دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

علت خروج دود آبی از اگزوز خودرو 

پنجشنبه، 25 آبان 1402
اگر دودی که از خودروی شما خارج می‌شود آبی رنگ است، این بدان معناست که موتور ماشین شما روغن سوزی دارد.در ادامه این مطلب از ساعد نیوز درباره علل دود آبی خودرو بیشتر می خوانید.

مهم‌ترین علت آلودگی هوا دودی است که از اگزوز خودرو خارج می‌شود. بعلاوه خروج دودهای غیرمتعارف از اگزوز می‌تواند نشانه وجود ایرادات فنی در خودرو باشد. بنابراین دقت به این مسئله می‌تواند به کاهش هزینه سوخت و تعمیرات یک خودرو کمک کند.

5 علت دود آبی ماشین

دود آبی اگزوز ماشین (که بیشتر در خودروهای کار کرده دیده می‌شود) نشانه‌ی واضحی از روغن‌ سوزی ماشین است. با فرسوده شدن رینگ‌های پیستون، شکستن مهر و موم‌های راهنمای سوپاپ یا فرسوده شدن سایر اجزای موتور، روغن به داخل محفظه‌ی احتراق نشت کرده و همراه با سوخت سوزانده می‌شود و باعث ایجاد دود آبی می‌شود.

روغن سوزی یکی از دلایل رایج کم شدن روغن موتور ماشین است. با مراجعه به مقاله‌ی «علت کم شدن روغن موتور» می‌توانیدبا تمامی دلایل این عارضه در خودرو، آشنا شوید.

1. گیر کردن سوپاپ PCV

اگر به‌طور مداوم دود آبی را در خودروی خود مشاهده می‌کنید، سوپاپ PCV (تهویه مثبت میل لنگ) اولین چیزی است که باید بررسی‌کنید. PCV یک شیر یک‌طرفه است که به میل‌لنگ متصل می‌شود و وظیفه دارد فشار ایجاد شده در میل‌لنگ را آزاد و به منیفولد ورودی، هدایت کند تا دوباره سوزانده شود.

از آنجا که منیفولد ورودی نیز به فیلتر هوا متصل است، هنگامی‌که شیر PCV گیر می‌کند، روغن با هوا و سایر گازهای موجود در موتور مخلوط می‌شود و می‌تواند منجر به ایجاد دود آبی شود.

2. فرسوده شدن مهر و موم‌های سوپاپ

اگر هنگام استارت زدن یا کاهش سرعت، متوجه شدید که دود آبی از اگزوز خارج می‌شود، ممکن است مشکل از مهر و موم‌های راهنمای سوپاپ باشد. مهر و موم‌های راهنمای سوپاپ (که به نام آب بند سوپاپ نیز شناخته می‌شوند) درزگیرهای اطراف سوپاپ هستند که درصورت فرسوده شدن، اجازه می‌دهند روغن موتور به محفظه‌ی احتراق نشت کند و همراه با مخلوط سوخت و هوا بسوزد که در نتیجه‌ی این اتفاق دود آبی رنگی ایجاد می‌شود.

3. فرسوده شدن موتور

موتور فرسوده نیز یکی دیگر از مقصران دود آبی اگزوز ماشین است. هر موتور دارای پیستون‌هایی است که یک سیلندر را به سمت بالا و پایین حرکت می‌دهند و هر پیستون نیز دارای حلقه‌های فلزی، مانند دستبند است که به پیستون کمک می‌کند مهر و موم محکمی در برابر سیلندر ایجاد کند. در صورتی‌که این حلقه‌ها فرسوده شوند روغن از زیر پیستون بالا می‌آید، سپس در ترکیب با هوا و بنزین می‌سوزد و باعث ایجاد دود آبی‌رنگی می‌شود.

4. باد کردن توربو

خراب شدن توربو نیز یکی از دلایل احتمالی است که باعث ایجاد دود آبی در خودروهای توربو می‌شود. اگر توربوی خودروی شما باد کند، بدنه‌ی آن آسیب ببیند و یا مهر و موم‌های توربو دچار نشتی شوند، روغن به داخل موتور نفوذ پیدا می‌کند و باعث خروج حجم بالایی دود آبی از اگزوز ماشین می‌شود.

5. خرابی رینگ پیستون

خرابی رینگ پیستون باعث می‌شود که با هر بار فشردن پدال گاز، دود آبی رنگی از اگزوز خارج شود. این مشکل به‌دلیل کمبود خلاصی میان پیستون و جداره سیلندر رخ می‌دهد، زیرا در این حالت رینگ پیستون دچار سایش شده و از جایگاه خود جدا می‌شود.

سخن پایانی

با انجام منظم سرویس‌های دوره ای و چک کردن به موقع قطعات مصرفی و یدکی خودرو و همچنین توجه به نشانه هایی از جمله تغییر رنگ دود خروجی اگزوز می توانید میزان خسارات وارده ناشی از اگزوز خودرو را به حداقل برسانید و از بروز ایرادات پرهزینه‌تر نظیر تعمیر کامل پیشرانه یا حتی تعویض آن پیشگیری کنید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ویدیو/ شعر حماسی استاد شهریار، در وصف اسطورهٔ دینی تاریخ اسلام، امام حسین (ع) و روز عاشورا از زبان رئیس جمهور ایران دکتر پزشکیان
(ویدئو) بازی صبحگاهی گربه زیبای محمدرضا گلزار / وقتی گلزار سر به سر گربه اش میذاره
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
مقایسه شگفت انگیز استایل جورجینا با آنتونلا همسر مسی/ رقابت سرسخت همسران فوتبالیست/ بنظرتون کدوم جلوتره؟ +عکس
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
شاعرانه ترین سکانس عاشقانه سینمای ایران/ عاشقانه بی تکرار پارسا پیروزفر و نیکی کریمی/ عاشقانه ای که رودست نداره
ترجمه تخصصی کتاب
(فیلم) دعای خاص مداح و شاعر معروف زنجانی برای دکتر پزشکیان در بزرگترین تجمع حسینیان ایران / این مرد در کنار رهبر می‌ایستد و سینه می‌زند
ویراستاری تخصصی مقاله