ساعدنیوز
ساعدنیوز

آموزش مفاهیم جنسی به کودکان از دیدگاه اسلام

  یکشنبه، 15 مرداد 1402 ID  کد خبر 351428
آموزش مفاهیم جنسی به کودکان از دیدگاه اسلام
ساعد نیوز: برخی از مشاورها برای مخاطبان این نسخه را می‌پیچند که بدون چون و چرا فرزند‌ان‌تان را با مسائل جنسی آشنا کنید؛ به همین منظور به سراغ استاد «طاهره همیز» مشاورخانواده، رفتیم تا برایمان از نگاه اسلام به آموزش جنسی بگوید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از فارس، «با پسر 5 ساله‌اش برای خرید به تره بار می‌روند، از جان مرغ تا شیر آدمیزاد را خریداری می‌کنند، هنگام برگشت بچه‌ها داخل پارکینگ مشغول بازی هستند، یک پسر تقریبا 10ساله و چند پسر 7، 8 ساله. پسرکش برای بازی بی‌قراری می‌کند و مادر برای رد نکردن حرفش او را کنار ماشین مامور مراقبت از وسایل خریداری شده می‌کند و نیمی از خریدها را با خود به آسانسور منتقل می‌کند. مادر کمی برای پایین آمدن تاخیر می‌کند و حواسش پرت جابه‌جایی خریدها می‌شود. بعد از گذشت تقریبا 20 دقیقه به پارکینگ می‌رود، پارکینگ خالی از بچه‌هاست. چشم می‌چرخاند و پسرش را با حالی زار و رنگ پریده گوشه‌ای می‌بیند. به سرعت خودش را به او می‌رساند و از او جویای حال و روزش می‌شود.

پسرک که در شوک است نام پسرک 10ساله را می‌آورد و جملاتی می‌گوید که برق از سر مادر می‌پراند؛ گویا بعد از رفتن مادر به خانه، پسر 10ساله او را به گوشه‌ای می‌برد و یقه‌اش را محکم در دست می‌گیرد و اندام جنسی‌اش را به او نشان می‌دهد و می‌گوید: مادرم گفته هرکسی اجازه نداره به اندام جنسی من دست بزند، اما من به تو اجازه می‌دهم به آن دست بزنی! تا درب آسانسور باز شد و مادر به پارکینگ می‌آید، پسر او را رها می‌کند و فرار می‌کند. پسرک طفل معصوم از ترس قالب تهی کرده و اکنون بعد از وقوع این حادثه مدام کابوس می‌بیند و ذهنش درگیر است.»

این یک رویداد واقعی است که یک مادر برای مشاوره خانواده تعریف کرده است. برخی از نظریه‌ها و مشاوره‌ها که از غرب سرچشمه گرفته است، برای مخاطبان این نسخه را می‌پیچند که بهتر است به فرزندان آموزش‌های جنسی داده شود، اما این درحالی است که به گفته برخی از کارشناسان این آموزش شاخک‌های بچه‌ها را تیز می‌کند و بلوغ زودرس برای آن‌ها به وجود می‌آورد. در گزارش‌‌های پیشین هم گفتیم که آموزش جنسی سم خطرناکی برای نسل آینده است که از سمت غرب برای ما دیکته شده است و بچه‌ها با دانستن این موضوع تلاش می‌کنند آن را تجربه کنند.

در ادامه این گزارش با استاد «طاهره همیز» استاد حوزه و دانشگاه، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان ودانشگاه الزهرا، مشاورخانواده وجوان، کارشناس روانشناسی و معارف صدا وسیما به گفت‌وگو نشستیم تا برایمان از نگاه اسلام به آموزش جنسی بگوید. با ما همراه باشید.

*کودکان را نسبت به مسائل جنسی ابله بار بیاورید!

برخی از رسانه‌ها و کارشناسان تربیت کودک، تربیت جنسی را از نان شب واجب تر می‌دانند، تحلیل شما چی هست؟ آموزش جنسی به کودک‌مان را باید از چه سنی آغاز کنیم؟

ما نباید به بچه‌هایمان آموزش جنسی دهیم. در احادیث هم بارها ذکر شده است که کودکان را نسبت به مسائل جنسی ابله بار بیاورید، چراکه بچه‌ها نمی‌توانند نسبت به این مسائل بی‌تفاوت باشند و با فهمیدن آن کنجکاو می شوند و تا تجربه‌اش نکنند دست بردار نیستند. در اسلام در مورد آموزش جنسی به کودکان به هیچ عنوان مطلبی را نداریم، برعکس تماما سفارش شده است، پدر و مادر‌ها و بزرگتر‌ها یا اگر بچه بی‌سرپرست و یا بد سرپرست باشد، بقیه افراد خانواده باید از آن حفاظت کنند و در اسلام حفاظت از کودک به اطرافیان مهربان، مشفق و دلسوز او که عاقل و پاک دامن هستند، سفارش شده است. به هیچ عنوان هم به خود بچه دستور آموزش جنسی ما نداریم.

* آموزش جنسی هیچ کمکی به فرزندتان نمی‌کند

با این تفاسیر آموزش جنسی نه تنها به فرزندمان کمکی نمی‌کند، بلکه آثار مخربی هم بر روی او می‌گذارد، درسته؟ چه ضرری دارد؟

بله دقیقا. وقتی به فرزندتان یاد می‌دهید که این اندام جنسی توست و کسی حق ندارد به آن دست بزند، مگر بچه می‌آید نسبت به این مسئله کتمان می‌کند یا مخفی می‌کند یا انجام نمی‌دهد؟ آموزش جنسی هیچ کمکی به او نمی‌کند. خیلی خنده دار است اگر تصور کنید که آموزش جنسی به کودک به او کمک می‌کند.

*بچه‌ها را با عفت جنسی آشنا کنید!

قدیم‌ترها که اینترنت و فضای مجازی و ماهواره‌ها آنقدر در دسترس بچه‌ها نبود، بچه‌ها نسبت به این مسائل بی‌خبر بودند، اما الان که همه‌چیز در دسترس بچه هست، شاخک‌های او را تیز می‌کند، چطور با او مواجه شویم، مثلا وقتی فرزندمان می‌پرسد: «دختر و پسر چه تفاوتی با هم دارند؟» چطور به او توضیح بدهیم؟

گفتیم که باید بچه را با تقوای جنسی تربیت کنیم، یعنی اینکه با استناد به احادیثی که ذکر شد و موجود است بچه‌ها را تربیت کنیم، اما به هر دلیلی بچه اطلاعاتی به دست آورد، اول باید او را تخلیه اطلاعات کنیم. ببینیم که چقدر اطلاعات به او رسیده است.گاهی اوقات خدا نمی‌گذارد این اطلاعات برسد. چون خدا می‌گوید: «کسی که بخواهد عفیف باشد، خدا عفیف نگهش می‌دارد.» ما به این معتقدیم. ما به تجربه در اطرافیان‌مان دیده‌ایم؛ بچه‌های پدرمادرهای عفیف به هیچ عنوان از این سوال‌ها نمی‌پرسند، اصلا سر در نمی‌آورند و دنبالش نمی‌روند.

مثلا یکی از عزیزانم تعریف می‌کرد که در زمان شاه که به مدرسه می‌رفت، هم‌کلاسی‌هایش مجله‌های سکسی نگاه می‌کردند، اما این شخص اصلا حالش از آن مجله‌ها به هم می‌خورد و انگار یک چیزی او باز می‌داشت و هرگز به آن‌ها نزدیک نمی‌شد. با اینکه او را مسخره می‌کردند و می‌گفتند این بچه است و دهانش بوی شیر می‌دهد. این شخص الان خودش پیرزنی شده است و می‌گوید: من تعجب می‌کنم چه کسی از من حفاظت می‌کرد که آن تصاویر مستهجن را نبینم! حقیقت این است که خداوند این حفاظت را به ما قول داده است و گفته است اگر پدر و مادری پول حلال در بیاورند و با تقوا باشند خداوند حتی بچه‌هایشان را حفاظت می‌کند و نمی‌گذارد در این طوفان آموزش‌های پلید و مستهجن قرار بگیرند.

معمولا بچه‌هایی که از خانواده‌های خوب وارد جامعه می‌شوند، اصلا سوال جنسی ندارند، اما اگر بچه‌ای سوال جنسی کرد خوب طبیعتا یعنی چیزهایی به گوشش رسیده و چیزهایی دیده است که در آن صورت باید این بچه را تخلیه اطلاعاتی کنیم و منشا اطلاعاتش را به دست بیاوریم و بعد هدایتش کنیم به سمت تقوا و بگوییم این‌ها جز برای آدم‌های آلوده نیست یا حتی ببینیم چطور می‌توانیم او را نجات دهیم، مثلا بچه‌ای که با تشویق کارهای خلاف و اشتباه نمی‌کند، تشویقش کنیم و اگر با تنبیه به سمت آن نمی‌رود، پس تنبیه کنیم. باید دید این بچه در چه سطحی پذیرش دارد و بعد با همان متدود با او کار کنیم.

*لک‌لک ها قنداق این بچه‌ را در دامن ما گذاشت!

گاهی اوقات نمی‌توان بچه را نسبت به برخی اتفاقات در امان نگه داشت، بچه ممکن است در مدرسه یا در جمع دوستانش یا در تلویزیون داستانی بشنود و ذهنش درگیر شود، با او چطور برخورد کنیم، مثلا وقتی کودک می‌پرسد: «چگونه به دنیا آمده است؟» به او چه جوابی بدهیم؟ این سوالی است که اکثر بچه‌ها می‌پرسند.

سزارین که الان مشهور است، مادر می‌تواند به فرزندش بگوید در داخل شکم من رشد کردی و وقتی بزرگ شدی، خانم دکتر شکمم را جراحی کردند و شما را خارج کردند و سپس آن را دوختند، بچه قانع می‌شود. آن موقع‌ها که زایمان طبیعی بود خیلی پاسخ سخت بود. الان بسیار راحت است و مشکلی ندارد. متاسفانه برخی از خانواده‌ها به ماهواره‌ها و کانال‌های مستهجن آلوده شدند و همین باعث این اتفاقات شده است، وگرنه حتی آن دسته از مردم در کشورهای غربی که معتقد به خانواده و بنیان خانواده هستند، همیشه برای فرزندشان این مثال را می‌زنند که لک لکی قنداق این بچه را در دامن ما گذاشت و بعد ما بچه دار شدیم. یعنی خداوند از آسمان این بچه را فرستاد. اکنون هم فکر نکنید که در کشورهای خارجی همه آلوده هستند، برخی از اشخاص هستند که به بنیان خانواده و پاکی و تقوا معتقدند.
*وقتی بچه اولین سوال‌های جنسی را می‌پرسد، کمکش کنید!

پس از چه زمان و سنی باید تربیت جنسی برای فرزندان‌مان انجام شود؟ تربیت جنسی در اسلام به چه شکل است؟

وقتی بچه اولین سوال‌های جنسی را می‌پرسد، ما باید در آن زمان تخلیه اطلاعاتش کنیم. بعد ببینیم تا چه سطحی اطلاعات به او رسیده است و سپس آرام آرام برایش تقوای جنسی را آموزش می‌دهیم. اتفاقا آموزش عفت خیلی به بچه‌ها کمک می‌کند. یکی از مراجعینم تعریف می‌کرد:‌« پسر عمه‌ام خیلی به خانه ما می‌آمد و یکبار به من شکلاتی داد و من هم شکلات را گرفتم. مادرم این صحنه را دید و مرا صدا کرد و گوشم را پیچاند و گفت نباید از او شکلات را می‌گرفتم و اصلا نباید جلوی او می‌نشستی!» این یعنی مادر نگران بود که اتفاقی برای دخترش بیافتد، اما با این‌حال چیزی به او نگفت. بعد از این اتفاق این دختر هر وقت پسر عمه‌اش را می‌دید، سریع به داخل اتاقش می‌رفت. حالا که بزرگ شده است می‌فهمد اگر مادرش او را از اینکار منع نمی‌کرد، چه خطراتی تهدیدش می‌کرد. آن زمان، این خانم فقط پرهیز را یاد گرفت.

تربیت جنسی به آن معنا نیست که آن‌ور آبی‌ها می‌گویند، تربیت جنسی یعنی ما مراقب باشیم فرزندمان زودهنگام با مسئله‌ای که به سنش نمی‌خورد، مواجه نشود و مراقب باشیم به خطا نرود، با این تفاسیر ما باید از زمان انعقاد نطفه تربیت جنسی رعایت کنیم نه اینکه حالا بچه به وجود آمده است. در آیه 64 سوره اسراء داریم که می‌فرماید: «ای ابلیس در اموال و اولاد با این‌ها شراکت کن». شرکت در اموال مشخص است یعنی کسی که خمس نمی‌دهد یا کسی که حق کارش را ادا نمی‌کند، پولش حرام است، اما اولاد! با توجه به حدیث امام باقر (ع) می‌فرماید: اولاد یعنی زن و مرد در حال انعقاد نطفه به نفر سوم فکر کنند. حتی در تفسیر المیزان کلمه «تمثّل» استفاده شده است: گفته یک چیزی در ذهن‌شان «تمثّل» شود و مثلا زن به مرد دیگری فکر کند یا مرد به زن دیگری فکر کند و در ذهنش تجسم کند، این اشکال کند و شیطان در آن نطفه شرکت می‌کند و آن بچه اراده‌اش خلاف و فساد و کارهای اشتباه می‌شود.بنابراین تربیت جنسی از زمان انعقاد نطفه داریم.

همچنین روایت داریم نوزاد نباید ارتباط جنسی پدر و مادر را ببیند.آیه 58، 59 سوره نور می‌گوید حتی لباس‌تان را کم می‌کنید بچه نباید ببیند. بنابراین باید با در نظر داشتن این نکات فرزندمان را حفظ کنیم، اما وقتی فرزند آلوده شده باشد و به فساد جنسی کشیده شده باشد، کمتر می توان با آموزش او را از شر این بلا دفع کرد. اسلام می‌گوید باید راه‌های ابتدایی در روح بچه را مانع شوید. بچه‌ای که ارتباط جنسی پدر و مادر را دیده است، میل به زنا دارد و نمی‌توان تربیت جنسی کرد و فضای آموزش اسلام با فضای آموزشی که پیشنهاد می‌شود به مردم خیلی متفاوت است.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

17 دیدگاه
  دیدگاه ها
زهرا
7 ماه پیش

آره واقعاء راسته درود برشما من اعتقاد دارم
الهام
7 ماه پیش

خیلی عالییی بود ممنونم
حسین
9 ماه پیش

دوره ما که این حرفا نبود ای عاقا
طاهری
9 ماه پیش

سلام مطالب ونکات تقریبا خوبی گذاشته شده .اطلاعات خوبی گرفتم.
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (280 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (156 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (142 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (104 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (72 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (60 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (52 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (45 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (35 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (35 نظر) تصویری بسیار قدیمی از 16 سالگی آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین رهبر معظم انقلاب/ روحشان شاد (28 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (26 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (25 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (24 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (23 نظر)
دیگران می‌خوانند   
یادی کنیم از خلاقیت خنده دار هموطن ایرانی برای مقابله با کرونا با نصب توصیه‌های تهدیدآمیز به در خانه‌اش+عکس/ کرونا بعد دیدن این همه رعایت از دنیای ویروسی گری خداحافظی کرد🤣 ماجرای فرش ماشینی که فقط یک شب در عروسی پسر رهبر انقلاب در خانه‌شان پهن بود + روایت عقیق های اصل یمنی که رهبری اجازه ندادند وارد زندگیشان شوند ویدیوی محسن افشانی برای توماج صالحی: توماج اعدام خواهد شد! این ویدئو یادگاری بمونه... درخواست جالب یک دختر کنکوری از رهبر معظم انقلاب برای شرکت در آزمون/ استرس نداشته باشید+ویدیو عکس جالب پاشا جمالی و مصطفی زمانی ستاره های دو سریال محبوب نون خ و شهرزاد تبلت دهه شصتی ها! + عکس پیاده روی رهبر معظم انقلاب در طبیعت و جاده باصفای کردستان+عکس حرف دل این روزهای یکتا ناصر + عکس سبک دکوراسیون ساده و بدون زرق و برق خانه هانیه توسلی+عکس روایتی جالب از زیر و رو شدن زندگی صاحب بزرگترین خانه گردشگری در ایران+ویدیو/از کمک به گردشگر آلمانی تا میلیاردر شدن! جشن تولد یکسالگی پسر کوچولوی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان/ چه کیک و تدارکات خفنی+عکس رونمایی از تیپ و استایل شیک و رسمی رضا گلزار/ آقای بازیگر رو با کت و شلوار خاصش ببینید!+ویدیو عرض ارادت بهداد سلیمی قهرمان و مدال آور وزنه برداری خدمت رهبر انقلاب و توصیه رهبر به ایشان/ فرزند بهداد سلیمی در بغل حضرت آقا+ فیلم نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی مادر مرجانه گلچین در خانه اش+ویدیو/ روحشون شاد (عکس) زیبایی بی حد و اندازه نیکی کریمی سلبریتی ایرانی در عکس لو رفته اش/ کیک تولدش چه خوشگله... نگاهی به دکوراسیون خاص گوشه‌ای از خانه زیبا و اصیل نرگس محمدی/ چقدر خوش سلیقه+عکس نگاهی به دکوراسون شیک تالار عروسی محمدرضا گلزار و آیسان خانوم/ تزیین شده با گل های طبیعی+ عکس یزدگردی تک نفره و تنهایی نرگس محمدی با جلیقه محلی+عکس/ خوش بگذره 5کاربرد شگفت‌ انگیز واکس ماشین برای تمیز کردن خانه با نگهداری سانسوریا در آب، شاهد رشد انفجاری آن باشید نکات کلیدی که قبل از خرید فایل گرافیکی لایه باز باید بدانید خلاقیت بی نظیر مردم لرستان برای درک حال صاحب عزا تاریخ ساز شد+عکس/ فقط استقبال محسن کیایی رو ببین... تصویری قدیمی از مسعود روشن پژوه مجری مسابقه محله قبل از کچل شدنش/ تغییر چهره اش خیلی زیاده رونمایی از موتور وسپا خوش رنگ علی طولابی، استعداد درخشان عصر جدید/ ماشالا چقدر بزرگ شده😍+عکس دیدار و گپ و گفت عموپورنگ با شاهرخ خان در هند+ویدیو سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی جواب تمام سوالای مهران مدیری نعیمه میشه +ویدئو/خودش از خنده تلف نشه بهتره🤣 چگونه هتل مناسبی را در مشهد انتخاب کنیم؟ رونمایی از خواهر واقعی و با کلاس سینا مهراد+عکس/فقط شباهت بی حد و اندازه به برادرش! (فیلم) خوانندگی جذاب و هوش پران مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان رحیم سریال پایتخت با صدای جادویی😍👌 جاهای دیدنی قشم در زمستان که بازدید از آن‌ها پیشنهاد می‌شود مزایای مدرک فنی حرفه ای وشرایط اخذ این مدرک نگاهی به کیک تولد 3 سالگی دختر بهداد سلیمی با طراحی خاص کیک با گربه/مبارکا باشه + عکس چرا سریال حشاشین در ایران مجوز ندارد؟ شباهت بی نظیر و باورنکردنی پسر بزرگ شهاب حسینی در این عکس به عروسک/ با دیدنش شوکه میشین (تصاویر) طرح های کمد خاص و ترسناک یک نجار خارجی همه را انگشت به دهان گذاشت/ حاضری یکی از اینا رو بذاری تو اتاقت؟ داور برنامه محفل پسر دایی علیرضا قربانی از آب درآمد/ نسبت فامیلی قاری قرآن با خواننده اصیل ایرانی+ویدئو خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 رونمایی از همسر اول فریبا نادری با اختلاف سنی زمین تا آسمان+عکس قاب دونفره و احساسی امیر جعفری و مادرش در خانه خدا بدون حضور ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس/ قبول باشه خلاقیت بی نظیر در طراحی مبل با الهام از میوه جات/ مغز تو رو باید طلا گرفت+عکس
تیتر امروز   
ماجرای فرش ماشینی که فقط یک شب در عروسی پسر رهبر انقلاب در خانه‌شان پهن بود + روایت عقیق های اصل یمنی که رهبری اجازه ندادند وارد زندگیشان شوند چرا سریال حشاشین در ایران مجوز ندارد؟ رونمایی از همسر اول فریبا نادری با اختلاف سنی زمین تا آسمان+عکس مخالفت جدی امام خمینی و رهبر معظم انقلاب با چندهمسری؛ از ترک کلاس درس بخاطر ازدواج مجدد استاد تا اخراج افراد شاغل در بیت رهبری در صورت اختیار همسر دوم! 18 علامتی که نشان می دهد یک مرد یک دل نه صد دل عاشقتان شده / ببین تو اطرافیانت چه کسی عاشقت شده! همسر آینده ژوزه مورایس، بازیگر فیلم اصغر فرهادی شد وحشتناکترین مراسم پذیرایی از شرکت کنندگان در مراسم تدفین در برزیل و ونزوئلا/ واقعا باورنکردنی و شوکه کننده ست! خنده بیجا جان جوان تهرانی را گرفت! پیکانی که قیمتش بیشتر از لکسوس بود توسط پلیس یزد توقیف شد محسنی اژه ای؛ باید با متعرضین به جان و مال مردم و بیت‌المال برخورد بازدارنده داشت / با شفافیت و دادگاه علنی بسیار موافقم عوامل روند کاهشی بازار ارز بررسی شد/ ماجرای افت قیمت دلار چرا پنج کنسرت در تهران لغو شد؟ کشمکش بر سر سه هزار میلیارد تومان؛ دولت برنده است یا مجلس؟ اشکان خطیبی سلبریتی بخت برگشته ای که دیگر احساس خوشبختی نمی کند/ حواشی داغ امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 مراقبت رمانتیک پلنگ سفید از جفت باردارش/ واقعا گاهی باید از حیوانات درس مهربانی گرفت😍
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده