علت منفجر شدن فیوز خودرو

  پنجشنبه، 25 آبان 1402   زمان مطالعه 1 دقیقه
علت منفجر شدن فیوز خودرو
فیوز برای محافظت از مدار الکتریکی منفجر می شود، اما چه چیزی باعث آن می شود؟ در ادامه این مطلب از ساعد نیوز با ما همراه باشید.

فیوز‌ها از قطعات مهم و گسترده‌ای می‌باشند که در خودرو‌ها، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و … استفاده می‌شود. آن‌ها از برای محافظت از کابل‌ها، سیم‌ها و قطعات الکتریکی خودرو مانند سیستم روشنایی خودرو و چراغ‌ها، سیستم تهویه خودرو و بخاری، شیشه‌های برقی، سیستم صوتی و دیگر سیستم‌ها طراحی شده اند. در حقیقت فیوزها (Fuse) اتصالات ساده ‌ای هستند که در مواقع لزوم، جریان برق را قطع کرده تا تجهیزات برقی آسیب نبینند.

چرا فیوز ماشین منفجر می شود؟

اگر فیوز به درستی نصب نشده باشد، ممکن است منفجر شود. به عنوان مثال، ممکن است فیوزی با آمپراژ بالاتر از فیوز قبلی نصب کرده باشید. این می تواند باعث بروز مشکلاتی شود که باعث می شود فیوز جدید منفجر شود.

علاوه بر این، اتصال کوتاه شایع ترین دلیل سوختن فیوز در خودرو است. این زمانی اتفاق می‌افتد که یک اتصال ضعیف بین دو هادی وجود داشته باشد که باعث بارگذاری بیش از حد مدار الکتریکی می‌شود.اتصال کوتاه در اتومبیل ها معمولاً به دلایل زیر اتفاق می افتد:

  • سیم کشی فرسوده: همه خودروهای مدرن دارای سیم های فوق العاده بلندی هستند که مانند رگ های بدن انسان از خودرو عبور می کنند. عایق روی آن سیم ها می تواند پس از سال ها از بین برود. سیم‌های در معرض دید می‌توانند با فریم فلزی خودرو تماس بگیرند و باعث اتصال کوتاه شوند که فیوزها را منفجر می‌کند.

  • خرابی قطعه: اتصال کوتاه همچنین ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که اجزای الکتریکی شما خراب شوند. به عنوان مثال، یک مشکل الکتریکی در رادیو ماشین شما می تواند مدار آن را بیش از حد بارگذاری کند و فیوز آن را منفجر کند.

  • هادی در معرض: سیم کشی یا سایر موادی که الکتریسیته را هدایت می کنند، در صورت قرار گرفتن در معرض آب باران یا نشت مایعات خودرو، دچار اتصال کوتاه می شوند.

جعبه فیوز خودرو

سخن پایانی

قبل از انفجار فیوز، ممکن است علائم جزئی مانند روشن و خاموش شدن چراغ‌‌ها، نشانگر، بوی سوختن، یا صداهای وزوز و کلیک را مشاهده کنید و بشنوید. بسته به چیزی که مدار برای آن در نظر گرفته شده است متفاوت است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (331 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (251 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (187 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (61 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (51 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (21 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (14 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (13 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (12 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (11 نظر) نگاهی به آیفون و در ورودی شیک و اعیانی خانه لوکس و دلباز علی دایی/ سلیقه زیبای مونا بانو در چیدمان خونه حرف نداره+عکس (10 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) برادر کوچک رهبر معظم انقلاب: صندلی‌های آشپزخانه منزل رهبری پلاستیکی هست؛ ایشان مبل ندارند+ عکس (9 نظر) بهنوش بختیاری : علی دایی ستونه نباشه تهران کجه، برج میلاد خلال دندونشه...+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز