آموزش متره برآورد در اتوکد

  شنبه، 10 آبان 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
آموزش متره برآورد در اتوکد
با توجه به اینکه متره کرده بعضی از عملیاتهای ساختمانی و بخصوص در پروژه های با نقشه های پیچیده کار وقت گیری است این اموزش را برای ان دسته از دوستان که نیاز به دقت توام با سرعت در محاسبات دارند قرار داده ایم.

آموزش متره برآورد

در اکثر مواقع این نوع از محاسبات و تحلیل ها در یک سری جدول های خاص انجام می گیرد که به آن ها جدول های صورت وضعیت(جدول ریز متره-خلاصه متره و…) می گویند.
ما در ابتدا نیاز به این داریم که در محیط AutoCAD نحوه ی رسم کردن Polyline را بدانیم و به کمک این ابزار بتوانیم محیط هر اتاق و فضای دیگری را مشخص و ترسیم کنیم و بعد از آن باید با دستور Data extraction آشنایی داشته باشیم.
این دستور را از طریق فرمان تایپی اجرا می کنیم به این صورت که در پانل comment فرمان eattext را تایپ می کنیم البته در اتوکد هایی با ورژن قدیمی تر از ۲۰۰۹ از طریق آدرس زیر این دستور را اجرا خواهیم کرد:
Menu > tools > Data Extraction

خب حالا به سراغ روش کار با این دستور می رویم که البته اصلا” پیچیده نیست.
در این جا لازم می دانم که بگویم دستور Data Extraction کاربردهای بسیار مختلفی دارد و ما در این آموزش به آموزش متره برآورد در اتوکد معماری می پردازیم.
قبل از این که این فرمان را اجرا کنیم همان طور که در ابتدای بحث هم اشاره کردم باید محیط همه ی اتاق ها و بخش های مورد نظر خود را با Polyline ترسیم کرده باشیم.
بعد از ترسیمات با polyline دستور eattext را در قسمت comment تایپ می کنیم و دکمه ی اینتر را می زنیم. یک کادر باز می شود که ما در آن گزینه ی Create a new data extraction را فعال می کنیم و next را می زنیم.

تصویر

هر چند اگر شما تنظیمات خاصی را ذخیره کرده اید هم می توانید آن را load بکنید اما چون اولین بار هست که شما از این دستور استفاده می کنید روی گزینه ی اول می گذاریم و next را فشار می دهیم.فایل مورد نظر خود را ذخیره می کنیم و از این به بعد تمام تنظیمات ما روی این فایل که save کردیم ذخیره می شود و دفعات بعد می توانیم از آن استفاده بکنیم.

تصویر

خب بر می گردیم به موضوع و برای انتخاب موقعیت اتاق ها و محدوده ها ی مورد نظر خود بر روی select object in the current drawing کلیک می کنیم و روی شکل روبرویش هم همانطور که در عکس مشخص شده کلیک می کنیم.

تصویر

بعد از تغییر نشانگر موس به حالت مربع شکل polyline های مورد نظر را که قبلا” در محیط اتاق ها و فضاهای دیگر کشیده ایم انتخاب می کنیم و دکمه ی اینتر را می زنیم و بعد باز هم next را می زنیم.

تصویر

در کادر بعدی هم هر گزینه ای که نیاز داریم که فعال باشد را می گذاریم فعال باشد و باز هم next را کلیک می کنیم.

تصویر

در کادر جدید فقط مقدار Geometry را فعال کرده و بعد از آن مقدار Area و Length را برای خروجی مساحت و محیط تیک دار می کنیم و بقیه ی موارد را غیر فعال می کنیم.
البته اگر موارد دیگری جز این ها نیاز دارید می توانید آن ها را هم فعال بکنید تا در خروجی دیده شوند.
بعد از فعال کردن تمامی موارد مورد نیازمان باز هم کلید next را فشار می دهیم.

تصویر

در این جا فرم خروجی Excell دیده می شود و باز هم next را کلیک می کنیم.

در این قسمت ما می توانیم خروجی های مورد نظر خودمان را در جدولی در خود اتوکد داشته باشیم که برای این مورد گزینه ی اول یعنی Insert data extraction table into drawing را فعال می کنیم و همچنین اگر خروجی خود را در یک پوشه ی Excell نیاز داشته باشیم هم می توانیم گزینه ی دوم یعنی output data to external file را انتخاب کرده و بعد آدرس فایل را انتخاب وsave کنیم و در آخر next را بزنیم و در نهایت Finish کنیم


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (208 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (142 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (128 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (124 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (90 نظر) ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (65 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (63 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (60 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (60 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (46 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (45 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (32 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (27 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (26 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (23 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 4 مرداد 1403
فال روزانه امروز پنجشنبه 4 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 4 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 4 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 4 مرداد 1403+فیلم
تکلیف سربازی مهدی ترابی و علیرضا بیرانوند مشخص شد / پاسخ قاطع مدیران تراکتور به یک سؤال حیاتی
خاطره تکان دهنده ناصرالدین شاه از موزه لوور
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 4 مرداد 1403
راستی آزمایی ادعای جنجالی مجری تلویزیونی پرسپولیسی علیه مهدی ترابی / آیا خرید 70 میلیاردی زنوزی مجبور به رفتن به فجر سپاسی شیراز می شود؟
تماس تلفنی سیدمحمد خاتمی با علی دایی برای عیادت از شهریار فوتبال ایران/ بسیار علاقه‌مند بودم که شخصاً به عیادت شما بیایم اما...+عکس
مادر رهبر معظم انقلاب خطاب به عروسش: تو چرا ساکتی، چیزی نمیگی، سیدعلی هم دلگرم می‌ شود و به دنبال این کارها می‌رود
تابستان و نوشیدنی‌های خنک: آب بهتر است یا شربت؟!
تفاوت گوشی ویتنام و چین چیست: کدام مونتاژ ارزش خرید دارد؟
(عکس) رونمایی از عروسک خوشگل المپیک 2024 پاریس/ چه رنگ جذابی داره + تصاویر کارخانه تولید کننده عروسک المپیک
(عکس) میز عسلی های سنگی و گلدان بسیار خوشرنگ خانه بهرام رادان و همسرش، مینا مختاری/ تاثیر حیرت‌انگیز اکسسوری‌های آبی رنگ درخانه‌ای با مبلمانی به رنگ خنثی
منتخب روز   
ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....