آموزش فشرده سازی فایلهای ویندوز

  چهارشنبه، 01 مرداد 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
آموزش فشرده سازی فایلهای ویندوز
در حال حاضر میتوان با اطمینان گفت نرم افزار WinRAR بهترین و معروف ترین نرم افزار فشرده ساز در جهان است. توانایی این نرم افزار در فشرده سازی فایل های مختلف بارزترین قابلیت WinRAR است. اما ما در این ترفند قصد داریم روشی را به شما معرفی کنیم که با بهره گیری از آن میتوانید فشرده سازی این برنامه را تا حدی زیادتر بهبود ببخشید.

فشرده سازی فایل چیست و چگونه انجام می شود

با فشرده سازی فایل، اندازه آن کاهش پیدا می کند که باعث آسان شدن نگهداری یا انتقال آن می شود. هر وقت که نیاز شد با خارج کردن فایل از حالت فشرده، فایل به حالت اولیه خود برمی گردد. اما در این بخش می خواهیم ببینیم این عملیات به چه صورتی انجام می شوند. در حقیقت دو نوع فشرده سازی وجود دارد. با افت (Lossy) و بدون افت (Lossless) که در ادامه به توضیح هر یک می پردازیم.

فشرده سازی بدون افت

در نوع بدون افت، فایل های شما بدون اینکه اطلاعاتی از آن ها از بین برود، سایزشان کاهش پیدا می کند. این کار با از بین بردن موارد اضافی صورت می گیرد. منظور از موارد اضافی، اطلاعاتی است که در قسمت های مختلف فایل تکرار می شوند. با از بین بردن موارد اضافی، تنها یک مورد از هر بیت دیتا باقی می ماند. مثلا دیتایی مثل AAABBBBBCC به صورت A3B5C2 فشرده سازی می شود که در آن، اعداد تعداد تکرار هر حرف را نشان می دهند. همانطور که می بینید، اطلاعات در جای خود باقی مانده اند اما نوعی ساده سازی صورت گرفته است. بدین صورت فایل می داند وقتی قرار است از حالت فشرده خارج شود چگونه باید عمل کند.

فشرده سازی با افت

فشرده سازی بدون افت هم اساسا به شکل قبل عمل می کند، اما همانطور که از نامش هم مشخص است باعث از دست رفتن بخشی از داده ها می شود که زیاد در عملکرد فایل ضروری نیستند. این مورد بیشتر در فایل های صوتی تصویری رایج است زیرا عملکرد آن ها زیاد با افت داده تغییر پیدا نمی کند. در واقع احتمالا فایل های صوتی و تصویری که هم اکنون در کامپیوتر شما وجود دارند، فشرده شده اند اما شما بیت های حذف شده را تشخیص نمی دهد. دلیل این امر آن است که اطلاعات پاک شده خارج از بازه دیدن یا شنیدن انسان است. البته اگر این عمل زیاد روی یک فایل اعمال شود، شما شاهد کاهش کیفیت در آن خواهید بود.

فشرده سازی فایل ها در ویندوز :

برای فشرده سازی فایل/ پوشه در ویندوز 10 ، شما به هیچ نرم افزار خاصی احتیاج ندارید زیرا یک ابزار بومی ویندوز در حال حاضر برای فایل های فشرده و پوشه وجود دارد.

مراحل زیر را برای فشرده سازی فایل در ویندوز انجام دهید:

به Windows Explorer بروید و بر روی فایل/ پوشه مورد نیاز برای فشرده سازی کلیک راست کنید.

گزینه “Add to archive” را انتخاب کنید.

تصویر
فشرده سازی در ویندوز
در پنجره بعدی گزینه هایی برای انتخاب قالب بایگانی ، تغییر نام فایل و روش فشرده سازی پیدا خواهید کرد.

تصویر

4. برای استخراج فایل ها از یک پوشه فشرده ، پوشه zip را با دوبار کلیک روی آن باز کرده و محتوای آن را به یک مکان جدید بکشید.

با استفاده از ابزارهای فشرده سازی فایل:

ابزارهای مختلف فشرده سازی فایل برای سیستم عامل ویندوز در دسترس است. برخی از ابزارهای محبوب WinRar ، WinZip ، 7zip و PeaZip هستند.

فشرده سازی فایل ها در مک :

با استفاده از ابزار built-in:

اگر فضای دیسک دستگاه MacOS شما کم است، فشرده سازی فایل ها می تواند مفید باشد. دستگاه های Mac با یک ابزار فشرده سازی برای فرمت ZIP ارائه می دهند که یکی از محبوب ترین قالب های بایگانی شده است که این روزها مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار با استفاده از تکنیک فشرده سازی lossless ، اطمینان حاصل می کند که فایلهای شما بدون از دست دادن داده های با کیفیت می توانند به فرم اصلی خود برگردانند.

به Finder بروید و فایل/ پوشه مورد نیاز برای فشرده سازی را انتخاب کنید.

راست کلیک کنید ، منوی پاپ آپ را باز کنید و گزینه "file_name" را فشار دهید.

تصویر

مدت زمان لازم برای فشرده سازی فایل بستگی به نوع فایل، رم و پردازنده دستگاه شما دارد.

یک نسخه جدید از فایل ایجاد خواهد شد که در قالب ZIP خواهد بود.

اگر می خواهید فایل را فشرده سازی کرده و محتوای آن را مشاهده کنید ، فقط باید روی آن دوبار کلیک کنید و ابزار داخلی Mac به طور خودکار آن را فشرده سازی کرده و برای شما باز می کند.

استفاده از ابزارهای فشرده سازی فایل برای Mac :

اگر نمی خواهید از قالب بایگانی فایل ZIP استفاده کنید و هر نوع فایل بایگانی دیگر را برای فشرده سازی کارآمد فایل انتخاب کنید ، می توانید از ابزارهای فشرده سازی فایل شخص ثالث برای Mac استفاده کنید.

برخی از ابزارهای محبوب فشرده سازی فایل موجود برای macOS عبارتند از WinZip ، Better Zip ، Entropy و iZip. این ابزارها امکاناتی مانند محافظت از رمز عبور ، بایگانی چند جلدی ، پشتیبانی از ابر و موارد دیگر را ارائه می دهند.

فشرده سازی فایل ها در لینوکس:

لینوکس و یونیکس از TAR و gzip به عنوان قالب بایگانی پیش فرض فایل استفاده می کنند. ابزار Tar utility به صورت مستقل نیست ، از gzip برای خروجی بایگانی فایل استفاده می کند که از tar.gz استفاده می کند که به عنوان "tarball" نیز شناخته می شود.

اگر می خواهید فایلهای لینوکس را فشرده سازی کنید ، باید برخی از دستورات را به خاطر بسپارید. برخی از دستورات فشرده سازی فایل رایج در لینوکس عبارتند از:

tar -czvf name_of_archive.tar.gz / location_of_directory

اگر دایرکتوریبه نام "dir1" در فهرست فعلی خود دارید و می خواهید آن را در فایلی به نام "dir1archived.tar.gz" ذخیره کنید ، باید دستور زیر را اجرا کنید:

tar -czvf dir1archived.tar.gz dir1


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (155 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (149 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (73 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (11 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر) پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(عکس) درختی که زمان مرگ خونریزی می کند
بازسازی صدای کاهن مصری پس از 3 هزار سال از روی مومیایی او+ تصاویر
فال روزانه امروز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 10 تیر 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 10 تیر خرداد 1403
قیمت رسمی انواع چلوکباب 43 سال قبل در رستوران اصیل ایرانی! +عکس
روایت جالب آیت الله هاشمی رفسنجانی از آوازخوانی دلپذیر و اجباری آیت الله طالقانی و منتظری در زندان/ خودم صدای خوبی ندارم اما...+ویدیو
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
دانلود آهنگ جدید "دل بیچاره" مهدی جهانی +فیلم/ منو تنهام نذار با این احوال زار نگاه کن به دلت منو یادت بیار
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 10 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 10 تیر ماه 1403
استفتاء از رهبری در مورد رای سفید
قتل دلخراش خانم معلم به دست شوهرش/ پرت کردن همسر از طبقه سوم
ماجرای تصمیم خاص حاج قاسم برای کَفنش از زبان یکی از همرزمان جانبازش
دست نوشته‌های یک جانباز هنرمند: نسل انتقالی به پایان راه نزدیک می‌شود