علت کاهش فشار روغن موتور چیست؟

  چهارشنبه، 04 بهمن 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه

هنگامی که فشار روغن کم می شود، نشان دهنده این است که چیزی درست کار نمی کند. همچنین بدین معنی است که احتمالا روغن کافی در سیستم جاری نیست. به یاد داشته باشید که فقر روغن به تماس فلز با فلز منجر شده و سبب خرابی خودرو می شود.

علل کاهش فشار روغن موتور خودرو


اگر به دلیل نشتی یا مشکل در پمپاژ روغن در اطراف موتور، مقاومت داخل موتور از بین برود، این امر منجر به کاهش فشار روغن می‌شود.این مشکل می‌تواند خیلی سریع شروع شود حتی اگر موتور هنوز کار کند، پس بهتر است به محض روشن شدن چراغ فشار روغن، موتور را خاموش کنید تا به موتور آسیب نرسد. در ادامه، تمامی این علت‌ها و علل دیگر وجود این اتفاق را بررسی خواهیم کرد.

فشار ظاهری کم


فشارسنج در موتورهای دیزلی، فشار لحظه به لحظه روغن را نشانتان می‌دهد. ویسکوزیته که کم باشد، روغن بهتر در سیستم جریان پیدا می‌کند و نتیجتاً روغن‌کاری بهتری رخ می‌دهد، ولی ممکن است فشار کمتری در فشارسنج نشان داده بشود.اگر فشاری که فشارسنح نشان داد، در بازه فشار نرمال بود، جای نگرانی وجود ندارد. در ضمن، بعضی از روغن‌هایی که در بازار هستند، فشار بیشتری تولید می‌کنند.

چراغ روغن موتور

استهلاک موتور، از دیگر علل کاهش فشار روغن موتور


شما باید گاه به گاه سطح روغن را بررسی کنید.اگر در هنگام بررسی سطح روغن، دیدید که در محدوده مناسب قرار گرفته اما کاهش فشار وجود دارد، ممکن است به علت استهلاک یاتاقان‌های خودرو باشد. اگر یاتاقان‌های موتور مسافت‌های زیادی را گذرانده باشند، فرسوده می‌شوند. این فرسودگی زیاد هم می‌تواند منجر به کاهش فشار روغن شود.

فشارسنج خراب


اگر مطمئن هستید که سطح روغن موتور مناسب است، صدای غیرعادی‌ای از آن شنیده نمی‌شود، و دمای بالایی هم ندارد، لابد فشارسنج مشکل پیدا کرده است.فشار روغن را با فشارسنج دیگری چک کنید. اگر مشکل از فشارسنج خودتان بود باید تعویضش کنید. اگر تعویضش کردید و باز خطای قبلی رخ داد یا چراغ اخطار روشن ماند، شاید پمپ روغن خراب شده است.

استهلاک پمپ


اگر سطح روغن کافی بود اما چراغ اخطار روشن ماند، ممکن است پمپ روغن معیوب بوده باشد. پمپ روغن فرسوده، نمی‌تواند فشاری که موتور لازم دارد یا ایجاد کند. در چنین وضعی لازم است که اقدام به تعویض موتور کنید. برای این کار، موتور را باید خاموش کنید و بگذارید که سرد شود. اگر خودتان نمی‌توانید، حتماً خودرو را به تعمیرگاه بسپارید.

فیلتر روغن ماشین


فشارسنج، پس از فیلتر نصب می شود. اگر فیلتر کثیف شده باشد، روغن رسانی صورت نمی‌گیرد. اگر زمان طولانی از تعویض روغن ماشین گذشته باشد، فیلتر می‌گیرد. یکی دیگر از علل گرفتگی‌اش می‌تواند وجود آب و یا دوده در روغن باشد. اگر سیستم خنک‌کننده‌ی موتور نشتی داشته باشد، آب درون روغن می‌چکد و به فیلتر صدمه می‌زند. دوده هم به خاطر احتراق ناقص سوخت ایجاد می‌شود.

اثر ویسکوزیته


ویسکوزیته را می‌توان این‌طور تعریف کرد: «میزان راحت ریخته شدن روغن در دمایی معین».ویسکوزیته در فشار روغن تاثیر می‌گذارد. وقتی روغن را روی سطحی شیب‌دار بریزید، نیروی جاذبه آن روغن را به سمت پایین می‌کشد. وسکوزیته مانند یک مانع رفتار می‌کند و با مقاومتش باعث می‌شود حرکت روغن در سرآشیبی کندتر شود. دما بر ویسکوزیته اثر می‌گذارد. با افزایش دما، ویسکوزیته کمتر می‌شود. روغن، هرچه رقیق‌تر باشد میزان ویسکوزیته‌ی آن کمتر است.

نبود روغن کافی، دومین دلیل کاهش فشار روغن موتور


سطح روغن را باید مرتباً چک کنید. حتی اگر به قدر کافی هم روغن بریزید، به علت تبخیر، نشتی، یا استهلاک پیستون‌ها زود کاهش پیدا می‌کند.دیگر این که، هرچه موتور قدیمی‌تر باشد، یعنی زمان زیادتری از عمرش بگذرد، روغن خوردگی‌اش بیشتر می‌شود. اگر هم شاهد نشتی روغن در بدنه خودرو بودید، قطعه نشت‌دهنده را هر چه سریعتر تعمیر یا تعویض کنید.

ویسکوزیته زیاد یا کم


در چنین شرایطی که میزان ویسکوزیته خیلی زیاد یا خیلی کم است، افت فشار روغن احساس خواهد شد. ویسکوزیته‌ هرچه کمتر باشد، مقاومت کمتری رخ می‌دهد. ویسکوزیته خیلی زیاد، منجر به مقاومت زیاد موقع پمپاژ روغن می‌شود. وقتی ویسکوزیته‌ زیاد باشد، سیستم به خوبی روغن کاری نمی‌شود.کتابچه موتور ماشین، درجه ویسکوزیته‌ای که مناسب خودروتان باشد را، با توجه به طراحی سیستم و دمای محیطی که مناسب خودرو است معیت می‌کند.ماشین‌های مناسب هوای خیلی سرد و ماشین آلات مناسب هوای گرم ویسکوزیته متفاوتی نیاز دارند.

بررسی روغن موتور

سخن پایانی


کم شدن فشار روغن موتور می‌تواند باعث خاموش شدن خودرو در صورت مشکل مکانیکی یا گرم شدن بیش از حد خودرو شود. روغن موتور برای روانکاری و خنک کردن موتور استفاده می‌شود. اگر روغن کافی وجود نداشته باشد، این امر می‌تواند باعث مسدود شدن موتور در شرایط شدید به دلیل عدم روغن کاری مسدود شود. اگر ماشین در هوای شدید به سختی رانندگی شود، روغن کم نیز ممکن است به گرم شدن بیش از حد کمک کند و این می‌تواند باعث خراب شدن موتور شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (395 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (169 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (71 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (52 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (52 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) حضور جذاب بازیگران معروف و مشهور ایرانی در کنسرت رضا گلزار/ از منوچهر هادی تا ترلان پروانه و فرزاد فرزین+عکس (10 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس