دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

علت لرزش فرمان هنگام ترمز گرفتن 

شنبه، 06 خرداد 1402
اگر شما هم از دسته رانندگانی هستید لرزش فرمان در هنگام ترمز گرفتن و سرعت‌های بالا را تجربه کرده اید با ما در این مطلب از ساعد نیوز همراه باشید تا علت و مشکل لرزش فرمان هنگام ترمز را بررسی کنیم.

علت لرزش فرمان هنگام ترمزگیری یکی از مهم ترین سوالاتی می‌باشد که هر راننده‌ای باید پاسخ آن را بداند. به طور کلّی لرزش فرمان هنگام ترمز دلایل مختلفی دارد. این موضوع بر سطح ایمنی خودرو تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد. بنابراین باید در اسرع وقت این مشکل را برطرف نمایید. اگر چنین مشکلی برای ماشین شما به وجود آمد باید از چند جهت خودروی خود را مورد بررسی قرار دهید.

علت لرزش فرمان در هنگام ترمزگیری

لرزش به هنگام گرفتن ترمز یکی از موارد رایج لرزش فرمان خودرو است که می ‌تواند باعث آزردگی خاطر راننده شود. این مسئله می‌ تواند دلایل متعددی داشته باشد:

لرزش فرمان به ‌دلیل مشکل در روتورهای ترمز

مکانیزم ترمزگیری به این صورت است که با فشردن پدال ترمز ، لنت ترمز به دیسک‌ هایی می ‌چسبد و در اثر اصطکاک به‌ وجود آمده انرژی جنبشی خودرو به‌ صورت گرما تلف می ‌شود ؛ این دیسک ‌ها همان روتورهای ترمز هستند .در هر بار ترمزگیری مقدار زیادی گرما در این روتورها تلف شده که این امر باعث کاهش ضخامت و کارآیی روتورها می ‌شود ؛ در نتیجه زمانی که ترمز می‌ گیرید ، به‌خصوص در سرعت‌ های بالا ، روتورها دچار لرزش شده و این لرزش به فرمان منتقل می‌ شود .

تاب داشتن دیسک ترمز

تاب داشتن دیسک ترمز باعث می ‌شود که اتصال مناسبی بین لنت ‌ها و دیسک وجود نداشته باشد ؛ در نتیجه این تاب به لنت ترمز و در نهایت به فرمان انتقال می‌ یابد .

خرابی کالیپر ترمز

اتصال لنت ‌های ترمز به روتور ها از طریق کالیپر ها انجام می‌ شود ؛ بدین ترتیب که در داخل کالیپرها دو صفحه فلزی وجود دارند که نیروی لنت‌ ها را به روتورها اعمال می ‌کنند . درواقع این کالیپرها هستند که وظیفه ایجاد اصطکاک بین روتور و لنت را بر عهده دارند ؛ حال چنانچه کالیپر ها دچار مشکل شده باشند تماس یکنواختی بین لنت‌ ها و روتور ها ایجاد نشده و در نتیجه منجر به ایجاد لرزش می ‌شود که این لرزش در زیر دستان شما و روی فرمان خود را نشان می ‌دهد .

سفت شدن ترمز

در حالت کارکرد عادی سیستم ترمز با یک فشار معمولی پدال ترمز به سمت پایین حرکت می‌ کند ، حال چنانچه پدال ترمز خودرو سفت بوده یا به اصطلاح چوب شود ، می ‌تواند موجب لرزش فرمان خودرو شود .

مشکلات سیستم تعلیق

سیستم تعلیق دقیقا همان چیزی است که مانع از لرزش خودروی شما می‌شود و ارتعاشات جاده را به اتاق و سرنشینان منتقل نمی‌کند؛ پس یکی دیگر از دلایلی که باعث لرزش خودرو هنگام ترمز گرفتن می‌شود، سیستم تعلیق است. ممکن است به دلیل پریدن از دست‌اندازها و چاله‌ها با سرعت زیاد در سیستم تعلیق شما اختلال ایجاد شود، از حالت تراز خارج شود و باعث لرزش خودرو شود. برای حل این مشکل باید سیستم تعلیق را تراز کنید.

یکی دیگر از مشکلاتی که سیستم تعلیق می‌تواند به آن دچار شود، ساییدگی اجزای تعلیق است. اگر سیبک‌ها و بوش‌های سیستم تعلیق شما دچار ساییدگی شوند هم باعث لرزش ماشین هنگام ترمز گرفتن و یا در سرعت‌های بالا می‌شود. می‌توانید برای اطمینان خاطر بیشتر چک کردن بوش‌ها را در چک لیست هفتگی خودرو قرار دهید.

شکستگی دسته موتور

از اصلی ترین دلایل لرزش فرمان می‌توان به شکستگی دسته موتور اشاره کرد. دسته موتورها از ملزومات خودروهایی با پیشرانه‌های احتراق داخلی می‌باشند. از آنجایی که پیشرانه خودرو به دلیل ماهیت و عملکرد خود دارای لرزش و تکان‌های شدیدی است نیاز به چند تکیه گاه دارند. مهار این تکان‌ها توسط قطعه‌ای به نام دسته موتور صورت می‌گیرد.

دسته موتورها جزو قطعات پر استهلاکی می‌باشند که بنا بر طول عمر و یا آسیب‌های دیگر دچار شکستگی می‌شوند و باعث ایجاد صدا و لرزش‌های بیش از حد موتور می‌شوند. این لرزش‌ها به مقداری زیاد م باشد که آسایش سرنشینان در خودرو سلب می‌شود و در زمان ترمز گرفتن موتور حالت پرتابی پیدا می‌کند و این باعث لرزیدن فرمان می‌شود.توصیه می‌شود که اگر دسته موتورهای خودروی شما آسیب دیده‌اند آن‌ها را به موقع تعویض کنید تا از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری شود.

خراب شدن مفصل پلوس

پلوس‌ها از حیاتی ترین قطعات یدکی خودرو هستند که در سیستم جلوبندی خودرو کار می‌کنند. وظیفه این قطعه انتقال نیروی لازمه از دیفرانسیل به سوی چرخ‌ها می‌باشد. در حقیقت بدون وجود پلوس خودرو قادر به حرکت نخواهد بود. البتّه این قطعه از سه قسمت مجزا تشکیل شده است که خرابی هر یک به نوبه خودر در عکلکرد خودرو تاثیرگذار خواهد بود.

در صورتی که متوجه خرابی این قطعه شدید باید فوراً نسبتا به تعویض آن اقدام کنید تا از بوجود آمدن مشکلاتی چون خرابی گیربکس، قفل شدن ماشین، قفل شدن چرخ‌ها و لرزش فرمان هنگام ترمز جلوگیری کنید.

بالانس نبودن چرخ‌ها

اگر وزن خودرو به طور مساوی بین چهار چرخ توزیع نشود مشکل بالانس نبودن چرخ‌ها به وجود آمده است. بالانس نبودن چرخ‌های خودرو یکی از مهم‌ترین و رایج ترین نشانه‌های لرزش فرمان می‌باشد. اگر چرخ‌های جلو حتی با 15 گرم اختلاف وزن مواجه باشند لرزش فرمان را به خصوص در سرعت‌های بالای 90 کیلومتر در ساعت تجربه خواهید کرد. این میزان سرعت در چرخ‌های عقب متفاوت می‌باشد. یعنی اگر چرخ‌های عقب بالانس نباشند کل بدنه خودرو در سرعت‌های 120 کیلومتر به بالا دچار لرزش خواهد شد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 11 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پربازدید شدن بگو مگوی دو دختر وسط نماز جماعت به امامت رهبرمعظم انقلاب+ویدیو
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
گشت و گذار کوچه به کوچه پورتو با همسر علی علیپور / استایل مونوکروم زهرا بانو هوش از سر مردم پورتو برد 😍
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
هندی بازی‌های عموپورنگ تمومی نداره! / عکس دو نفره داریوش فرضیایی با لباس هندی و امیرمحمد متقیان با کت و شلوار شیک و لاکچری
(ویدیو) حاضرجوابی خنده دار امیرمهدی ژوله در پاسخ به سوال خصوصی محسن کیایی در جدیدترین قسمت برنامه "صداتو" 🤣
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
(فیلم) تمرینات سخت و طاقت فرسای هادی چوپان برای پسرش محمد حافظ / تا پسرشو قهرمان مستر المپیا نکنه بیخیال نمیشه!
ترجمه تخصصی کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب