مقاوم شوند

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 14 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
سابمیت مقاله چیست؟
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
گام به گام مراحل چاپ کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
مراحل اکسپت مقاله
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI