علل و خطرات طولانی شدن زایمان

  چهارشنبه، 30 آذر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
علل و خطرات طولانی شدن زایمان
سرعت به دنیا آمدن نوزاد شما به عوامل بسیاری مثل تعداد و قدرت انقباضات رحمی، تناسب اندازه‌ی جنین با لگن مادرو موقعیت قرارگیری جنین در لگن بستگی دارد. در این مطلب می‌توانید با دلایل، خطرات و اقدامات پزشکی زایمان طولانی‌مدت آشنا شوید.

زایمان طبیعی یک امر فیزیولوژیک است که مادر باردار به صورت طبیعی و با فعالیت های منظمی که در دوران بارداری خود دارد، می تواند زایمان خوبی داشته باشد؛ اما درد زایمان طبیعی برای همۀ زنان نگران کننده است به همین دلیل مادران باردار برای انتخاب زایمان تردید دارند و درک مراحل اولیه از این نوع زایمان برای همۀ زنان مهم است.زمان دقیق انجام زایمان به شکل طبیعی مشخص نیست و زمانی را که پزشک برای زایمان در نظر می گیرد حدودی است و حتی ۲ تا ۳ هفته امکان دارد زایمان زودتر انجام شود.گاهی اوقات سرعت زایمان افت پیدا می کند و این روند خیلی کند پیش می رود. زایمان طولانی تحت عنوان “عدم پیشرفت زایمانی” نیز مورد خطاب قرار می گیرد.تشخیص زایمان طولانی مدت از طریق مرحله زایمان و اینکه دهانه رحم حین زایمان بطور مناسب نازک و باز شده است یا خیر، امکان پذیر است.

فواید زایمان طبیعی

زایمان طبیعی روندی طبیعی ست که سیستم بدنی مادر در این زایمان دستکاری نشده و نوزاد از کانال طبیعی خارج می شود، به همین دلیل برای مادر و نوزاد بهتر است.درد زایمان طبیعی تا چند ساعت قبل از زایمان و در حین زایمان به طول می انجامد و بعد از زایمان مادر خیلی زود به حالتِ قبل خود بر می گردد؛ اما در سزارین درد مادر تا بعد از زایمان همچنان ادامه دارد؛ همچنین خونریزی حین این زایمان خیلی کمتر از سزارین است.زایمان به روش طبیعی به جنین این امکان را می دهد که در روزهای پایانی بیشترین رشد سلول های مغزی، سیستم تنفسی و همچنین کبد را داشته و جنین رشد خود را به خوبی تکمیل کرده باشد.
در نوع طبیعی زایمان Bonding (هم آغوشی مادر و نوزاد) در همان لحظه امکان پذیر است و مادر باردار می تواند نوزاد خود را شیر دهد. فشاری که روی قفسه سینه نوزاد است به دلیل خروج مایع از ریه های او در تنفس نوزاد بسیار کمک می کند.
اگر در زمان بارداری، مادر باردار به کلاس های دوران بارداری همچون ورزش، تغذیه و خودمراقبتی خود توجه کرده باشد، زایمان بیولوژیک یا طبیعی موفقی خواهد داشت.در سزارین به دلیل برش بزرگی که بر روی شکم مادر داده می شود نیاز به مراقبت بیشتری دارد تا جای برش عفونت نکند. یکی از عوارض سزارین را می توان به چسبندگی داخل شکم یا جای برش اشاره کرد.همانطور که می دانید توصیه بسیاری از پزشکان به خانم های باردار انجام زایمان طبیعی ست؛ چراکه این روش مزایای زیادی برای مادر و نوزاد دارد که برای شما ذکر خواهیم کرد:

  • کودک طی آن باکتری های مفید را دریافت می کند.
  • مایعات وارد شده به ریه نوزاد در زایمان طبیعی کاملا خارج می شود.
  • به طور کلی از خطرات و عارضه های جراحی در امان می مانید.
  • شیردهی سریع تر و موفق تر نسبت به مادرانی که سزارین انجام می دهند، خواهید داشت.
  • در بارداری های بعدی عارضه های بسیار کمتری را تجربه خواهید کرد.
  • خطر ابتلا به چاقی و آسم را در کودک خود کاهش می دهید.
  • عارضه های زایمان به مراتب کمتر از کسانی که سزارین انجام می دهند، تجربه خواهید کرد.
  • هزینه کمتری برای این نوع از زایمان پرداخت می کنید.

دلایل طولانی شدن زایمان

زایمان با مجموعه ‏ای از انقباضات شدید و مکرر شروع می شود. انقباضات یا درد زایمان را بیشتر در ناحیه ی پایین کمر و شکم حس خواهید کرد. این انقباضات به باز و گشاد شدن دهانه ی رحم کمک می‏ کند که در نهایت به خروج نوزاد از رحم و تولد او منجر می ‏شود. در اولین تجربه ی زایمان، فرایند زایمان از شروع درد و انقباضات تا خروج نوزاد، به طور متوسط ۱۲ تا ۱۸ ساعت طول می‏ کشد. این روند معمولاً در زایمان های بعدی سریع تر می شود و تقریباً به نصف زمان زایمان اول می رسد. گاهی زایمان بسیار کند پیش می ‏رود و مدت آن طولانی تر از وضعیت عادی خواهد شد.

طولانی شدن زایمان را می‏ توان از روی پیشرفت هر یک از مراحل زایمان و میزان نازک و گشاد شدن دهانه ی رحم تشخیص داد. اگر پس از حدود ۲۰ ساعت انقباضات منظم رحم، هنوز کودک به دنیا نیامده است، احتمال دارد که زایمان طولانی‏ مدت باشد. در یک بارداری تک قلو، به دنیا نیامدن کودک بعد از ۱۸ تا ۲۴ ساعت از آغاز درد و انقباضات، یک زایمان طولانی محسوب می شود. زایمان طولانی ‏تر از ۱۶ ساعت در بارداری دو یا چندقلو، یک زایمان طولانی مدت محسوب می ‏شود. موارد زیر می تواند در طولانی شدن زایمان تاثیرگذار باشد:

  • بزرگ جثه بودن جنین برای ورود به کانال زایمان
  • وضعیت نامناسب جنین برای زایمان
  • کوچک بودن بیش از حد کانال زایمان
  • ضعیف بودن انقباضات رحمی

بارداری

خطرات زایمان طولانی

زایمان طولانی احتمال نیاز به سزارین را افزایش می دهد.زایمانی که بیش از حد طولانی شود می تواند برای کودک خطرناک باشد. این حالت ممکن است موارد زیر را در پی داشته باشد:

  • کاهش سطح اکسیژن کودک
  • ریتم غیر طبیعی قلب کودک
  • مواد غیر طبیعی در مایع آمنیوتیک
  • عفونت رحم

در صورتی که کودک تحت دیسترس باشد، شما به زایمان اورژانسی نیاز خواهید داشت. این زمان، زمانی است که مانیتورینگ دقیق برای سلامت شما و کودک بسیار اهمیت دارد.

اقدامات پزشکی در صورت زایمان طولانی مدت

زایمان سریع یکی از آرزوهای هر خانم بارداری است اما اگر روند زایمان شما بسیار کند پیش برود نیز نباید نگران نباشید، زیرا پزشک در این مدت، سلامت شما و نوزادتان را تحت نظر می گیرد. در طول فرایند زایمان، تیم پزشکی فاصلۀ بین انقباضات رحم و میزان قدرت این انقباضات را بررسی خواهد کرد. پزشک برای تحت نظر داشتن شرایط زایمان، کارهای زیر را انجام خواهد داد:

بررسی فشار داخل رحمی (iupc)

برای این کار یک لولۀ بسیار کوچک درون رحم و در کنار جنین قرار داده می ‏شود. پزشک از این طریق می تواند زمان و شدت انقباضات رحم را متوجه شود. اگر پزشک احساس کند که انقباضات رحم به اندازۀ کافی شدت ندارد، ممکن است اکسی توسین یا همان پیتوسین را برای شما تجویز کند.

ارزیابی الکترونیکی مداوم قلب جنین (efm)

پزشک ضربان قلب کودک را به طور مداوم مورد بررسی قرار می ‏دهد.اگر روند زایمان شما طولانی شده، ممکن است به شما توصیه شود که مدتی استراحت کنید. گاهی نیز داروهایی برای کاهش درد زایمان و آرام شدن شما تجویز می ‏شود. در ضمن ممکن است تغییر وضعیت بدن برای راحتی بیشتر مفید باشد. ارائهٔ روش ‏های درمانی با دلیل پیشرفت کند مراحل زایمان ارتباط دارد. اگر جنین وارد کانال زایمان شده و دهانۀ رحم نیز به شکل کامل باز شده باشد، پزشک ممکن است به کمک ابزارهای کمکی مثل فورسپس یا وکیوم، خروج نوزاد را از واژن تسهیل کند.

درصورتی که پزشک احساس کند برای زایمان نیاز به افزایش تعداد یا شدت انقباضات رحم دارید، ممکن است داروی اکسی توسین برای شما تجویز کند. این دارو به افزایش سرعت و شدت انقباض ها کمک می‏ کند. درصورتی که انقباضات رحم، قدرت و فواصل مناسبی داشته باشد ولی زایمان طول بکشد، ممکن است انجام سزارین ضروری شود. همچنین اگر نوزاد بیش از حد بزرگ باشد یا دارو به تسریع زایمان کمکی نکند نیز انجام سزارین ضروری است. در مواقعی که زایمان طولانی می شود، ممکن است احتمال ایجاد عفونت در نوزاد وجود داشته باشد. به همین دلیل، پس از زایمان نوزاد را در بخش مراقبت های ویژۀ نوزادان قرار می دهند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (442 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (255 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (232 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (189 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (168 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (149 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (138 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW