آموزش فصل اول شیمی دهم به همراه نمونه سوال

  شنبه، 29 آذر 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
آموزش فصل اول شیمی دهم به همراه نمونه سوال
در این بخش آموزش فصل اول از کتاب شیمی دهم گروه ریاضی و تجربی را برای شما عزیزان گرد آوری کرده ایم همچنین در پایان چندین نمونه سوال برای شما قرار داده ایم امیدواریم مطالبی که ساعد نیوز در این بخش برای شما گردآوری کرده است مفید واقع شود.

فصل اول شیمی دهم که کیهان زادگاه هستی نام دارد یکی از فصل های مهم شیمی دوره دوم متوسطه می باشد. نکاتی دارد که در متن کتاب یافتن آن ها سخت است. جزوه شیمی دهم فصل اول اینجاست که اهمیت زیادی پیدا می کند. جمع آوری نکات فصل اول و تفهیم کامل فصل اول شیمی دهم از ویژگی های این جزوه می باشد. بخش اول جزوه کامل شیمی دهم را باید در اینجا دانلود کنید. با دانلود جزوه شیمی دهم فصل اول خودتون رو از جزوه شیمی دهم فصل اول دیگری بی نیاز کنید و بر فصل اول شیمی دهم به صورت کامل مسلط شوید. این جزوه شیمی دهم تجربی و ریاضی می باشد و نیاز دانش آموزان هر دو رشته را براآورده می کند.

اعداد کوانتومی

شرودینگر با حل معادلاتش سه عدد را جهت توصیف الکترون های یک اتم ارائه داد. این اعداد عبارتند از:

  • n: عدد کوانتومی اصلی
  • L: عدد کوانتومی فرعی یا اوربیتالی
  • m: عدد کوانتومی مغناطیسی
  • s: عدد کوانتومی مغناطیسی اسپینی

عدد کوانتومی اصلی یا n، نشان دهنده اندازه و انرژی اوربیتال است. منظور از اندازه اوربیتال، فاصله الکترون ها از هسته اتم است. هر چه اندازه این عدد بیشتر باشد، اندازه و انرژی اوربیتال نیز بزرگ تر خواهد بود. تمامی الکترون هایی که n آن ها با هم برابر است، در فاصله ای یکسان از هسته اتم قرار می گیرند.

L یا عدد کوانتومی فرعی، نشان دهنده شکل اوربیتال است. یک لایه با عدد کوانتومی n می تواند از n-1 اوربیتال مختلف تشکیل شده باشد. شکل های یک اوربیتال را با نماد های s,p,d,f,…s,p,d,f,… نشان می دهند. برای نمونه L=۰ نشان دهنده اوربیتال s یا L=۱ اوربیتال p را نشان می دهد. تصویر ارائه شده، شکل اوربیتال های مختلف را نمایش می دهد.

تصویر

با توجه به شکل فوق، اوربیتال s کروی بوده و تنها به یک صورت می تواند در فضا قرار گیرد. اما مثلا اوربیتال p می تواند هم در راستای محور z و هم در راستای محور x جهت گیری کند. از این رو به عدد سومی تحت عنوان m یا عدد کوانتومی مغناطیسی نیازمندیم تا این جهت گیری اوربیتال ها را نشان دهیم. بنابراین عدد m جهت گیری اوربیتال را در فضا نشان می دهد. عدد کوانتومی مغناطیسیِ یک اوربیتال، بین L- و L+ قرار دارد. برای نمونه اعداد کوانتومی مغناطیسی برای اوربیتال p که L مربوط با آن ۱ است، برابر با 1+,1,0- در نظر گرفته می شوند.

اگر الکترون را به صورت یک کره در نظر بگیریم، با استفاده از ۳ عدد معرفی شده در بالا می تواند جهت حرکت آن را در فضا مشخص کرد. اما این الکترون، به دور خودش نیز در حال چرخش است. این چرخش را با عدد کوانتومی اسپینی یا ms نشان می دهند. بنابراین یک الکترون می تواند تنها ساعتگرد (s=-1/2) و یا پادساعتگرد (s=+1/2) چرخش کند. در شکل زیر چرخش الکترون در این دو حالت نشان داده شده است.

تصویر

اوربیتال ها و الکترون ها

همان طور که بیان شد هر اوربیتال دارای شکل مشخصی است که با توجه به اعداد کوانتومی معلوم می شوند. در ادامه اعداد کوانتومی مرتبط با هر اوبیتال و نحوه قرار گرفتن الکترون ها در اوربیتال ها را بیان خواهیم کرد.

شکل اوربیتال

در هر لایه یا به عبارتی در هر n، تعداد n-1 اوربیتال متفاوت می تواند قرار گیرد. برای نمونه در لایه اول تنها اوربیتال l=0 یا همان اوربیتال کروی وجود دارد. در n=2 دو اوربیتالِ کرویِ (l=0) و دمبلی (l=1) می توانند قرار گیرند. از طرفی اوربیتال کروی تنها به یک شکل می تواند در فضا قرار گیرد، از این رو m آن تنها برابر با ۰ می تواند باشد. این در حالی است که اوربیتال دمبلی به ۳ شکل می تواند در فضا قرار گیرد، در نتیجه m=-1,0,+1 است. شکل زیر دو اوربیتال s و p را نشان می دهد.

تصویر

به همین صورت اعداد هر اوربیتال معلوم می شوند. برای نمونه اوربیتال p (یا همان دمبلی) را در نظر بگیرید که در لایه سوم قرار گرفته است. برای این اوربیتال اعداد کوانتومی به صورت زیر هستند.

  • n=3
  • m=-1,0,+1
  • L=1

توجه داشته باشید که عدد کوانتومی اسپینی برای یک الکترون تعریف می شود، به همین دلیل این عدد در بالا ارائه نشده. اوربیتال های با l=1 (اوربیتال p) به بالا دارای شکل هایی بسیار پیچیده هستند که به صورت گوناگونی می توانند در فضا قرار گیرند. در جدول زیر ترتیب لایه ها و زیرلایه ها (اوربیتال ها) برای چهار لایه اول ارائه شده است.

تصویر

در جدول بالا ستونی تحت عنوان تعداد الکترون ها وجود دارد. این ستون ظرفیت تعداد الکترون های قرار گرفته در هر اوربیتال را نشان می دهد. برای نمونه اوربیتال p در سه جهت می تواند در فضا قرار گیرد. از طرفی در هرکدام از این حالات ۲ الکترون می تواند در اوربیتال مذکور وجود داشته باشد؛ بنابراین ظرفیت این اوربیتال برابر با ۶=۳×۲ است. البته ظرفیت هر اوربیتال با عدد L را می توان با استفاده از فرمولِ 2(2L+1)2(2L+1) نیز بدست آورد.

در تصویر زیر، شکل اوربیتال های s,p,d,f نشان داده شده.

تصویر

ترتیب قرار گرفتن الکترون ها در اوربیتال ها

الکترون های یک اتم با نظم مشخصی در اوربیتال ها قرار می گیرند. در ابتدا لایه های با انرژی کم تر توسط الکترون ها پر شده و پس از آن لایه های دورتر توسط آن ها اشغال می شوند. با استفاده از «اصل آفبا» (Aufbau Principle) می توان ترتیب الکترون ها را در پر کردن اوربیتال ها معلوم کرد.

در این اصل در ابتدا لایه با n کمتر توسط الکترون ها اشغال می شوند. هم چنین در یک لایه، ابتدا اوربیتال با انرژی کمتر پر می شود. برای نمونه در لایه دوم هر دو اوربیتالِ p و s وجود دارند. اما با توجه به انرژی کم تر اوربیتال s، در ابتدا این اوربیتال پر می شود. اما گاهی اوربیتال p در لایه ای پایین تر به نسبت اوربیتال s قرار دارد. به نظر شما در این حالت اولویت با شماره لایه یا شکل اوربیتال است؟ در این حالت لایه ای زود تر پر می شود که:

  • n+L برای آن کمتر باشد.
  • اگر n+L برابر باشد، n کمتر، زودتر پر می شود.

بر اساس دو الگوی بالا، الکترون ها به ترتیب در اوربیتال های زیر قرار می گیرند:

تصویر

همان طور که در فرمول بالا می بینید در ابتدا شماره لایه و پس از آن حرف مربوط به زیرلایه (یا همان اوربیتال) نوشته می شود. البته به منظور به خاطر سپردنِ عبارت فوق می توانید از تصویر زیر نیز استفاده کنید.

تصویر
این تصویر را از چپ به راست بخوانید و لایه لایه به سمت پایین حرکت کنید.

رسم آرایش الکترونی

همان طور که در بالا نیز بیان شد، هر اوربیتال می تواند 2(2L+1)2(2L+1) الکترون را در خود نگه دارد. برای نوشتن آرایش الکترونی یک اتم می توان به ترتیب پر شدن، اوربیتال ها را نوشت. در بالای هر اوربیتال ظرفیت مربوط به آن نوشته می شود. در ادامه آرایش الکترونی چندین اتم برای نمونه ارائه شده اند. البته بعضی مواقع اوربیتال ها را به صورت مربع نشان می دهند. هم چنین الکترون ها را با فلش هایی نمایش می دهند که جهت آن، اسپین الکترون را نشان می دهد. جهت درک بهتر به مثال های زیر توجه فرمایید. نماد های استفاده شده در نوشتن آرایش الکترونی مطابق با الگوی زیر تعریف می شوند.

تصویر

مثال ۱

آرایش الکترونی اتم لیتیوم به چه صورت است؟

همان طور که احتمالا می دانید عدد اتمی لیتیوم، ۳ در نتیجه مجموع الکترون های اشغال شده در اوربیتال هایش نیز برابر با ۳ است؛ مطابق با اصل آفبا، آرایش الکترونی اتم لیتیوم به صورت زیر خواهد بود.

تصویر

همان طور که می بینید در لایه اول اوربیتال s پر شده، اما در لایه دوم تنها یک الکترون در اوربیتال s قرار گرفته است. توجه داشته باشید که جهت بالا و پایین، جهت چرخش الکترون دور خودش -یا همان اسپین- را نشان می دهد.

مثال ۲

آرایش الکترونی اتم کربن به چه شکل است؟

عدد اتمی کربن برابر با ۶ است. در نتیجه مجموع الکترون های موجود در اوربیتال ها بایستی برابر با ۶ باشد. توجه داشته باشید که در ابتدا یک اوربیتال بایستی پر شده و سپس اوربیتال بعدی را پر کنید. در زیر آرایش الکترونی اتم کربن رسم شده.

تصویر

در آرایش بالا هر خانه نشان دهنده یک جهت از اوربیتال است. با توجه به این که اوربیتال p به ۳ شکل در فضا قرار می گیرد، بنابراین از سه خانه برای نشان دادن آن استفاده شده است. به منظور رسم فلش ها، از چپ به راست در هر خانه یک فلش رو به بالا قرار داده و به همین شکل اوربیتال را پر کنید. مجموعِ کل فلش ها بایستی برابر با عدد اتمی اتمِ مذکور باشد. پیشنهاد می کنیم چندین آرایش الکترونی را برای اتم های مختلف نوشته و صحت آن با توجه به جدول زیر مورد بررسی قرار دهید.

تصویر

البته با توجه به پایدار بودن عناصر نجیب، می توان با استفاده از آن ها نیز آرایش الکترونی را بیان کرد. برای نمونه در زیر آرایش الکترونی اتم کربن بر اساس آرایش هلیوم ارائه شده است.

تصویر

توجه داشته باشید که به منظور نوشتن آرایش الکترونی یون ها، عدد اتمی برابر با تعداد الکترون ها نیست. برای نمونه در زیر آرایش الکترونی اتم آهن (Fe) و در نتیجه یونِ آهن (2+Fe) ارائه شده است.

تصویر


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (642 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (49 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (29 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان